Hallo,
Bij het modeljaar 2000 / 2001 werden in de nokkenas 2 niet-afgedichte kogellagers gebruikt. Deze zijn echter van geen goede kwaliteit en durven al eens stuk gaan, met alle gevolgen vandien.
Vervang deze lagers door bv. SKF-lagers die dubbelzijdig afgedicht zijn.
KTM heeft een technisch bulletin uitgebracht waarin gevraagd wordt om deze dubbelzijdig afgedichte lagers te gebruiken.
De originele "KTM-lagers" zijn echter van Taiwanese makelij, en vertonen al veel speling als ze uit de doos komen. Gebruik dus SKF, FAG of andere merken, temeer daar deze lagers standaard DIN lagers zijn.
In 2002 + 2003 modellen worden af fabriek dubbelzijdig afgedichte lagers ingebouwd.
NOG BELANGRIJKER :
zie hiervoor ook het technisch bulleting op http://pws.chartermi.net/~jejb/pictures_main.html
Vervang (of laat vervangen) ONMIDDELLIJK de decompressie-schroef op je 2000 /2001 / 2002 model 4-takt.
Deze trilt onherroepelijk los !!!!
Dit is me door enkele dealers al meermaals bevestigd.
Ikzelf had hier erg veel geluk.... Toen ik bij mijn 520 EXC (model 2001) toch maar eens keek of alles wel in orde was met deze schroef, bleek deze los te bengelen. Er waren nog maar een 2tal windingen over. Nog even, en de inbusschroef en de moer waren in de "kop" van de motor gevallen met meer dan waarschijnlijk een reuze-schade tot gevolg....
(In het beste geval een barst in de cylinderkop...)
Dus, doe jezelf een lol indien je deze aanpassingen nog niet gedaan hebt
Jo Vdb
BELANGRIJK voor 4takt KTM-rijders (niet voor LC4-motor)
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Ik denk dat velen hier blij mee zullen zijn (om het vroegtijdig te horen dan he).
Wat zal het volgende week rustig zijn in Hengelo als alle KTM rijders de schrik te pakken hebben en het e.e.a nog niet vervangen hebben
Wat zal het volgende week rustig zijn in Hengelo als alle KTM rijders de schrik te pakken hebben en het e.e.a nog niet vervangen hebben
Amerika heeft deze toestand meen ik aan het licht gebracht, en ik heb begrepen dat KTM usa in een aantal gevallen(bij in de prak gedraaide motoren) de onderdelen heeft vergoed.
zie www.dirtrider.net
Hoe ben jij hiervan op de hoogte gebracht cq gekomen Jo??
zie www.dirtrider.net
Hoe ben jij hiervan op de hoogte gebracht cq gekomen Jo??
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Wat Amerika aan het licht heeft gebracht in juni 2002 + KTM Duitsland (Oostenrijk) pas op 26/08/2002 is dat bij vele 2003 modellen de onderste bevestiging van de voorvork (aan het balhoofd) haarscheurtjes (of ook grotere scheurtjes) kan vertonen, met een breuk tot eventueel gevolg.huskie schreef:Amerika heeft deze toestand meen ik aan het licht gebracht, Hoe ben jij hiervan op de hoogte gebracht cq gekomen Jo??
Eerst heette het in Europa van "laat de dealer een visuele controle doen", daarna bleek ineens dat alle betreffende delen vervangen dienden te worden en dat er zelfs niet meer op de machine mocht gereden worden, zelfs niet op de openbare weg om tot bij de dealer te geraken...
Hier heeft KTM de bal serieus misgeslagen qua communicatie EN eerlijkheid naar de klant toe...
Het probleem is dat de opening net iets te klein was, maar de pers in de fabriek heeft het stuk er toch "gewoon" ingeperst, met als gevolg spanningen --> haarscheurtjes
Het probleem doet zich voor bij ALLE stukken, gefabriceerd tussen 02 + 07 /2002. Staat niet in het volgend stuk, maar is wel correct...
Deze datum zie je onderaan (eerst het spatbord verwijderen) en dan naargelang het aantal ingestanste puntjes in het cirkeltje, dat het jaar van produktie van dit stuk aanduidt. Het is wel duidelijk als je het bekijkt....
Zie ook hier : http://www.ktmusa.com/set_index.asp onder "An important ....
++++++++++++++++
Hoe ik dit alles weet is vrij simpel : veel luisteren naar de juiste mensen, de juiste vragen stellen, Amerikaanse forums lezen, tijdschriften, eigen ervaring natuurlijk ook (zie eerste bericht met de losse schroef), ...
Jo VdB
P.S. Jullie weten toch ook allen als 4-takt KTM rijder dat je de duur van de acceleratiepomp moet instellen op ongeveer 1 seconde, i.p. v. de veelal door de fabriek ingestelde 3 seconden ?!
Ik hoop maar dat iedere ktm rijder hiervan op de hoogte is. Ik sprong laatst van een aardige hoogte en moest er niet aan denken dat op dat moment mijn kroonplaat goodbye zou zeggen.
Goed dat je het even (hopelijk ten overvloede) gemeld hebt.
Goed dat je het even (hopelijk ten overvloede) gemeld hebt.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Dat verhaal over de kroonplaat , ik heb gewoon een brief van de
importeur onvangen met alle tekst en uitleg erbij.
importeur onvangen met alle tekst en uitleg erbij.
het hierboven beschreven probleem is mij dus al over komen .. het kleplichter mechaniekje is niet van de veer losgekomen maar spontaan van het asje afgebroken .. met als gevolg dat de boutjes waarmee het tandwiel aan de nokken as is bevestigt allebei zijn afgebroken .. tandwiel krom .. ketting gebroken .. ( dit vlak na de revisie , ik had er net een verse zuiger en bigend in gezet) zelf de ketting geleiders waren finaal aan gruis gelukkig geen schade aan het aluminium werk ook de kleppen en zuiger hebben geen schade opgelopen ( wel een lichte aftekening van twee kleppies in het roet op de zuiger ) .. nu de vraag .. zou het mogelijk zijn om de motor te starten op de startmotor als ik dat klep mechaniekje weg laat ?..
BIERTAKT crossen en zuupn
trouwens .. ik merkte op bij de revisie dat mijn Nokkenas al reeds voorzien was van afgedichte skf lagertjes heb meteen t koppie maar ffkes geflowed hij lag er toch naast , en ik had toch ff nix te doen terwijl ik op de onderdeeltjes moest wachten :p
BIERTAKT crossen en zuupn
Zou me sterk verbazen, dat de startmotor sterk genoeg is om de hoge compressie van jou KTM te overwinnen. Misshien als je hem een beetje helpt door te duwen? En anders heb je toch nog je kickstarter, niet ?JoeBaR schreef: .. zou het mogelijk zijn om de motor te starten op de startmotor als ik dat klep mechaniekje weg laat ?..
Keep on smiling!
huskie schreef:Amerika heeft deze toestand meen ik aan het licht gebracht, en ik heb begrepen dat KTM usa in een aantal gevallen(bij in de prak gedraaide motoren) de onderdelen heeft vergoed.
zie www.dirtrider.net
Hoe ben jij hiervan op de hoogte gebracht cq gekomen Jo??
ehh .. vergoeding voor in de prak gedraaide motoren??... hmmm even KTM bellen
BIERTAKT crossen en zuupn