sinds kort een gpsmap 60cx gekocht, via ebay.uk ivm die goedkope pond, die ondertussen alweer wat omhoog is gegaan.
Speciaal voor de cx gekozen, omdat die (s) toch wel de nodige problemen gaf, geeft, volgens diverse berichten. (en het scheelde 40 euro )
Afgelopen weken ermee gespeelt en ik ben, op een puntje na, heel erg blij met het dingetje.
Jullie moeten weten dat ik overal zonder gids rij, opdat ik optimaal mijn eigen plan kan trekken, en deze gps met zijn topo is voor mij de ultimate gids in dat idee. De city navigator weet waar alle pompstations staan, en de topo geeft mij de ruimte om alle paadjes te ontdekken die in principe legaal en berijdbaar zijn.
Thuis via mapsource maak ik een concept track, die ik eventueel met google earth optimaliseer, om hem daarna te uploaden naar de gps.
Thuis achter de pc begint eigenlijk al de trip naar het onbekende, met als hoogtepunt het eigenlijke rijden van de homemade rit.
Vroeger deed ik dit via stafkaarten, roadbook maken, die als je eenmaal ter plekke was, van geen kant meer klopte. Na 2 bochten was je roadboek verder onbruikbaar, en reed je verloren rond
Maar nu met de gps.... o what a joy. Je komt ter plekke, start de motor, stelt de gps in en..... gaat op ontdekkingstocht. Als blijkt dat een track niet klopt, no problemo. Je rijdt gewoon om, en komt later weer op de bedoelde track uit. Niks verloren rondrijden, slecht een minor detour.
Thuis lees je je track uit, en ziet waar je eventueel bent fout gereden. Aaanpassen en voila, volgende keer een optimale track, zonder fout rijden.
Als enige nadeel van deze garmin is zijn berperktheid in het opslaan van tracks. Je hebt de mogelijkheid tot 20 tracks, van elk 500 punten.
In de praktijk betekent dat, dat je een track van 1250 punten, verdeelt over 3 tracks. Wij motorrijders komen hier wel aan, met een dagje rijden.
Je dient dan alle 3 de tracks zichtbaar te maken, wat geen probleem is, maar dat kon handiger imo.
Wat wel gaaf is, is de automatische opslag van tracklogs. Elke dag maakt hij een log aan, en verzamelt gegevens. Die laad je later, via een cardreader, in je pc. ps: wel even auto log aanzetten
Ik begrijp niet dat ik het zolang zonder garmin heb kunnen doen
(ik had altijd een magellan )
Momenteel heb ik wat trackjes gemaakt, en popel om ze te gaan rijden. Alleen dat weer he.
Ierdereen op het forum ook zo tevreden over zijn gps-je?
Aaaaahh een garmin met topo
Moderator: ghulst
Ik heb precies zo'n Garmin. Voordat je al die knopjes kent ben je wel even bezig, maar daarna is het genieten. Tracks rijden gaat perfect, combinatie met MapSource en Google Earth is perfect, goede antenne, spaarzaam met batterijtjes, autonavigatie gaat ook (niet ideaal, maar ik ben nog nooit vedwaald).huskie schreef:Iedereen op het forum ook zo tevreden over zijn gps-je?
Zie je, verstand komt met de jaren. Misschien heb je binnenkort ook een echte motor!!huskie schreef:Ik begrijp niet dat ik het zolang zonder garmin heb kunnen doen (ik had altijd een magellan )
-
- Site Admin
- Contacteer:
Ik gebruik het 'natte' broertje van de 60cx, de 76 cx.
Qua spec's , vrijwel hetzelfde, maar het drijft en de 60 serie zinkt
Volgens mij kun je de tracklog ook wat minder intensief vastleggen, wat nogal wat punten spaart.
