Ik heb een hele mooie kayaba usd vork op het oog voor
mijn xr650 maar het zal veel werk en natuurlijk geld kosten
om hem passend te maken.
Is het de moeite waard om over te stappen van een conventionele
vork naar een usd??Wat zijn jullie ervaringen??
usd vork
Moderator: ghulst
Wat is wijsheid.
Een goed afgestelde conventionele vork hoeft qua vering niet slechter/beter te zijn dan een USD.
USD is wat stijver (torsie), waardoor het sturen wat precieser gaat.
Let wel op dat de vork dezelfde lengte heeft als wat je nu hebt anders schop je de gehele geometrie overhoop.
Pak niet alleen de vork maar ook meteen het wiel , T-stuk en balhoofdsplaat mee, scheelt enorm veel werk.
Meestal is het dan alleen de balhoofdspen , evt de balhoofdlagers en de aanslag voor je stuuruitslag op het frame.
Een goed afgestelde conventionele vork hoeft qua vering niet slechter/beter te zijn dan een USD.
USD is wat stijver (torsie), waardoor het sturen wat precieser gaat.
Let wel op dat de vork dezelfde lengte heeft als wat je nu hebt anders schop je de gehele geometrie overhoop.
Pak niet alleen de vork maar ook meteen het wiel , T-stuk en balhoofdsplaat mee, scheelt enorm veel werk.
Meestal is het dan alleen de balhoofdspen , evt de balhoofdlagers en de aanslag voor je stuuruitslag op het frame.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Enne, let op je offset. Dat is de afstand tussen de hartlijn van de vooras en die van het balhoofd. Die bepaalt samen met de vorkhoek de naloop, en dat is een erg belangrijke factor in je sturen.gassen schreef:Wat is wijsheid.
Een goed afgestelde conventionele vork hoeft qua vering niet slechter/beter te zijn dan een USD.
USD is wat stijver (torsie), waardoor het sturen wat precieser gaat.
Let wel op dat de vork dezelfde lengte heeft als wat je nu hebt anders schop je de gehele geometrie overhoop.
Pak niet alleen de vork maar ook meteen het wiel , T-stuk en balhoofdsplaat mee, scheelt enorm veel werk.
Meestal is het dan alleen de balhoofdspen , evt de balhoofdlagers en de aanslag voor je stuuruitslag op het frame.
Als je inderdaad de hele boel overzet, incl kroonplaten dan zal het in de meeste gevallen wel goed gaan.
Ik denk dat de voornaamste winst de bling factor zal zijn. Bovendien is zo'n XR nogal soepel geveerd, dus als die KYB uit een crosser komt kan die wel eens wat stugger zijn. Of dat een voordeel is weet ik niet.
Ik heb al diverse keren een XR600 met een voorvork uit een Honda CR gezien.
Schijnt redelijk eenvoudig pas te maken te zijn, maar inderdaad wel zorgen dat je ook de kroonplaten en het liefst ook een voorwiel hebt.
Daar de XR oorspronkelijk als een echte enduro is bedoelt, denk ik dat de offset van een CR geen problemen zal geven. Afhankelijk van het gebruik zul je inderdaad wel iets moeten doen aan de demping, maar per saldo verwacht ik dat je motor er op vooruit gaat.
Schijnt redelijk eenvoudig pas te maken te zijn, maar inderdaad wel zorgen dat je ook de kroonplaten en het liefst ook een voorwiel hebt.
Daar de XR oorspronkelijk als een echte enduro is bedoelt, denk ik dat de offset van een CR geen problemen zal geven. Afhankelijk van het gebruik zul je inderdaad wel iets moeten doen aan de demping, maar per saldo verwacht ik dat je motor er op vooruit gaat.