Dag mensen..
M`n broertje heeft een XR 500 (bj 1981).. Als de motorfiets vermogen moet leveren, vooral bij het wegtrekken begint deze te klapperen. We hebben zelf het idee dat dit uit het blok komt. Maar heb ook al verhalen gehoord dat dit kan komen door de te slappe ketting spanning??
We denken zelf meer een versleten kleppen en/of geleiders of kapotte krukaslagers of big-end lager...
Kent, of heeft iemand meer kennis van deze kwaal?
Zodat we misschien niet direct het hele blok los hoeven te trekken ( wat overigens misschien wel een keer verstandig is)
bvd!
Klapperen XR 500
Moderator: ghulst
Als het gebonk/klapperen echt uit het blok komt ben ik toch bang dat je aan een bigend revisie toe bent.
Edit:Even de olie controleren of er geen ijzer deeltjes in zitten
Edit:Even de olie controleren of er geen ijzer deeltjes in zitten
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Nokkenasketting kan heel goed zijn.tomvdkl schreef:Dag mensen..
M`n broertje heeft een XR 500 (bj 1981).. Als de motorfiets vermogen moet leveren, vooral bij het wegtrekken begint deze te klapperen. We hebben zelf het idee dat dit uit het blok komt. Maar heb ook al verhalen gehoord dat dit kan komen door de te slappe ketting spanning??
We denken zelf meer een versleten kleppen en/of geleiders of kapotte krukaslagers of big-end lager...
Kent, of heeft iemand meer kennis van deze kwaal?
Zodat we misschien niet direct het hele blok los hoeven te trekken ( wat overigens misschien wel een keer verstandig is)
bvd!
Als het krukaslagers zijn of het bigendlager dan is het meer 'bonken' dan klapperen. Door je frame tot in je voetsteunen te voelen.
Jouw blok heeft een nokkenaskettingspanner die zichzelf instelt met een veer en daarna vastgezet wordt. Wordt nu de ketting langer door slijtage, dan gaat ie losser liggen. Je dient 'm regelmatig te spannen door het M6 moertje linksachter tegen je cylinder, net onder de kop, even los te draaien. Dan trekt de veer de kettingspanner weer een stukje verder in, en daarna zet je 'm vast.
DENK ERAAN ! LOSdraaien niet eraf ! Dan flikkert ie namelijk naar binnen.
Uiteindelijk wordt het natuurlijk ook ooit tijd voor een nieuwe ketting, als het stelbereik op is.
Anders gebeurt namelijk het volgende:
de voering op de kettingspanner begint af te brokkelen. Omdat er geen oliefilter in dit blok zit (alleen een zeefje) komen stukjes in de oliepomp terecht. Daardoor scheurt de buitenste rotor en verliest de pomp druk.
Tegelijk komen ook stukjes terecht in de holle linker krukwang, waar ze de olietoevoergaatjes naar het bigend verstoppen. In je versnellingsbak gebeurt iets soortgelijks.
Het eerste symptoom is dat ie niet meer wil trekken. Dat komt omdat de nokkenas is drooggelopen. Vervolgens zijn tuimelaars gaan vreten in de nokkenas, en de nokkenas in het aluminium glijlager van de kop. Nokkenas is daarbij ontlaten en zowat half weggesmolten. Lager in de cylinderkop is ook helemaal uitgelopen.
Inmiddels is je bigend dan ook beschadigd. Dat betekent in het geval van deze motor een nieuwe krukas. Total loss dus. Een blok van de sloop kon je 15 jaar geleden al vergeten. Blokken genoeg, maar allemaal met dit probleem, of de kop was al verdwenen.
Geschrokken ? Draai eerst dat moertje maar eens los en kijk of dat nog helpt. Als dat zo is, en je nog even van die motor wilt genieten is een nieuwe nokkenasketting de beste investering die je maar kunt doen.
Afgezien van dit kleinigheidje zijn die blokken nl redelijk onverwoestbaar.
