Ik schoef af en toe dat schroefje ff los om mijn vork te ontluchten.
Met die snel ontluchters doe je dat wellicht wat vaker maar heeft dat zin?
vork ontluchters, zin/onzin
Moderator: ghulst
Wat is vaak, mijn onderhouds boekje zegt iedere 10 uur? maar dat wordt van het lucht filter ook gezegt, en dan denk ik liever ff na en kijk wel of het filter schoon is ja of nee.
met die gedacht dacht ik ach als je dan ff snel voor de rit dat knopje indrukt is makkelijker dan het schroefje losdraaien.. maar als het geen zin heeft dan laat maar.
met die gedacht dacht ik ach als je dan ff snel voor de rit dat knopje indrukt is makkelijker dan het schroefje losdraaien.. maar als het geen zin heeft dan laat maar.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
pb maar
Op een goede vering komt geen lucht te zitten.
Eigelijk is het dus geen goed teken dat je dit vaak moet doen.
Die nippels is een plaag, alsook de lucht van je vering aflaten terwijl je hem gewoon op de grond hebt staan ipv op een bok.
Dat is wat mij eens gezegd is door een veringspecialist.
Eigelijk is het dus geen goed teken dat je dit vaak moet doen.
Die nippels is een plaag, alsook de lucht van je vering aflaten terwijl je hem gewoon op de grond hebt staan ipv op een bok.
Dat is wat mij eens gezegd is door een veringspecialist.
Ontluchten doe ik wel eens (op de bok!) als ik lang achtereen op een zwaar parcours heb gereden bijvoorbeeld tijdens 10-uurs cross . Meestal merk je dat je je onderarmen aan het oppompen bent.
Die wil ik ook, waar verkopen ze die ontluchtingsnippels voor op je onderarmWortel schreef:Ontluchten doe ik wel eens (op de bok!) als ik lang achtereen op een zwaar parcours heb gereden bijvoorbeeld tijdens 10-uurs cross . Meestal merk je dat je je onderarmen aan het oppompen bent.
#777 - Mijn fotoboekenplank
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Daar geloof ik niet veel van. Ik heb een tijd zonder gereden en rij nu al een tijd met die snelontluchters. Altijd staat er ietsje druk op na een dagje rijden.daan LC8 schreef:ik heb ook wel eens gehoord dat die ontluchtingsnippels er juist voor zorgen dat er lucht IN je vork getrokken wordt bij de uitgaande slag.
Ik vind ze trouwens bere handig om de druk van je voorvork af te halen als hij in de veren getrokken op de kar staat. Scheelt in de keerringen.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Ik heb ze ook maar, maar ook een keer vervloekt. Ik haal mijn motor uit de bus in Polen en 1 ontluchter bleef hangen. Na een paar keer in en uitveren ging hij weer dicht.
Nochthans staat het wel degelijk zo in de handleiding van bvb mijn KTM 950 Adventure. Als 'm op zijn zijpoot staat dan moet je die schroefjes even opendraaien !YZF250 schreef: Die nippels is een plaag, alsook de lucht van je vering aflaten terwijl je hem gewoon op de grond hebt staan ipv op een bok.
Laat je specialist dus maar eens bellen met KTM
Er is maar 1 reden om te ontluchten. Als je begint met rijden is je vork koud, als je een paar ronden gereden hebt is die warm. Dus de lucht in je vork is ook warm/heet. Hierdoor loopt de druk op en wordt dus je veer als het ware harder. Als je dan de vork ontlucht, altijd met het wiel van de grond, dan is de luchtdruk weer gelijk aan atmosferische druk en klopt alles dus weer.
Snel ontluchters zijn ondingen want die gebruikt iedereen altijd als je niet moet ontluchten en dat is als ze zelf op de motor zitten. Bovendien als die dingen niet goed afsluiten dan heb je geen luchtkamer werking in je vork en is die dus ook veel te zacht.
Snel ontluchters zijn ondingen want die gebruikt iedereen altijd als je niet moet ontluchten en dat is als ze zelf op de motor zitten. Bovendien als die dingen niet goed afsluiten dan heb je geen luchtkamer werking in je vork en is die dus ook veel te zacht.
Maar als m'n brommerke een nacht stil heeft gestaan is de lucht toch weer afgekoeld mag ik aannemen ?mech schreef: Als je begint met rijden is je vork koud, als je een paar ronden gereden hebt is die warm. Dus de lucht in je vork is ook warm/heet. Hierdoor loopt de druk op en wordt dus je veer als het ware harder.
En dan nog staat er na een rit meestal een klein tikkie overdruk op.
Bij mijn voorvork (Marzocchi 50mm.) zitten de ontluchters er trouwens standaard op, inclusief degelijke rubberen dopjes (en niet van die gammele zoals bij de aftermarket bolt-on ontluchters of hoe je ze ook wilt noemen) die de ventielekes afschermen tegen vuil zodat de kans op blijven hangen verminderd.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Mc B schreef:Nochthans staat het wel degelijk zo in de handleiding van bvb mijn KTM 950 Adventure. Als 'm op zijn zijpoot staat dan moet je die schroefjes even opendraaien !YZF250 schreef: Die nippels is een plaag, alsook de lucht van je vering aflaten terwijl je hem gewoon op de grond hebt staan ipv op een bok.
Laat je specialist dus maar eens bellen met KTM
Dat staat zo in de handleiding van de 950 omdat de eerste 950's "standaard" geen middenbok hadden, net zoals het kettingspannen beschreven wordt, op de jiffy dus.wat ook onhandig en onverstandig is
elke vork heeft last van luchtdrukopbouw. Nieuw en oud. Alleen hebben sommige er meer last van dan andere. Soms links meer dan rechtsSjokske schreef:Maar als m'n brommerke een nacht stil heeft gestaan is de lucht toch weer afgekoeld mag ik aannemen ?mech schreef: Als je begint met rijden is je vork koud, als je een paar ronden gereden hebt is die warm. Dus de lucht in je vork is ook warm/heet. Hierdoor loopt de druk op en wordt dus je veer als het ware harder.
En dan nog staat er na een rit meestal een klein tikkie overdruk op.
Bij mijn voorvork (Marzocchi 50mm.) zitten de ontluchters er trouwens standaard op, inclusief degelijke rubberen dopjes (en niet van die gammele zoals bij de aftermarket bolt-on ontluchters of hoe je ze ook wilt noemen) die de ventielekes afschermen tegen vuil zodat de kans op blijven hangen verminderd.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
hhmm, heeft dat dan wel zin voor de mindere amateur rijder zoasl mijzelf.
Merk je het verschil na ontluchten... ik zal ze maar gewoon zo nu en dan eens met het schroefje ontluchten.
Dat van dat in de veren trekken met vervoer en dan ontluchten is dat wel of niet goed?
Merk je het verschil na ontluchten... ik zal ze maar gewoon zo nu en dan eens met het schroefje ontluchten.
Dat van dat in de veren trekken met vervoer en dan ontluchten is dat wel of niet goed?
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
pb maar
Als je merkt dat de vering harder wordt (en je geen ontluchtingsnippel op je onderarmen hebt..) zou je even kunnen ontluchten. Je hoort vanzelf of er lucht uitkomt of niet, als je dat regelmatig doet dan leer je ook hoe vaak en wanneer je moet ontluchten.