hallo
ik heb een ktm 520 van 2001 ik wil wat verjongen maar ga ik dat ook merken in rij gedrag
van ktm 520 naar jonger
Moderator: ghulst
naar een 525 ?
rijgedrag zo goed als gelijk , voorpoten zijn wat stabieler geworden , en het motor karakter iets soepeler .
sommige ktm freaks waaronder ikzelf zweren bij een 520 van rond 2002
omdat (naar het schijnt )het beste jaar van productie was wat betreft de motorblokken.
rijgedrag zo goed als gelijk , voorpoten zijn wat stabieler geworden , en het motor karakter iets soepeler .
sommige ktm freaks waaronder ikzelf zweren bij een 520 van rond 2002
omdat (naar het schijnt )het beste jaar van productie was wat betreft de motorblokken.
4 strokes only !!
Ik doe mijne 520, modeljaar 2001 (aangekocht oktober 2000) ook niet weg. Intussen al zo'n beetje op vanalles gereden de laatste jaren, maar mijn 520 EXC is goed genoeg om nog jaren mee te kunnen met de laatste fabricaten die ik gereden heb. (Alhoewel, de BMW 450 bekoort me enorm...)
Wat je wel kan (moet) doen bij onderhoud/revisie, is oa
a) nokkenaslagers met dubbele dichting monteren
b) nieuwe houder op nokkenas (zodat de dichtringen vervangen kunnen worden zonder demontage nokkenas)
c) nieuw gebalanceerd tandwiel nokkenas (zodat ook het voortijdig lossen van de moer van het decompressiemechanisme niet voorvalt) ter vervanging van het standaard niet-gebalanceerde
d) kettinggeleider onderaan monteren MET zeef
e) op tijd en stond nieuwe nokkenasketting
f) JD-jetting kitje
g) Boyesen kitje op de carburator
h) squirt aanpassen naar 1 seconde
i) rerouten van de carburatorontluchting (voor als het water diep is ...)
j) enzovoort
Zijn de klepjes nog in orde ? De klepzittingen ? Anders ook ineens vervangen en weer kilometers onbezorgd rijden !!
Jo VdB
Wat je wel kan (moet) doen bij onderhoud/revisie, is oa
a) nokkenaslagers met dubbele dichting monteren
b) nieuwe houder op nokkenas (zodat de dichtringen vervangen kunnen worden zonder demontage nokkenas)
c) nieuw gebalanceerd tandwiel nokkenas (zodat ook het voortijdig lossen van de moer van het decompressiemechanisme niet voorvalt) ter vervanging van het standaard niet-gebalanceerde
d) kettinggeleider onderaan monteren MET zeef
e) op tijd en stond nieuwe nokkenasketting
f) JD-jetting kitje
g) Boyesen kitje op de carburator
h) squirt aanpassen naar 1 seconde
i) rerouten van de carburatorontluchting (voor als het water diep is ...)
j) enzovoort
Zijn de klepjes nog in orde ? De klepzittingen ? Anders ook ineens vervangen en weer kilometers onbezorgd rijden !!
Jo VdB
net gereviseerd nu net voor tweede keer nieuwe olie 2x vier uur mee gereden
Jo VdB schreef:Ik doe mijne 520, modeljaar 2001 (aangekocht oktober 2000) ook niet weg. Intussen al zo'n beetje op vanalles gereden de laatste jaren, maar mijn 520 EXC is goed genoeg om nog jaren mee te kunnen met de laatste fabricaten die ik gereden heb. (Alhoewel, de BMW 450 bekoort me enorm...)
Wat je wel kan (moet) doen bij onderhoud/revisie, is oa
a) nokkenaslagers met dubbele dichting monteren
b) nieuwe houder op nokkenas (zodat de dichtringen vervangen kunnen worden zonder demontage nokkenas)
c) nieuw gebalanceerd tandwiel nokkenas (zodat ook het voortijdig lossen van de moer van het decompressiemechanisme niet voorvalt) ter vervanging van het standaard niet-gebalanceerde
d) kettinggeleider onderaan monteren MET zeef
e) op tijd en stond nieuwe nokkenasketting
f) JD-jetting kitje
g) Boyesen kitje op de carburator
h) squirt aanpassen naar 1 seconde
i) rerouten van de carburatorontluchting (voor als het water diep is ...)
j) enzovoort
Zijn de klepjes nog in orde ? De klepzittingen ? Anders ook ineens vervangen en weer kilometers onbezorgd rijden !!
