De Grote "BIG" Beurt DR750S
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 796
- Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01
Zo het moment is daar mijn Big staat kaal in de schuur met 51K op de teller te wachten op nieuwe onderdeeltjes.
Het begon allemaal omdat ik het tikken uit mijn blok wilde halen.
Hans(nog bedankt voor de tip) hoorde iets van Tuimelaars stuiteren. Ik dus met hulp van BIG Dokter Zappa eens een kijkje nemen in het koppie van de BIG. Die foto in 't cafe is dus van mijn tuimelaars Wel geschoten met een bijzonder mooie Nokia, CW
Ik hoopte op alleen de nokkenasketting maar hieronder staat mijn voorlopige lijstje waarvoor ik offertes heb aangevraagd.
Nokkenas
Tuimelaars
Nokkenasketting
Balansasketting
oliefilter
tandwiel voor startmoter Make: Suzuki OEM#: 12611-44B02 Product#: 1261144B02
4ltr motorolie
benzinefilter
luchtfilter (meiwa)
Kilometerkabel
Uitlaatpakking
2 Bougies
remschoenen trommel achter
progressieve voorvering.
Dit is het begin als dit goed is komt mijn Sebring demper die ik voor €80 euries op de kop heb getikt aan de bocht Zappa, Ik heb dus nog tijd om wat bloemkolen van deze demper af te halen en hem netjes te maken.
Met een beetje mazzel krijg ik deze week ook een tweedehands setje carb's, voor €60 op de kop getikt , welke ik ga reviseren.
De eerste offerte is binnen en komt zonder vering op ongeveer 570 euries
Al met al dure hobby maar wel de moeite waard volgens mijn
Mocht iemand (Hans,Ridge ) het tandwieltje van de kleplichter voor een 750 hebben liggen dan hou ik me aanbevolen Mocht daarbij een mooie nokkenas met tuimelaars zitten dan schrijf ik me d'r ook op in.
Mazzel Frans
Het begon allemaal omdat ik het tikken uit mijn blok wilde halen.
Hans(nog bedankt voor de tip) hoorde iets van Tuimelaars stuiteren. Ik dus met hulp van BIG Dokter Zappa eens een kijkje nemen in het koppie van de BIG. Die foto in 't cafe is dus van mijn tuimelaars Wel geschoten met een bijzonder mooie Nokia, CW
Ik hoopte op alleen de nokkenasketting maar hieronder staat mijn voorlopige lijstje waarvoor ik offertes heb aangevraagd.
Nokkenas
Tuimelaars
Nokkenasketting
Balansasketting
oliefilter
tandwiel voor startmoter Make: Suzuki OEM#: 12611-44B02 Product#: 1261144B02
4ltr motorolie
benzinefilter
luchtfilter (meiwa)
Kilometerkabel
Uitlaatpakking
2 Bougies
remschoenen trommel achter
progressieve voorvering.
Dit is het begin als dit goed is komt mijn Sebring demper die ik voor €80 euries op de kop heb getikt aan de bocht Zappa, Ik heb dus nog tijd om wat bloemkolen van deze demper af te halen en hem netjes te maken.
Met een beetje mazzel krijg ik deze week ook een tweedehands setje carb's, voor €60 op de kop getikt , welke ik ga reviseren.
De eerste offerte is binnen en komt zonder vering op ongeveer 570 euries
Al met al dure hobby maar wel de moeite waard volgens mijn
Mocht iemand (Hans,Ridge ) het tandwieltje van de kleplichter voor een 750 hebben liggen dan hou ik me aanbevolen Mocht daarbij een mooie nokkenas met tuimelaars zitten dan schrijf ik me d'r ook op in.
Mazzel Frans
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
Das balen. De vraag is alleen hoe dit is gekomen, want normaal is het niet.
Olie kanaal verstopt? Maar bij de nokkenas komt de olie als eerste dus...ik heb eigenlijk geen verstand van de olie distributie
Olie kanaal verstopt? Maar bij de nokkenas komt de olie als eerste dus...ik heb eigenlijk geen verstand van de olie distributie
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Volgens BIG Master BIG88 een kwaal van de vroege jaartallen..
De tuimelaars die in de cilinderset zitten die ik van Ridge heb overgenomen heeft de inlaat tuimelaar ingesleten terwijl de uitlaat tuimelaar van Frans compleet op gevreten is.....
De tuimelaars die in de cilinderset zitten die ik van Ridge heb overgenomen heeft de inlaat tuimelaar ingesleten terwijl de uitlaat tuimelaar van Frans compleet op gevreten is.....
