Kietelen big

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Mensen,

Ik wil graag de mogelijkheden hoe je een big motor kan kietelen bespreken, dus niet of je het nodig vindt. Gewichtbesparing wil ik ook buiten beschouwing laten. Het lijkt me interesant de prijs en winst in vermogen en koppel te bespreken. Ook neem ik Het toegenome verbruik, af of toename in slijtage, kosten en installatie tijd op.

Laten we cijfers van 0 (geen) tot 5 (veel) gebruiken om het relatief te houden, - Staat voor achteruitgang (-5 veel achteruitgang). -5 Moet je lezen als 'kost het meeste van alle investeringen', niet als 100000000euro. +5 staat voor meeste winst van alle onderdelen.

Als resultaat van dit topic wil ik een tabel maken waarin alle mogelijkheden vertegenwoordig zijn. Graag hoor ik van jullie hoe jullie het anders zouden inschalen, of er nog onderdelen bij moet en vul daarbij direct een de volgende gegevens in voor jezelf:

Winst pk's:
Winst koppel:
Extra slijtage:
Kosten:
Toename Verbruik:
Laatst gewijzigd door Shifty-PK op za jan 17, 2009 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

schijnt dat de kop nogal ruk is afgewerkt, en als je die van binnen laat polijsten je er ook al wat meer uit kan halen, de kosten weet ik niet, wat het precies opleverd ook niet,
maar geloof dat Hessler het ook ergens op zn site heeft staan, en wel meer van dit onderwerp bij HRT Tuning ofzoiets?

wel een zeer interessant onderwerp dit..

ook vlakschuif carb's waren nog wel een leuk idee euri's ong. 500 de 2? leo en iwan weten daar meer over te vertellen geloof ik..

succes met samen stellen ;)

en als je met je luchtfilter en uitlaat aan het kloten bent, wat gebeurd er dan met je sproer bezetting, want als het gedrag er mee veranderd neem ik aan de je sproeier bezetting ook mee moet veranderen.. of zit ik dan verkeerd? bij mn 2takt wassut open uitlaat = grotere sproeiert, maar of dat voor die 4takt ook geldt..?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Shifty-PK schreef: Meer cc
Winst pk's: 5
Winst koppel: 3
Extra slijtage: - 5
Kosten: -5 (500 euro + ? )
Tijd installatie: 5 uur + ?
Toename Verbruik: 4
Ik kan zo 1 2 3 de link even niet vinden maar ik meen dat er website is waarop men het drbig blok tot zo`n 70 PK kan oppompen.

kosten : -100
Maar
Winst PK`s: +50
:wink:

LEO
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

open Laser +4 in koppel en pk
geen extra slijtage
geen extra verbruik
mijn kosten e60 :wink:
geen aanpassingen, gasnaald stond al 1 stand hoger

schone lucht door goed filter..
Pk en koppel geen idee..
Besparing aan zuiger schade; e500
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
hakinnen
Berichten: 31
Lid geworden op: do jan 01, 2009 21:20
Locatie: Stein
Contacteer:

Hoi,

interessant onderwerp dit.
Ik ben naast het offroad rijden met de DR800 ook wat actief in de supermono scene / racerij. dikke ééncilinder blokken in lichte race-rijwielgedeeltes.
Ik heb een yamaha TZ250 met daarin een snelle 686cc 4takt Yamaha ééncilinder voor het wat serieuzere werk en daarnaast als 'low budget-just for fun" projectje heb ik "Stamperke", een Cagiva Mito rijwielgedeelte met daarin een Suzuki DR400 blokje.

Denk dat ik in 2009 wat meer offroad rij en wat minder supermono race want ik vindt offroad rijden erg leuk en het is allemaal wat beter te betalen.

meer "blabla" over "Stamperke"...
http://stamperke.blogspot.com/

hoe dan ook, in de supermono klasse rijden ook met DR750/800 uitgeruste racers mee.
In mijn klasse rijden twee broers , beiden met een RGV250 rijwielgedeelte met daarin de dikke DR krachtbron.
In die DR blokken zit toch gauw zo'n 70pk .

