Terug bij af

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
ReinderJansma
Berichten: 76
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 18:21
Locatie: Stiens
Contacteer:

Hey mensen,

Ik begin dit jaar weer met crossen, afgelopen jaar veel vervoers problemen gehad daardoor niet gereden. Dus je kunt wel stellen dat ik weer bij nul moet beginnen. Heb nog niet veel cross ervaring.

Het springen wil ik graag goed gaan leren, en uiteraard snelheid. Ik rij heel vaak op rutten(MC NOP). harde baan mooi om het te leren.

Mensen nog tips voor het springen etc.?

Alvast bedankt.
YZF250
Berichten: 368
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 17:16

Vooral niet je gas dichtzetten vooraleer je met je achterwiel van de take-off bent. Anders kan je wel eens langs voor over je stuur gaan. Natuurlijk ook niet plots meer gas beginnen geven als je voorwiel van de grond is. Gewoon een constant niveau aanhoude doorheen de aanloop. Springen is doorgaans een stuk gemakkelijker wanneer je iets harder rijd. Daarom is het begin van springen zo moeilijk. Als je het nog niet vaak hebt gedaan, heb je de neiging om het traag te doen, wat het alleen maar moeilijker maakt ;)
Probeer in het begin eerst te kijken wat je motor doet bij de verschillende types sprongen. Oefen op progressie bij de makkelijkere bergen (waarvan de landing niet zo steil is en waar er weinig kan gebeuren, moest je op de verkeerde plek neerkomen.)
Even voor de duidelijkheid: vóór de aanloop recht gaan staan, een goed tempo op de helling, niet te ver naar voor en niet te ver naar achter gaan hangen. Zorg ook dat je nooit aan je gas blijft hangen, maar dit is meestal enkel als je de motor nog niet gewoon bent.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Rutten is een goed baantje om het allemaal te leren. En wil je echt een goede crosser worden, dan zul je het toch in het bochtenwerk moeten zoeken. Dat is nml waar je de wedstrijden gaat winnen.
Succes en spring met verstand.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

En nooit aan je stuur trekken (wordt nog weleens gedaan door een beginner)
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
ReinderJansma
Berichten: 76
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 18:21
Locatie: Stiens
Contacteer:

Bedankt voor alle adviezen. Zal weer goed op het springen gaan oefenen. Je ziet vaak dat mensen echt met hun kont boven het achter spatbord hangen, dat is dus niet de bedoeling bij het springen?
*Jansma KTM Racing*
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Dat ligt helemaal aan het type aanloop/sprong die je maakt.
Sommige springbulten gebeurt dat automatisch
verstand op nul en nadenken
Plaats reactie