"automatische " nokkenaskettingspanner

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
madmenno

Het biggetje begon in ene rare geluiden te maken[m'n motor niet m'n meissie :lol: ] ,toch maar ff linker zijdeksel eraf .
Nokkenas ketting hing helemaal los .
Keek in mij boekie en zag dat je die nokkenaskettingspanner los[rechtsom] en vast [linksom] kon zetten .
Dit door die bout aan de voorkant van de nokkenaskettingtunnel eruit te draaien ,daar in de diepte zit een stelboutje .
FF gekeken op het losse blok ,maar goed ook want je moet schuin naar boven in het gat met je schroevedraaier ,anders vindt je niks .
Kreeg hem weer op spanning ,deksel erop en wat was ie stil zeg :shock: !
Maar na een paar kilometer loopt het spulletje weer terug :cry: .

Is mijn kettingspanner kaduk [denk ik ] of doe ik iets totaals verkeerd ???
zappa.suzuki

Hij is automatisch.. maar je kan hem met de hand vaster zetten..
Ketting kan op zijn bij zeg 70.000km..
Wat is jou km stand?

Maar bij Hessler kan je een betere veer bestelen.. hij vind de orginele #&***

Test je veer even door hem terug te draaien, dus rechts om.. moet op het eind redelijk weerstand geven.. zo niet veer slap..
Maar volgens mij is ie ook zelf borgend, dus kan niet vanzelf terug maar alleen door hem terug te stellen maar weet dat niet zeker..

Kan het wel nakijken voor je evt.. heb een cillinder+spanner los liggen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Shifty-PK
Contacteer:

De spanner is niet zelf borgend, zodra je hem met de hand opdraait (dus rechtsom) en hem weer loslaat moet hij zonder problemen direct weer terugdraaien. Als dit niet soepel gaat raad ik je aan de spanner/veer te vervangen. Want als de ketting gaat verspringen heb je echt flinke schade.

In mijn ogen is de 'zelf opspan methode' nogal beunhaas werk, het is er niet voor gemaakt en het werkt maar voor een geringe periode.

Als ik zie hoe grijs (van het zeer fijne slijpsel) mijn olie was nadat ik 50 km met een versleten nokkenasketting heb gereden dan zou ik in het vervolg 10.000km eerder de nokkenas ketting vervangen hebben.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
CrazyWezel
Contacteer:

hoeveel km had die van jou toen? / moet ik me daar al druk over beginnen te maken met mn 55dkm
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Shifty-PK
Contacteer:

Rond de 67.000km zit ik nu geloof ik.

Dus als je zeker wilt zijn rond de 60.000km vervangen. Zeker als je rond die tijd toch eens de kop moet lichten. Zoveel werk is het trouwens ook niet.

Rond de 55.000km heb ik zuiger vervangen. Ik heb spijt dat ik toen niet direct de nokkenasketting heb vervangen. Had me een weer wat werk bespaard.
Suzuki DR 750SK Big '89

CrazyWezel
Contacteer:

ik denk dat mn zuiger nog wel even mag, want ik heb n mooie debiel hoge compressie :) zal m binnekort is n keer meten op school.. altijd interessant :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
madmenno

ik heb net olie/filter gewisselt ,en die kwam er nog mooi schoon uit .
Denk dat ik er zo'n 10km met echte losse ketting heb gereden .

De methode in het boekje is dus alleen voor demonteren /ontspannen ,en
dat hij niet vanzelf terugspringt betekent waarschijnlijk dat iets niet meer
oke is .
Was ook te mooi om waar te zijn ,dat ie het zonder problemen deedt .
Denk dat ik het 800 blok maar is ga testen .
EErst ff een weekie naar Madeira en dan is kijken ,blok eruit en kop/cylinder eraf .
Zal het zeefje onder is bekijken naar gruis ,maar ben daar niet ongerust over :) .
Shifty-PK
Contacteer:

Ag, nokkenas ketting vervangen is achteraf gezien niet veel moeite en kost ook niet bijzonder veel geld (60 euro voor de ketting).

Als je spanner niet meer goed werkt ga je wat meer werk hebben omdat dan het blok uit het frame moet. De cylinder moet namelijk van het blok en die gaat er alleen uit als het blok het frame ligt.
Suzuki DR 750SK Big '89

zappa.suzuki

Met zelf borgend bedoel ik dat de ketting hem niet terug kan drukken.. de slappe stand in..

Bij mij waren balans en nokkenketting ongeveer gelijk op.. nokkenketting is vrij makkelijk te vervangen.. balans iets meer werk.. vliegwiel moet er dan af.. rotortrekker heb ik te leen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
madmenno

Weet van mij kawa spanners dat als je de borging loszette dat de veer hem opspande[krukas zo dat ketting onbelast was ] en daar zat een soort zaagtand op zodat hij alleen strakker kon .
Bij nieuwe ketting moest je de spanner demonteren en 'resetten '.

Wil binnekort die trekker graag ff vasthouden ivm rotorwissel 750>>800,dan stator overzetten en kijken hoe het met 800 blok is .

Dan kan ik rustig het 750je openmaken en vers maken .

De oude eigenaar nog ff contacten ,die had een ander blok stukgedraaid en dit 750 blok[ouwe oranje] geregeld ,ben benieuwd hoelang deze gedraaid heeft [zonder/met rammels] .

Hij had ook nog wat losse spullen [o.a. blokdelen ] die hij op zou zoeken .
Dus die ga ik ook nog s ophalen[altijd makkelijk ] .

Als ik terug ben van familie bezoek[Madeira ] zal ik je contacten ivm trekker . :lol:
Plaats reactie