Ik ben niet echt een techneut wat motorblokken betreft maar als ik het goed begrepen heb is het niet zo verschrikkelijk moeilijk / duur om de DR wat sneller te maken.
Het vermogen zit blijkbaar in de kop.
- compressie verhogen
- inlaatkanalen optimaliseren
-nokkenas (is zo duur niet)
- goede uitlaatbocht (vooral de diameter en lengte van de bocht)

komt er in het kort op neer dat er wat meer compressie in moet, vervolgens de kop netjes maken inclusief inlaattraject en kleppengedoe, andere nokkenas erin (of de oude opsturen en laten modificeren), goede uitlaat erop en raggen maar..

dit zijn beide DR-Big's:
Afbeelding

Ik kan wel eens vragen wat er precies gedaan wordt aan die blokken om ze snel te krijgen.
en ik weet nog wel iemand die er echt verstand van heeft om éénpitters op een betrouwbare manier wat meer "oemph" te geven
Ik heb zelf met de DR800 niet echt de behoefte aan meer pk's

mzzl

Stefan
Laatst gewijzigd door hakinnen op wo jan 14, 2009 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Hey Stefan,

Als je wilt mag je wat contact gegevens mailen over die dr big racers, ik ben erg benieuwd!

Op je website zie ik dat je je uitlaat hebt ingewikkeld met een soort doek. Welke functie heeft dat en wat is dat voor spul? Volgens mij kan je dat ook goed gebruiken als uitlaatpakking?
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
hakinnen
Berichten: 31
Lid geworden op: do jan 01, 2009 21:20
Locatie: Stein
Contacteer:

Shifty-PK schreef:Hey Stefan,

Als je wilt mag je wat contact gegevens mailen over die dr big racers, ik ben erg benieuwd!

Op je website zie ik dat je je uitlaat hebt ingewikkeld met een soort doek. Welke functie heeft dat en wat is dat voor spul? Volgens mij kan je dat ook goed gebruiken als uitlaatpakking?
jow shifty

is goed, zal eens vragen hoe en waarmee ze ze snel maken.
zie de mannen de volgende week toch..heb de voorvork van één van die fietsen hier..moet ff "gedaan" worden voor seizoen 09.
Ik weet dat één van die mannen zo'n 5/6 DR blokken op de plank heeft.


dat "doek" op "#26 stamperke".
das uitlaattape of "hittetape"
wordt wel gebruikt op Harley's e.d voor de show
komt geloof ik oorspronkelijk uit de auto rally racerij..
het merk is "pro-heat".
de eigenlijke bedoeling van het spul is de uitlaatgassen zo heet mogelijk te houden waardoor ze sneller naar buiten stromen (dacht ik..??)
ik heb dat op de rol gekocht bij een online shop voor "rallyauto gedoe".
geen flauw idee of het "helpt" ...
Ik heb het nodig omdat de uitlaatbocht een bepaalde lengte nodig heeft (ca 60cm van cilinderkop tot einddemper) en daardoor nogal "breed"naar buiten komt.
Dus..in het geval van "stamperke" heeft het eigenlijk een omgekeerde fucnctie..het houdt de hitte weg onder de tank (carb) en het geeft me ietsje bescherming tegen "mezelf" branden aan de bocht tijdens het rijden en omdat er wel eens meteen gesleuteld moet worden als he fietsje van de baan af komt.



het is tape..ziet eruit en voelt als "jute". weet niet wat het precies voor spul is..weet wel dat er veel kwaliteitsverschil is..heb eens goedkope gehad en die droop er zo vanaf toen het "heet"werd.
moet vochtig gemaakt voor dat je het wikkelt en het dient zeer strak gewikkeld te worden..

of je dat als pakking kunt gebruiken? denk het niet.
bluesman
Berichten: 266
Lid geworden op: ma jul 21, 2008 16:46
Locatie: hoegaarden

guys, you forgot one important thing in your marks for aftermarket exhaust.
On DR800 good exhaust instead of stock means average - 10 kg weight and from quite high position. Even 750 single stock exhaust is a bit heavy, and on SR43 stock system + fixation hardware weights about 14+ kg
You can increase power but do not forget decreasing weight :)
Peter
Berichten: 61
Lid geworden op: di dec 17, 2002 23:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Leo schreef:
Shifty-PK schreef: Meer cc
Winst pk's: 5
Winst koppel: 3
Extra slijtage: - 5
Kosten: -5 (500 euro + ? )
Tijd installatie: 5 uur + ?
Toename Verbruik: 4
Ik kan zo 1 2 3 de link even niet vinden maar ik meen dat er website is waarop men het drbig blok tot zo`n 70 PK kan oppompen.

kosten : -100
Maar
Winst PK`s: +50
:wink:

LEO

dat was/is: http://www.strproduce.de. Echter, site is uit de lucht.

