in de kerstvakantie mijn blokie gereviseerd (yamaha 450 2008)
blok was niet stuk maar preventief onderhoud
ik heb al geruime ervaring met dit type blok
heb er al een kleine 20 gereviseerd
vandaag voor de eerste keer mee gereden (berghem)
en dus problemen
ik zou alleen niet weten waar ik moet zoeken
blok gooit er olie uit via de carter-ontluchting ( en er zit niet te veel in)
vervangen tijdens revisie: krukas-zuiger-klepseals-oliepomp-dist ketting-
pakkingen-borgplaatjes-keeringen
HELP
ik weet het niet meer
Moderator: ghulst
ja dat is het juist
ik zou niet weten wat er mis is
alles is nieuw
zelf denk ik aan een klepseal die niet goed zit
maar of je dan zoveel onderdruk krijgt dat de olie er uit loopt lijkt me sterk
heb er een andere uitlaatbocht aan zitten (was 39mm nu 35mm)
en een DB killer in de demper
heeft dus veel meer tegen druk
maar of dat er mee te maken heeft lijkt me ook niet
ik zou niet weten wat er mis is
alles is nieuw
zelf denk ik aan een klepseal die niet goed zit
maar of je dan zoveel onderdruk krijgt dat de olie er uit loopt lijkt me sterk
heb er een andere uitlaatbocht aan zitten (was 39mm nu 35mm)
en een DB killer in de demper
heeft dus veel meer tegen druk
maar of dat er mee te maken heeft lijkt me ook niet
never drive faster then your angel can fly
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
Hmmmm, ik denk maar even hardop...
Welke mogelijkheden zijn er allemaal om de druk in het carter zó hoog te laten oplopen dat de olie via de carteronluchting naar buiten komt.....
- te veel olie
- lekkende zuigerveren
- ehhhhh
- ehhhh
- ehhh
- ehh
- eh
- nou, heeeel misschien een te nauwe carterontluchting...
slangetje geknikt ofzo.
Ik weet het niet zeker, maar als het door lekkende zuigerveren komt zou je (als je een grote neus hebt) dat aan de olie moeten kunnen zien of ruiken. De olie zou dan naar verbrandingsgassen moet ruiken.
Al met al denk ik dat Petertje toch gelijk heeft
Welke mogelijkheden zijn er allemaal om de druk in het carter zó hoog te laten oplopen dat de olie via de carteronluchting naar buiten komt.....
- te veel olie
- lekkende zuigerveren
- ehhhhh
- ehhhh
- ehhh
- ehh
- eh
- nou, heeeel misschien een te nauwe carterontluchting...
slangetje geknikt ofzo.
Ik weet het niet zeker, maar als het door lekkende zuigerveren komt zou je (als je een grote neus hebt) dat aan de olie moeten kunnen zien of ruiken. De olie zou dan naar verbrandingsgassen moet ruiken.
Al met al denk ik dat Petertje toch gelijk heeft
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
Ik ken het blok niet maar misschien zit er ergens een oliekanaaltje dicht door vloeibare pakking of iets anders en loopt de druk daardoor elders op?
Het blok heeft toch geen gescheiden olie carters die met een membraan verbonden zitten en de terugweg verstopt zit?
Het is een maar een wilde gok...
Het blok heeft toch geen gescheiden olie carters die met een membraan verbonden zitten en de terugweg verstopt zit?
Het is een maar een wilde gok...
Fr@venture schreef:Hmmmm, ik denk maar even hardop...
Welke mogelijkheden zijn er allemaal om de druk in het carter zó hoog te laten oplopen dat de olie via de carteronluchting naar buiten komt.....
- te veel olie <---- jake zegt van niet (gezien zijn ervaring zal hij er niet te veel in mikken )
- lekkende zuigerveren <---- lekkende zuigerveren meteen na revisie ? ik neem aan dat die vervangen zijn ?
- ehhhhh <----- dacht ik zelf ook even ...