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
denk dat ik heb uitgevonden waarom het zo kan inslijten..
gevonden in het sleutel/knutseltips topic
en dat kan denk ik al wel een stukje slijtage verklaren,
kan ook aan iets anders liggen, maar ik denk iets in die geest / vroegah te lang gewacht met olie verversen?
gevonden in het sleutel/knutseltips topic
als er benzine bij de motor olie komt, verliest deze (na mate de hoeveelheid) zijn smerende werking..Bij de 750 is mogelijk dat de benzine via de cilinderkop in de motor olie terecht komt .
en dat kan denk ik al wel een stukje slijtage verklaren,
kan ook aan iets anders liggen, maar ik denk iets in die geest / vroegah te lang gewacht met olie verversen?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 796
- Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01
@CW volgens mij had de vorige eigenaar inderdaad het probleem van benzine in zijn blok ivm kl... Carbs, zit dus wat in.
Alles zat goed in de olie maar denk dat het inderdaad een gevalletje is van klein beetje schade door .... wat dan na verloop van tijd alleen maar sneller gaat doordat het al een bietje kaput is.
De vorige eigenaar heeft hem dus op tijd verkocht
Alles zat goed in de olie maar denk dat het inderdaad een gevalletje is van klein beetje schade door .... wat dan na verloop van tijd alleen maar sneller gaat doordat het al een bietje kaput is.
De vorige eigenaar heeft hem dus op tijd verkocht
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Klint logisch CW..
Maar waarom dan alleen de uitlaatkant? de inlaat ziet er als nieuw uit..
Bij m'n vervangingsset is alleen de uitlaattuimelaar ingesleten..
Andere oorzaak kan zijn stukje staal dat de geharde bovenlaag inslaat en deze dan verder afbrokkelt..
Maar waarom dan alleen de uitlaatkant? de inlaat ziet er als nieuw uit..
Bij m'n vervangingsset is alleen de uitlaattuimelaar ingesleten..
Andere oorzaak kan zijn stukje staal dat de geharde bovenlaag inslaat en deze dan verder afbrokkelt..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
geen idee zappa, misschien dattie daar een andere speling had ofzo, stukje metaal kan ook, durf het niet te zeggen, kwam het tegen en dacht.. ja.. het zou goed kunnen, maar inderdaad wel vreemd dat het dan maar aan 1 kant is.
nog niet weg gooien ik wil het wel n keer bekijken.. wel interessant..
nog niet weg gooien ik wil het wel n keer bekijken.. wel interessant..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 796
- Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01
Zo ff een up-date.
spullen zijn in huis
Vandaag alles pakkingvrij gemaakt en morgen met Zappa balansasketting vervangen. Moment sleuteltje en lock-tide zijn geregeld en dacht" Laat ik dat klepje onder het blok eens loshalen om te kijken of ik alle tandjes van mijn startmotortandwiel terug kan vinden". Bleken er 4 af te zijn Kleppie kwam makkelijk los en in erg zwarte olie vond ik de tandjes weer terug.
Wat ik nog meer vond is helaas weer een teleurstelling . Volgens mijn zijn het stukjes van mijn nokkenaskettingspannergeleider(goeie voor scrabble ) Kijk zelf maar ff op de foto en geef je mening.
spullen zijn in huis
Vandaag alles pakkingvrij gemaakt en morgen met Zappa balansasketting vervangen. Moment sleuteltje en lock-tide zijn geregeld en dacht" Laat ik dat klepje onder het blok eens loshalen om te kijken of ik alle tandjes van mijn startmotortandwiel terug kan vinden". Bleken er 4 af te zijn Kleppie kwam makkelijk los en in erg zwarte olie vond ik de tandjes weer terug.
Wat ik nog meer vond is helaas weer een teleurstelling . Volgens mijn zijn het stukjes van mijn nokkenaskettingspannergeleider(goeie voor scrabble ) Kijk zelf maar ff op de foto en geef je mening.
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Neem morgen een goede mee.. komt goed
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
ik heb vanavond ook even mijn balansasketting gespannen.. en nu is het op met het stellen.. de volgende keer is het ketting wissel.. niet tof..
@ frans, succes dr mee he
@ frans, succes dr mee he
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Jammer van de nokkenasketting Frans
Die van mij is 53 schakels lang..
Mischien dat Ro van Snel Motoren Zeist hem kan inkorten voor je met de losse schakel....
Die van mij is 53 schakels lang..
Mischien dat Ro van Snel Motoren Zeist hem kan inkorten voor je met de losse schakel....
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 796
- Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01
Hey Zappa,
Nog kunnen gummen of was het druk
Onwijs bedankt voor je hulp vanavond was echt klasse. Goed dat je dat tangetje had achter gelaten. 1 boutje was al gaar maar nu is het gaasie schoon en weer vast. Ook nog ff Oliefiltertje vervangen en Zaterdag de deksel er weer op, kleppen stellen, nieuwe vonkies en de boel weer dicht Mocht Ro inderdaad de ketting mooi in kunnen korten dan misschien wat later alles dicht,d dan ben ik tenminste in 1 keer klaar ik wacht wel af. Heb Ro net gemailed en zal nog een mailtje sturen met juiste aantal schakels en de optie van inkorten, kan geen kwaad volgens mij.