Jo VdB
ktm 520
530????????
ook xt660r-lc4 adventure-690 enduro
http://picasaweb.google.com/richardvonk
http://picasaweb.google.com/richardvonk
[quote="JoeBaR"]naar een 525 ?
rijgedrag zo goed als gelijk , voorpoten zijn wat stabieler geworden , en het motor karakter iets soepeler .
sommige ktm freaks waaronder ikzelf zweren bij een 520 van rond 2002
omdat (naar het schijnt )het beste jaar van productie was wat betreft de motorblokken.[/quote]
Vanaf 2005 zit er toch ook een andere achtervork in..
Greetz
rijgedrag zo goed als gelijk , voorpoten zijn wat stabieler geworden , en het motor karakter iets soepeler .
sommige ktm freaks waaronder ikzelf zweren bij een 520 van rond 2002
omdat (naar het schijnt )het beste jaar van productie was wat betreft de motorblokken.[/quote]
Vanaf 2005 zit er toch ook een andere achtervork in..
Greetz
- KTM-Schuimpie
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
- Locatie: Bovenkarspel
Welke zaken kunnen gelden voor een 525 van 2007?Jo VdB schreef:Ik doe mijne 520, modeljaar 2001 (aangekocht oktober 2000) ook niet weg. Intussen al zo'n beetje op vanalles gereden de laatste jaren, maar mijn 520 EXC is goed genoeg om nog jaren mee te kunnen met de laatste fabricaten die ik gereden heb. (Alhoewel, de BMW 450 bekoort me enorm...)
Wat je wel kan (moet) doen bij onderhoud/revisie, is oa
a) nokkenaslagers met dubbele dichting monteren
b) nieuwe houder op nokkenas (zodat de dichtringen vervangen kunnen worden zonder demontage nokkenas)
c) nieuw gebalanceerd tandwiel nokkenas (zodat ook het voortijdig lossen van de moer van het decompressiemechanisme niet voorvalt) ter vervanging van het standaard niet-gebalanceerde
d) kettinggeleider onderaan monteren MET zeef
e) op tijd en stond nieuwe nokkenasketting
f) JD-jetting kitje
g) Boyesen kitje op de carburator
h) squirt aanpassen naar 1 seconde
i) rerouten van de carburatorontluchting (voor als het water diep is ...)
j) enzovoort
Zijn de klepjes nog in orde ? De klepzittingen ? Anders ook ineens vervangen en weer kilometers onbezorgd rijden !!
Jo VdB
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
Ik dacht dat een squirt iets was wat met de compressie van vrouwen te maken had en de squish met de compressie van motoren te maken heeft haahahahah[/b]Jo VdB schreef:Ik doe mijne 520, modeljaar 2001 (aangekocht oktober 2000) ook niet weg. Intussen al zo'n beetje op vanalles gereden de laatste jaren, maar mijn 520 EXC is goed genoeg om nog jaren mee te kunnen met de laatste fabricaten die ik gereden heb. (Alhoewel, de BMW 450 bekoort me enorm...)
Wat je wel kan (moet) doen bij onderhoud/revisie, is oa
a) nokkenaslagers met dubbele dichting monteren
b) nieuwe houder op nokkenas (zodat de dichtringen vervangen kunnen worden zonder demontage nokkenas)
c) nieuw gebalanceerd tandwiel nokkenas (zodat ook het voortijdig lossen van de moer van het decompressiemechanisme niet voorvalt) ter vervanging van het standaard niet-gebalanceerde
d) kettinggeleider onderaan monteren MET zeef
e) op tijd en stond nieuwe nokkenasketting
f) JD-jetting kitje
g) Boyesen kitje op de carburator
h) squirt aanpassen naar 1 seconde
i) rerouten van de carburatorontluchting (voor als het water diep is ...)
j) enzovoort
Zijn de klepjes nog in orde ? De klepzittingen ? Anders ook ineens vervangen en weer kilometers onbezorgd rijden !!
