zappa.suzuki schreef:Hey, welkom hier!
Strijdsporen maken de BIG allen maar mooier
Enne.. die v-vering? denk dat er veel hier wel willen weten wat je er aan gedaan hebt...
Ik in iedergeval wel
En de K760 voorband geeft wel heel veel meer rust in het stuur..
En kom eens mee spelen tijdens een ritje
Greetz, zappa
hoi
ik blijf voor op TKC rijden..ben er tevreden mee
Ga achter over op K760
de vering..
tsja..nu vraag je me eigenlijk om een "how to" he
daarmee zou ik dan een deel van mijn vak prijsgeven..en ne veringsboer vertelt nooit exact....hahahaha
maar oaky..er is niet veel spannends aan in dit geval
Ik heb er weinig aan gedaan eigenlijk..omdat veel niet mogelijk is..want er zitten geen cartridges in de standaard vork en wat er niet in zit kan ik niet aan passen (revalven / shimmen) zoals dat wel kan met cartridge-vorken.
Dus..twee opties
of die vork eruit en een fatsoendelijke erin hangen..
Of...beginnen met hetgeen er ter beschikking staat.
heb voor de tweede optie gekozen omdat dat de goedkopere is en omdat ik dan nog altijd voor de andere optie zou kunnen kiezen indien het resultaat erg tegen zou vallen
Maar..omdat de vork standaard niet bepaald je van hét is voor offroad gebruik zou het er iig niet slechter van worden he..dus een poging waard.
Omdat er geen cartridges inzitten is het dan wel echt "roeien met de riemen die je hebt" ..
Hoe dan ook..ik doe dit werk beroepsmatig en doe veel vorken..veelal wel straatmotoren (80% zijn supersports) en racemotoren maar alez..dus weet welke kant ik uit moet en nogmaals..veel slechter kon ie niet worden
heb het simpel gehouden..
-Vork eruit
- Oude olie eruit
-vork compleet gedemonteerd..ook de geleidebussen eruit dus..alles eruit
-Alle delen geinspecteerd en zeer zorgvuldig gereinigd..ik had het geluk dat de slijtage aan de bussen meeviel en omdat ik die bussen niet op de plank had heb ik de oude bussen die nog okay waren hergebruikt.
- vork weer gemonteerd op de juiste manier (ik stook bijvoorbeeld altijd de buitenpoot even "warm" als binnen en buitenpoot gescheiden moeten of weer in elkaar moeten..)
- Nieuwe (goede) keerringen erin
- Ander veren erin (Wilbers in dit geval)
-Preload inwendig aangepast
- Ander olie erin op juiste dikte en niveau (olie is belangrijk..want vorkolie is "tuning" nummer één...zeker als je geen cartrdiges hebt of instelmogelijkheden aan de buitenzijde op de vork.
Preload en olie huishouding heb ik enigzins op "gevoel en ervaring" gedaan
- Vork weer in de fiets
Ik moet zeggen..tis nog geen hele goede in termen van "heel goed anno 2009"..
maar tis absoluut een heeeeeeeeeeeeeeele verbetering t.o.v standaard
Nu moet ik er wel eerlijk bijzeggen dat de vork in mijn BIG van binnen gewoon in slechte staat was qua olie...olie en inwendige vd vork waren zeer sterk verontreinigd en waarschijnlijk had zelfs simpel schoonmaken en oliewisselen al voor wat verbetering gezorgd.
- klaar..rijden maar.........
en soms...vallen (das overigens wel een nadeel een zo'n dikke BIG..het dink weer rechtop zien te krijgen in je uppie!