Kietelen big

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

RGV-DR 750
Berichten: 97
Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
Locatie: Reuver

Wij hebben 3 rgv's met DR 750/800 blokken ingebouwd in het RGV rijwiel gedeelte.
Een daarvan voor een prikje gekocht met 2 STR blokken en eentje staat zelf een type goedkeuring voor de openbare weg.
ook heb ik nog een wit/oranje DR-big waar ik dagelijks met rondrij.(testfiets)
Momenteel zitten we op 8 blokken en nog een berg onderdelen, zowel 750 als 800.

De blokken van STR is echt rommel, veel geld voor een berg schroot!!!
Een blok had nog nooit gelopen en liep naar 2 ronden Nurburgring kapot.
nokkenassen waar stuken uitbreken, tuimelaars die breken en meer van zo'n dingen.
Ik heb Hessler eens gesproken en die was er toen ook al niet over te spreken.
In de supermono wereld zijn er nog verschillende mensen die nog wat tegoed hebben van dhr Strohmann.........

Momenteel zijn we er weer eentje aan het bouwen zodat Hakki weer kan race op een echte...motor :lol:
Afgelopen jaar heb ik met 68 pk aan het achterwiel gereden zonder mechanische problemen.
Dit jaar hoop ik iets over de 70 pk aan het achterwiel te hebben.

80 pk kan ook maar dan moet je wel je cilinderkopje ombouwen naar valstroom en daar heb je op een Big geen plaats voor.

50-55pk aan het achterwiel is geen probleem voor een DR blok.

Als jullie wat willen weten dan hoor ik het wel.

Geit 1
madmenno
Berichten: 232
Lid geworden op: za aug 09, 2008 11:08
Locatie: haarlem

Nou graag !!!!!!!

Bewerken kop : tips ??? glad of niet glad afwerken(kanalen),evt iets
over de vorm van het inlaat en of uitlaat kanaal .

: compressie en vorm verbrandingskamer

:Kleppen groter ??? stelen met natrium ??????

En dan natuurlijk carburatie : diameter ,lengte inlaat kanaal evt
redelijk pasende carbs (type ???)

Dan heb ik het over een mooie 50+ achterwiel pk´s

Ben benieuwd, en zie ik daar een 1 in 2 uitlaat ???

Alvast bedankt menno
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Als je dat met ons deelt ben je mijn persoonlijke held :lol: en dan krijg je van mij n pilsje volgens traditie op de eerst volgende meeting :D
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

:lol:
Je merkt het..

We willen alles weten..

Graag vanaf het simpele begin tot het gepiel op de mm die we in het zand eigenlijk niet nodig hebben :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
hakinnen
Berichten: 31
Lid geworden op: do jan 01, 2009 21:20
Locatie: Stein
Contacteer:

RGV-DR 750 schreef:
Momenteel zijn we er weer eentje aan het bouwen zodat Hakki weer kan race op een echte...motor :lol:


Geit 1
:lol:

Hey Frank!

Zie dat je de weg naar "hier" gevonden hebt..

goedzo!

hahahahaha....

Hakki(nen) raced volgend jaar op een DR ja... een DR400tje met de naam "#26Stamperke" (world fastest aircooled DR400! :lol: )

Stamperke GEIT weer rennuh!

ben er weer aan bezig:
-TZ250GP vorkje komt erin..met een fijne TZ Nissin racetang en ik ben aan het kijken of ik ergens een Honda RS125 radiaalpomp kan scoruh voor "weinig"
-Blokje gaat weer open ..komt een stage2 nokkenasje in en de stator gaat eruit wegens "te zwaar" (ik pak gewoon een klein 6v accutje van een ca 800gram) en dat scheelt dan weer gewicht..komen toch langzaam onder de 105kg dan

"kump good"
Supermono Hockenheim..here we come!

en in de tussentijd amuseer ik me mooi een beetje offroad op de DR800

ey..en niet "alles" vertellen hier he :D :wink:


:wink: :wink:
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

het gepiel op de micrometer is voor ons totaal niet interresant, en wil je natuurlijk niet delen met je (evt. meelezende) concurrenten
maar redelijk simpele ingrepen met resultaat zijn voor ons bere interresant :P
have BIG fun

