Hoi allemaal, ik wil deze topic starten om te zien hoeveel de fabrikanten er naast zitten met het opgeven van hun gewichten.
Dus we sluipen even naar de badkamer om haar weegschaal te lenen en zetten dan eerst het voorwiel en daarna het achterwiel erop.
Voor de wiskundigen onder ons: we tellen beidde gegevens bij elkaar op en maken daarna kontakt met het noppenforum.
Om het heel goed te doen met (1)een weegschaal: zorg dat de motor niet meer dan bevoorbeeld 10cm uit het lood komt te staan. Dus zo horizontaal mogelijk wegen svp. Eventueel een stukje hout onder het andere wiel.
En.... natuurlijk vermelden hoeveel bezine aanwezig was in de tank.
Dus rijklaar etc.
Ben heel benieuwd.
Ik zal vanavond mijn gegevens door mailen. Tot later
Fabrieksgewicht en het werkelijke gewicht van jullie motor
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Prachtig idee!.
Ik ga mijn tank eerst eens volgooien . Ik kan hem toch ook gewoon wegen op het middebokje?(daar sttat hij ook netjes in everwicht) (weegschaal kan 120kg aan , weegt cretje niet lijkt m ).
Ik ga mijn tank eerst eens volgooien . Ik kan hem toch ook gewoon wegen op het middebokje?(daar sttat hij ook netjes in everwicht) (weegschaal kan 120kg aan , weegt cretje niet lijkt m ).
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Zo ik heb hem gewogen zal even een mooi lijstje maken:
Motor: Honda cr125 (bj99 , dus met alu frame)
Tank: halfvol (dus zo'n 3,4-4 liter erin)
Gewicht: 99-99,5kg
http://members.chello.nl/t.willemesen/n ... en_cr2.jpg
fototje
Het gin trouwens perfect zoals ik dat gedaan heb (al zul je met een 250 meer problemen hebben met de uitlaat)
Motor: Honda cr125 (bj99 , dus met alu frame)
Tank: halfvol (dus zo'n 3,4-4 liter erin)
Gewicht: 99-99,5kg
http://members.chello.nl/t.willemesen/n ... en_cr2.jpg
fototje
Het gin trouwens perfect zoals ik dat gedaan heb (al zul je met een 250 meer problemen hebben met de uitlaat)
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Oke hier dan een husqvarna wr1998 250cc.
met 0,5ltr(gisteren moest ik op de reserve verder) 113 kgs.
Dus rij klaar wordt dat 122kgs ongeveer.
Dus de crf450 van Ad is rijklaar net zo zwaar als mijn 2takt.
Mijn komplimenten aan Honda, en daarbij weet ik meteen welke machine ik na deze huskie moet hebben.
met 0,5ltr(gisteren moest ik op de reserve verder) 113 kgs.
Dus rij klaar wordt dat 122kgs ongeveer.
Dus de crf450 van Ad is rijklaar net zo zwaar als mijn 2takt.
Mijn komplimenten aan Honda, en daarbij weet ik meteen welke machine ik na deze huskie moet hebben.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Een cr125huskie schreef:Oke hier dan een husqvarna wr1998 250cc.
met 0,5ltr(gisteren moest ik op de reserve verder) 113 kgs.
Dus rij klaar wordt dat 122kgs ongeveer.
Dus de crf450 van Ad is rijklaar net zo zwaar als mijn 2takt.
Mijn komplimenten aan Honda, en daarbij weet ik meteen welke machine ik na deze huskie moet hebben.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
De gemakkelijkste manier voor je motor te wegen is op een middenbokje.
Je zet de weegschaal op de grond en dan zet je de middenbok erop.
Dan kijk je wat die middenbok weegt ( in mijn geval 6 kg )
Dan zet je de motor op de middenbok en dan trek je die 6 kg er weer vanaf.
Voor de HONDA crf 450 HM was dit 127 kg min 6 kg is dus 121 kg.( met een volle tank benzine en nog wat zand hier en daar , omdat ik er net mee gereden had , maar ik had dus wel voordat ik hem gewogen had de tank helemaal volgegooid )
Je zet de weegschaal op de grond en dan zet je de middenbok erop.
