help wanted: elektronica......

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

800S

wat eraan vooraf ging:
het overkwam mij enkele weken geleden nadat ik met z... in het bos had gespeeld en daar constateerde dat mijn neutral lampje was doorgbrand,
ogenschijnlijk niks aan de hand (lampje van niets).
op de A9 na ongeveer 45.min. 120 gereden te hebben viel hij dood
ja, daar sta je dan langs de snelweg.....
motor uitgevallen alsof je zonder peut zit / contact uit.
afgetakeld, volgende dag gewoon weer starten, wederom uitvallen, starten........
helemaal MAD wordt je ervan!

nadat ik de zooi had door gemeten en vervangen door echt werkende onderdelen (spoel/cdi/bobines/gelijkrichter) had ik nog hetzelfde resultaat als ik langs de snelweg stond:

GEEN SPETTERENDE VONK maar pisklein iets wat niet tot ontbranding leidt.

als ik het schema bekijk kan ik de volgende items met ontsteking relateren:
puls-gever> stuurt cdi wel aan, maar wordt kennelijk door beveiliging ergens geremd.
accu>werkt naar behoren
koppeling>kortgesloten
neutral>geen idee wat die doorstuurt
side stand>kortgesloten/los of via schakelaar (standaard uit geeft geen contact als ik het goed heb/gebroken stroomkring??)
kill-run>werkt alleen op startmotor,niet op ontsteking

denk dat ik de meeste opties wel gehad heb en zit nu even met handen in het haar....

dussss: als iemand suggesties heeft....GRAAG

greetz sander
erwindob

in ieder geval zit je kill switch ook in de ontstekingsloop.

Ander lig je daar plat, draaiend wiel 2cm van je neus. Gelukkig kun je bij de kill switch, zodat als de motor afslaat een of andere onverlaat hem niet opnieuw kan starten :lol:
#777 - Mijn fotoboekenplank
Frans van Roosmalen

Hey Sander,

Ik heb ook al wat elctrische probleempjes gehad. :evil:

Neutral switch blokkeerde de start doordat er een draadje niet goed verbonden was.(eenmaal aan liep ie, alleen flikkerde het neutraallampje)

Breuk van draad bij mijn contactslot. geen spanning, echter net voordat ie echt doorbrak kon ik nadat ie gestart was (ff contact maken door stuur heen en weer te bewegen en lampie zag branden) gewoon rijden al deed niets van de lampies/toerenteller etc het.
Als je dus gewoon kan starten kan je er vanuit gaan dat het dus niet in dat electra gebeuren zit.

Ik denk dat het echt bij je onstekingscirquit moet zitten maar wat het dan wel is :?:
Wel is het bij mij zo dat er bij mijn decompressiehandel(dr750) ook nog een schakeling/beveiliging zit weet echter niet of dit bij die van jou ook zo is en weet al helemaal niet of dit van invloed kan zijn. Maar ja niet geschoten is altijd mis :wink:

Succes :!:
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
800S

heya frans,
ja, zo`n deco-(aansturings)-unit zit er bij mij ook (links van ruitje)op maar die heb ik kortgesloten omdat hij stuk ging....
rij al een jaar zo in de rondte ongeveer, dus die kan het niet zijn.

maaruh... die lus naar side-stand, gaat daar 12v doorheen?
anders heb ik bij deze het probleem gevonden(denk ik)

greetz sander
letsgo21

800S schreef:heya frans,
ja, zo`n deco-(aansturings)-unit zit er bij mij ook (links van ruitje)op maar die heb ik kortgesloten omdat hij stuk ging....
rij al een jaar zo in de rondte ongeveer, dus die kan het niet zijn.

maaruh... die lus naar side-stand, gaat daar 12v doorheen?
anders heb ik bij deze het probleem gevonden(denk ik)

greetz sander
My 2 cents, vlgns mij wel, kan het momenteel ff niet nameten :wink:
zappa.suzuki

Hey Sander,

Van de spoel weet ik dat ie loopt maar niet laad, de CDI en bobines heb ik samen met het blok gekocht wat nu in Shiny ligt maar weet niet 100% zeker dat ze het doen..