En niet alleen gereden...huskie schreef:Volgens mij heeft Folie zelf een XR gereden
Misschien gaat het wel over de mijne ? Zat een speciale lange aluminium achterbrug in, en een cr voorvork met schijfrem. En nog veel meer...
Ik heb een '86 xr250r gehad. Die begon af en toe ook te klapperen. Dacht eerst ook aan de achter-ketting, later bleek het dus de nokkenasketting te zijn. Precies zoals jij beschreef.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
tja...
heb zoals hierboven uitgelegt de ketting proberen te spannen, maar met het gevolg dat er naar mij mening geen spanning wordt opgebouwd
dus waarschijnlijk versleten?
nokkenas is niet helemaal lekker meer, lagering lijkt me nog wel redelijk goed. Zal proberen een paar foto`s te plaatsen
is er misschien iets van een werkplaatshandboek van dit blok te vinden op internet...?
en daarnaast: is bij jullie de kleppenspeling van deze machine bekend?
bvd!
heb zoals hierboven uitgelegt de ketting proberen te spannen, maar met het gevolg dat er naar mij mening geen spanning wordt opgebouwd
dus waarschijnlijk versleten?
nokkenas is niet helemaal lekker meer, lagering lijkt me nog wel redelijk goed. Zal proberen een paar foto`s te plaatsen
is er misschien iets van een werkplaatshandboek van dit blok te vinden op internet...?
en daarnaast: is bij jullie de kleppenspeling van deze machine bekend?
bvd!
In 0.05
Uit 0.10
Hier staat iets, maar vraag me niet hoe je het kunt opslaan. http://www.siteadvisor.com/sites/alconet.sk/downloads/
Uit 0.10
Hier staat iets, maar vraag me niet hoe je het kunt opslaan. http://www.siteadvisor.com/sites/alconet.sk/downloads/
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Als het carterdeksel links eraf is kun je de ketting daar geloof ik voelen.tomvdkl schreef:tja...
heb zoals hierboven uitgelegt de ketting proberen te spannen, maar met het gevolg dat er naar mij mening geen spanning wordt opgebouwd
dus waarschijnlijk versleten?
nokkenas is niet helemaal lekker meer, lagering lijkt me nog wel redelijk goed. Zal proberen een paar foto`s te plaatsen
is er misschien iets van een werkplaatshandboek van dit blok te vinden op internet...?
en daarnaast: is bij jullie de kleppenspeling van deze machine bekend?
bvd!
Als de bovenkant van de kop eraf is, kun je proberen om bovenop het nokkenastandwiel de ketting omhoog te tillen. Als je 'm zover los kunt trekken van het tandwiel dat je er zowat onderdoor kunt kijken dan is ie dus versleten.
Werkplaatshandboek zou nog ergens moeten liggen. Ik zal mijn ouwelui eens vragen om te kijken of het nog bij hen ligt. Als ik het heb meegenomen dan ligt het wel heeel diep begraven....
Bij nader inzien blijkt de spanner toch nog niet over te zijn.. Is het trouwens de bedoeling dat je dit spannen tijdens het draaien van de motor doet of bij stilstand?
Ik heb ondanks dit het meeste maar open gehaald..
Carterdeksel/ kop/ cilinder. naar mijn inzien ziet dit er eigelijk nog wel puik uit, vooral de cilinder en zuiger.
Nu heeft het `contragewicht ` (vliegwiel?) dat zich bevind voor de ontsteking (rechter carterhelft) wel enige speling! Hoort dit zo? en wat is de functie van dit ding precies? (is trouwens ook verstelbaar)
Hoe is daarnaast de staat van het big-end lager en pistonpenlager te bepalen?
Ik neem aan dat de nodige pakkingen enz. voor deze fiets uit 1982 nog wel te krijgen zijn?? Heeft iemand misschien nog een goed adres/ internetsite?
weer een heleboel vragen, ik wacht in smart af
Ik heb ondanks dit het meeste maar open gehaald..