Dan kijk je wat die middenbok weegt ( in mijn geval 6 kg )
Dan zet je de motor op de middenbok en dan trek je die 6 kg er weer vanaf.
Voor de HONDA crf 450 HM was dit 127 kg min 6 kg is dus 121 kg.( met een volle tank benzine en nog wat zand hier en daar , omdat ik er net mee gereden had , maar ik had dus wel voordat ik hem gewogen had de tank helemaal volgegooid )
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo dec 01, 2002 02:01
- Contacteer:
De mijne nog niet gewogen, maar, wel al misschien een verklaring waarom de gewichten zo verschillen.
De fabrikanten geven allemaal het 'droog' gewicht op.
Helaas is er geen definitie van wat nu precies 'droog' is.
Bij de ene is dit de motorfiets geassembleerd zonder benzine erin (zeldzaam), terwijl het bij de andere de som van de losse onderdelen is, dus zonder batterij-zuur, olie in de veringen, kettingvet,...
De fabrikanten geven allemaal het 'droog' gewicht op.
Helaas is er geen definitie van wat nu precies 'droog' is.
Bij de ene is dit de motorfiets geassembleerd zonder benzine erin (zeldzaam), terwijl het bij de andere de som van de losse onderdelen is, dus zonder batterij-zuur, olie in de veringen, kettingvet,...
CR250'90,'91;XR350R'83,...
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Zo heb ik het dus ook gedaan, alleen heb ik mijn weegschaal onder mijn frame gezet en zit ik dus niet met het gewicht van het bokje .ad f. schreef:De gemakkelijkste manier voor je motor te wegen is op een middenbokje.
Je zet de weegschaal op de grond en dan zet je de middenbok erop.
Dan kijk je wat die middenbok weegt ( in mijn geval 6 kg )
Dan zet je de motor op de middenbok en dan trek je die 6 kg er weer vanaf.
Voor de HONDA crf 450 HM was dit 127 kg min 6 kg is dus 121 kg.( met een volle tank benzine en nog wat zand hier en daar , omdat ik er net mee gereden had , maar ik had dus wel voordat ik hem gewogen had de tank helemaal volgegooid )
De fabrikanten geven die gewichten idd een beetje vaag op (drooggewicht is ook echt droog , kan zelfs zijn zonder voorvorkolie enz!).
Mijn cretje zal werkelijk droog een 92kg wegen denk ik? (opgegeven 87,5 )
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
Ik heb zojuist eens eventjes m'n Adventure 2001 op de weegschaal gehad.
Met volle tank (28 liter), roadbook houder, GPS houder en vooral rally bodemplaat kom ik op 184 kg.
Ofwel, precies 30kg meer dan KTM in de folder heeft staan.
Op mijn kenteken staat overigens 178 kg en in Duitsland staat zelfs 185 kg op de kentekens....
Gelukkig rijdt ie er niet minder om!
Met volle tank (28 liter), roadbook houder, GPS houder en vooral rally bodemplaat kom ik op 184 kg.
Ofwel, precies 30kg meer dan KTM in de folder heeft staan.
Op mijn kenteken staat overigens 178 kg en in Duitsland staat zelfs 185 kg op de kentekens....
Gelukkig rijdt ie er niet minder om!
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
wr450f met elektiche start
Motorfiets is helemaal "kaal"gesleuteld(geen koplampen, relais standaards etc etc.) en met cross asb en titanium uitlaatdemper.
Tank half leeg
afgelezen gewicht 117kg.
Manier van wegen:
lange houten balkvan ong.2,5 mtr over de weegschaal gelegd. de motorfiets hierop geduwd. Soort wipwap idee zeer snel en makkelijk lijkt me
Motorfiets is helemaal "kaal"gesleuteld(geen koplampen, relais standaards etc etc.) en met cross asb en titanium uitlaatdemper.