Jo VdB
Honda crf500x HM '05
Zeker F / G / IKTM-Schuimpie schreef:Welke zaken kunnen gelden voor een 525 van 2007?Jo VdB schreef:Ik doe mijne 520, modeljaar 2001 (aangekocht oktober 2000) ook niet weg. Intussen al zo'n beetje op vanalles gereden de laatste jaren, maar mijn 520 EXC is goed genoeg om nog jaren mee te kunnen met de laatste fabricaten die ik gereden heb. (Alhoewel, de BMW 450 bekoort me enorm...)
Wat je wel kan (moet) doen bij onderhoud/revisie, is oa
a) nokkenaslagers met dubbele dichting monteren
b) nieuwe houder op nokkenas (zodat de dichtringen vervangen kunnen worden zonder demontage nokkenas)
c) nieuw gebalanceerd tandwiel nokkenas (zodat ook het voortijdig lossen van de moer van het decompressiemechanisme niet voorvalt) ter vervanging van het standaard niet-gebalanceerde
d) kettinggeleider onderaan monteren MET zeef
e) op tijd en stond nieuwe nokkenasketting
f) JD-jetting kitje
g) Boyesen kitje op de carburator
h) squirt aanpassen naar 1 seconde
i) rerouten van de carburatorontluchting (voor als het water diep is ...)
j) enzovoort
Zijn de klepjes nog in orde ? De klepzittingen ? Anders ook ineens vervangen en weer kilometers onbezorgd rijden !!
Jo VdB
Jo VdB
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.Kees schreef:Als je verjongt doe het dan naar de nieuwe (van af 2008)modellen.
Deze sturen veel beter en hebben ook geen last meer van een schuddende voorkant.
Al de modellen daarvoor zijn toch min of meer hetzelfde en leveren weinig voordeel op.
VEEL beter : akkoord, het wordt meestal elk jaar wel wat beter
GEEN schuddende voorkant : toch nog wel, hoor...
Een 2009-model is effectief beter dan eentje van het begin der jaren 2000. maar niet goed genoeg om er een nieuwe voor te kopen en het uit te geven geld ervoor te rechtvaardigen...
Jo VdB
hela @jo als ik dit zo lees dan bezit jij je 520 nog steeds? door gezondheidsredenen staat hij nog steeds in de hoek? of ben je weer aan het rijden?
Zolang je geen belangrijke kampioenschappen of zesdaagsen gaat rijden is die 520 zeker goed en economisch verantwoord. De toppers rijden elk jaar een nieuwe maar bij hun is de sleet ook groter.
Zelf heb ik er ook voor gekozen om m´n oude 525 te houden en waar nodig te verbeteren.
Laatst heeft een maat die monteur is mijn blok gemaakt en even later de 530 van een kennis. Bleek dat de 530 een veel ingewikkelder layout had; 2 nokkenassen; en de werktijd verdubbelt tov de 525.
Dus, eens een nieuwe; altijd een nieuwe. Of de oude zo nu en dan repareren cq opleuken.
Zelf heb ik er ook voor gekozen om m´n oude 525 te houden en waar nodig te verbeteren.
Laatst heeft een maat die monteur is mijn blok gemaakt en even later de 530 van een kennis. Bleek dat de 530 een veel ingewikkelder layout had; 2 nokkenassen; en de werktijd verdubbelt tov de 525.
Dus, eens een nieuwe; altijd een nieuwe. Of de oude zo nu en dan repareren cq opleuken.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Klopt, ik heb die nog steeds (vorig jaar nieuwe zuiger, nieuwe klepzittingen, kleppen en distributieketting --> zo kan die er weer een tijdje tegen)henk-v schreef:hela @jo als ik dit zo lees dan bezit jij je 520 nog steeds? door gezondheidsredenen staat hij nog steeds in de hoek? of ben je weer aan het rijden?
