Hoi medenoppers,
Na die mooie rit in Riemst is gebleken dat de voorpoten van mijn Honda CR250 olie lekken. Het schijnt dat ik niet de enige ben, van de mensen die ik ken en die ook mee gereden hebben, hebben ze allemaal lekkende voorpoten..... Wie heeft er ervaring met het repareren hiervan? Volgens het handboek is er een speciale sleutel om de binnenpoot tegen te houden terwijl je de buiten poot los draait. Is die sleutel echt nodig? De reden dat ik het zelf wil doen is dat de prijzen voor het repareren niet Euro bestendig blijken te zijn, zoals alles eigenlijk......
Groeten
Robbert.
Lekkende voorpoten
Moderator: ghulst
Welke vorkpoten zitten er op je CR (bouwjaar + merk)? Rudy zal hierover wel meer weten, denk ik. Als 't upside-down Showa's zijn heb je volgens mij geen speciale sleutel nodig, maar ook daar zijn veel verschillen in.
Proberen kan ook geen kwaad, zolang je voorzichtig blijft en geen krassen of deuken maakt (is sneller gebeurd dan je denkt).
Proberen kan ook geen kwaad, zolang je voorzichtig blijft en geen krassen of deuken maakt (is sneller gebeurd dan je denkt).
Keep on smiling!
Ja, ben ik vergeten. Het zijn de originele poten: Upside down Showa's. Bouwjaar 1994.
Bedankt alvast...
Bedankt alvast...
Zit waarschijnlijk vuil tussen. Voordat je gaat sleutelen eerst even proberen vuil tussen de keerring uit te halen.
Gebruik een stukje negatief van een filmpje of een 0.05 voelermaat. Tussen steken en schuin ronddraaien. Goed mogelijk dat je het dan verholpen hebt. Suc6
Gebruik een stukje negatief van een filmpje of een 0.05 voelermaat. Tussen steken en schuin ronddraaien. Goed mogelijk dat je het dan verholpen hebt. Suc6
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Klopt Huskie, maar weet je waarvan je zo snel lekkende voorvorken krijgt? Van lange transporten op aanhangwagens met opgespannen voorvork. Sedert ik tussen voorband en onderkant stuurkolom een plankje oid steek vooraleer ik de motorfiets vast trek, gaan m'n keerringen veel langer mee
Correct me if I'm wrong, maar ik zie dat meer en meer bij collega-enduristen hetzelfde doen. Sommigen maken zelfs speciale bevestigingssystemen om te vermijden dat de vering te veel moet "werken" tijdens transport
Correct me if I'm wrong, maar ik zie dat meer en meer bij collega-enduristen hetzelfde doen. Sommigen maken zelfs speciale bevestigingssystemen om te vermijden dat de vering te veel moet "werken" tijdens transport
Keep on smiling!
De lucht van de vork laten als de motor "ingespannen" op de aanhangwagen staat helpt ook al
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Is idd best een goed idee!xr-manu schreef:De lucht van de vork laten als de motor "ingespannen" op de aanhangwagen staat helpt ook al
94 is een upsd vork dus zonder speciaal gereedschap los te halen (zolang je de demperstang niet los wil hebben iig).
Ik zal wel eens een leuk verhaaltje scannen over het vervangen van voorvorkkeeringen (scheelt me weer een hoop typ werk ).
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
He , dat is gek , bij ons in de groep hebben ze ook bijna allemaal lekke voorvork keeringen na de rit in riemst.Robje schreef:Hoi medenoppers,
Na die mooie rit in Riemst is gebleken dat de voorpoten van mijn Honda CR250 olie lekken. Het schijnt dat ik niet de enige ben, van de mensen die ik ken en die ook mee gereden hebben, hebben ze allemaal lekkende voorpoten.....
Zou het niet kunnen komen door dat hele fijne witte stof ??( ik denk dat het mergel is )
Wij waren met 9 man en alleen ik en mijn maat hebben er geen last van
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
ik had mijn vorkpoten goed vettig gemaakt en ze lekken ook ik hoop dat het met een stukje negatief van een filmpje is op telossen heb ze 2 weken geleden pas vervangen zouw raar zijn moesten zen nu terug stuk zijn
husqvarna te570
Dat lijkt me niet zo'n goed idee: vet trekt stof en vuil aan, en dat is funest voor je keerringen. Hoewel, het hangt ervan af welk soort vet je bedoelt hé. Mijn maat vult de ruimte tussen keerring en stofdichtingsring op met lagervet, en dat gaat volgens hem ook goed.4t huskie schreef:ik had mijn vorkpoten goed vettig gemaakt
Keep on smiling!
ik ben er zelf ook mee bezig ook regelmatig lekke keringen
http://www.motor-forum.nl/forum/topic/12318
http://www.motor-forum.nl/forum/topic/12318
Ook ik had (gelukkig meteen dan ook allebei de poten) lekke keerringen na Riemst.
Voor de verandering zelf de poten eens en keer opengemaakt, en gebleken is dat er wel degelijk een speciaal stuk gereedschap nodig is om de zuiger te kunnen tegen te kunnen houden om deze te kunnen demonteren, hetgeen nodig is bij het vervangen van de keerringen.
Zelf maar even gemaakt dus van een oude achteras van een oude kart (stuk buis met aan het einde twee nokken welke in uitsparingen van de zuiger kan worden geplaatst).