Tank half leeg
afgelezen gewicht 117kg.
Manier van wegen:
lange houten balkvan ong.2,5 mtr over de weegschaal gelegd. de motorfiets hierop geduwd. Soort wipwap idee zeer snel en makkelijk lijkt me
theresnootarlikesupemotar
Iedereen moet zijn steentje bijdragen, zodus hier mijn gegevens:
Husky WR360 van 1998, volledig standaard, met uitzondering van koplamp(acerbis halogeen-ding) en handbeschermers (acerbis rally-pro, aluminium): weegt volledig volgetankt (12L ) 120,6 kg.
Fabrieksopgave drooggewicht: 104.5 kg
groetjes,
Bart
Husky WR360 van 1998, volledig standaard, met uitzondering van koplamp(acerbis halogeen-ding) en handbeschermers (acerbis rally-pro, aluminium): weegt volledig volgetankt (12L ) 120,6 kg.
Fabrieksopgave drooggewicht: 104.5 kg
groetjes,
Bart
Keep on smiling!
M´n KTM 250 EXC, b.j. ´99, weegt 112 kg, met een volle tank!
M´n broers TM 250, b.j. ´95, weegt 2 kg meer.
M´n broers TM 250, b.j. ´95, weegt 2 kg meer.
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
scheelt 30 kg. = 28 liter benzine + de roadbookhouder enz.huskie schreef:fr@venture, in de folder staat rijklaar gewicht 154kgs, en jij meet 184.
Hum, scheelt nogal.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Freek,Freek schreef:Omdat tankinhoud verschilt is het mijns inziens onzin om met volle tank te wegen.
Volgens mij zijn de fabrieksopgaves met olie en zonder benzine.
volgens mij is fabrieksopgave wel degelijk zo licht mogelijk en dus zonder enige vloeistof. Hoe verklaar je anders het grote verschil tussen de hierboven opgegeven werkelijke gewichten en de fabrieksopgaven, rekening houdend met het feit dat de soortelijke massa van benzine 0,7 kg/dm3 bedraagt? Jouw 28l benzine wegen dus in feite maar 19,6kg, dat maakt 10,4 kg verschil met de opgave
Om echt goed te vergelijken, zouden we dus allemaal nog eens moeten wegen, maar dan met een zelfde hoeveelheid of helemaal geen benzine
Keep on smiling!
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
Die laatste 10.4 kg kan ik dan ook nog wel even recht rekenen:-)
2 liter Olie ongeveer 1.7 kg
Flinke scheut vork olie schat ik op 1 kg
Rally bodemplaat (Carterbeschermer van 6 mm alu) = 4.5 kg extra!!
Gereedschap setje = 0.3 kg
Extra hele dikke binnenbanden (geen idee hoeveel zwaarder, maar als ik die dingen meeneem in m'n rugzak voel ik ze echt wel).
Dan nog TKC 80 op de wielen. Deze wegen ook gegarandeerd meer dan de standaard gemonteerde bandjes. Nou en dan zat er nog een banden plak setje met bandenlichters en wat klein spul in die kastjes van die rally bodemplaat.... Met wat ijverig doorrekenen kom ik er zo vast wel!
Het is iedereen natuurlijk wel duidelijk dat KTM die 154 kg in een erg uitgeklede toestand heeft bepaald. Erg???? 'k dacht 't niet. Een alternatief is er toch niet! Voor lichte crossertjes en enduro motoren is het wellicht wat belangrijker.
Freek, wat weegt die Aventure van jou?
Fr@venture
2 liter Olie ongeveer 1.7 kg
Flinke scheut vork olie schat ik op 1 kg
Rally bodemplaat (Carterbeschermer van 6 mm alu) = 4.5 kg extra!!
Gereedschap setje = 0.3 kg
Extra hele dikke binnenbanden (geen idee hoeveel zwaarder, maar als ik die dingen meeneem in m'n rugzak voel ik ze echt wel).