Carterdeksel/ kop/ cilinder. naar mijn inzien ziet dit er eigelijk nog wel puik uit, vooral de cilinder en zuiger.
Nu heeft het `contragewicht ` (vliegwiel?) dat zich bevind voor de ontsteking (rechter carterhelft) wel enige speling! Hoort dit zo? en wat is de functie van dit ding precies? (is trouwens ook verstelbaar)
Hoe is daarnaast de staat van het big-end lager en pistonpenlager te bepalen?
Ik neem aan dat de nodige pakkingen enz. voor deze fiets uit 1982 nog wel te krijgen zijn?? Heeft iemand misschien nog een goed adres/ internetsite?
weer een heleboel vragen, ik wacht in smart af
Nokkenasketting span je idd met een stilstaande motor. Dat contragewicht is je balansas. Deze is bedoeld om het stampen van je krukas enigszins te compenseren. Wordt ook aangedreven met een kettinkje, dat inderdaad ook kan gaan rammelen. Geeft nogal een een hoog 'marrelend' geluid. Spannend doe je geloof ik heel simpel door de kunststof geleider in z'n slobgaten te verschuiven. Niet superstrak spannen, gewoon net de speling eruit halen is genoeg.tomvdkl schreef:Bij nader inzien blijkt de spanner toch nog niet over te zijn.. Is het trouwens de bedoeling dat je dit spannen tijdens het draaien van de motor doet of bij stilstand?
Ik heb ondanks dit het meeste maar open gehaald..
Carterdeksel/ kop/ cilinder. naar mijn inzien ziet dit er eigelijk nog wel puik uit, vooral de cilinder en zuiger.
Nu heeft het `contragewicht ` (vliegwiel?) dat zich bevind voor de ontsteking (rechter carterhelft) wel enige speling! Hoort dit zo? en wat is de functie van dit ding precies? (is trouwens ook verstelbaar)
Hoe is daarnaast de staat van het big-end lager en pistonpenlager te bepalen?
Ik neem aan dat de nodige pakkingen enz. voor deze fiets uit 1982 nog wel te krijgen zijn?? Heeft iemand misschien nog een goed adres/ internetsite?
weer een heleboel vragen, ik wacht in smart af
Als je 'm los hebt gehad moet je wel opletten dat je 'm in de goede positie terugzet. Iets met merktekens en een aantal schakeltjes daartussen meen ik.
Pistonpen: verkleuring van het loopvlak is geen probleem. Strepen (vreten) zijn ongewenst. Als er maar geen hoogteverschillen zijn die je met je nagel kunt voelen zit je wel goed. Als de pistonpen erg glimmend is ingesleten zou ik 'm even een beetje opruwen met bv 1200 schuurpapier. proberen een 'kruispatroon'' te verkrijgen. Dan smeert ie wat beter.
Bigendlager: het gaat om de vertikale speling van de drijfstang als je de krukas met de kruk in z'n bovenste positie draait. Om goed te meten de krukas in v-blokken leggen met een meetklokje bovenop de drijfstang.
Met de hand: geen duidelijk voelbare speling toegelaten. Let op: niet verwarren met dwarsspeling, die is nodig. Als de cylinder er nog op zit is het ook goed te voelen: bij een versleten bigend kun je de krukas in z'n toppositie een flink stuk heen en weer draaien terwijl de zuiger stil blijft staan. Wordt dat echt 20graden ofzo dan is het over.
Lang geleden dat ik nog zo'n pakkingsetje gekocht heb. Ik weet nog wel dat ik het toen al duur vond..
Honda onderdelen: Adje misschien ?
De staat van big-end en top-end zijn eigelijk nog wel goed... geen speling of zoiets dergelijks waarneembaar.
De balans-as heeft zoals eerder beschreven wel speling.. Ik heb dus vervolgens het andere carterdeksel ook maar verwijderd. De balans-as wordt iid met een ketting aangedreven. Deze ketting bleek erg slap te zijn. Het oliefilter had naast enkele stukjes van vloeibare pakking ook meerdere stukjes aluminiumvijzel/schilvers tegen gehouden. Waarschijnlijk zijn deze afkomstig van de slappe balans-asketting welke langs het carter heeft gelopen.