Qua spec's , vrijwel hetzelfde, maar het drijft en de 60 serie zinkt
Volgens mij kun je de tracklog ook wat minder intensief vastleggen, wat nogal wat punten spaart.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Ja Freek, klopt. Je kunt de trackpunten filteren op maximum, en dat doe ik dan ook als ik zeg maar, 545 punten heb. Ik heb ook eens een 1000 punten naar 500 gefilterd. Dan snij je lekker veel bochten af
Wat navigatie betreft kan deze tijd bijna niet beter.
Google earth met topo kaarten in mapsource, prima combinatie.
Alleen..... onze tracks zie je alleen als je de hoogste kaartdetail activeerd, maar dan krijg je ook die $$&*#@ hoogtelijnen, daardoor zie je vaak de track niet terug of heel moeilijk. Hebben we daar nog truuks voor, die ik niet weet?
Wat navigatie betreft kan deze tijd bijna niet beter.
Google earth met topo kaarten in mapsource, prima combinatie.
Alleen..... onze tracks zie je alleen als je de hoogste kaartdetail activeerd, maar dan krijg je ook die $$&*#@ hoogtelijnen, daardoor zie je vaak de track niet terug of heel moeilijk. Hebben we daar nog truuks voor, die ik niet weet?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
ik zla je een tipje geven;huskie schreef:Alleen..... onze tracks zie je alleen als je de hoogste kaartdetail activeerd, maar dan krijg je ook die $$&*#@ hoogtelijnen, daardoor zie je vaak de track niet terug of heel moeilijk. Hebben we daar nog truuks voor, die ik niet weet?
als je de tracks in mapsource hebt geladen,
ga dan in het tabje "tracks" op de desbetreffende track staan, rechtermuisknopje, en dan eigenschapjes.
en voila, kies uw kleur van de track.....
Husky TE510
Desginer, ik bedoel eigenlijk als ik een track teken in mapsource, dien ik ivm "onze" onverharde wegen de hoogste kaartdetail te kiezen. De hoogtelijnen en onverharde wegen lijken dan erg op elkaar, en zijn soms moeilijk te onderscheiden. Het zou mooi zijn om de hoogtelijnen te wissen in die kaartdetail. Maar ik denk dus dat dat niet kan.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
als ik in de mapsource kijk dan vind ik persoonlijk dat er toch wel een verschil in zit, hoogtelijnen zijn doorgetrokken lichtbruine strepen,
en de onverharde wegen zijn grijs gestippeld.
Je kunt altijd met je handje op deze lijnen gaan staan, en dan geeft mapsource wel aan wat het is, een onverharde weg of een contourlijn.
en de onverharde wegen zijn grijs gestippeld.
Je kunt altijd met je handje op deze lijnen gaan staan, en dan geeft mapsource wel aan wat het is, een onverharde weg of een contourlijn.
Husky TE510
Ja, klopt. Maar hoogtelijnen zijn dus niet uit te schakelen.
Wat goed helpt is inzoomen tot 150 meter. Dan wordt het weer duidelijker. Al met al is dat het enige klachtje.
Bedankt voor je meedenken.
Morgen heb ik mijn garmin niet nodig. Trialwedstrijdje, dus uitgezette route om te rijden
Wat goed helpt is inzoomen tot 150 meter. Dan wordt het weer duidelijker. Al met al is dat het enige klachtje.
Bedankt voor je meedenken.
Morgen heb ik mijn garmin niet nodig. Trialwedstrijdje, dus uitgezette route om te rijden
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
- Edwin
- Contacteer:
Misschien dat iemand hier wat aan heeft
http://www.dse.nl/~gpstracks/Links/ColoradoTopo.htm
Wordt het allemaal wat duidelijker misschien.
Assumption is the mother of all fuck ups
Edwin,
Bedankt hoor man, zou dat ook werken bij de Topo Belgie of Topo Belux?
