voorvork

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
yz

wat is nu het verschil tussen een gewoon geplaatste voorvork
en een upside down model?

het ene zal wel voordelen hebben tov de andere
maar mss ook nadelen?
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

De upside down zit in princiepe op de kop (naam zegt het al)
Voordeel is iets stabieler omdat het zwaarste belaste gedeelte (het bovenste stuk waar het meeste moment op komt) bij een upsd dikker is.
Ook is het onafgeveerde gewicht van een upsd iets lager.
Al zijn al die verschillen allemaal niet zo rampzalig, een goede wp extrema functioneerd b.v. ook net zo goed
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Mij is altijd verteld dat voor een "normale" rijder de conventionele vork eigenlijk alleen maar voordelen biedt ...

Een nadeel van de Up Side Down vork is bv. dat ze minder sensibel aanspreekt !

De USD is er gekomen doordat in Amerika de production rule geldt bij de AMA --> de fabriekspiloten moeten er dus rijden met "standaard" onderdelen (die dus wel gemodifieerd kunnen worden)
Zit er echter bv. een conventionele vork aan de standaardmachine, dan MOETEN zij ook een conventionele vork gebruiken op hun fabrieksmachine .

Jo VdB
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

Jongens toch, waar ze 't blijven halen , die Amerikanen.
Wat zouden dan de voordelen voor "normale" rijders zijn, Jo? Vroeger dacht ik dat namelijk ook, omdat ze gemakkelijker zelf te onderhouden waren (olie en keerringen vervangen). Maar de moderne upside-downs, zijn die niet even simpel te demonteren enzo?
Keep on smiling!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ik kom net van brouwermotors vandaan en heb daar een nieuwe husaberg proberen in te veren.
Jullie moeten weten dat dit een enduro afgemonteerde 400 was. Nou ik kan vertellen dat hij veerde voor geen meter. Zoooo stug, niet te geloven.
Daar moet nog veel aan gebeuren voordat dat lekker gaat veren. Er zit WP op.
Hij kleefde gewoon alsof die poten langs schuur papier moesten.
Nou heb ik gelukkig gehoord dat een vork eerst los moet komen, maar dan nog.
Een upsd is net zo gemakkelijk te reviseren met het juiste gereedschap als een conventionele voorvork. Dus .... er hier geen verschil. Ik heb ook gehoord dat upsd zwaarder zijn in totaal dan een conventionele. Let op.. het onafgeveerde gewicht zou wel lager kunnen zijn.
Verder zouden upsd dus strakker sturen en dit geloof ik wel, hoewel mijn marzocchies 50mm poten hebben die ook niet echt slap te noemen zijn.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

upsd blijkt totaal gezien idd zwaarder te zijn maar ik heb geen idee over wat voor een verschil ze het hebben....

Ps: huskie wat voor een plannen heb jij dan? :? :twisted:
Jeroen

Ook bij de KTM modellen gaat de vering stug. Er is me eens verteld dat een WP vork 20uur nodig heeft om soepel te worden. De nieuwe vorken hebben per poot nog een geleidingbus extra, dus ook extra wrijving. Ik vond op mijn Husaberg de vering ook zeer stug en heb er een shim tussen uit gehaald. Nu rijdt ik met de shim er tussen plus nog 4mm per poot erbij.
Wat had Brouwer staan? Alleen de enduro modellen?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Nee ook een paar crossers. 550cc's dacht ik.
Laten we maar een apart topic starten, wat kost een overjarige husaberg :)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gebruikersavatar
Sharky_Capas
Berichten: 28
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 23:16
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

OP mijn fireblade zit ook een UP side down voorvork.
Mij is altijd verteld dat omdat de voorvork op zijn kop zit en het spatboard voor het beweegbare gedeelte zit is de kans op vuil(denk aan vliegen ) Nihil. Het voorwiel spatbord zit als het waren om het beweegbare gedeelte van de voorvork.
Als ik rem komt er geen vuil op het bweeegbare gedeelte en als de voorvork inveert zonder vuil zal de olie kering niet lek raken.
Op gewone motoren zie je bij een gewone voorvork vaak dat ze lek gaan doordat er dus wel vuil op komt. Dit omdat het spatboard niet voor het beweegbare gedeelte zit.

Tja bij mijn honda xr650 zit er een bescherm hoes op en kan er ook weinig vuil op het beweegbare gedeelte komen.

Je zet vaak dat ze een bescherming voor het beweegbare gedeelte maken op crossers.

Ik heb dus geen idee waarom men en upside down voorvork gebruikt wel op een racer!!
Ziet er wel stoer uit.
:lol:
Plaats reactie