Achterveer YZ 250 van 2006 plaatsen op een YZ 250 van 1995.

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Freestyler
Berichten: 91
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
Locatie: Houthalen Belgie

(Vervolg op mijn vorige topic: achtervering YZ van '95)
Mijn achtervering van mijn YZ had dringend behoefte aan een zwaardere spiraal, want zelfs bij het instellen van inzakking met rijder op 82mm en vrije inzakking stond daardoor op 10mm (zegt natuurlijk al genoeg) ging de achterkant nog te diep door bij het zware werk en was het voor de rest echt niet meer fijn rijden. :(
Een nieuw veertje kost al gauw 100 euro en bij het op zoek gaan naar een 2dehands ben ik op een reiger demper gestoten met een Ohlins veer voor mijn gewicht voor maar 100 euro meer met dubbele dempingregeling.
Die gaat er binnenkort dus onder.
De bevestigingen zouden naar het schijnt hetzelfde zijn, moest dit niet zo zijn kan ik nog steeds zelf bussen draaien om te laten passen, dus dat is normaal geen probleem.
De lengte tussen de centers van de ogen van de schokdemper is bij mijn YZ 490,5 mm en bij het nieuwe model 492 mm, is dus 1,5 mm verschil.
Volgens Yamaha mag je nooit een langere schokbreker steken maar ik denk dat 1,5mm de zaak niet zal verknallen.
Heeft er iemand dit ooit nog eens geprobeerd zo kan die mij wijzen op dingen die ik misschien over het hoofd zie.
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

1.5 mm ,ik zou er geen probleem van maken.
Mocht het wel een probleem zijn (wat ik betwijfel) dan kun je nog altijd bussen draaien met het gat 1.5mm uit het midden als de ruimte het toelaat.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Freestyler
Berichten: 91
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
Locatie: Houthalen Belgie

gassen schreef:1.5 mm ,ik zou er geen probleem van maken.
Mocht het wel een probleem zijn (wat ik betwijfel) dan kun je nog altijd bussen draaien met het gat 1.5mm uit het midden als de ruimte het toelaat.
Goed idee, volgende week heb ik de demper.
Misschien ga ik het link systeem ook nog aanpassen want die zorgt nu voor te veel progressiviteit, het model van 1996 heeft dit verholpen maar ik kan het link systeem niet overzetten omdat vanaf dat jaar ook het frame en de swing-arm verandert is.
Ik had misschien beter een PDS demper gekocht zoals op de KTM's.
:wink:
Freestyler
Berichten: 91
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
Locatie: Houthalen Belgie

Zo, veertje zit eronder en paste perfekt, niks moeten aanpassen.
Vrije inzakking staat nu op 25mm en met rijder op 92mm.
Mijn voorvork heb ik ondertussen ook onder handen gehad, er zaten preload shims in van 10mm :!: (de vorige eigenaar reed blijkbaar echt wel graag rechtdoor) dus die heb ik eruit gegooid zodat nu de vrije inzakking van de voorvork 30mm is en met rijder 59mm.
Nog een beetje spelen met de clickers en dan is het dik in orde. :D
Plaats reactie