- ehhhh
- ehhh
- ehh
- eh
- nou, heeeel misschien een te nauwe carterontluchting... <----- motor heeft voorheen waarschijnlijk goed gelopen met deze carterontluchting
- slangetje geknikt ofzo. mogelijk , maar dan zou er juist niks uit de ontluchting komen lijkt me..
Ik weet het niet zeker, maar als het door lekkende zuigerveren komt zou je (als je een grote neus hebt) dat aan de olie moeten kunnen zien of ruiken. De olie zou dan naar verbrandingsgassen moet ruiken. <----
ik neem aan dat er goede zuigerveren gemonteerd zijn na een revisie , tevens zou de onderdruk dan langs de zuiger en vervolgens langs het uitlaat kanaal het blok kunnen verlaten . (met blauwe rook als gevolg , waarvan hier geen sprake was geloof ik) .
Al met al denk ik dat Petertje toch gelijk heeft
4 strokes only !!
Als ik er over nadenk, lijkt het mij ook eerder op een keering. per ongeluk keering kapot gestoten, of idd verkeerd om.
GasGas 450
olie zat er zeker niet teveel in
zuigerveren zijn verdeelt in 3 gelijke delen, en zijn ook nieuw
carter ontuchting is geheel standaard
slangen ga ik zeken nakijken op knikken/klemmen
de olie ruikt anders dan normaal
keering balansas (geen)
keering krukas wel, maar niet vervangen
iedereen bedankt voor de moeite
word vervolgt
zuigerveren zijn verdeelt in 3 gelijke delen, en zijn ook nieuw
carter ontuchting is geheel standaard
slangen ga ik zeken nakijken op knikken/klemmen
de olie ruikt anders dan normaal
keering balansas (geen)
keering krukas wel, maar niet vervangen
iedereen bedankt voor de moeite
word vervolgt
never drive faster then your angel can fly
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik zou effe de compressie testen. Wellicht dat hij even een beetje droog is gelopen en dat hij nu langs de zuigerveren lekt. Zuigerveer vast ofzo. Heeft hij ook echt voelbaar overdruk op het carter?
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
In 1ste instantie denk ik aan zuigerveren die niet gelijkmatig zijn verdeeld met de opening, maar recht onder elkaar zitten waardoor er compressie verlies is en verhoogde carterdruk?.
Je zegt zelf dat je het goed hebt verdeeld. Dus eigenlijk sluit je dit al uit.
Maar zou door automatisme kunnen dat je het over het hoofd hebt gezien en 'blind' gemonteerd hebt met de gedachten dat het goed zat?
Tis maar een idee
Succes!
Nog een idee:
Koppaking die lekt? De koppaking hoeft niet perce naar de koelkanalen te lekken waardoor er water bij de olie komt of dat je motor aan de kook raakt.
Als de motor compressie wegblaast je carter in heb je idd verhoogde carterdruk (denk aan kan van de distributieketting. daar kan hij langs lekken).
Je zegt zelf dat je het goed hebt verdeeld. Dus eigenlijk sluit je dit al uit.
Maar zou door automatisme kunnen dat je het over het hoofd hebt gezien en 'blind' gemonteerd hebt met de gedachten dat het goed zat?
Tis maar een idee
Succes!
Nog een idee:
Koppaking die lekt? De koppaking hoeft niet perce naar de koelkanalen te lekken waardoor er water bij de olie komt of dat je motor aan de kook raakt.
Als de motor compressie wegblaast je carter in heb je idd verhoogde carterdruk (denk aan kan van de distributieketting. daar kan hij langs lekken).
verstand op nul en nadenken
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Koppakking lek naar een oliekanaal is inderdaad nog wel een goede maar dan moet hij wel goed lek zijn. Meestal borrelt dat alleen een beetje. Zuigerveren onder 120 graden monteren doe ik ook altijd maar ik heb ze nog nooit exact zo terug gevonden. Tijdens het rijden draaien ze toch gewoon vanzelf wat in de rondte.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ja, zo kun je alles wel blijven uitsluiten maar er is toch iets niet helemaal goed.
