Uitzetten met de decompresiehendel..

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
zappa.suzuki

Voor m'n vrienden met zo'n hendel..

Hey Marlu I've been wondering about that for a while.
I've used the decomp lever plenty of times particularly on my DR650 but that was mostly to increase engine breaking when riding off road. As for my 800SL; well the amount of oil it gets through is alarming. It had new rings earlier this year, has plenty of compression and there are no major oil leaks. When I carried out a top end inspection/overhaul/check - up on rip off work carried out by a certain motorcycle tyre fitter company near Guildford, the exhaust valves, ports and piston crown were a complete mess of carbon/cooked oil. One exhaust stem seal was ripped but then another was seated at an angle - so don't know if that was shoddy repair work or the effects of using the decomp lever.

Anyway, my thinking is that as standard the exhaust valves/guides etc are subjected to the hot gases towards the end of the expansion cycle only when most of the energy has been used up to move the piston. However, if you use the decomp lever to stall the engine, you expose the exhaust valves/guides etc potentially to any stage of the expansion cycle including the moment of combustion and maximum energy.

Ahh....Having just done a "google" on the subject, I have come across a number of references to industrial, albeit diesel, engines where they state DO NOT use the decomp system to stop the engine as this would lead to damaged valves/seats and head joints!!!

What I do now is use the key/engine stop switch to cut the ignition first and then just before the flywheel/piston stops, pull on the decomp lever to prevent the kick back.

Anybody else????

Happy holidays.
Rick

http://www.suzukiownersclub.co.uk/forum ... ast#779573
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
CamoKat

What I do now is use the key/engine stop switch to cut the ignition
eh .... is dat niet gewoon de normale manier om een motor uit te zetten?
gewoon via het contact slot net als alle andere motoren, auto's, compressoren, hoogwerkers, boten, graafmachines etc etc :?
Leo

ik zet hem altijd uit met het handletje om de terugslag klap op de startmotor te voorkomen.

LEO
CamoKat

eh .... noem me blont ... maarûh, welke terugslagklap op de startmotor?
Mijn DR gaat niet anders uit dan m'n vorige motoren en auto ....
... of die moeten allemaal ook dat euvel gehad hebben en ben ik eraan gewend geraakt :lol: :lol:
Leo

o jee, hier komt de uitleg van iemand die geen idee heeft wat techniek inhoud :shock:

De 750 blokken hebben het euvel dat als je de motor uitzet met de sleutel de zuiger nog even door gaat en bij de laatste keer omhoog net niet door de compressie heen komen en "terugslaat" omlaag en via de startmotor tot stilstand komt met een KLAK. dat gaat 1 miljoen keer goed en eentje later breekt het tandwieltje tussen de startmotor en het tandwiel van ??

Klopt het een beetje Zappa ?
:wink:

LEO
Laatst gewijzigd door Leo op di dec 23, 2008 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
zappa.suzuki

De "Klank" die ik hoor als een 750 uit gaat of niet wil starten klinkt niet gezond :?

Met de decompresiehendel uitzetten klinkt een stuk gezonder.. maar is dus mischien weer slecht voor de kop..

De 800 heeft een auto-decompresie een een terugslag beperker bij het eerste tandwiel op de startmotor.. en die laatste zit daar niet voor niks :wink:
800S

unit naast het raam is volgen mij bij me ter ziele.........
heb `m maar kortgesloten met knopje op stuur (nu dooft hij echt mooier als met zo`n klak!!!)
CamoKat

Leo schreef:......dat gaat 1 miljoen keer goed en eentje later breekt het tandwieltje tussen de startmotor en het tandwiel .....
Ah okay .... pak van m'n hart .... na de revisie 124x uitgezet, dus ik heb nog 999876x voordat de boel breekt Afbeelding
zappa.suzuki

Leo schreef:o jee, hier komt de uitleg van iemand die geen idee heeft wat techniek inhoud :shock:
Klopt het een beetje Zappa ?
:wink:

LEO
yip, aankomend assistent 1e klasse 8)
bluesman

I do not believe that stopping engine with deco will increas oil consumption or will burn exhaust valves seals.
I heard/read somewhere (can't remember where) that it is possible to replace starter gear on 750 with gear made in layers...I wish I could explain myself better...what I mean is: starter gear machined from 2 different metals in 4-6 layers, like layers of normal hardened gear steel + layers of softer, less fragile steel. I think my DR800 starter gear is like that stock....perhaps it is possible to change whole sump on 750 with sump from SR43? So that you get both back torque limitter + reinforced starter gear..
But then may be it is easier to just put SR43 motor in. I saw them going on german eBay at less than 500 Euros.
Leo

800S schreef:unit naast het raam is volgen mij bij me ter ziele.........
heb `m maar kortgesloten met knopje op stuur (nu dooft hij echt mooier als met zo`n klak!!!)
Bedoel je het continue uitzetten met de dodemansknop ?

Heb ik hierover een vraagje aan de techneuten onder ons:

Ik heb me laten vertellen dat als je de dodemans knop gebruikt stroom een andere weg zoekt en uitkomt bij een sensor op de krukas en als je dat altijd doet deze sensor een keer het loodje legt.

Klopt dat ?

LEO
zappa.suzuki

Ehhh..
Sensor op de krukas?? is me nooit opgevallen..
Maar ben soms een beetje blond ipv grijs :wink:
CrazyWezel
Contacteer:

mwoah, zou je n keer moeten meten, maar ik dacht dat je de spanning van je cdi dan ipv doorstuurd naar de vonkjes afdeling hem rechtstreeks terug gooit naar de massa, en dat is in dit geval dus je frame.
houd in dat je onsteking zonder vonkjes komt te zitten = motortje uit.

of dr een stroom door je krukas sensor loopt.. i really don't know captain, maar als je t wil testen doe ik graag mee.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
800S

nope, niks van dat jongens......
volgens schema van deco unit( via rode knop boven licht)
schakelt hij (op tijd) de deco lever in die de uitgaande klep openhoudt.
deze link heb ik kortgesloten, omdat hij niet meer functioneerde.
CrazyWezel
Contacteer:

oke, dus als je de dodemans knop gebruikt, gebeurd het zelfde als bij de 750 als je de hendel in trekt?
maar dan automatisch.. opzich heeft t wel iets, want dan bouwt ie geen compressie meer op en gaatie rustig uit.. ipv dattie terug slaat omdattie niet door de compressie heen kan..

sander, doorverbonden klinkt gezonder :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
Shifty-PK
Contacteer:

Ik denk dat ik het perfecte testpersoon ben geweest.

Nieuwe zuiger en gehonde cylinder, altijd met deco uitgezet. Olieverbruik is nog niet weg (200ml per 1000km), dus dat zou wat verklaren.

Binnenkort moet de kopdeksel eraf om een nieuwe nokkenas ketting erop te leggen dus dat wordt kan ik de valve seals inspecteren.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
de antrapper

8) Gokje, , met de decohandel, man/autm zet je een klep op een kier, dus is er geen kompressie meer, er gebeurt dus niets schokkens.Deze handeling kan dan ook geen schade aanrichten, wat dan ook.
De terugslag van de zuiger die bij het uitzetten van de motor kan onstaan, is vooral een ding van grote 1 cylinders, bij het uitzetten lopen ze tegen de compressie aan en draaien dan achteruit, het startmotor mechaniek is zo gemaakt dat het de ene kant op " inhaakt" en de andere kant op vrij loopt. Bij een terugslag van de zuiger " haakt" de startmotor in , maar deze draait niet mee, en daar stopt de gang van de zuiger dan ook abrubt. Niet echt fijn voor de mechaniek. Oplossing, bij de 800s zit een mechaniekje op de startmotor die hem vrij maakt , en dus geen klap op de startmotor, de 750 heeft dat niet, en daarom kun je die beter met de deco handel uitzetten.De dodemans knop sluit kort, er kan dan dus geen stroom lopen naar het startrelais en de ontsteking, deze handeling kan verder geen kwaad,omdat er nergens stroom loopt door de "kortsluiting.De autom deco treed hier niet in werking.
Onder de streep denk ik dat de de brommert het best met de deco uit kunt zetten, of je moet een 800 hebben met een goed werkend "antieterugslagmechaniekje" ( 3x de woordwaarde :idea: )hebben.
Of zo iets :D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
letsgo21

de antrapper schreef:8) Gokje, , met de decohandel, man/autm zet je een klep op een kier, dus is er geen kompressie meer, er gebeurt dus niets schokkens.Deze handeling kan dan ook geen schade aanrichten, wat dan ook.
De terugslag van de zuiger die bij het uitzetten van de motor kan onstaan, is vooral een ding van grote 1 cylinders, bij het uitzetten lopen ze tegen de compressie aan en draaien dan achteruit, het startmotor mechaniek is zo gemaakt dat het de ene kant op " inhaakt" en de andere kant op vrij loopt. Bij een terugslag van de zuiger " haakt" de startmotor in , maar deze draait niet mee, en daar stopt de gang van de zuiger dan ook abrubt. Niet echt fijn voor de mechaniek. Oplossing, bij de 800s zit een mechaniekje op de startmotor die hem vrij maakt , en dus geen klap op de startmotor, de 750 heeft dat niet, en daarom kun je die beter met de deco handel uitzetten.De dodemans knop sluit kort, er kan dan dus geen stroom lopen naar het startrelais en de ontsteking, deze handeling kan verder geen kwaad,omdat er nergens stroom loopt door de "kortsluiting.De autom deco treed hier niet in werking.
Onder de streep denk ik dat de de brommert het best met de deco uit kunt zetten, of je moet een 800 hebben met een goed werkend "antieterugslagmechaniekje" ( 3x de woordwaarde :idea: )hebben.
Of zo iets :D
Klinkt me ook het meest logisch, met deco stilleggen kan volgens mij totaal niks misgaan...? Heb ik dan blijkbaar toch één goede gewoonte :P
zappa.suzuki

'K heb er zelfs 2... zware shag en whisky :lol:
CrazyWezel
Contacteer:

die whisky snap ik wel.. maar die zware shag volg ik nie.. :p
*feest* mn remklauw zit in elkaar en doettut :)
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
BIG88

heerlijk een discussie waarbij iedereen het eigenlijk met elkaar eens is :?
maar i.d.d.ik zet hem al 10 jaar met de deco uit en daar gaat hij olie van zuipen
want iedere keer als ik boven de 150.000 km kom begint het het verbruik op te lopen
en de test van het uitzetten met de dodemansknop is in de duitse club al geweest
daar hadden een aantal leden die gewoonte, en raakten allemaal de BDP sensor kwijt (o.a.Silke, voor wie zich nog de grote NL.BIG meeting herinnert)
verklaren kan ik het niet, maar er lijkt dus een grond van waarheid in te zitten
of het is multitoeval (mooi woord hé)
have BIG fun

D.F.M.T.
CamoKat

.... eh .... dus eigenlijk mag je een BIG dus gewoon niet uit zetten als je 'm heel wil houden :lol:
de antrapper

8) Zou het misschien een heel klein beetje mogelijk zijn , dat het
olie verbruik ietsiepietsie met de kilometers te maken hebben? :lol:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki

de antrapper schreef:8) Zou het misschien een heel klein beetje mogelijk zijn , dat het
olie verbruik ietsiepietsie met de kilometers te maken hebben? :lol:
Nah.. dat kan niet.. toch? :lol:
CrazyWezel
Contacteer:

ach 150.000 is toch nix voor n big blokje, n miljoen moetie hendig kenne, en dan moet je de zuigerveren n keer met grove korrel opschuren toch heh :lol: en als blok olie toch diesel.. ja t gaat goed komen :D
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
Plaats reactie