Dan nog TKC 80 op de wielen. Deze wegen ook gegarandeerd meer dan de standaard gemonteerde bandjes. Nou en dan zat er nog een banden plak setje met bandenlichters en wat klein spul in die kastjes van die rally bodemplaat.... Met wat ijverig doorrekenen kom ik er zo vast wel!
Het is iedereen natuurlijk wel duidelijk dat KTM die 154 kg in een erg uitgeklede toestand heeft bepaald. Erg???? 'k dacht 't niet. Een alternatief is er toch niet! Voor lichte crossertjes en enduro motoren is het wellicht wat belangrijker.
Freek, wat weegt die Aventure van jou?
Fr@venture
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
Jongens, hou op met dat gezever over hoe je je motor op fabrieksopgaaf krijgt. Dat lukt toch niet.
Gewoon wegen en doorgeven hier.
Ik mis nog een Husaberg, een KTM 520 etc.
Waarom moet het zo lang duren. Mogen jullie haar weegschaal niet lenen
Gewoon wegen en doorgeven hier.
Ik mis nog een Husaberg, een KTM 520 etc.
Waarom moet het zo lang duren. Mogen jullie haar weegschaal niet lenen
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Ik heb haar weegschaal er al eens mee verknald.
De schaal kon max 120 kg aan. Na het wegen van de motor is die wijzer altijd op de 120 kg blijven staan.
De schaal kon max 120 kg aan. Na het wegen van de motor is die wijzer altijd op de 120 kg blijven staan.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
ik begrijp het probleem. Een vrouw zonder haar weegschaal is een .... (hier weet ik het niet meer , vul zelf maar wat in)
Maar Freek voor en achter apart moet toch lukken, of is die motor echt zo zwaar .
Ik word nu toch wel nieuwsgierig.
En waar blijft die KTM 520??? enne 640's etc. enne Husabergjes.
Maar Freek voor en achter apart moet toch lukken, of is die motor echt zo zwaar .
Ik word nu toch wel nieuwsgierig.
En waar blijft die KTM 520??? enne 640's etc. enne Husabergjes.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Als het in het Duits mag zijn, dan hier enkele gegevens over de KTM, Husaberg, DRZ 400 kickstart versie, GasGas
Telkens met volle benzinetank
En soms met allerhande aanhangsels (zoals knipperlichten, spiegels, aluminium framebeschermers, handbeschermers, ...)
********
2001 EXC 520 mit Alu Motorschutz , geschlossenen Handschützern , Großem Kennzeichen , Blinkern , Hupe und Klapspigel genau 124 Kg . War noch mit Original Reifen den Da gibt es ja auch leicht und schwere .
----------------------
EXC 450 2004 ohne Blinkanlage und Hupe und mit kleinem Sigma-Tacho, dafür mit Motorschutz: 121kg
------------------------
EXC 450 2003, Ausstattung wie oben: 122kg
----------------------------
WR 250 Bj 03, E-Starter
Mit: 10 l Sprit, Maguralenker mit Prallschutz, großer Enduro-alu-unterfahrschutz, Acerbis-Alu Handbügel, Mousse in den Reifen, LampenPVCschutz, Alu-Kühlerschutz, Acerbis Rahmenschützer
ohne: Blinker, Tacho, Kennzeichenhalterung, Spritzschutz hinten, Hupe, Ritzelabdeckung
122 kg----------------------------------
KTM EXC 450: 119,5 kg
tank voll bis zur oberkante (8,5 ltr.),
ohne lampe (aber mit lampenmaske und PVC schutz),
ohne kennzeichenträger,
ohne das ganze tüv-gelumpe,
ohne lichtschaltereinheit,
ohne kettenschutz,
ohne tacho und halter,
abgespeckter kabelbaum (der ganze licht-,blinkerkram etc. weg),
mit hebelschützer (die üblichen geschlossenen acerbis)
mit kevlar-carbon motorschutz,
mit alu-kühlerschützern,
mit kevlar auspuffsammlerschutz,
mit excel radsatz (hinten 19") und braking wave scheibe vorne,
vorne und hinten 0,8 bis 0,9 bar in verstärkten schläuchen
----------------------------
GASGAS FSE450-03
123kg vollgetankt bis Oberkante Eichstrich!
mit TALON Radsatz und Michelin Cross Bereifung.