Doet me een beetje denken aan de tijd dat ik nog fietsenmaker was. Dan kwam er zo'n jochie klagen dat zijn brommer niet goed wilde lopen. Dan wil zo'n puistenkop meestal weten waar het aan kan liggen: Misschien de carb vuil? Nee, die heb ik al 5 keer schoongemaakt. De onsteking dan? Nee, dat kan ook niet, ik heb alles al vervangen. Membraam dan? Nee, die is ook zeker goed. Die heb ik gewisseld met eentje die uit een rijdende brommer kwam. Cylinder of zuiger dan? Nee, die zijn splinternieuw. NOU, DAN IS JE BROMMER GEWOON GOED! EN NOU WEGWEZEN!
Meestal hadden ze dan de zuiger verkeerd om of een lekke keerring (2takt) ofzo.
Doet me een beetje denken aan de tijd dat ik nog fietsenmaker was. Dan kwam er zo'n jochie klagen dat zijn brommer niet goed wilde lopen. Dan wil zo'n puistenkop meestal weten waar het aan kan liggen: Misschien de carb vuil? Nee, die heb ik al 5 keer schoongemaakt. De onsteking dan? Nee, dat kan ook niet, ik heb alles al vervangen. Membraam dan? Nee, die is ook zeker goed. Die heb ik gewisseld met eentje die uit een rijdende brommer kwam. Cylinder of zuiger dan? Nee, die zijn splinternieuw. NOU, DAN IS JE BROMMER GEWOON GOED! EN NOU WEGWEZEN!
Meestal hadden ze dan de zuiger verkeerd om of een lekke keerring (2takt) ofzo.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Leuk verhaal.....speedphreax schreef: Doet me een beetje denken aan de tijd dat ik nog fietsenmaker was. Dan kwam er zo'n jochie klagen dat zijn brommer niet goed wilde lopen. Dan wil zo'n puistenkop meestal weten waar het aan kan liggen: Misschien de carb vuil? Nee, die heb ik al 5 keer schoongemaakt. De onsteking dan? Nee, dat kan ook niet, ik heb alles al vervangen. Membraam dan? Nee, die is ook zeker goed. Die heb ik gewisseld met eentje die uit een rijdende brommer kwam. Cylinder of zuiger dan? Nee, die zijn splinternieuw. NOU, DAN IS JE BROMMER GEWOON GOED! EN NOU WEGWEZEN!
dus die yamaha is ook gewoon goed.
Lekken doen die 4takten allemaal met hun carterdruk
Mx-jake, maak hem maar weer open en gebruik deze keer nieuwe pakkingen. Trouwens kromme-carters, haarscheurtjes etc zorgen ervoor dat er veel scheef kan gaan zitten dus..... hoe liep deze motor voor de revisie?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Welke keerring zou daar het best voor in aanmerking komen dan?JoeBaR schreef:daarom geloof ik ook niet in een lekke koppakking in jouw geval .. denk nog steeds aan een verkeerd om gemonteerde keering.
Bij 2takt zouden het de krukaskeerringen kunnen zijn, maar bij een 4takt
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Huskie , lezenJoeBaR schreef:keering van de balans-as (of krukas) verkeerd om gemonteerd ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Laat je ons weten wie door is naar de volgende ronde
verstand op nul en nadenken
in mijn 2e antwoord had in al geschreven dat er geen keering op de balansas zit, de op krukas zit er wel 1
maar zoals husky ook schrijft, al zou deze lekken krijg je geen overdruk
jullie zijn niet door naar de volgende ronde
door tijd gebrek nog niets aan onderzoek gedaan
misschien morgen
had wel alvast weer een pakkingset opgehaald
maar zoals husky ook schrijft, al zou deze lekken krijg je geen overdruk
jullie zijn niet door naar de volgende ronde
door tijd gebrek nog niets aan onderzoek gedaan
misschien morgen
had wel alvast weer een pakkingset opgehaald
never drive faster then your angel can fly