Gereden heb ik er "altijd" wel mee (voorlopig al meer dan 1,5 jaar geen last meer gehad van mijn hernia)
Sinds 18/11 wel niet meer gereden, gezien ik 2 x geopereerd ben aan carpaal tunnel -- laatste keer 3 weken geleden)
Ik plan wel terug te rijden binnen een 2-3 weken
Jo VdB
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Tsja, dat was dus GEEN 530 dan. Een 530 heeft gewoon 1 nokkenas waar je nog ook eens veel makkelijker bij kunt als de oudere modellen. Wel klepstelplaatjes. Buell klepstel plaatjes passen trouwens en zijn maar de helft van de prijs die KTM er voor vraagtpruus schreef:Zolang je geen belangrijke kampioenschappen of zesdaagsen gaat rijden is die 520 zeker goed en economisch verantwoord. De toppers rijden elk jaar een nieuwe maar bij hun is de sleet ook groter.
Zelf heb ik er ook voor gekozen om m´n oude 525 te houden en waar nodig te verbeteren.
Laatst heeft een maat die monteur is mijn blok gemaakt en even later de 530 van een kennis. Bleek dat de 530 een veel ingewikkelder layout had; 2 nokkenassen; en de werktijd verdubbelt tov de 525.
Dus, eens een nieuwe; altijd een nieuwe. Of de oude zo nu en dan repareren cq opleuken.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Zou kunnen Speed. Heb misschien nokkenas en balansas verwisselt.
Onder de streep was het toch echt meer werk en meer onderdelen wat vervangen dienden te worden.
Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen en waar ik zelf ook nog steeds niet uit ben is of je moet gaan voor de nieuwste snufjes van de fabriek of dat je het ding wat je hebt steeds probeerd te verbeteren en natuurlijk goed te onderhouden. Is het een hebbedingetje of wil je er onder specifieke omstandigheden het beste uithalen?
Denk dat je normaal zo´n 3000 zeuro/jaar afschrijft als je jaarlijks voor een nieuwe gaat. Dat is voor mij veel geld. Dan de vraag of ik de verbeteringen die de fabriek heeft aangebracht ook kan omzetten in het dagelijks leven. En dan het besef dat ik weet wat ik heb maar niet wat ik ga kopen. Afin, dit jaar zeker nog op een motor van 4 jaar oud maar hoelang weet ik niet en zeker niet tegen beter weten in.
Onder de streep was het toch echt meer werk en meer onderdelen wat vervangen dienden te worden.
Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen en waar ik zelf ook nog steeds niet uit ben is of je moet gaan voor de nieuwste snufjes van de fabriek of dat je het ding wat je hebt steeds probeerd te verbeteren en natuurlijk goed te onderhouden. Is het een hebbedingetje of wil je er onder specifieke omstandigheden het beste uithalen?
Denk dat je normaal zo´n 3000 zeuro/jaar afschrijft als je jaarlijks voor een nieuwe gaat. Dat is voor mij veel geld. Dan de vraag of ik de verbeteringen die de fabriek heeft aangebracht ook kan omzetten in het dagelijks leven. En dan het besef dat ik weet wat ik heb maar niet wat ik ga kopen. Afin, dit jaar zeker nog op een motor van 4 jaar oud maar hoelang weet ik niet en zeker niet tegen beter weten in.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ehh... meen je dat?pruus schreef:Zou kunnen Speed. Heb misschien nokkenas en balansas verwisselt.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Niet met sleutelen maar met doorspelen verhaal. Ben blond. En tegelzetter.speedphreax schreef:Ehh... meen je dat?pruus schreef:Zou kunnen Speed. Heb misschien nokkenas en balansas verwisselt.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ah, ok... je hebt het van de broer van de zus van de neef van een kennis.pruus schreef:Niet met sleutelen maar met doorspelen verhaal. Ben blond. En tegelzetter.speedphreax schreef:Ehh... meen je dat?pruus schreef:Zou kunnen Speed. Heb misschien nokkenas en balansas verwisselt.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Misschien een 505?speedphreax schreef: Tsja, dat was dus GEEN 530 dan. Een 530 heeft gewoon 1 nokkenas waar je nog ook eens veel makkelijker bij kunt als de oudere modellen. Wel klepstelplaatjes. Buell klepstel plaatjes passen trouwens en zijn maar de helft van de prijs die KTM er voor vraagt
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!