Groet,
Peter
There is no business, like BIG business. Dr 750s, BMW R1150 GS adv.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

al die blokken die 70 + PK leveren moeten tegen het kapot lopen in de onderkamer gemodificeerd worden. kostbare zaak, carters worden omgebouwd zodat de krukas in glijlagers draait, ook de drijfstang heeft versterking nodig, vergeet niet dat de pk's alleen stijgen in die regionen als ook het toerental omhoog gaat want nadat je het effectief rendement hebt verbeterd (betere verbranding) kan er alleen meer pk uit komen door meer toeren.
volgens mij gaat dit op de schaal naar -100 voor kosten.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

ik weet dat hessler daar eens een blok heeft laten doen

hij was niet blij, en dat is zacht uitgedrukt
have BIG fun

D.F.M.T.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

En heb uit eerste hand vernomen dat als Hessler niet blij is hij het laat merken ook :roll:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
hakinnen
Berichten: 31
Lid geworden op: do jan 01, 2009 21:20
Locatie: Stein
Contacteer:

bluesman schreef:guys, you forgot one important thing in your marks for aftermarket exhaust.
On DR800 good exhaust instead of stock means average - 10 kg weight and from quite high position. Even 750 single stock exhaust is a bit heavy, and on SR43 stock system + fixation hardware weights about 14+ kg
You can increase power but do not forget decreasing weight :)
aha..now were talking..you understand!

there nothing like weight reduction

i've seen guys in roadracing which spend a fortune on kevlar ..and then have a 3kg battery in their bike!

with more horsepower you have just a little advantage...only on topspeed and acceleration
with less weight you have a alltime 100% advantage.. bike accelerates faster, handles better, brakes better...

removing weight is in the early stages also a lot cheaper then "building" horsepower.

One of my supermono's is very simple... has a slighty modified aircooled DR400 engine in it which has "not a lot of HP" ..really low on power..
but it;s realiable and the bike itself has a weight of under 105kg (raceready with oil / fuel) ...
But it steers like a "housefly" ,,and braking can be ultralate (i could outbrake duc's 1098 on circuit Croix on a wet track during a trackday)
As long as there are enough sharp corners..it's faster then a 180hp hayabusa..!
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

tja, wat een idee om een doordeweekse Dr800 (BIG) te pimpen.
nagenoeg alle racerij motoren vragen veel meer onderhoud en zijn gemaakt om het gedurende de race op zijn minst uit te houden.
zoals onze vriend hessler rally`s fahrt met zijn gemodificeerde Big, kom je niet 1-2-3 op straat tegen, omdat hij waarschijnlijk om de haverklap lagers,zuigers,kleppen,seals etc etc moet vervangen om zo snel te kunnen rijden.

naar mijn bescheiden mening is het motorische gedeelte wel te upgraden door `m als nieuw te laten lopen (compressie verhoudingen) en evt aan te passen met een open uitlaat / ander luchtfilter.
vlakschuifcarbs is al een stap verder en zal meer slijtage tot gevolg hebben.

voor mijn huis tuin keuken gebruik vind ik het genoeg zo.
(ander schaf ik wel een HP2 aan om de erzberg te bedwingen)

greetz sander
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Logische conclusie, als die pk's zo belangrijk worden dan ga je ook een ktm kopen of een blok tunen wat vele malen lichter is (zoals reeds gemeld) Ik heb ook alleen maar getuned om de "driveability" te verbeteren
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
spgoesdakar
Berichten: 440
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 18:34
Locatie: Uden

Heb zojuist een setje vlakschuif carburateurs gekocht. :D
DR750 '89 DR800 '90 DR800 '92
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Cool 8) ben echt benieuwd naar je beest als ie klaar is :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

spgoesdakar schreef:Heb zojuist een setje vlakschuif carburateurs gekocht. :D
heb wat nagelezen over deze dingen; betere gasreactie, meer power en meer verbruik.......... :oops:

je bent straks niet meer bij te benen iwan!!

ben benieuwd hoe het eruit ziet/ functioneerd

greetz sander
spgoesdakar
Berichten: 440
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 18:34
Locatie: Uden

Inmiddels is het aluminium subframe klaar.
Ook de rvs uitlaatbocht met de dr400 produro demper is gemonteerd.
De usd voorvork en de ktm 525 achterbrug met PDS zit er in.
Wat nu nog rest een een geschikte luchtfilter aansluiting op de luchtfilterbak want orgineel past niet meer ivm de PDS demper.
DR750 '89 DR800 '90 DR800 '92
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

zal morgen maar weer eens gaan bellen of m'n Twin-airs binnen zijn..
Zijn een stuk buis die over de carb schuift met daar aan weer het fiter als ronde buis.. a la pjlaurens

Mischien ook wat voor jou..

wat nog niet genoemd is zijn tandwiel verhoudingen.. een 14t voor of een 52T/53t achter maken een stuk meer koppel..
En dat is mooi offroad..

