Bij deze wil ik me even voorstellen.
Mijn naam is Roel en kom uit het zuiden des lands..
Ik ga over een uurtje of 2 mijn "nieuwe" DR ophalen...
Een 96'er met 46k op de teller.
Volgens mij nog helemaal standaard.
Nou rij ik al een hele tijd motor maar een 1 pitter is al weer 10 jaar geleden... (xl600)..
Zodra hij hier staat zal ik wat foto's maken.
Ik zal vast jullie kunde en kennis af en toe moeten aanspreken..
Het zal beginnen met de interne ketting want hij rammelt wel wat...
Groeten,
Roel
Nieuwe DR rijder...
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Hey Roel,
Welkom hier! Leuk weer een nieuwe aanwinst voor de club!
Inwendige kettinkjes zijn de enigste aandachts punt bij de big met meer dan 60dkm. Wel regelmatig(5 - 15dkm) de balansasketting opspannen. Maar allemaal goed zelf te doen met behulp van het werkplaatshandboek(wphb) en waar nodig een beetje hulp van dit forum. Dat is zo mooi van de (big) eenpitter, tis allemaal zo eenvoudig
Heb je al een passie voor offroad of ga je dat nog ontdekken met je BIG?
Veel plezier hierzo!
Welkom hier! Leuk weer een nieuwe aanwinst voor de club!
Inwendige kettinkjes zijn de enigste aandachts punt bij de big met meer dan 60dkm. Wel regelmatig(5 - 15dkm) de balansasketting opspannen. Maar allemaal goed zelf te doen met behulp van het werkplaatshandboek(wphb) en waar nodig een beetje hulp van dit forum. Dat is zo mooi van de (big) eenpitter, tis allemaal zo eenvoudig

Heb je al een passie voor offroad of ga je dat nog ontdekken met je BIG?
Veel plezier hierzo!
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Shifty-PK bedankt voor het welkom.
Balansketting moet denk ik wel gesteld worden..
Volgens mij was de vorige eigenaar niet zo goed met onderhoud...
Ik denk ff olie peilen: LEEG.... moest een liter bij om een olie op de peilstok te krijgen.....
Ik ga eens kijken of ik de balansketting zelf geregeld krijg.. maar klopt het dat ik dan wel de pakking moet vervangen?
Hier is ie dan:
Balansketting moet denk ik wel gesteld worden..
Volgens mij was de vorige eigenaar niet zo goed met onderhoud...
Ik denk ff olie peilen: LEEG.... moest een liter bij om een olie op de peilstok te krijgen.....
Ik ga eens kijken of ik de balansketting zelf geregeld krijg.. maar klopt het dat ik dan wel de pakking moet vervangen?
Hier is ie dan:
Om bij de balansasketting te komen moet de linker carterdeksel eraf. Hier zit een pakking. Als deze lange tijd niet is losgehaald dan wilt deze nog wel eens vastgebakken zitten. Wanneer je de deksel dan eraf haalt kan hij kapot gaan. Als je dit voorzichtig doet kan je hem misschien redden...aan de andere kant, een nieuwe pakking kost je 12 euro, en ooit zal die wel eens vervangen moeten worden dus een reserve is handig.
De meeste bigs gebruiken wel wat olie, sommige 0 en sommige 1 liter op 1000km. Het kan niet zoveel kwaad wanneer je het niveau in de gaten houdt. Totaal gaat er 3.5liter in het blok. Als je er net 1 liter bij hebt gegooid zat er nog 2.5 liter in, dat is nog genoeg om geen schade te hebben.
Mijn big verbruikte vroeger ook 1 liter olie op 1000km. Ik heb toen de cylinder uit laten boren en gehoned en een overmaats zuiger erin gezet. Olie verbruik is nu rond de 200ml per 1000km. Helaas nog steeds olie verbruik maar wel binnen de grenzen. Deze operatie kost je wel minimaal 350 euro.
De meeste bigs gebruiken wel wat olie, sommige 0 en sommige 1 liter op 1000km. Het kan niet zoveel kwaad wanneer je het niveau in de gaten houdt. Totaal gaat er 3.5liter in het blok. Als je er net 1 liter bij hebt gegooid zat er nog 2.5 liter in, dat is nog genoeg om geen schade te hebben.
Mijn big verbruikte vroeger ook 1 liter olie op 1000km. Ik heb toen de cylinder uit laten boren en gehoned en een overmaats zuiger erin gezet. Olie verbruik is nu rond de 200ml per 1000km. Helaas nog steeds olie verbruik maar wel binnen de grenzen. Deze operatie kost je wel minimaal 350 euro.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
en ook die pakking aan 1kant dun in smeren met vet.. dat scheelt je de komende 3x een nieuwe pakking 
met dank aan zappa..
En ook nog welkom van CW hier, en totziens op een rit!
wel ff andere bandjes hale he

