ben bezig aan mijn wr450f 2005 om de kleppen te stellen.
ik heb een wphb, maar vind de klepspeling niet terug? iemand een idee?
vraag 2:
tijdens het controleren van de distributieketting, is hij versprongen:
wphb zegt: streepje op vliegwiel gelijk, en die 4 puntjes vanboven
probleem: ik heb 3 streepjes op het vliegwiel? welk streepje moet ik hebben
als ik van boven, de 2 nokkenassen, goed leg, komt het streepje op het vliegwiel niet overeen, ik zie het streepje staan, maar komt niet mooi overeen. zou dit een tand kunnen zijn? of is het omdat miss de ketting uitgeleurd is? of moeten ze echt PERFECT allemaal overeen komen?
dringend: kleppenspeling + vraagje
Moderator: ghulst
als je er bij de nokkenassen een tand naast zit zal je het volgens mij wel merken tijdens het rijden en waarschijnlijk stationair ook. Heb je trouwens veel km op je brommer staan? Heb zelf 6500km en nog geen kleppen hoeven te regelen. kettingspanner van nokkenasketting 1/3 uit.
hij starte wel moeilijk (maar heeft 4 weken til gestaan, en had hem vandaag eerst afgespoten voor ik eraan begonnen was) en tijdens het starten heeft hij een paar keer heer een goeie terugslag gegeven (dat deed hij vroeger nooit)kriscros schreef:als je er bij de nokkenassen een tand naast zit zal je het volgens mij wel merken tijdens het rijden en waarschijnlijk stationair ook. Heb je trouwens veel km op je brommer staan? Heb zelf 6500km en nog geen kleppen hoeven te regelen. kettingspanner van nokkenasketting 1/3 uit.
hij heeft 2-3 seconden op rolantie gedraaid, en viel toen uit omdat ik de choke af gezet had (anders stinkt de hele garage ernaar) toen nog even gestart, en eens gas gegeven (leek goed vlot door de toeren heen te gaan)
en toen weer meteen laten uitvallen (vanwege de stank)
morgen eens verder testen
Best om de +/-6000 Km de distr.ketting vervangen want anders verhoogt de kans dat je tandwiel op de krukwang inloopt (omdat ze uitrekt) en dan ben je verder van huiskriscros schreef: kettingspanner van nokkenasketting 1/3 uit.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Even los van het feit dat ik geen verstand heb van WR's maar was het met een WR niet zo dat je 1 nokkenas een tandje kon verzetten en dat je dan de timing en vermogen van een YZ-F had? Volgens mij moest er dan ook nog een draad van de ontsteking los. Ik weet dat ik dit verhaal destijds vrij vaak tegen kwam.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
speedphreax schreef:Even los van het feit dat ik geen verstand heb van WR's maar was het met een WR niet zo dat je 1 nokkenas een tandje kon verzetten en dat je dan de timing en vermogen van een YZ-F had? Volgens mij moest er dan ook nog een draad van de ontsteking los. Ik weet dat ik dit verhaal destijds vrij vaak tegen kwam.
Denk het ook ja want je hebt verschillende merktekens op de nokkenassen
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
klopt, maar als ik met niet vergis, is dit enkel bij de 426 mogelijk, en niet bij de 450?
hij start moeilijker (maar kan zijn omdat hij zolang stil gestaan heeft) maar lijkt op rolantie wel normaal te draaien
dus met andere woorden, is mijn ketting al zover uitgerokken dat men merkpunt op het vliegwiel een mm of 5 naar links staat ... tijd voor vervanging? want ik wil hem mijn krukastandwiel niet laten opvreten
hij start moeilijker (maar kan zijn omdat hij zolang stil gestaan heeft) maar lijkt op rolantie wel normaal te draaien
dus met andere woorden, is mijn ketting al zover uitgerokken dat men merkpunt op het vliegwiel een mm of 5 naar links staat ... tijd voor vervanging? want ik wil hem mijn krukastandwiel niet laten opvreten
heb ooit bij een 426 die zo goed als nieuw was de kepspeling gecontroleerd en hierbij stonden de merktekens ook niet juist. Geen tand verkeerd maar toch bijna een halve. Dus zou nog niet te bang zijn.