Nogmaals bedankt geeft goed gevoel weer op te bouwen
Nog kunnen gummen of was het druk
Onwijs bedankt voor je hulp vanavond was echt klasse. Goed dat je dat tangetje had achter gelaten. 1 boutje was al gaar maar nu is het gaasie schoon en weer vast. Ook nog ff Oliefiltertje vervangen en Zaterdag de deksel er weer op, kleppen stellen, nieuwe vonkies en de boel weer dicht Mocht Ro inderdaad de ketting mooi in kunnen korten dan misschien wat later alles dicht,d dan ben ik tenminste in 1 keer klaar ik wacht wel af. Heb Ro net gemailed en zal nog een mailtje sturen met juiste aantal schakels en de optie van inkorten, kan geen kwaad volgens mij.
Nogmaals bedankt geeft goed gevoel weer op te bouwen
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hey Frans,
Was een top biertje dus jij bedankt
Jammer dat de ketting te lang was..
de rest ging vlot, balansasketting zit er op en de nieuwe nokkenas, als iemand weet hoeveel buiten schakels een nokkenketting van een 750 heeft, of dat ie even lang is als een 800 laat het weten
Kan Ro hem morgen avond in korten dacht ik.. hmm je hebt dan de kids... hmm maar Ro heeft kids en een speel/video hok boven
Lekker he hem weer in elkaar te schroefen
En was een tikkie druk.. en had een blik wat iets te netjes met me op reed.. dacht ff blik op de weg tot ie me inhaalden.. ff later was ie verdwenen in de spiegels
Was een top biertje dus jij bedankt
Jammer dat de ketting te lang was..
de rest ging vlot, balansasketting zit er op en de nieuwe nokkenas, als iemand weet hoeveel buiten schakels een nokkenketting van een 750 heeft, of dat ie even lang is als een 800 laat het weten
Kan Ro hem morgen avond in korten dacht ik.. hmm je hebt dan de kids... hmm maar Ro heeft kids en een speel/video hok boven
Lekker he hem weer in elkaar te schroefen
En was een tikkie druk.. en had een blik wat iets te netjes met me op reed.. dacht ff blik op de weg tot ie me inhaalden.. ff later was ie verdwenen in de spiegels
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
En ook mooi dat we weten wat de plastic zooi in je bezinkbakje is..
Dat je balansasketting zo slap heeft gehangen dat ie stukjes uit de rubberen ringen die om het tandwiel van het balansaskettingspanner zitten weggeslagen heeft.........
Dat je balansasketting zo slap heeft gehangen dat ie stukjes uit de rubberen ringen die om het tandwiel van het balansaskettingspanner zitten weggeslagen heeft.........
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 796
- Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01
@Zappa Inderdaad goed om te weten wat er in dat gaasje zat
Ro, Snel motoren Zeist vertelde dat ik de nokkenasketting gewoon in kan korten
Is er hier iemand met ervaring met het inkorten van die ketting
neem aan dat ik drie schakels er tussenuit moet halen (vijlen?) en dan dat losse slotje er tussen zodat ik op 53 schakels uitkom en dan moet dat schakeltje op de een of andere manier weer vast
Ik kan wel wat advies gebruiken zou niet willen dat ie loskomt
Ro, Snel motoren Zeist vertelde dat ik de nokkenasketting gewoon in kan korten
Is er hier iemand met ervaring met het inkorten van die ketting
neem aan dat ik drie schakels er tussenuit moet halen (vijlen?) en dan dat losse slotje er tussen zodat ik op 53 schakels uitkom en dan moet dat schakeltje op de een of andere manier weer vast
Ik kan wel wat advies gebruiken zou niet willen dat ie loskomt
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Heb geen ervaring in het inkorten van zo'n ketting en doe het dus liever niet.. ondanks dat ik duizenden kettingen heb geklonken.
Mijn tip.. neem de nieuwe en oude ketting mee naar Ro en laat hem het doen..
Mijn tip.. neem de nieuwe en oude ketting mee naar Ro en laat hem het doen..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 796
- Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01
Zal hem 's ff mailen of en wanneer hij tijd heeft.
Wordt dan dus niet rijden zondag, als hij het begin volgende week kan dan laat ik alles nog ff uit elkaar en is het gewoon in 1 keer af.
Wordt dan dus niet rijden zondag, als hij het begin volgende week kan dan laat ik alles nog ff uit elkaar en is het gewoon in 1 keer af.