met dank aan zappa..
En ook nog welkom van CW hier, en totziens op een rit!
wel ff andere bandjes hale he

gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
- de antrapper
- Berichten: 2200
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Hoi Roel,
van harte met je brommer, even wat onderhoud , en plezier maken maar
Hans D
van harte met je brommer, even wat onderhoud , en plezier maken maar



Hans D
Big Bigger Tiger en weer Big 

Geen reden tot paniek.Blok schreef:....Ik denk ff olie peilen: LEEG.... moest een liter bij om een olie op de peilstok te krijgen.....
Het record staat op bijna 3 liter bij gieten

Welkom bij de kleinste grote club van NL en nog vele km`s toegewenst !
LEO
-
- Berichten: 8372
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Heyy,
ook van mij welkom hier..
Voor het spannen van de balansasketting kijk je ff bij de sleuteltips..
ook van mij welkom hier..
Voor het spannen van de balansasketting kijk je ff bij de sleuteltips..

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 563
- Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
- Locatie: De haven van 't Gooi
Ook van mij welkom,ik heb mijn BIG ook pas net en hij bevalt super.
De balansasketting spannen is goed te doen.
Bij de sleuteltips staat een mooie handleiding van een van de BIG goeroe's hier die je makkelijk kunt printen heb ik ook gedaan.
De balansasketting spannen is goed te doen.
Bij de sleuteltips staat een mooie handleiding van een van de BIG goeroe's hier die je makkelijk kunt printen heb ik ook gedaan.
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Iedereen bedankt voor het warme welkom...
Ik heb gisteren maar een klein stukje kunnen rijden en volede me meteen "thuis"...
Ook maar meteen een bospad meegenomen maar merkte meteen het verlies van grip op modder met deze banden..
Ik moet me eens bedenken wat ik er meer mee ga doen, van de weg af of op de weg..
Nou heb ik nog een andere motor voor "de weg" (cbr1000f) maar misschien ook wel prettig om met de DR af en toe een tourtje te maken..
Ik ga hier eens rondkijken om te zien wat jullie voor "banden-tips" hebben.
En dinsdag maar meteen een nieuwe pakking halen voor de linkerkant en me wagen aan het stellen van de balansas...
Iemand nog tips over een goede motorzaak voor onderdelen van de DR in het zuiden de lands...
Roel
Ik heb gisteren maar een klein stukje kunnen rijden en volede me meteen "thuis"...
Ook maar meteen een bospad meegenomen maar merkte meteen het verlies van grip op modder met deze banden..
Ik moet me eens bedenken wat ik er meer mee ga doen, van de weg af of op de weg..
Nou heb ik nog een andere motor voor "de weg" (cbr1000f) maar misschien ook wel prettig om met de DR af en toe een tourtje te maken..
Ik ga hier eens rondkijken om te zien wat jullie voor "banden-tips" hebben.
En dinsdag maar meteen een nieuwe pakking halen voor de linkerkant en me wagen aan het stellen van de balansas...
Iemand nog tips over een goede motorzaak voor onderdelen van de DR in het zuiden de lands...
Roel
Hallo Blok, welkom nog
.
Wij halen onze spullen meestal bij elkaar vandaan maar als je nieuwe onderdelen wilt kan ik je de Duitse webshop Hessler aanraden. http://www.dr-big-shop.de/ Hij heeft altijd erg veel DR spullen en voor een redelijke prijs. Laatst nog een set nieuwe voorveren, besteld en binnen 5 werk dagen in huis. Ook is hij altijd bereid tips te geven enz.
gr. Martijn

