Vraagje over koppelingsplaten.

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
de crosser

Beste,
Ik ben nog niet zo lang aan het crossen, maar nu was ik gisteren aan de koppeling aan het werken, en daar heb ik een vraagje over.

In het Yamaha werkboek staat dat de dikte van een koppelingsplaat (de limiet) tussen de 2.9mm en 3.1mm moet zijn.
Nu heb ik mijn koppelingsplaten nagemeten, en ben tot de conclusie gekomen dat slecht 3 koppelinsplaten minder dik dan de limiet zijn.

Nu is mijn vraag, moet ik nu al mijn koppelingsplaten vervangen , of slecht deze 3 die te dun zijn.

wachtende op een reactie,
Tim.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Slipt hij? anders zou ik lekker doorrijden :lol:
de crosser

Ja Rudy de koppeling slipt zeker, wel hoge toeren, maar geen kracht.
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Ik geef Guidoke gelijik : alles vervangen !!

Jo VdB
Gast

Jo VdB schreef:Ik geef Guidoke gelijik : alles vervangen !!

Jo VdB
En als je, zoals bij mijn KTM, 22,50 per plaat betalen moet? Hij heeft er 8!
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Anonymous schreef:
Jo VdB schreef:Ik geef Guidoke gelijik : alles vervangen !!

Jo VdB
En als je, zoals bij mijn KTM, 22,50 per plaat betalen moet? Hij heeft er 8!
Dan gaat je dat geld kosten :slaan: .

Platen zijn waarschijnlijk toch verbrand dus 3 vervangen werkt zowizo toch niet.
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Anonymous schreef: zoals bij mijn KTM, 22,50 per plaat betalen moet? Hij heeft er 8!
Dat lijkt me erg straf !!

Ik betaal voor mijn 520 KTM'ekke 179 Euro voor
a) alle koppelingsplaten
+
b) 2 nieuwe naaldlagers
+
c) een nieuwe koppelingskorf (ik denk dat je het Duitse "mitnehmer" zo vertaalt

Allemaal originele KTM-onderdelen !!!

Jo VdB
Gast

Jo VdB schreef:
Anonymous schreef: zoals bij mijn KTM, 22,50 per plaat betalen moet? Hij heeft er 8!
Dat lijkt me erg straf !!

Ik betaal voor mijn 520 KTM'ekke 179 Euro voor
a) alle koppelingsplaten
+
b) 2 nieuwe naaldlagers
+
c) een nieuwe koppelingskorf (ik denk dat je het Duitse "mitnehmer" zo vertaalt

Allemaal originele KTM-onderdelen !!!

Jo VdB
Tsja, dit is een ouwetje, met Rotax blok. Volgens mij zijn ze nog niet versleten, de platen zijn recht en hebben volop profiel. Het hele pak samen zou 30,5 mm moeten zijn, het is nu nog 28,3 mm. Dat valt toch wel mee? En de genoemde prijs is bij Brouwer in Z'broek, goede kans dus dat het elders een stuk minder kost;-) Alleen: ik denk dat ik ze nog niet nodig heb.
wilm
Berichten: 38
Lid geworden op: vr jun 27, 2003 23:38
Locatie: grollo

de kurkplaten kunnen ook te hard geworden zijn.
dan is de minimale dikte nog niet bereikt, maar slippen wel.

Tis volgens mij weggegooid geld om slechts 3 platen te vervangen
theresnootarlikesupemotar
wilm
Berichten: 38
Lid geworden op: vr jun 27, 2003 23:38
Locatie: grollo

aangezien het een rotax ktm betreft zal het wel 22,50 gulden zijn ipv euro :lol: :lol: :lol:
theresnootarlikesupemotar
Gast

het kan ook zijn (als je dat6 op jouw motor hebt) dat de koppelingsstift de boel tegen houd (was het geval bij mijn cr 250) daardat de alu platen zijn gesleten hierbij heb ik het kogeltje dat in het busje zat die de korf wegdrukt vervanghen voor een kleiner exemplaar en dit kogeltje was nog geen milimeter kleiner maar mijn koppeling slipte als de nete dus mischien kun je hier wat mee (ik had er net nieuwe platen in dus daar lag het niet aan )
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Als alle stalen platen exact vlak zijn [dit is te contoleren op een glasplaat]dan is de enige tussenoplossing om een ring onder je koppelings veeren te leggen en zo de veerdruk te verhogen
De bediening wordt iets zwaarder maar licht te bedienen is hij nooit geweest
Heeft dit geen resultaat dan is de enige oplossing vervangen!
Gast

henk-vermeulen schreef:Als alle stalen platen exact vlak zijn [dit is te contoleren op een glasplaat]dan is de enige tussenoplossing om een ring onder je koppelings veeren te leggen en zo de veerdruk te verhogen
De bediening wordt iets zwaarder maar licht te bedienen is hij nooit geweest
Heeft dit geen resultaat dan is de enige oplossing vervangen!

maar dat verhaal gaat niet op in het geval wat ik hierboven beschreef heb hetzelfde geprobeerd met mijn cr250 zonder resultaat

groetten crfanatic
Plaats reactie