Problemen met de smering van de nokkenas.

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
SuzukiFan

Ik heb dringend hulp nodig. :(

Mijn dr 800 van 95 heeft een serieuze probleem. De nokkenas wordt bijna niet gesmeerd en de tuimelaren slijten al op 100 km. Dat weet ik omdat ik de tuimelaren heb vernieuwd en het probleem weer terug komt.

Wat is er aan de hand? kapotte oliepomp? oliekanalen verstopt? of geen olie druk opgebouwd.

wie o wie kan mij helpen en heeft dit probleem eerder meegemaakt?

Groetjes voor alle Dr big berijders.
letsgo21

Ik heb het nog niet meegemaakt, maar zou toch die oliepomp ens nakijken :?:
CrazyWezel
Contacteer:

je mag je ook wel voorstellen hoor :lol: is geen probleem..

zit er wel olie in je blok? :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
SuzukiFan

whahah. . ja er zit gewoon olie in het blok. Ik heb wel een beetje motor kennis. Maar de olie pomp lijkt mij ook de oorzaak. Ik vrees het ergst! ik moet de hele blok slopen om bij de oliepomp te komen .
Dr 800 S SR43 1993
CrazyWezel
Contacteer:

aangenaam, en ik ben johan :D
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
zappa.suzuki

Hey

De kop en dus nokkenas worden via de olie cooler gesmeerd, kijk of er druk is bij de slang aansluiting direkt na het oliefilter en bij de aansluiting bij de kop....

Heb eigenlijk nooit gehoord van een defekte pomp...
Deze word aan gedreven door een klein tandwiel die vast zit met een rond pennetje door de as van de pomp die in het blok zit...

Het tandwiel echter zit achter het koppelingshuis en word daar door aangedreven.. dus als je geen druk hebt zou ik even daar kijken voor je het blok splijt.. tandwiel kan los gelopen zijn of het pennetje is gebroken..

Verder kan er ergens een verstopping zitten maar lijkt me stug.. olie cooler slangen zijn groot :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
SuzukiFan

Zappa thnx voor je reactie, ik kan een beetje ervaring wel goed gebruiken. Dat ga ik als eerst testen of ik inderdaad druk krijg naar mijn olie cooler.

En de oliedruksensor weet je daar wat van af? wat is de exacte werking daarvan? zou het ook nog daar aan kunnen liggen dat hij niet schakelt of iets dergelijks.

alvast bedankt voor de reactie's , ik ben aandachtig op zoek naar het probleem.
Dr 800 S SR43 1993
zappa.suzuki

Ben geen exper maar rij veel.. ook in de blub.. gaat er wel eens wat kapot :wink:

Heb ff gekeken in het sleutelboek en daar zie je hoe de olie verdeeld word..

Daarna ff in een kapot en gespleten blok gekeken wat ik heb liggen..
De BIG heeft geen oliedruk sensor en gaat gewoon mechanisch, de as van de pomp word gewoon aangedreven door het koppelingshuis via een tandwiel..

Dus als je geen druk hebt zou ik eerst ff het koppelingsdekesel en en huis en kooi verwijderen en kijken of dat tandwiel nog vast zit voor je het blok opentrekt :wink:
SuzukiFan

Ik heb de koppelingshuis en kooi al verwijderd en de tandwiel zit gewoon vast en draait goed. Ik zie een kabeltje naast de oliepomp, wat is dat? is dat geen oliedruk regelaar. ik voeg een foto toe dan kan je zien welke onderdeel dat is nummer 10 op de foto. http://www.cmsnl.com/img/partslist/oil- ... FIG-14.gif
Dr 800 S SR43 1993
zappa.suzuki

Dat stroomsnoertje is van de neutral switch :wink:
800S

misschien heb je hier iets aan?

greetz sander
madmenno

check ook even aanzuigfilter van de pomp[onder het dekseltje naast de aftapplug], ik heb een 2e hands blok en daar kwam allemaal shit uit tot ie geen druk meer gaf op mijn zelfbouw olie druk sensor, aanzuig filter zat vol met meuk, het blok had bij een handelaar tig jaar ergens gelegen,. zand, fijn grind, en een soort vergane olie laag gratis bij geleverd.
zappa.suzuki

Dat roosterfilter onder het langwerpige dekseltje onder aan het blok kan idd dichtslippen.. brommer ff plat leggen en deksel eraf en schoonspuiten met remreiniger...

Kan goed dicht zitten met zwarte drap...
Kijk uit met die 2 kruiskopschroefen.. bekende super zachte Suzuki kwaliteit :roll: .. langleven het kiesentrekker/spatbordboutjes tangetje :wink:
BIG88

de oliepomp gaat eigenlijk alleen stuk als handigerds het zeefje reinigen en verkeerd om terugzetten, dan sluit hij niet af en kunnen grotere stukken (die er niet horen te zijn) tussen de tandwieltjes van de pomp komen
heb je alleen de tuimelaars vervangen of ook de nokkenas, want als die beschadigd is vreten je nieuwe tuimelaars vanzelf weer weg
verder moet je ook opletten dat de tuimelaarasjes goed er inzitten want die verdelen de olie de goede kant op zoals je in het schema kan zien
Laatst gewijzigd door BIG88 op ma feb 23, 2009 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
have BIG fun

D.F.M.T.
BIG88

madmenno schreef: tot ie geen druk meer gaf op mijn zelfbouw olie druk sensor.
weet jij hoeveel oliedruk het big blok geeft m.a.w. welke waarde het sensortje moet hebben ?
have BIG fun

D.F.M.T.
madmenno

staat wel ergens in het wphb[onderwerpenlijst]. Dat zetje van mij is echt een aan/uit schakelaar, op het moment dat je lampje brand heb je echt geen druk meer, dus is heel grof, maar je weet wel wanneer je moet stoppen, voordat de hele boel naar buiten komt[zie onverwoestbaar], vorige eigenaar heeft dit zetje gemaakt nadat ie bij 120 opeens een drijfstang langs zag komen.

Officieel meten z de druk onder het oliefilter op de kap zit daar een plug.
zappa.suzuki

Hessler verkoopt een olie druk setje...
Plaats reactie