Ik zou eerder naar de kettingspanner kijken hoever hij nog uitkandraaien.
Deze heeft ongeveer 4 toeren bereik ,dus als je linksom draait en je zit tussen de 1 en de 2 toeren dan is je ketting nog niet veel gerokken in mijn ogen. nieuwe motor zit op ongeveer 1 toer(is wel niet bij elke motor 100% gelijk) Het kan goed zijn dat met een nieuwe ketting de merktekens nog niet helemaal juist komen.
graag jullie mening
Ik zou eerder naar de kettingspanner kijken hoever hij nog uitkandraaien.
Deze heeft ongeveer 4 toeren bereik ,dus als je linksom draait en je zit tussen de 1 en de 2 toeren dan is je ketting nog niet veel gerokken in mijn ogen. nieuwe motor zit op ongeveer 1 toer(is wel niet bij elke motor 100% gelijk) Het kan goed zijn dat met een nieuwe ketting de merktekens nog niet helemaal juist komen.
graag jullie mening
Nu is het alweer een tijdje geleden dat ik m’n 2004 WR 450 gereviseerd heb.
Ik heb toen met demonteren goed gelet op de uitlijning van de puntjes op de kettingwielen van de nokkenassen tov het merkteken op het vliegwiel (dacht dat er inderdaad een T bij vermeld stond). Deze stonden tov elkaar niet echt mooi in lijn zodat ik even uitgetekend heb naar welke richting de boel een beetje afweek.
Nadat ik de boel weer in elkaar gezet had (aantal versnellingsbak tandwielen, zuiger en distributieketting etc.vervangen) was het eerste dat mij opviel dat de uitlijningen met de nieuwe ketting exact mooi uitkwamen. Kijk wel goed strak over het oppervlak waarmee de puntjes op de kettingwielen gelijk mee moeten vallen.
Ben dus bang dat je distributieketting toch z’n beste tijd gehad heeft helaas.
Ps. vergeet niet op tijd je zuiger te vervangen door een origineel Yamaha exemplaar. Zijn de 450’s veel gevoeliger voor als de oudere 400 tjes. Die van mij vertoonde na 1.5 jr al een haarscheur over de gehele zuiger ter plaatse van de pistonpen. Ofwel deze was bijna in 2 stukken gebroken. Bij m’n oude 400 verving ik de eerste zuiger pas na 3 jr. en was eigenlijk nog in prima staat (ook de versnellingsbak trouwens, nieuwer is niet altijd degelijker, helaas).
Ik heb toen met demonteren goed gelet op de uitlijning van de puntjes op de kettingwielen van de nokkenassen tov het merkteken op het vliegwiel (dacht dat er inderdaad een T bij vermeld stond). Deze stonden tov elkaar niet echt mooi in lijn zodat ik even uitgetekend heb naar welke richting de boel een beetje afweek.
Nadat ik de boel weer in elkaar gezet had (aantal versnellingsbak tandwielen, zuiger en distributieketting etc.vervangen) was het eerste dat mij opviel dat de uitlijningen met de nieuwe ketting exact mooi uitkwamen. Kijk wel goed strak over het oppervlak waarmee de puntjes op de kettingwielen gelijk mee moeten vallen.
Ben dus bang dat je distributieketting toch z’n beste tijd gehad heeft helaas.
Ps. vergeet niet op tijd je zuiger te vervangen door een origineel Yamaha exemplaar. Zijn de 450’s veel gevoeliger voor als de oudere 400 tjes. Die van mij vertoonde na 1.5 jr al een haarscheur over de gehele zuiger ter plaatse van de pistonpen. Ofwel deze was bijna in 2 stukken gebroken. Bij m’n oude 400 verving ik de eerste zuiger pas na 3 jr. en was eigenlijk nog in prima staat (ook de versnellingsbak trouwens, nieuwer is niet altijd degelijker, helaas).
KTM 250 EXC, 250 SX