D.F.M.T.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Hebbik nou eindelijk eens iets gewonnen omdat ik het goed geraden had met "wie kent RGV-750" in het BIGcafe ?
:wink:

LEO
RGV-DR 750
Berichten: 97
Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
Locatie: Reuver

het is wintertijd= sleuteltijd voor de race blokken.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ach.. heb ook 3 blokken.. 1 kapot in de schuur.. 2 in de BIG's..
Hmm.. toch een beetje jaloers.. :lol: :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

mja nu weten we het nog niet.. :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

mjwow, check die inlaat op het rechterblok...die is er ff opnieuw ingezet :o
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
RGV-DR 750
Berichten: 97
Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
Locatie: Reuver

goed gezien, nu nog effe kijken wat achter de startmotor ligt van hetzelfde blok....... :roll:
Dit blok is goed voor ca 74 pk ahaw.
madmenno
Berichten: 232
Lid geworden op: za aug 09, 2008 11:08
Locatie: haarlem

Zie ik een tuimelaar met rollager ??????

En die rechterkop heeft zeker vrij rechte inlaat kanalen, dus flink materiaal toegevoegt in de kop voordat die plaat erop ging .
Neem aan dat je de oude onderkant van de standaard kanalen naar boven hebt verplaatst.

Ben net terug in dit kouwe landje, maar hier krijg ik het weer een beetje warm van .
Van het weekend ff blok wisselen en m'n nieuwe achterbrug bewonderen .
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ik kan dr ook niet veel anders van maken dan een tuimelaar..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
RGV-DR 750
Berichten: 97
Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
Locatie: Reuver

Zoals belooft een paar tips voor meer pk'tjes. :D
Je moet wel effe handig zijn of iemand kennen die handig is.
Dit ivm draai,frees en laswerkzaamheden.
Natuurlijk: ander luchtfilter en bougies zorgen er zowiezo voor dat hij beter loopt.

Vervang je carburateurs voor 36mm carburateurs van een gsxr 750.
2 van de 4 erafschroeven en je kan het zo aansluiten.
Naald, gasbuis en stat sproeier overnemen van DR en alleen hoofdsproeier een paar maten groter.

Ontsteking 7 graden vroeger zetten, daardoor kan je DR lekker tot aan het rode gebied doortrekken.
Het gevoel dat de fut eruit is bij 5000 rpm is verdwenen.
Je kan het in de deksel veranderen of op het vliegwiel.

compressie verhogen, draai 1.0mm van de cilinder af (bovenzijde) en je zult het merken.
Check wel effe of de kleppen de zuiger niet raken!!!!

Als jullie dit eens gaan (laten) doen dan heb je zo een paar pk'tjes.

Natuurlijk zijn er nog meer tips maar dan ga ik wat te ver denk ik.. :roll:

Bij vragen effe mailen, succes
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Thanks 8)

Maar m'n Shiny begint juist lekker te sleuren rond de 4500rpm :wink:

En aangezien ik binnenkort de cilinder vervang zal ik een kijken of ik deze iets kan laten vlakken..

dit in combi met een snellere nokkenas, grotere bocht en waarschijlijk ander luchtfilter zal wel iets opleveren denk ik zo :wink:

PS welke bougies steek je dan?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
RGV-DR 750
Berichten: 97
Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
Locatie: Reuver

Hoi,

Wat voor nokkenas neem je?
Als je toch een grotere bocht neemt denk dan ook eens aan de carburatie!
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Een
[EGU] - Suzuki - DR Big 750 / 800 - Sport-Nocke + 3 PS
[ deed een bod van e100 en dat werd geacepteerd]

Via ebay, moest m'n oude in ruil opsturen.. maar had die van m'n kapote blok nog liggen met aardige sleepsporen er op..

Het rare van m'n carb's is dat ik met een open laser rij en de hoofdsproeirs gewoon standaard #130 zijn, gasnaald 1 stand hoger..

Hij loopt in 1 sprint door naar de 169km/h op de GPS en moest toen van het gas af.. maar had gas over en begon net het rood in te lopen..

BIG gekocht van een oud crosser die vertelde dat ie wel had lopen spelen met de carb's.. had toen de orginele dempers er op maar wel compleet leeg gehaald :wink:

Shiny is veel veller dan Dirty.. zit regelmatig in z'n 5 op te schakelen om dat ik denk dat ie in z'n 4e versnelling staat :wink:

Pakt prima op van af 3000 en trekt door tot het rood..

mare welke bougies steek je?

