dringend: kleppenspeling + vraagje

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

ben bezig aan mijn wr450f 2005 om de kleppen te stellen.

ik heb een wphb, maar vind de klepspeling niet terug? iemand een idee?

vraag 2:

tijdens het controleren van de distributieketting, is hij versprongen:

wphb zegt: streepje op vliegwiel gelijk, en die 4 puntjes vanboven

probleem: ik heb 3 streepjes op het vliegwiel? welk streepje moet ik hebben :?

als ik van boven, de 2 nokkenassen, goed leg, komt het streepje op het vliegwiel niet overeen, ik zie het streepje staan, maar komt niet mooi overeen. zou dit een tand kunnen zijn? of is het omdat miss de ketting uitgeleurd is? of moeten ze echt PERFECT allemaal overeen komen?
kriscros
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jan 18, 2008 22:35

inlaat 0,10-0,15
uitlaat 0,20-0,25mm
kriscros
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jan 18, 2008 22:35

ik zou krukas juist zetten (staat er geen "T" van top op het vliegwiel?) dan zou ik er vanuitgaan dat de ketting gerokken is en de tand nemen die het eerst volgt. ketting strak aan zijde waar spanner niet zit.
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

heb hem daarjuist even in elkaar gezet, en gestart ... hij heeft even gedraaid ... dus ik neem aan dat het goed is?

klepspeling was in orde
kriscros
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jan 18, 2008 22:35

als je er bij de nokkenassen een tand naast zit zal je het volgens mij wel merken tijdens het rijden en waarschijnlijk stationair ook. Heb je trouwens veel km op je brommer staan? Heb zelf 6500km en nog geen kleppen hoeven te regelen. kettingspanner van nokkenasketting 1/3 uit.
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

kriscros schreef:als je er bij de nokkenassen een tand naast zit zal je het volgens mij wel merken tijdens het rijden en waarschijnlijk stationair ook. Heb je trouwens veel km op je brommer staan? Heb zelf 6500km en nog geen kleppen hoeven te regelen. kettingspanner van nokkenasketting 1/3 uit.
hij starte wel moeilijk (maar heeft 4 weken til gestaan, en had hem vandaag eerst afgespoten voor ik eraan begonnen was) en tijdens het starten heeft hij een paar keer heer een goeie terugslag gegeven (dat deed hij vroeger nooit)

hij heeft 2-3 seconden op rolantie gedraaid, en viel toen uit omdat ik de choke af gezet had (anders stinkt de hele garage ernaar) toen nog even gestart, en eens gas gegeven (leek goed vlot door de toeren heen te gaan)

en toen weer meteen laten uitvallen (vanwege de stank)

morgen eens verder testen
YZF250
Berichten: 368
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 17:16

Stank ????
Ik start hem net binnen om die goeie geur te verspreiden :wink:
V4-lover

kriscros schreef: kettingspanner van nokkenasketting 1/3 uit.
Best om de +/-6000 Km de distr.ketting vervangen want anders verhoogt de kans dat je tandwiel op de krukwang inloopt (omdat ze uitrekt) en dan ben je verder van huis :wink:
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Even los van het feit dat ik geen verstand heb van WR's maar was het met een WR niet zo dat je 1 nokkenas een tandje kon verzetten en dat je dan de timing en vermogen van een YZ-F had? Volgens mij moest er dan ook nog een draad van de ontsteking los. Ik weet dat ik dit verhaal destijds vrij vaak tegen kwam.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
V4-lover

speedphreax schreef:Even los van het feit dat ik geen verstand heb van WR's maar was het met een WR niet zo dat je 1 nokkenas een tandje kon verzetten en dat je dan de timing en vermogen van een YZ-F had? Volgens mij moest er dan ook nog een draad van de ontsteking los. Ik weet dat ik dit verhaal destijds vrij vaak tegen kwam.

Denk het ook ja want je hebt verschillende merktekens op de nokkenassen
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

klopt, maar als ik met niet vergis, is dit enkel bij de 426 mogelijk, en niet bij de 450?

hij start moeilijker (maar kan zijn omdat hij zolang stil gestaan heeft) maar lijkt op rolantie wel normaal te draaien

dus met andere woorden, is mijn ketting al zover uitgerokken dat men merkpunt op het vliegwiel een mm of 5 naar links staat ... tijd voor vervanging? want ik wil hem mijn krukastandwiel niet laten opvreten
kriscros
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jan 18, 2008 22:35

heb ooit bij een 426 die zo goed als nieuw was de kepspeling gecontroleerd en hierbij stonden de merktekens ook niet juist. Geen tand verkeerd maar toch bijna een halve. Dus zou nog niet te bang zijn.
Ik zou eerder naar de kettingspanner kijken hoever hij nog uitkandraaien.
Deze heeft ongeveer 4 toeren bereik ,dus als je linksom draait en je zit tussen de 1 en de 2 toeren dan is je ketting nog niet veel gerokken in mijn ogen. nieuwe motor zit op ongeveer 1 toer(is wel niet bij elke motor 100% gelijk) Het kan goed zijn dat met een nieuwe ketting de merktekens nog niet helemaal juist komen.
graag jullie mening
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

ok, thx allemaal :wink:
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Nu is het alweer een tijdje geleden dat ik m’n 2004 WR 450 gereviseerd heb.
Ik heb toen met demonteren goed gelet op de uitlijning van de puntjes op de kettingwielen van de nokkenassen tov het merkteken op het vliegwiel (dacht dat er inderdaad een T bij vermeld stond). Deze stonden tov elkaar niet echt mooi in lijn zodat ik even uitgetekend heb naar welke richting de boel een beetje afweek.
Nadat ik de boel weer in elkaar gezet had (aantal versnellingsbak tandwielen, zuiger en distributieketting etc.vervangen) was het eerste dat mij opviel dat de uitlijningen met de nieuwe ketting exact mooi uitkwamen. Kijk wel goed strak over het oppervlak waarmee de puntjes op de kettingwielen gelijk mee moeten vallen.
Ben dus bang dat je distributieketting toch z’n beste tijd gehad heeft helaas.

Ps. vergeet niet op tijd je zuiger te vervangen door een origineel Yamaha exemplaar. Zijn de 450’s veel gevoeliger voor als de oudere 400 tjes. Die van mij vertoonde na 1.5 jr al een haarscheur over de gehele zuiger ter plaatse van de pistonpen. Ofwel deze was bijna in 2 stukken gebroken. Bij m’n oude 400 verving ik de eerste zuiger pas na 3 jr. en was eigenlijk nog in prima staat (ook de versnellingsbak trouwens, nieuwer is niet altijd degelijker, helaas).
KTM 250 EXC, 250 SX
Plaats reactie