Side stand werkt pas als ie in de versnelling word gezet en dat weet ie door de neutral switch.. [ die heb ik niet meer. zit in Frans z'n blok :wink: ]

maar alles is 12v...

en op de killswitch draait de startmotor niet..

Het rare is dat ie wel 15 minuten loopt en daarna niet :?

BIG88 heeft het geheim van de fuck-it-al knop die alle beveiligingen omzeilt.. mischien dat hij deze eens met ons wil delen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
letsgo21

zappa.suzuki schreef:Hey Sander,

Van de spoel weet ik dat ie loopt maar niet laad, de CDI en bobines heb ik samen met het blok gekocht wat nu in Shiny ligt maar weet niet 100% zeker dat ze het doen..

Side stand werkt pas als ie in de versnelling word gezet en dat weet ie door de neutral switch.. [ die heb ik niet meer. zit in Frans z'n blok :wink: ]

maar alles is 12v...

en op de killswitch draait de startmotor niet..

Het rare is dat ie wel 15 minuten loopt en daarna niet :?

BIG88 heeft het geheim van de fuck-it-al knop die alle beveiligingen omzeilt.. mischien dat hij deze eens met ons wil delen :wink:
Nice, dat is nog eens info... :)
800S

zappa.suzuki schreef: Side stand werkt pas als ie in de versnelling word gezet en dat weet ie door de neutral switch.. [ die heb ik niet meer. zit in Frans z'n blok :wink: ]

dat zou ik wel waarderen.........
ben ook bang dat dààr de schoen wringt om zo maar te zeggen!

goed voornemen:knippen in die spagettie....

greetz sander
CrazyWezel
Contacteer:

u heeft PM sander
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
letsgo21

CrazyWezel schreef:u heeft PM sander
Kan je me dat ook doorsturen, kabelboom ligt nu toch vrij, kan ik er ineens komaf mee maken :wink:
CrazyWezel
Contacteer:

neuh, da gaat over iets anders.. maar je doet er wel verstandig aan meteen een fuck-it-all knopje te bouwen.. ben dr zelf ook mee bezig.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
letsgo21

CrazyWezel schreef:neuh, da gaat over iets anders.. maar je doet er wel verstandig aan meteen een fuck-it-all knopje te bouwen.. ben dr zelf ook mee bezig.
Oh, je laat der maar iets over weten waar daar heb ik totaal geen verstand van :lol:
800S

wil uiteraard wel zo`n fuck it all knop erop hebben, maar wel nadat ik hem lopend heb....

bevindingen van vandaag:
als ik de motor in 1e of 2e versnelling zet komt er een stroom(pje) van 0,5v op de draden naar de zij-standaard te staan. kunnen jullie bevestigen of dat klopt?
zij-standaard schakelaar is bij uitgevouwen stand onderbroken en maakt dan dus geen contact.
voor de zekerheid heb ik ieder geval deze 2 draden aan elkaar verbonden(altijd standaard omhoog)

uhmmm, hij staat dus nog steeds stil en dat fuck it all gevoel komt steeds dichterbij
CrazyWezel
Contacteer:

pm al uitgevoerd?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
zappa.suzuki

Balen :evil:

Chek je neutraal draad recht op de kopplingscarterdeksel.. op breuk waar ie het blok ingaat en de stekker verbinding richting je tank op oxidatie..

Kijk even of je die ook kan doorverbinden... dat is het enige onderdeel wat overblijft wat door warmte beinvloed word.. [neutraalschakelaar zit in het blok]

Don't let the bug get you down :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
800S

hey guys,

het neutral lampje brand gewoon, maar zal `m bij koppelingsdeksel checken! evt even deksel lichten....

theoretisch; komt maar èèn draad uit, en deze maakt aarde(contact) achter deksel als hij in versnelling staat. draad is dus (+)....
want ik geloof niet dat er spanning op de schakelaar staat!