Ik gebruik ook een Map60CSx en rij natuurlijk ook over de track, dat werkt vrij goed hoor, maar ik heb ook onlangs de Tripy Pro gekocht en dat werkt NOG aangenamer hoor, het Bol-pijl systeem is de max, grote symbolen en bemetering afleesbaar. Het rijd zo ontspannen man. Dat in combinatie met map60CSx(die had ik toch), geloof me SUPER!
Bedankt hoor man, zou dat ook werken bij de Topo Belgie of Topo Belux?
Ik gebruik ook een Map60CSx en rij natuurlijk ook over de track, dat werkt vrij goed hoor, maar ik heb ook onlangs de Tripy Pro gekocht en dat werkt NOG aangenamer hoor, het Bol-pijl systeem is de max, grote symbolen en bemetering afleesbaar. Het rijd zo ontspannen man. Dat in combinatie met map60CSx(die had ik toch), geloof me SUPER!
- Edwin
- Contacteer:
Celsa,
Topo België of andere topo's werken ook uiteraard, alleen moet de TYP dan wel zelf naar eigen inzicht aangepast worden. Maar met wat jij al hebt lijkt me dat overbodig
Edwin
Topo België of andere topo's werken ook uiteraard, alleen moet de TYP dan wel zelf naar eigen inzicht aangepast worden. Maar met wat jij al hebt lijkt me dat overbodig
Edwin
Je eigenlijk wel, wel zou ik nog de Topo van Nederland willen, altijd handig!
Bij de topo van Marokko kun je de overlays niet in je GPS laden of uit zetten. Deze bevatten de hoogte lijnen.
Bij het maps selecteren in mapsource staan er 2 bestanden genoemd onder het tabje maps per geselecteerde omgeving met nagenoeg dezelfde naam (eentje met OVLY of zoiets).
Die overlays kun je dan in het lijstje selecteren en weggooien.
Ik heb geen idee of het bij de andere TOPO's net zo is. TOPO marokko is een zelf gemaakte met cgimapper, niet van Garmin, en gratis te gebruiken.
Bij het maps selecteren in mapsource staan er 2 bestanden genoemd onder het tabje maps per geselecteerde omgeving met nagenoeg dezelfde naam (eentje met OVLY of zoiets).
Die overlays kun je dan in het lijstje selecteren en weggooien.
Ik heb geen idee of het bij de andere TOPO's net zo is. TOPO marokko is een zelf gemaakte met cgimapper, niet van Garmin, en gratis te gebruiken.
#777 - Mijn fotoboekenplank
One more night I'll never get back..Edwin schreef:Misschien dat iemand hier wat aan heeft
Edwin schreef:Misschien dat iemand hier wat aan heeft
Als de wandelclub is wist wie de info van hun website allemaal gebruikt ....
Erwin,
Ik had die Marokko topo ook al naar beneden gehaald, ga jij hem gebruiken volgende week?
Er zit iets verschil in de wegenkaart (niet dat we veel wegen tegenkomen...) tov de Mapsource map.
Ik had die Marokko topo ook al naar beneden gehaald, ga jij hem gebruiken volgende week?
Er zit iets verschil in de wegenkaart (niet dat we veel wegen tegenkomen...) tov de Mapsource map.
- Edwin
- Contacteer:
Ben al een stuk wijzer geworden ondertussen. Maar zit nog met 1 vraagje:
Met IMG2GPS knoop ik een Topo- en CN kaart aan elkaar. Dit kan je dan uploaden naar je GPS-apparaat. Maar kan je deze kaart nu ook in Mapsource krijgen...dat lukt mij dus even niet, maar moet vast mogelijk zijn. Iemand een hint.
Edwin
Met IMG2GPS knoop ik een Topo- en CN kaart aan elkaar. Dit kan je dan uploaden naar je GPS-apparaat. Maar kan je deze kaart nu ook in Mapsource krijgen...dat lukt mij dus even niet, maar moet vast mogelijk zijn. Iemand een hint.
Edwin
@wortel, hij zit erin maar zal niet in beeld zijn tenzij er iets heel erg mis gaat met de route