Om de ketting te spannen dacht ik, dat eerst het vliegwiel moest worden verwijderd, om vervolgens bij de geleider te kunnen komen. Naar mijn mening blijkt dit achteraf niet zo te zijn. De balans-as `loopt`door een excentrische `bus` Deze bus is verstelbaar aan de zijde van de distributieketting, door achtereenvolgens de borgmoer los te draaien en vervolgens de bus te draaien.
Aan de hand hiervan kan de ketting op spanning worden gebracht.
Iemand hier ervaring mee?
Ik hoop dat ik hiermee het probleem van het klapperen heb gevonden. Het zal er iig niet slechter van worden als de balansàsketting wordt gespannen.
bvd.
De balans-as heeft zoals eerder beschreven wel speling.. Ik heb dus vervolgens het andere carterdeksel ook maar verwijderd. De balans-as wordt iid met een ketting aangedreven. Deze ketting bleek erg slap te zijn. Het oliefilter had naast enkele stukjes van vloeibare pakking ook meerdere stukjes aluminiumvijzel/schilvers tegen gehouden. Waarschijnlijk zijn deze afkomstig van de slappe balans-asketting welke langs het carter heeft gelopen.
Om de ketting te spannen dacht ik, dat eerst het vliegwiel moest worden verwijderd, om vervolgens bij de geleider te kunnen komen. Naar mijn mening blijkt dit achteraf niet zo te zijn. De balans-as `loopt`door een excentrische `bus` Deze bus is verstelbaar aan de zijde van de distributieketting, door achtereenvolgens de borgmoer los te draaien en vervolgens de bus te draaien.
Aan de hand hiervan kan de ketting op spanning worden gebracht.
Iemand hier ervaring mee?
Ik hoop dat ik hiermee het probleem van het klapperen heb gevonden. Het zal er iig niet slechter van worden als de balansàsketting wordt gespannen.
bvd.
Ja, ik herinner het me weer. Balansas ketting idd spannen met die excentrische bus. Niet retestrak spannen, gewoon (net niet) de speling eruit. Dat zal zeker schelen.tomvdkl schreef:De staat van big-end en top-end zijn eigelijk nog wel goed... geen speling of zoiets dergelijks waarneembaar.
De balans-as heeft zoals eerder beschreven wel speling.. Ik heb dus vervolgens het andere carterdeksel ook maar verwijderd. De balans-as wordt iid met een ketting aangedreven. Deze ketting bleek erg slap te zijn. Het oliefilter had naast enkele stukjes van vloeibare pakking ook meerdere stukjes aluminiumvijzel/schilvers tegen gehouden. Waarschijnlijk zijn deze afkomstig van de slappe balans-asketting welke langs het carter heeft gelopen.
Om de ketting te spannen dacht ik, dat eerst het vliegwiel moest worden verwijderd, om vervolgens bij de geleider te kunnen komen. Naar mijn mening blijkt dit achteraf niet zo te zijn. De balans-as `loopt`door een excentrische `bus` Deze bus is verstelbaar aan de zijde van de distributieketting, door achtereenvolgens de borgmoer los te draaien en vervolgens de bus te draaien.
Aan de hand hiervan kan de ketting op spanning worden gebracht.
Iemand hier ervaring mee?
Ik hoop dat ik hiermee het probleem van het klapperen heb gevonden. Het zal er iig niet slechter van worden als de balansàsketting wordt gespannen.
bvd.
Verder klinkt die XR zo te horen nog gezond. Heb je een fotootje ?
Let op als je die linker carterkap terugzet: er loop een oliepassage door de carterkap naar de krukas. Deze smeert je bigend. Dat gebeurt via erg kleine gaatjes. Vloeibare pakking daarin kan desastreus zijn.
Ook oppassen dat de papieren pakking goed op z'n plaats komt.