PK's zijn meer voor topsnelheid, heb 149 op het zand en 169km/h op de weg gezien op de GPS en in beide situaties was er nog gas over en trok hij nog door..
149 op het zand vind ik hard zat :wink:

maar meer koppel is prima offroad, bij singel track lekker voor het korte bochten werk [in combi met goede gas respons]
en klimmen.. en daar doet een open pijp al redelijk wat :wink:

de hole shot bocht en de twin airs die ik nog wil plaatsen zijn voor mij genoeg.. en de twin airs wil ik om dat ik door zand in de cilinder al schade heb en er gewoon GEEN zand meer in wil :wink:

mischien nog een 52T a-tandwiel zo dat ik niet meer terug hoef naar de 1e versnelling bij singel track en ik vind het wel goed :wink:
Laatst gewijzigd door zappa.suzuki op wo jan 14, 2009 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
spgoesdakar
Berichten: 440
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 18:34
Locatie: Uden

Sorry, maar daar is geen plaats voor. Te weinig inbouw ruimte.
Heb vanavond iets nieuws uitgeprobeerd. Ik heb de veren van de carburateur 1 cm ingekort zodat de gasschuif iets makkelijker schuift.
Ook heb ik de 2 gaatjes in de gasschuif opgeboord.
Tijdens de test rit van vanavond had ik echt het idee dat ie iets feller op het gas was. Want zo'n 750 is maar een tam beestje hoor.
DR750 '89 DR800 '90 DR800 '92
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

hmm inkorten van de veer betekent sneller omhoog komen door het vacium als je gas geeft.. maar kan je dan niet net zo goed je naald 1 streepje hoger zetten? geeft het zelfde effeckt toch?

En een minder strakke veer, zou dat niet voor het na ijl effeckt gaan zorgen?
Dus bij het gas er af minder snel in toeren zakken en dus minder motor rem?
Heb dat gehad bij Dirty en is k*t.. toerental blijft hoog hangen, minder motorrem en offroad ken ik het van modder op de stationairestelbout waardoor je op 300rpm blijft hangen.. is ook minder bij kruip/sluip :wink:

En die gaatjes in de gasschuif? waar dient dat voor? vast niet voor gewichts reduktie :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Hallo, ik heb een vraagje voor Hakinnen.
Weet jij misschien met wat voor maat achterband die jongens op de foto rijden?
Ik ben een caferacer aan het bouwen met een 800 blok en stukje frame.
Nou wou ik achter 17x180 gebruiken met kawa zxr 750 wielen maar dan moet de ketting door de achterband heen.
Ik kan de tandwielhouder nog 10 mm. afdraaien maar dan kom ik nog zo'n
15 mm. tekort. Maar om nou met 17x150 te gaan rijden...
Het zou nog een optie zijn om het blok 15 mm uit het midden te plaatsen.
Ik weet alleen niet hoeveel het effect daarvan is op het rijgedrag.
Verlengen van de aandrijfas zou kunnen, ik heb er een te leen van Zappa
(bijna klaar) om op te meten maar ik denk dat dat een kostbare oplossing is.
Vandaar dus dat ik benieuwd ben hoe die jongens op de foto dat hebben opgelost.

Alvast bedankt, groetjes
Opa Bert
Berichten: 3
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 22:29
Locatie: Druten

hallo frankn,
zie ik daar een duc 999 uitlaatdemper op je caferacer in aanbouw?
Heb ik ook gekocht voor de DR streetfighter die ik voor oma aan het bouwen ben. Is met zijn ruim 8 kilo wel erg zwaar. Ik gebruik een achterbrug met achterwiel (160x17")van een suzuki bandit 600; is vrij gemakkelijk pas te maken in een DR800. ziet er niet zo ruig uit als een 180 band maar de ketting kan er net langs.
Ik zal proberen wat foto's te plaatsen volgende week.
still crazy after all these beers
Plaats reactie