4takt kop flowen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

heeft er iemand wel eens gehoord dat de inlaatkanaalen kleiner worden gemaakt
het doel is een snellere vulling en meer werveling

iemand ervaring???
never drive faster then your angel can fly
JarnoD
Berichten: 113
Lid geworden op: za jan 10, 2009 01:08

een kleinere inlaat??? groter kan wel helpen maar kleiner is volgens mij vermogens verlies
Honda crf500x HM '05
Frank!
Berichten: 227
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:33
Locatie: Enschede
Contacteer:

Nee, kan wel kloppen. Vlgs mij zijn bv bij de CRF250 in 07 ook de inlaatpoorten ovaler, en kleiner gemaakt. Maar, ben niet 100% meer, dan zou ik het ff op moeten zoeken.

Izz allabout da flow man.... :D
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

JarnoD schreef:een kleinere inlaat??? groter kan wel helpen maar kleiner is volgens mij vermogens verlies
Te simpel gezegd.... Er zit wat meer achter :wink:
Een kleine is sneller :)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Het is inderdaad zo dat een kleinere inlaat voor meer snelheid kan zorgen, zo is het prettige karakter van de eerste ktm520's (waar veel mensen nog steeds lyrisch over zijn) ook veroorzaakt door smallere inlaat kanalen in de kop, helaas hebben ze dat in de latere modellen veranderd.

Maar zoals Huskie zegt er zijn meer factoren..
JarnoD
Berichten: 113
Lid geworden op: za jan 10, 2009 01:08

Het is idd een combinatie van vele factoren. Het is en blijft een fantastisch stuk techniek die verbrandings motor.
Honda crf500x HM '05
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Wortel schreef:Het is inderdaad zo dat een kleinere inlaat voor meer snelheid kan zorgen, zo is het prettige karakter van de eerste ktm520's (waar veel mensen nog steeds lyrisch over zijn) ook veroorzaakt door smallere inlaat kanalen in de kop, helaas hebben ze dat in de latere modellen veranderd.
En gelukkig is daar dan weer een oplossing voor:
http://www.ht-racing.com/powervane.aspx
Combineren met EKR naald (van de yamaha dealer) en de standaard 42 stationair sproeier. Zo goed, ik wil m'n 525 nooit meer kwijt... :angel: :verliefd:
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Fits directly into cylinder head intake port with no modifications. This is the best innovation on the market to improve bottom-end and mid-range power on your RFS. Available for 2003-2007 400-525 RFS models.

snap ik helemaal niks van :oops: ,verklaar nader aub :P
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

henk-v schreef:Fits directly into cylinder head intake port with no modifications. This is the best innovation on the market to improve bottom-end and mid-range power on your RFS. Available for 2003-2007 400-525 RFS models.

snap ik helemaal niks van :oops: ,verklaar nader aub :P
In 2002 had de EXC nog een andere kop dan de SX.
De exc kop had 2 aparte inlaatkanalen, en was berekend op een 39mm carb.
De SX kop had 1 groot inlaatkanaal en was berekend op een 41mm carb en hogere toerentallen.

Vanaf 2003 gebruikt KTM om productiekosten te sparen de 'SX' kop ook voor de EXC, zij het met een 39mm carburateur. Daardoor wordt bij kleine gasopeningen de stroomsnelheid in de kop te laag in vergelijking tot die in de carb, waardoor problemen ontstaan met de brandstofverneveling.

Dit is precies de reden waarom de 2002 modellen zo geroemd worden: veel meer koppel onderin, maar vooral: het is er meteen, en precies te doseren. Niks huhk-bafff zoals met de nieuwere EXC's.

Het tussenschotje van HT-racing schuif je in het inlaatkanaal, en daardoor krijg je als het ware weer een 'oude EXC' kop. 10 minuten werk, voor de beste modificatie die je aan een 525 kunt doen als je het mij vraagt.
Daarna mag er weer een armer naaldje en de originele stationairsproeier in. (veel EXC eigenaren hebben het probleem nl min of meer opgelost met een rijkere stationairsproeier en een dunne naald. (bv ##K, erg rijk net na stationair)

Het verschil: wie durft er goed op z'n 525 even stil te gaan staan om met een blipje gas het voorwiel over een greppel te tillen ? Of je gaat op je neus de greppel in omdat ie te laat is, of je schrikt je een beroerte omdat je afgeschoten wordt. Na deze modificatie zet je 'm met 2 vingertjes aan het gas precies zoals je 'm hebben wil.
Bovendien kun je een versnelling hoger rijden, waardoor je chassis ook veel rustiger rijdt, bv in de technische stukken of op de knippen. Beetje gas en hij is er. Helemaal vanaf stationair. Zij-de-zacht. Wahh, Ik krijg gewoon zin om te gaan rijden...
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

folie.. als je dat verhaal zo leest zou ik haast n ktm kopen :P hehe
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

CrazyWezel schreef:folie.. als je dat verhaal zo leest zou ik haast n ktm kopen :P hehe
Ik raad niemand aan om een KTM te kopen.
Vooral niet degenen met wie ik ga rijden.. :twisted:
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Iedereen op zoek naar een 2002 exc kop.
:twisted:


Dingen zijn niet meer aan te slepen dankzij het mooie verhaal van Folie.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

huskie schreef:Iedereen op zoek naar een 2002 exc kop.
:twisted:


Dingen zijn niet meer aan te slepen dankzij het mooie verhaal van Folie.
Niet nodig dus. Voor 69$ heb je waarschijnlijk niet eens je pakkingsetje. Ze sturen het ding voor een paar dollar ook nog op, in een envelopje.
Je kunt 'm er zelf niet voor gaan staan frezen.
(en nee, ik heb geen connecties met HT-racing, dus geen spam.)
Gebruikersavatar
Hoelio
Berichten: 215
Lid geworden op: di dec 19, 2006 11:29
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

http://mototuneusa.com/thanx.htm

Hoofstuk 16 en 17 met zelfs een "how-to"...
Je moet niet doen, je moet niet laten!
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

dat is lekker leesvoer
never drive faster then your angel can fly
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Het tussenschotje van HT-racing schuif je in het inlaatkanaal, en daardoor krijg je als het ware weer een 'oude EXC' kop. 10 minuten werk, voor de beste modificatie die je aan een 525 kunt doen als je het mij vraagt.


En waar is dit te koop????
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

folie schreef:
huskie schreef:Iedereen op zoek naar een 2002 exc kop.
:twisted:


Dingen zijn niet meer aan te slepen dankzij het mooie verhaal van Folie.
Niet nodig dus. Voor 69$ heb je waarschijnlijk niet eens je pakkingsetje. Ze sturen het ding voor een paar dollar ook nog op, in een envelopje.
Je kunt 'm er zelf niet voor gaan staan frezen.
(en nee, ik heb geen connecties met HT-racing, dus geen spam.)
ze leveren niet in nederland :cry:
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

henk-v schreef:
ze leveren niet in nederland :cry:
Gaat toch lukken Henk :D
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

heel goed ad :lol:

om 05.02u achter de computer? :roll:
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

folie schreef: Het verschil: wie durft er goed op z'n 525 even stil te gaan staan om met een blipje gas het voorwiel over een greppel te tillen ? Of je gaat op je neus de greppel in omdat ie te laat is, of je schrikt je een beroerte omdat je afgeschoten wordt. Na deze modificatie zet je 'm met 2 vingertjes aan het gas precies zoals je 'm hebben wil.
Bovendien kun je een versnelling hoger rijden, waardoor je chassis ook veel rustiger rijdt, bv in de technische stukken of op de knippen. Beetje gas en hij is er. Helemaal vanaf stationair. Zij-de-zacht. Wahh, Ik krijg gewoon zin om te gaan rijden...
Klinkt als een 450 Husaberg 2009 :)
Je kan ook wachten tot KTM injectie heeft.
smurf.
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

henk-v schreef:heel goed ad :lol:

om 05.02u achter de computer? :roll:
Als ik mijn zinnen ergens op zet dan moet en zal het lukken :D
Ik heb zojuist het bedrag voor de Powervane overgemaakt naar de US of A.
Nu maar afwachten wanneer dat dingetje binnenkomt.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

adje schreef:
henk-v schreef:heel goed ad :lol:

om 05.02u achter de computer? :roll:
Als ik mijn zinnen ergens op zet dan moet en zal het lukken :D
Ik heb zojuist het bedrag voor de Powervane overgemaakt naar de US of A.
Nu maar afwachten wanneer dat dingetje binnenkomt.
Bij mij hebben ze 'm gewoon in een envelopje opgestuurd. Was er binnen een paar dagen. Verzendkosten zo goed als nul.

Adje, heeft zo'n ding ook nut voor een Honda ?
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Ik moet 10 dollar verzendkosten betalen :?
Het is niet voor mijn Honda maar voor een bekende klant die ook een KTM 525 heeft :lol:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

adje schreef:Ik moet 10 dollar verzendkosten betalen :?
Het is niet voor mijn Honda maar voor een bekende klant die ook een KTM 525 heeft :lol:
Nou ja, daar kun je 'm niet voor gaan halen.
Ik voorspel dat jouw klant zeer content zal zijn.
Denk aan de naald, daar mag nu een armere in.
Ik rij zelf dus met een OBEKR van de Yamaha dealer. ong. clipje 4.
Die zit er als je het mij vraagt niet ver naast.
partnr 5JG-14916-ER-00.
Hoofdsproeier 160-165 ofzo, stationair 45 geloof ik, kan ook nog 42 zijn.
Bijkomend voordeel:
OC### naalden zijn van messing (=brass)
BO### naalden zijn van geanodiseerd aluminium (=coated)
Dus de B=coated en de C=brass, lekker logisch ja. :?
Maar het komt erop neer dat de OB naald minder snel slijt...
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Deze klant heeft een KTM525 '03 en heeft daarvoor ook een JD jetting kitje besteld.
Hier zitten ook 2 gasnaalden in en hopelijk heeft hij er wat aan.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Plaats reactie