welke kettingolie gebruik jij ?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Bart M

Hierover bestaan veel theoriën. Volgens mij zijn de meeste kettingsprays troep :silly: : dat trekt stof en zand aan om het daarna niet meer te lossen. Gevolg: nog snellere slijtage van de ketting :x Niet geschikt voor off-road gebruik dus. Zelf gebruik ik, uiteraard nadat motor en ook ketting gereinigd werd met hogedrukreiniger, een druppeltje gewone transmissieolie (80W90, wordt trouwens voorgeschreven door de kettingfabrikanten) op elk o-ringetje en op de cilindertjes. Die olie zou dan vanzelf naar binnen kruipen en aldaar zijn smerende taak volbrengen. Klaar :) Bij de volgende rit vliegt de overtollige olie er weliswaar meteen af (opletten in de eerste bochten op verharde wegen !), maar er blijft tenminste geen zand aan de ketting kleven.
En jullie, wat denken jullie er van :?:
No Limit YFZ
Contacteer:

In elk geval ketting niet met hoge druk schoonspuiten want dan kruipt water in de O-ringen.

Ik gebruik persoonlijk kettingspray van Denicol, is zeer goed vind ik en kleeft ook niet te veel, en is nog betaalbaar ook. www.denicol.com
Zijn trouwens sponsor van Joel Smets

Om de kettign te reinigen heb ik een 'kettingreinigsmachine' :lol: Weet niet hoe ik het anders moet noemen (chain scrubber in 't engels). Is een bakje met borsteltjes waarin je een speciaal product moet doen. Kost 30 € incl een busje product http://shop.store.yahoo.com/azmotorspor ... inscr.html
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
Cruala

wij gebruiken hydrolische olie en brengen die aan met een verfborsteltje 8)
Freek
Site Admin
Contacteer:

Wie heeft er ervaring met dit 'droge'smeermiddel van Valma ?

gekopieerd van de Valma-site;

Valma PTFE Spray is het meest hoogwaardige smeermiddel uit de Valma range. Duizenden van minuscule PTFE bolletjes geven een superieur smerend effect. Het grote voordeel van PTFE spray is dat het vuil afstotend werkt. Dit in tegenstelling tot b.v.smeervet,siliconen of vaseline waaraan vuil kan blijven hechten waardoor op den duur de smering afneemt. Valma PTFE Spray is dan ook uitermate geschikt voor de smering van fiets-en motorkettingen en onderdelen die niet vet mogen worden.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
mmrizio...

Enneh, zijn er hier mensen die het al eens geprobeerd hebben met alleen WD40 om de ketting te smeren?

Maurice
Rudy
Contacteer:

mmrizio... schreef:Enneh, zijn er hier mensen die het al eens geprobeerd hebben met alleen WD40 om de ketting te smeren?

Maurice
te dun , vliegt er naar een paar seconde af :lol:
mmrizio...

Rudy, van WD40 blijft toch wel een dun laagje over? Da's toch genoeg om te smeren?

Maurice
speedphreax

mmrizio... schreef:Rudy, van WD40 blijft toch wel een dun laagje over? Da's toch genoeg om te smeren?

Maurice
Klopt alleen is WD 40 geen echt smeermiddel. Het is een vochtverdrijver (Water Displacer 40) die toevallig wat vettig is om kaal metaal te beschermen tegen roest. Ik denk dus niet dat het onder druk goed zal smeren. Je moet middelen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn of waar ze goed in zijn.

Of gebruik jij ook een krop sla om een kampvuur aan te steken? :D
huskie

gewone teflonspray bij de autowinkel kopen, goedkoop :) en werkt.
Ik heb eens m'n nieuwe ketting bijna in een rit geruineerd door hem niet eerst te ontvetten. De originele vet zat er dus nog op. Nou dat was lekker met dat zand.
Dus nieuwe ketting eerst vetvrij maken en dan rijden.
Daarna gewoon "zachtjes"schoonspuiten met de hogedruk(omdat ik lui ben) en dan wd40 tegen het water gebruiken en dan teflon spray erop.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Bart M

Er worden nog steeds veel sprays gebruikt, heb ik de indruk. Nadeel is veel verlies en vrij veel olie op plaatsen waar je dat liever niet hebt (zoals op je achterband, garagevloer). Kan je niet bvb datzelfde Teflon-smeermiddel in vloeibare vorm kopen, en waar :roll:
Zou vochtverdrijver en kruipolie zoals WD40 nodig zijn als je de hogedrukspuit niet rechtstreeks op de ketting richt ? Daarvoor dienen toch die o-ringetjes dacht ik. Verder vrees ik dat dergelijke aggressieve middelen het rubber vd o-ringetjes kunnen beschadigen (na lange tijd inwerken weliswaar).
Keep on smiling!
actualludo
Contacteer:

ik spuit men ketting in met gewone motorolie , ik spuit trouwens heel de motor in met een verfpistool met daarin motorolie , best niet op de remschijven :shock: da met een doekje oppoetsen en daar staat ie te blinken :D rookt wel een beetje als je hem de eerste maal doet warmdraaien voordeel van dit te doen is dat alles mooi blijft en veeel gemakkelijker kuist nadeel is dat als je in het stof rijdt dat dit er nogal inplakt
leve de elec starters
Bart M

actualludo schreef:ik spuit trouwens heel de motor in met een verfpistool met daarin motorolie
Wel, wel, wel. Je leest hier de gekste dingen :lol: Vroeger in de Far-West deed men zoiets met olie en kippeveren, maar dan kieperde men dat spul over de mens, niet over zijn paard :D Of misschien wil je wel rodeo rijden met je Yam: zo lang mogelijk erop blijven in de knippen, zonder eraf te glijden :D
Nee, serieus, ik kan me voorstellen dat die olie ervoor zorgt dat er niets gaat roesten, maar vrees een beetje voor plastic, stickers (lijm) en rubber onderdelen. Ook weer op termijn wel te verstaan. Ligt je garage ook niet onder de olie hierdoor?
Keep on smiling!
actualludo
Contacteer:

nee ik verstuif de olie zeer fijn dus de garage is gie oliepiste :? mijn vorige motor heb ik 4 jaar dit gedaan inspuiten met olie en heb toch niks gemerkt van oplossen van rubbers of opzwellen van deze dus zolang ik er geen problemen van odervindt doe ik dit voort :lol: :lol: en rodeo rijden vindt ik best wel fijn maarja ik zit niet zoveel op mijn zadel daar ik kleine beentjes heb sta ik veel recht op de motor :D :D
leve de elec starters
JoeBaR

ik gebruik de O-ring chainlube van Putoline... niet te duur.. smeert goed en zit gewoon handig in een spuitbussie :wink:
4 strokes only !!
Plaats reactie