@big88; geloof dat je een 750 met decohendel hebt, maar hoe had jij dat toen gefixt met die F..I..A.. knop??? :idea:

@zappa; thx voor hart onder de riem, word er wel enigzins moedeloos van!!

greetz sander
celsa
Contacteer:

Sander,
Niet opgeven hoor! :cry:
We hebben je er zondag graag bij! :wink:
BIG88

het startmotor relais word gevoed vanaf de kill switch, dat heb ik nog gelaten
maar dan moet hij massa maken via van alles bij het starten, ik heb dus op het relais een extra draadje gezet dat via het F.I.A. knopje naar massa gaat
dit is dan wel op een SR41 dus geen deco aansturing nodig
ik heb ook het jiffy schakelaartje er tussen uit gehaald en rechtstreeks aan massa gelegd, niet veilig maar scheelt een hoop gez.....
have BIG fun

D.F.M.T.
800S

hmmm okay.....
dit had ik al zo gemaakt dat mijn deco aansturing het begaf.

heb meer last van geen/weinig vonk bij bougies!!
ontstekings-remmers zo te zeggen (comische woordkeuze)
BIG88

weinig vonk betekend meestal cdi of spanningsspoel of bobine
de eerste twee daarvan heb ik al meegemaakt :cry:
maar zoals een goed big betaamt kan het ook een overgangsweerstand zijn op rotte stekkertjes
bij mij twee dagen terug onder het zekeringkastje, gaf ongeveer hetzelfde probleem
even kijken of er nog wel 12 volt aankomt bij je startrelais met het contact aan(het dunne + draadje, die dikke gaat meestal wel goed :wink: )
bij mij gaf hij nog maar een volt of 7 aan, en bij een startpoging viel hij helemaal weg
have BIG fun

D.F.M.T.
800S

@big88: startrelais dient toch alleen voor de startmotor??

heb alle genoemde variaties al uitgetest
oude spoel-oude/nwe cdi
nwe spoel-oude/nwe cdi

er komt simpelweg geen 12v bij bobines.
of mijn èn zappa`s spoel/cdi combi moeten zijn overleden!!
BIG88

800S schreef:@big88: startrelais dient toch alleen voor de startmotor??

er komt simpelweg geen 12v bij bobines.
of mijn èn zappa`s spoel/cdi combi moeten zijn overleden!!
ja dat klopt, maar hij krijgt spanning via zekeringkast>div. stekkertjes>contactslot dus als daar iets mis gaat kun je dat meten bij het relais

de bobines zijn plus gestuurd (en niet zoals bij de meeste auto's aan de min kant)dus krijgen maar een kort stroomstootje, met je multimeter krijg je dan een uitlezing van de gemiddelde spanning
en dat zijn niet veel voltjes of je moet een scoop tot je beschikking hebben dat je de pulsen kunt aflezen
have BIG fun

D.F.M.T.
CrazyWezel
Contacteer:

of je moet een hele luxe multi meter hebben :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
BIG88

-ik bekijk net wat schema's maar de SR43 heeft een plus geschakelde startmotor via het decomp relais, dus bovenstaand verhaal is voor jou onzin

-als je het draadje van de jiffy schakelaar aan massa legt heb je niks meer te maken met je neutraal schakelaar

-de pick up spoel hoeft alleen maar een signaal te geven dus als je ook maar iets van een vonk hebt weet je dat hij werkt

-het meest handige lijkt mij om de weerstanden van de spoelen eens te meten om te zien of je met echt werkend materiaal bezig bent
in het schema de 5e en 6e draad van links op de cdi
de waardes heb ik ooit eens opgemeten en zouden nog ergens op het forum moeten zwerven, al weet ik niet meer wanneer dat was

-als de zwart/gele draad van je cdi (4e van links op het schema) ergens kortsluiting maakt naar massa loopt hij ook niet meer
die zorgt via het contactslot er voor dat je motor af slaat als je hem uitzet
ik heb ooit eens gehoord dat iemand daar last van heeft gehad onder de tank
misschien even los halen voor een test
have BIG fun

D.F.M.T.
CrazyWezel
Contacteer:

check zoiezo ook maar eens de draadjes onder aan je contact slot, heb pas het contactslot van Frans staan repareren omdat de soldeerverbindinkjes uit elkaar begonnen te vallen..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
Plaats reactie