Verder is het raadzaam om bij het inbrengen van de nieuwe keerringen een drijfbus uit twee delen (bv. aluminium) te gebruiken om beschadigen van de ringen te voorkomen (wederom zelf gemaakt, kostte weer wel twee avondjes kloten op draaibank/freesbank) .
Voor de verandering zelf de poten eens en keer opengemaakt, en gebleken is dat er wel degelijk een speciaal stuk gereedschap nodig is om de zuiger te kunnen tegen te kunnen houden om deze te kunnen demonteren, hetgeen nodig is bij het vervangen van de keerringen.
Zelf maar even gemaakt dus van een oude achteras van een oude kart (stuk buis met aan het einde twee nokken welke in uitsparingen van de zuiger kan worden geplaatst).
Verder is het raadzaam om bij het inbrengen van de nieuwe keerringen een drijfbus uit twee delen (bv. aluminium) te gebruiken om beschadigen van de ringen te voorkomen (wederom zelf gemaakt, kostte weer wel twee avondjes kloten op draaibank/freesbank) .
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
als je vorkpoten hebt van WP (upsd) dan is het vervangen van keeringen wel heel gemakkelijk .. boven aan de vorkpoot de doppen lossdraaien (sleutel 24).. de olie laat je in een maatbeker lopen (zodat je bij het vullen weet hoeveel dr in moet ) de onderste doppen ook eruit (sleutel 19) zodat het binnenwerk loskomt dan rest er alleen nog een borg ringetje los te maken onder de stofkapjes( klein schroevendraaiertje).... je kunt zo de buitenpoot van de binnenste afschuiven let op de volgorde van de ringetjes achter de keering .. leg deze op de werkbank, op de zelfde volgorde als dat ze uit de vork komen .. de nieuwe keering iets vet maken bij het monteren ...pas op met het erop schuiven dat de keering niet beschadigd over de groeven van de geleide bus ... het spul weer monteren zoals het gedemonteerd is en voordat de onderste bus geplaatst is de voorvork vullen met de juiste olie ( ik gebruik : putoline gpx forkoil ) de binnen poten behoeven niet vet te zijn hoewel ik ze wel vaak bescherm met een laagje siliconen spray
BIERTAKT crossen en zuupn
Hee Ad F., zeker weten dat het witte stof (mergel) de boosdoener was in Riemst. Afgelopen weekend alles vervangen (zowel keerringen als stofringen, dure grap trouwens, bijna 70 Pleuro's voor twee keerringen en twee stofringen), en na het zootje gedemonteerd te hebben zag ik aan de binnenkant van de ringen een mooie witte neerslag.
Na montage de poten gevuld met olie (0,5 liter per poot - grade 01), maar ik vindt hem nu toch wel erg hard, terwijl het peil zelfs nog onder het opgegeven minimum peil volgens het handboek staat (staat nu op 160 mm. onder bovenkant buitenpoot, terwijl dit peil volgens het handboek kan varieren tussen 90 en 130 mm.). De stelschroeven voor de in- en uitgaande demping heb ik terug gezet zoals ze voor demontage stonden.
Lieve Mona, moet er nog meer olie uit
Dan komt het peil wel erg laag te staan [/quote]
Na montage de poten gevuld met olie (0,5 liter per poot - grade 01), maar ik vindt hem nu toch wel erg hard, terwijl het peil zelfs nog onder het opgegeven minimum peil volgens het handboek staat (staat nu op 160 mm. onder bovenkant buitenpoot, terwijl dit peil volgens het handboek kan varieren tussen 90 en 130 mm.). De stelschroeven voor de in- en uitgaande demping heb ik terug gezet zoals ze voor demontage stonden.
Lieve Mona, moet er nog meer olie uit
Dan komt het peil wel erg laag te staan [/quote]
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
is het niet zo dat je er dikkere olie in heb gedaan?.. en ging de veering voorheen niet lichter omdat de keeringen al lek waren ?. . je kunt even proberen iets minder dikke olie te gebruiken
BIERTAKT crossen en zuupn
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do okt 03, 2002 21:49
- Locatie: belgie
- Contacteer:
eumm mijn vorkjes hebben neopreen sokjes aan dus nog geen lekkende voorvork gehad
leve de elec starters
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do okt 03, 2002 21:49
- Locatie: belgie
- Contacteer:
dit was een foutje
leve de elec starters
Toevallig nog een merknaam of dealer voor die neopreen-sokken voor motoren
Voor mountainbikes worden deze ook voor diverse toepassingen geleverd (o.a. bescherming balhoofdlagers, bescherming vorkpoten , bescherming achterframe tegen aanslaan van de ketting etc.) onder de naam Lizard Skins.
Lijkt me geen kwaad te kunnen zo'n extra voorhuidje.
Voor mountainbikes worden deze ook voor diverse toepassingen geleverd (o.a. bescherming balhoofdlagers, bescherming vorkpoten , bescherming achterframe tegen aanslaan van de ketting etc.) onder de naam Lizard Skins.
Lijkt me geen kwaad te kunnen zo'n extra voorhuidje.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do okt 03, 2002 21:49
- Locatie: belgie
- Contacteer:
de mijn zijn van acerbis
leve de elec starters
kijk ook eens op : www.sealsavers.com
Dit zijn ook goede beschermers voor de voorvork keeringen.
Dit zijn ook goede beschermers voor de voorvork keeringen.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/