Wij halen onze spullen meestal bij elkaar vandaan maar als je nieuwe onderdelen wilt kan ik je de Duitse webshop Hessler aanraden. http://www.dr-big-shop.de/ Hij heeft altijd erg veel DR spullen en voor een redelijke prijs. Laatst nog een set nieuwe voorveren, besteld en binnen 5 werk dagen in huis. Ook is hij altijd bereid tips te geven enz.
gr. Martijn
Na regen komt regent, kijk maar in de van Dalen.
-
- Berichten: 796
- Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01
Hey Blok,
Goeie keuze de BIG
Welkom bij dit mooie cluppie. Hoop je eens te zien bij een ritje. (die zijn erg gezellig
)
Mazzel Frans
Goeie keuze de BIG


Mazzel Frans
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
Beetje laat maarûh ...... Hya Roel, welkom hiero 

-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Roel,
die pakking moet je gewoon even bij een Suzuki dealer halen, die is van goede kwaliteit, en als je even geen berg onderdelen nodig hebt, goedkoper dan bij hessler..
en niet vergeten er wat vet aan te smeren met monteren..
en ook niet bang worden als er tandwieltjes uit je blok vallen bij het af halen van je linker pan
die pakking moet je gewoon even bij een Suzuki dealer halen, die is van goede kwaliteit, en als je even geen berg onderdelen nodig hebt, goedkoper dan bij hessler..
en niet vergeten er wat vet aan te smeren met monteren..
en ook niet bang worden als er tandwieltjes uit je blok vallen bij het af halen van je linker pan

gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Nogmaals bedankt voor het welkom...
Zondag en gisterenmaar eens een "stukje" gereden...
Voel me net 18 als ik op de dr rij... erg vreemd...
Maar... er rammelt wel erg veel inhet blok... ik vind dat ie erg veel bijgeluiden maakt... Nou heb ik niet zo'n goede ervaringen met een paar motoren die ik gehad heb en maak me wel een beetje zorgen...
Is het normaal dat er vanalles "rammelt" of zijn mijn zorgen wel terecht..
Ik ga zo proberen een pakking te scoren en dan vrijdag de balansketting stellen...
Alvast bedankt..
Roel
Zondag en gisterenmaar eens een "stukje" gereden...
Voel me net 18 als ik op de dr rij... erg vreemd...
Maar... er rammelt wel erg veel inhet blok... ik vind dat ie erg veel bijgeluiden maakt... Nou heb ik niet zo'n goede ervaringen met een paar motoren die ik gehad heb en maak me wel een beetje zorgen...
Is het normaal dat er vanalles "rammelt" of zijn mijn zorgen wel terecht..
Ik ga zo proberen een pakking te scoren en dan vrijdag de balansketting stellen...
Alvast bedankt..
Roel
-
- Berichten: 8372
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Wanneer hoor je het geramel?
Bij stilstand geratel= waarschijnlijk balanasketting
Bij stilstand getik duidelijk in de kop = waarschijnlijk tuimelaars
Bij rijden een onregelmatig getok = waarschijlijk versleten nokkenasketting
En zoek eens een rustige rechte weg op en leg je hand op verschilende plekken op het kuipwerk tijdens het rijden, vooral waar de verschillende delen elkaar raken.. ook tussen de tank en kuip..
Als daar wat rammeld lijkt het wel het blok.. kijk ook even bij het voortandwiel er achter zitten 2 rolwielen die de ketting geleiden.
1 zit boven aan en 1 onderaan.. als er 1 ontbreekt geeft dat ook een rare tik..
Je zit een tikkie uit de buurt, anders zei ik rij eens langs
Bij stilstand geratel= waarschijnlijk balanasketting
Bij stilstand getik duidelijk in de kop = waarschijnlijk tuimelaars
Bij rijden een onregelmatig getok = waarschijlijk versleten nokkenasketting
En zoek eens een rustige rechte weg op en leg je hand op verschilende plekken op het kuipwerk tijdens het rijden, vooral waar de verschillende delen elkaar raken.. ook tussen de tank en kuip..
Als daar wat rammeld lijkt het wel het blok.. kijk ook even bij het voortandwiel er achter zitten 2 rolwielen die de ketting geleiden.
1 zit boven aan en 1 onderaan.. als er 1 ontbreekt geeft dat ook een rare tik..
Je zit een tikkie uit de buurt, anders zei ik rij eens langs