En het grappige is dat ik niet echt opzoek ben naar meer pk's.. m'n :lol: zit in offroad en dan heeft ie pk's genoeg.. ben opzoek naar schone lucht.. heb een Marvin uitlaat gekocht waar ik een langere bocht voor nodig heb en als je toch wat laat maken dan maar dikker :wink:

Maar zal ook m'n ogen open houden voor de carb's :wink: [nu ik toch bezig ben :lol: ]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
RGV-DR 750
Berichten: 97
Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
Locatie: Reuver

iridium bougies van NGK.
Mijn DR loopt ca 185 km/h voordat ik het rood in ga, maaaar ik heb ook niet de org kettingwielen.
Let op met het plaatsen van de nokkenas dat je de zuiger niet raakt en dat de timing klopt (uitklokken van het lobcenter) ,

Succes
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

RGV-DR 750 schreef: Let op met het plaatsen van de nokkenas dat je de zuiger niet raakt en dat de timing klopt (uitklokken van het lobcenter) ,

Succes
Wat bedoel je met of betekent het "uitklokken van het lobcenter" ?
Heb ik namelijk nog nooit van gehoord... :oops:

Ontsteking 7 graden vroeger zetten, daardoor kan je DR lekker tot aan het rode gebied doortrekken.
Het gevoel dat de fut eruit is bij 5000 rpm is verdwenen.
Je kan het in de deksel veranderen of op het vliegwiel.
Je bedoeld dat je de puls ontvanger iets naar voren/achter verplaats?
En gaat dit op voor de 750 want de 800 cdi veranderd het onstekingstijtstip al bij bepaalde toerentalen..

Thanks voor de tips!!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
madmenno
Berichten: 232
Lid geworden op: za aug 09, 2008 11:08
Locatie: haarlem

neem aan dat hij het hoogste punt van je nok bedoelt, en of die qua graden nog klopt ivm. hoogste punt van zuiger.

Meer/of vroeger lift[sportnokkenas]betekent minder vlakken van kop/cylinder ivm schade.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ehhh kan het wat uitgebreider?
Krijg wel een beeld maar ehhh :oops:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

dat je speling tussen de kleptiming en je zuiger kleiner wordt, en je als je ook nog je cilinder gaat vlakken je marge nog kleiner maakt.
boem is ho effect :lol:

correct me if i'm wrong
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
RGV-DR 750
Berichten: 97
Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
Locatie: Reuver

Hoi,

Aoals belooft.
Met een 4 takt maak je dus 4 slagen waarvan 1 arbeids slag, ik neem aan dat jullie dat wel weten en daar wel bekend mee zijn.
Als nou na de arbeidsslag de zuiger het onderste dodepunt bereikt en weer na boven gaat voor de uitlaatslag dan moet de uitlaatklep reeds open zijn.
Net voordat hij het bovenste dodepunt bereikt dan gaat de uitlaatklep sluiten maar tegelijk de inlaatklep gaat openen, dit noemen we de overlapping.
Men spoelt dan wat versmengsel via de uitlaat naar buiten als je een goede uitlaat hebt (negatieve puls, zuigt)
Als je timing op de krukas meer als 3° fout staat dan lever je vermogen in.
Je moet je voorstellen dat als de krukas 720° draait (2 x rond) de nokkenas maar 360° draait(1x rond) dat eigenlijk de nokkenas maar 1.5° fout mag staan!!
Het probleem is dat bijvoorbeeld het bovenste dodepunt al gepasseerd bent de inlaatklep te laat opent zodat er minder vers mengsel naar binnen gezogen gaat worden, of omgedraaid dat de inlaat klep te vroeg opent zodat er teveel verbrand mengsel de inlaat ingaat en daardoor te weinig versmengsel kan aanzuigen.
Om dit exact af te stellen heb je een steun met een meetklok nodig en slobgaten in het kettingwiel van de nokkenas.
Dit is geen makkelijk en snel klusje....

Frank
RGV-DR 750
Berichten: 97
Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
Locatie: Reuver

Een fototje als bijlage
Plaats reactie