LeoVince Auspuff Komplettanlage(leicht schwerer als original)
Kabelbaum die abgespeckte Version!
ohne Elektrolüfter
ohne Blinker
ohne Kotflügelendstück/Rücklicht und großem Kombischalter
ohne Hupe
mit hoher Sitzbank
mit Lichtmaske/Scheinwerfer Handhebelschutz und solch Teilen wie Stoplichtschaltern ,hohem Lenker mit extra Anbaukit usw.!
-----------------------------
2000er Husaberg (FE 400)
-vollgetankt
-Fahrradtacho
-Lampenmaske mit Kunststoffscheinwerfer
-Acerbis Rücklicht und offene Handprotektoren
-ohne Kennzeichen, Hupe und Blinker
116 kg
--------------------------
Suzuki DRZ (kickstartversion) : 132 Kg
----------------------------
Jo VdB
Telkens met volle benzinetank
En soms met allerhande aanhangsels (zoals knipperlichten, spiegels, aluminium framebeschermers, handbeschermers, ...)
********
2001 EXC 520 mit Alu Motorschutz , geschlossenen Handschützern , Großem Kennzeichen , Blinkern , Hupe und Klapspigel genau 124 Kg . War noch mit Original Reifen den Da gibt es ja auch leicht und schwere .
----------------------
EXC 450 2004 ohne Blinkanlage und Hupe und mit kleinem Sigma-Tacho, dafür mit Motorschutz: 121kg
------------------------
EXC 450 2003, Ausstattung wie oben: 122kg
----------------------------
WR 250 Bj 03, E-Starter
Mit: 10 l Sprit, Maguralenker mit Prallschutz, großer Enduro-alu-unterfahrschutz, Acerbis-Alu Handbügel, Mousse in den Reifen, LampenPVCschutz, Alu-Kühlerschutz, Acerbis Rahmenschützer
ohne: Blinker, Tacho, Kennzeichenhalterung, Spritzschutz hinten, Hupe, Ritzelabdeckung
122 kg----------------------------------
KTM EXC 450: 119,5 kg
tank voll bis zur oberkante (8,5 ltr.),
ohne lampe (aber mit lampenmaske und PVC schutz),
ohne kennzeichenträger,
ohne das ganze tüv-gelumpe,
ohne lichtschaltereinheit,
ohne kettenschutz,
ohne tacho und halter,
abgespeckter kabelbaum (der ganze licht-,blinkerkram etc. weg),
mit hebelschützer (die üblichen geschlossenen acerbis)
mit kevlar-carbon motorschutz,
mit alu-kühlerschützern,
mit kevlar auspuffsammlerschutz,
mit excel radsatz (hinten 19") und braking wave scheibe vorne,
vorne und hinten 0,8 bis 0,9 bar in verstärkten schläuchen
----------------------------
GASGAS FSE450-03
123kg vollgetankt bis Oberkante Eichstrich!
mit TALON Radsatz und Michelin Cross Bereifung.
LeoVince Auspuff Komplettanlage(leicht schwerer als original)
Kabelbaum die abgespeckte Version!
ohne Elektrolüfter
ohne Blinker
ohne Kotflügelendstück/Rücklicht und großem Kombischalter
ohne Hupe
mit hoher Sitzbank
mit Lichtmaske/Scheinwerfer Handhebelschutz und solch Teilen wie Stoplichtschaltern ,hohem Lenker mit extra Anbaukit usw.!
-----------------------------
2000er Husaberg (FE 400)
-vollgetankt
-Fahrradtacho
-Lampenmaske mit Kunststoffscheinwerfer
-Acerbis Rücklicht und offene Handprotektoren
-ohne Kennzeichen, Hupe und Blinker
116 kg
--------------------------
Suzuki DRZ (kickstartversion) : 132 Kg
----------------------------
Jo VdB