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
sittard is niet zo heel ver weg toch? 

gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
een balans as spannen vind ik niet meer zo spannend, andere rammeltjes ben ik niet zo in thuis, voor de rest meer electronica.. das veel boeiender aan die big 

gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Gisteren was het dan zover...
Mini sleutel dag....
Ik durfde het niet alleen aan en ben naar Horn (pharaobike) gegaan.
Hij heeft een werkplaats waar je lekker kan klussen en in geval van nood springt hij bij.. In dit geval hebben we het maar samen gedaan...
Balansasketting gespannen.... niet helemaal zeker of het helemaal gedaan is zoals het hoort maar de ratel is uit het blok...
Kleppen gesteld, nieuwe olie, oliefilter, luchtfilter, bougies en alles eens doorgesmeerd en de remmen eens onder handen genomen...
Hij rijd echt al 10x beter....
Alleen op de autoweg bij snelheden boven de 110 vind ik dat ie erg veel trilt maar dan kan goed normaal zijn???
Hoe dan ook ben ik weer een stuk happy-er met de dr... en ik was er al happy mee....

Mini sleutel dag....
Ik durfde het niet alleen aan en ben naar Horn (pharaobike) gegaan.
Hij heeft een werkplaats waar je lekker kan klussen en in geval van nood springt hij bij.. In dit geval hebben we het maar samen gedaan...

Balansasketting gespannen.... niet helemaal zeker of het helemaal gedaan is zoals het hoort maar de ratel is uit het blok...
Kleppen gesteld, nieuwe olie, oliefilter, luchtfilter, bougies en alles eens doorgesmeerd en de remmen eens onder handen genomen...
Hij rijd echt al 10x beter....
Alleen op de autoweg bij snelheden boven de 110 vind ik dat ie erg veel trilt maar dan kan goed normaal zijn???
Hoe dan ook ben ik weer een stuk happy-er met de dr... en ik was er al happy mee....

Strillen bij hoge snelheid kan mogelijk ook liggen aan onbalans in je wielen. Getril aan toeren gekoppeld : motorisch: getril aan snelheid gekoppeld : frame/wiel ophanging.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
denk vooral de wielen ja, vooral als je er ook mee door de blub rijd..
ik balanceer mn wielen niet meer, ik rij toch nooit echt veel harder dan 140 ofzo, en als je door die rotzooi rijd dan maakt dat loodje ook niet veel meer uit..
ik balanceer mn wielen niet meer, ik rij toch nooit echt veel harder dan 140 ofzo, en als je door die rotzooi rijd dan maakt dat loodje ook niet veel meer uit..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8372
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Getril/vibiratie is aan de motor gekopeld.. blok ophanging los ofzo, evt de balansasketting te los maar als je de sleuteltips hebt gevolgt zou dat oke moeten zijn..
Kijk ook ff naar de ketting.. moet minimaal 4cm speling hebben op de zijstandaard..
Onbelans in de wielen speelt meestal op bij hogere snelheden dan 130..
Motor begint dan merkbaar te schudden steeds heftiger bij hogere snelheden..
ga dan van het gas want hebt kans dat ie je er van af gooit..
Maar mooi dat ie weer stil is
Kijk ook ff naar de ketting.. moet minimaal 4cm speling hebben op de zijstandaard..
Onbelans in de wielen speelt meestal op bij hogere snelheden dan 130..
Motor begint dan merkbaar te schudden steeds heftiger bij hogere snelheden..
ga dan van het gas want hebt kans dat ie je er van af gooit..
Maar mooi dat ie weer stil is

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
@zappa, da ligt een beetje aan de onbalans, want soms begint ie bij 80 als n dolle te shaken met het stuur, en dan boven de 100 is het weer weg, en dan spuit je hem een stukje schoon en dan begint ie bij de 150+ pas weer te trillen.. dus het ligt ook een beetje aan waar de modder zit denk..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !