Beginnen met enduro in holten

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
JarnoD
Berichten: 113
Lid geworden op: za jan 10, 2009 01:08

dag beste mensen,
Bij deze wil ik wat vragen stellen over het deelnemen van een enduro rit.

Ik heb een honda xr400r gekocht eind vorig jaar en wil nu samen met een maat van mij de rit in holten mee gaan doen 7 maart aanstaande.
waar moet ik volgens jullie opletten buiten deze dingen?

-enduro clausule
-motor technisch in orde
-dag licentie
-milieu mat

En dan nog wat specifieke vragen:
-de rit in holten is niet een endurorit maar een offroadrit wat houdt dit in voor het reglement?
-En is de keur van de motor dan bijvoorbeeld minder streng? Zoals bijvoorbeeld een killer in de ori demper.
en de banden Wel of niet FIM goedkeur?

Ik heb nu een set crosslaarzen( axo ),losse broek en jas met op de knie, elleboog en schouders protectie ( gewoon een set van evolution dus meer voor het toer gebeuren)
Is dat voldoende om mee te mogen rijden of moet je verplicht een bodyprotector hebben met crossbroek en speciaale endurojas.

Ik zie tegemoet naar julie antwoorden!

Groetjes Jarno Dekkers

Ps sorry dat ik zo met de deur in huis val maar ik wil zo snel mogelijk alles geregeld hebben! En ik ga zeker veel plezier hebben van dit forum .
Honda crf500x HM '05
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Wil je nu meedoen aan de enduro wedstrijd of aan de offroadrit ?
Hier zijn wel verschillende regeltjes in.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
JarnoD
Berichten: 113
Lid geworden op: za jan 10, 2009 01:08

adje schreef:Wil je nu meedoen aan de enduro wedstrijd of aan de offroadrit ?
Hier zijn wel verschillende regeltjes in.
aan de offroad rit van 1x 70 km
Honda crf500x HM '05
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Voor de offroad rit moet je motor gewoon in orde zijn met DOT goedgekeurde banden ( FIM niet nodig ) en niet teveel uitlaatgeluid ( 92DB )

De kleding die je opnoemt is okay.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
JarnoD
Berichten: 113
Lid geworden op: za jan 10, 2009 01:08

adje schreef:Voor de offroad rit moet je motor gewoon in orde zijn met DOT goedgekeurde banden ( FIM niet nodig ) en niet teveel uitlaatgeluid ( 92DB )

De kleding die je opnoemt is okay.
ok dat is mooi, een bodyprotector is dus niet nodig....
en mijn helm is een nox free speed series ( niet je van het ik weet het maar heb hem uit mijn brommertijd over) moet hij op de lijst staan bij knmv?
kan er wel nox vinden maar geen types.

en dus de kenda trackmaster is goedkeur dan? dot approved
Laatst gewijzigd door JarnoD op zo jan 11, 2009 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Honda crf500x HM '05
mark20v
Berichten: 232
Lid geworden op: di okt 24, 2006 20:54
Locatie: Rechts van Arnhem

JarnoD schreef:
adje schreef:Voor de offroad rit moet je motor gewoon in orde zijn met DOT goedgekeurde banden ( FIM niet nodig ) en niet teveel uitlaatgeluid ( 92DB )

De kleding die je opnoemt is okay.
ok dat is mooi, een bodyprotector is dus niet nodig....
en mijn helm is een nox free speed series ( niet je van het ik weet het maar heb hem uit mijn brommertijd over) moet hij op de lijst staan bij knmv?
kan er wel nox vinden maar geen types.
Ze hebben mijn helm nog nooit gecontroleerd. Let naast DOT banden wel ff op alle papieren, claxon en overmatige speling op lagers e.d..

Gr Mark
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

een bodyprotector is dus niet nodig
Maar wel sterk aan te raden. Je rijdt bij een enduro natuurlijk ook door bos en kreupelhout. Dat geeft niet echt mee.....
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Frank!
Berichten: 227
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:33
Locatie: Enschede
Contacteer:

JarnoD schreef:
adje schreef:Voor de offroad rit moet je motor gewoon in orde zijn met DOT goedgekeurde banden ( FIM niet nodig ) en niet teveel uitlaatgeluid ( 92DB )

De kleding die je opnoemt is okay.
ok dat is mooi, een bodyprotector is dus niet nodig....
Je zit op de motor, dus draag je een protector...
JarnoD
Berichten: 113
Lid geworden op: za jan 10, 2009 01:08

Frank! schreef:
JarnoD schreef:
adje schreef:Voor de offroad rit moet je motor gewoon in orde zijn met DOT goedgekeurde banden ( FIM niet nodig ) en niet teveel uitlaatgeluid ( 92DB )

De kleding die je opnoemt is okay.
ok dat is mooi, een bodyprotector is dus niet nodig....
Je zit op de motor, dus draag je een protector...
Ok als ik het goed begrijp dan doe jij onder een jas met elleboog schouder en rug stukken nog een body protector??? Dat zit toch niet lekker...

ik doe er wel een niergordel onder aan .... dat is dan toch ook voldoende?
Honda crf500x HM '05
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Nee, je haalt ze uit je jas en doet een MX protector onder de jas of er boven. Alleen een niergordel is niet voldoende omdat je dan op je borst een keienvanger mist
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Frank!
Berichten: 227
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:33
Locatie: Enschede
Contacteer:

speedphreax schreef:Nee, je haalt ze uit je jas en doet een MX protector onder de jas of er boven. Alleen een niergordel is niet voldoende omdat je dan op je borst een keienvanger mist
Precies.
wr450f'05
Berichten: 501
Lid geworden op: zo aug 26, 2007 22:29
Locatie: rechts

Ik zou gewoon een compleet set bescherming aanschaffen en niet een gewone motorjas.

Iedereen draagt niet voor niks een mx protector of zoals ik een protectorvest met elleboogbescherming en niergordel.

Een paar goede crosslaarzen zijn aan te raden en een paar kniebeschermers, een heel klein paaltje tegen je knie kan grote gevolgen hebben voor je knieschijf.

Uiteraard is een goede cross/enduro helm ook geen overbodige luxe.

Doe gewoon verstandig en schaf dat spul allemaal gewoon aan, als je een beetje marktplaats in de gaten houdt dan vallen de kosten ook nog wel mee.
En als het dan nog te duur is dan moet je gewoon overwegen om te stoppen, het is en blijft nu eenmaal een dure hobby waar je op veiligheid niet moet bezuinigen.
CRF450X '08
JarnoD
Berichten: 113
Lid geworden op: za jan 10, 2009 01:08

wr450f'05 schreef:Ik zou gewoon een compleet set bescherming aanschaffen en niet een gewone motorjas.

Iedereen draagt niet voor niks een mx protector of zoals ik een protectorvest met elleboogbescherming en niergordel.

Een paar goede crosslaarzen zijn aan te raden en een paar kniebeschermers, een heel klein paaltje tegen je knie kan grote gevolgen hebben voor je knieschijf.

Uiteraard is een goede cross/enduro helm ook geen overbodige luxe.

Doe gewoon verstandig en schaf dat spul allemaal gewoon aan, als je een beetje marktplaats in de gaten houdt dan vallen de kosten ook nog wel mee.
En als het dan nog te duur is dan moet je gewoon overwegen om te stoppen, het is en blijft nu eenmaal een dure hobby waar je op veiligheid niet moet bezuinigen.

Ah kijk is aan dat zijn goede adviezen dat is nu de reden dat ik dit topic heb aangemaakt, jullie hebben ervaring ik niet. En ik ben het helemaal met jullie eens op veiligheid nooit bezuinigen.

ik was al aan het kijken voor een protector alleen vraag ik me af wat voor iets dan het beste is voor natuurlijk het minste geld ( ben nog maar student ) . En ik had deze broek en jas al vanaf de brommer heb hier ook lekker veel mee getourd. Ben nog maar 19 dus heb nog een boel te leren op dit gebied. vandaar deze mischien domme vragen ;)

bij mxshop4you.nl bieden ze van fly een protector aan voor 75 euro maar dat is zonder elleboog protectie en 90 met...
Relatief lage bedragen vergeleken andere merken die al gauw naar de 120 neigen.
is dit een beetje fijn spul of absoluut af te raden?
en wat is fijner een protector met elleboog er aan vast of losse elleboog beschermers erbij te nemen?

alvast weer bedankt
Honda crf500x HM '05
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Ik heb nog een protector en kleding te koop, kijk even in de te koop aangeboden sectie.
MX Protector van Thor
Broek en Jas van Acerbis nog helemaal nieuw
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=9379
JarnoD
Berichten: 113
Lid geworden op: za jan 10, 2009 01:08

mech schreef:Ik heb nog een protector en kleding te koop, kijk even in de te koop aangeboden sectie.
MX Protector van Thor
Broek en Jas van Acerbis nog helemaal nieuw
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=9379
ik ben het allemaal aan het bekijken en zal het meenemen in de vergelijking.


Ik heb nog een originele uitlaat en in de demper zit nu zo'n killer ik wil hem er graag uithalen om net wat meer vermogen te krijgen voor op de weg.
Als ik de filmpjes kijk van andere jaren zie ik dat er ook crf's meerijden en andere nieuwere machines en tweetakten die ook vrij veel kabaal maken.
betekend dat , dat ik de killer eruit kan laten?

ps ik heb dus een honda xr400r van 1997

Afbeelding
Honda crf500x HM '05
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Laat die dB-killer maar steken !!

a) Meer vermogen ga je als beginner niet nodig hebben
b) veel meer vermogen ga je er ook niet door krijgen, enkel kwade blikken van off-road rijders die het WEL goed voorhebben met de sport !

Probeer eerst maar GOED te rijden zonder er af te vallen, en daarna probeer je maar SNELLER te rijden zonder ongelukken :evil:

Jo VdB
henkzelf
Berichten: 422
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 21:20
Locatie: Brabant
Contacteer:

Ik heb zelf een XR400 gehad. Zonder killer komt deze niet door de geluidskeuring.
Ik had de originele killer vervangen door een (koper) buisje , diameter ?22 mm, lengte 25 cm, gelast/gesoldeerd aan een eindplaatje, dat met de originele moertjes vast kon.

Kleding: die (semi)weg-motorpakken met ingebouwde bescherming zijn vaak loodzwaar en veel te warm. Je bent wel aan het sporten, hè!
Dus: afhankelijk van de tempratuur: thermo-ondergoed, fietsbroek, losse knieprotectoren, bodyprotector, meestal geen losse elleboogprotectoren, crossbroek, crossshirt (evt winter/winddicht), als het vriest een extra polyester truitje, dun sinisalo jasje.
Geen katoen, dat wordt zeiknat.

By the way: heb je al eens op het onverharde gereden? Anders is het misschien handig ergens op een crossbaan of braakligend terrein te gaan spelen. Voor je eigen veiligheid en die van anderen, en altijd het best met een maatje. Succes.

Keuring: ook de verlichting en het remlicht moeten het doen. Spiegels hoeft niet.
JarnoD
Berichten: 113
Lid geworden op: za jan 10, 2009 01:08

henkzelf schreef:Ik heb zelf een XR400 gehad. Zonder killer komt deze niet door de geluidskeuring.
Ik had de originele killer vervangen door een (koper) buisje , diameter ?22 mm, lengte 25 cm, gelast/gesoldeerd aan een eindplaatje, dat met de originele moertjes vast kon.

Kleding: die (semi)weg-motorpakken met ingebouwde bescherming zijn vaak loodzwaar en veel te warm. Je bent wel aan het sporten, hè!
Dus: afhankelijk van de tempratuur: thermo-ondergoed, fietsbroek, losse knieprotectoren, bodyprotector, meestal geen losse elleboogprotectoren, crossbroek, crossshirt (evt winter/winddicht), als het vriest een extra polyester truitje, dun sinisalo jasje.
Geen katoen, dat wordt zeiknat.

By the way: heb je al eens op het onverharde gereden? Anders is het misschien handig ergens op een crossbaan of braakligend terrein te gaan spelen. Voor je eigen veiligheid en die van anderen, en altijd het best met een maatje. Succes.

Keuring: ook de verlichting en het remlicht moeten het doen. Spiegels hoeft niet.

Weer een hoop goede info!!!!
dank u

Ja ik heb al lekker wat uurtjes onverhard door gemaakt met van alles en nog wat Heb dus al een beetje ervaring en daarom wil ik nu dit gaan proberen.
en met de kleding die ik op dit moment draag is het idd zweten geblazen.

hoe doet de xr400 het op zon dag? ( warmlopen, te zwaar mischien? )

groetjes
Honda crf500x HM '05
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Een XR doet het prima op zo'n dag.
(maar op een fijne Huskie kun je op een zompig maisland nog wel een keertje extra opschakelen :) )
#777 - Mijn fotoboekenplank
JarnoD
Berichten: 113
Lid geworden op: za jan 10, 2009 01:08

erwindob schreef:Een XR doet het prima op zo'n dag.
(maar op een fijne Huskie kun je op een zompig maisland nog wel een keertje extra opschakelen :) )
hahah dat geloof ik graag ja maar heb nu lekker voor de betrouwbaarheid van de luchtkoeler gekozen en ga het daar voorlopig mee doen. Ben nog maar student en dus heb ik niet zoveel te besteden....
Honda crf500x HM '05
Plaats reactie