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Gewoon langs gaan zaterdag of donderdagavond
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 796
- Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01
Nokkenasketting is op maat Was beetje laat bij Ro dus kon zelf het slotje erin pielen Maar is gelukt morgen op 't werk ff goed die pinnetjes plat tikken want is hier niet echt goed te doen. Ben nl. door mijn rug gegaan en dan sta ik liever achter een mooi werkbakje met goed gereedschap dan te kloten in mijn nogniethelemaalafenveeltevol schuurtje. Morgenavond dus op bouwen als de rug het toelaat
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
-
- Berichten: 796
- Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01
Zo net terug uit mijn Big Paleisje
Nokkenasketting op z'n plek, kleppen gesteld wat kan je toch makkelijk bij die uitlaat kleppen, alle kapjes er weer op en de druppellader d'r maar op weet ik zeker dat ik ff door kan starten. Morgen misschien verder bouwen(met ex en kids naar Ikea ) maar anders zeker vrijdag
Alleen nog nieuwe vonkies, olie en dan de tank etc. d'r weer op. Dan komt het moment van doet ie het of doet ie het niet kan bijna niet wachten.
Nog ff praktische vraag, moet ik hem eerst ff in zijn versnelling duwen zonder contact zodat de olie zich ff verspreid of kan ik gewoon meteen die vonken erin gooien
Ik hou juliie op de hoogte.
Greetz Frans
Nokkenasketting op z'n plek, kleppen gesteld wat kan je toch makkelijk bij die uitlaat kleppen, alle kapjes er weer op en de druppellader d'r maar op weet ik zeker dat ik ff door kan starten. Morgen misschien verder bouwen(met ex en kids naar Ikea ) maar anders zeker vrijdag
Alleen nog nieuwe vonkies, olie en dan de tank etc. d'r weer op. Dan komt het moment van doet ie het of doet ie het niet kan bijna niet wachten.
Nog ff praktische vraag, moet ik hem eerst ff in zijn versnelling duwen zonder contact zodat de olie zich ff verspreid of kan ik gewoon meteen die vonken erin gooien
Ik hou juliie op de hoogte.
Greetz Frans
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Goed bezig jij
Gewoon gelijk starten, pomp zit onder in het blok..
Als ie loopt gelijk weer uit, helm op en handschoenen aan..
En stukje rijden, gewoon lekker een beetje in het toeren trekken, werkt de pomp het best en ook de centrifigale krachten van de versnellingsbak..
Hoop dat ie gelijk start.. kunnen we ff testen zaterdagavond
Gewoon gelijk starten, pomp zit onder in het blok..
Als ie loopt gelijk weer uit, helm op en handschoenen aan..
En stukje rijden, gewoon lekker een beetje in het toeren trekken, werkt de pomp het best en ook de centrifigale krachten van de versnellingsbak..
Hoop dat ie gelijk start.. kunnen we ff testen zaterdagavond
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 796
- Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01
Hey Guys hij loopt
Vanavond vonkies erin en olie, tank erop en ff kijken wat ie deed.
Nix had wel prik maar deed gewoon nada. Toen nog maar eens de standaard, neutraal en kleplichter heen en weer bewogen en toen.... VROEEEEM!!!. (kleplichter hendel kwam tegen lichtschakelaar net niet goed dus)
Echt lachen dat ie het gewoon doet Heb bij brommertjes wel de ervaring maar dit is voor 't eerst met een Motert Toen dus verder bouwen en meteen een spatbord voor onder mijn zadel gemaakt. (DR750 design foutje). Hiervoor schrijf ik nog ff een handleiding voor het sleuteltopic.
Morgen lekker rijden 's kijken wat ie doet Is in ieder geval een stuk stiller dan dat ie was je hoort alleen de koppeling een beetje en verder zoemt ie lekker
Mazzel,
Frans
Vanavond vonkies erin en olie, tank erop en ff kijken wat ie deed.
Nix had wel prik maar deed gewoon nada. Toen nog maar eens de standaard, neutraal en kleplichter heen en weer bewogen en toen.... VROEEEEM!!!. (kleplichter hendel kwam tegen lichtschakelaar net niet goed dus)
Echt lachen dat ie het gewoon doet Heb bij brommertjes wel de ervaring maar dit is voor 't eerst met een Motert Toen dus verder bouwen en meteen een spatbord voor onder mijn zadel gemaakt. (DR750 design foutje). Hiervoor schrijf ik nog ff een handleiding voor het sleuteltopic.
Morgen lekker rijden 's kijken wat ie doet Is in ieder geval een stuk stiller dan dat ie was je hoort alleen de koppeling een beetje en verder zoemt ie lekker
Mazzel,
Frans
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Mooi man, goed gedaan
18.30 bij mij thuis om te spelen?
18.30 bij mij thuis om te spelen?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 796
- Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01
Yo, goed plan zie je dan mochten erproblemen zijn dan bel ik wel ff.
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12