Ketting

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Edwin
Contacteer:

Hallo luitjes,

Ik heb ff een vreemd probleempje. Als ik langzaam optrek, dan hoor ik mijn ketting een klapje maken. Ketting op spanning gebracht, geen verschil...toen mijn achterkantje opgekrikt..en mijn wiel handmatig laten ronddraaien, en elke slag van mijn ketting gaat die op een bepaald moment stroever, de rest van de ketting gaat die soepel. Mijn wiellagers kunnen het niet zijn, want ik heb gisteren er een ander wiel ingestoken, en het probleem blijft. Ik kan wel mijn ketting een klein stukje van het achtertandwiel trekken, dus waarschijnlijk is mijn ketting gewoon op.

Hebben jullie nog een advies voor een ketting en tandwielen voor mij...type en waar te koop voor een leuke prijs uiteraard? Alvast bedankt voor de reacties.

Grz Edwin
Assumption is the mother of all fuck ups
adje

Waarschijnlijk doet de ketting dat op de plaats waar de sluitschakel of klinkschakel zit en op het moment dat die door de achterbrug kettinggeleider gaat.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
zappa.suzuki

Je hebt waarschijnlijk een vast punt in de ketting, en idd waarschijnlijk waar deze geklonken is of de sluitschakel zit...

Chek het door onderaan de ketting omhoog te drukken en draai rustig het wiel rond..
De schakels moeten dan om je vingers heen buigen.. de vaste schakel niet.. deze buiggt niet maar "hoekt" er omheen.. deze schakels zitten vast..
Als ze geklonken zijn zie je dat de pinnen dikker zijn dan bij de andere schakels..
Een sluitschakel ken je wel.. het bekende visje..
Als het idd bij 1 van deze 2 is is ie niet goed ingevet gemonteerd :roll:

Bij een vast schakel snel nieuwe ketting monteren, kan hem mischien los maken met kruipolie maar door het gebrek aan vet zal ie daar erg snel verzwakken en uiteindelijk breken..

Ketting slijtage zie je het best door naar het a-tandwiel te kijken.. zijn de tanden duidelijk versleten en spits is ie op..

De ketting van het tandwiel trekken test doe je door de ketting in het midden naar elkaar toe te trekken [ dus onder spanning te zetten] en dan proberen de ketting helemaal achter aan van het tandwiel te trekken..
Trek je hem er makkelijk een stuk vanaf dan is ie ook op..

Beste ketting vind ik DID o- of x ring ketting..
Kijk op ebay en zoek op dr 800, vind je DID sets van rond de e100.. [normaal iets van e150]

Normaal 15-47 tands maar je kan iets meer torq krijgen door die van de 750 te nemen, die heeft een 48 a-tandwiel..

Neem een ketting uit 1 stuk, vervang je door de a-link en a-brug los te halen.. vrij makkelijk en snel.. geen zwak punt in de ketting.. en je kan gelijk de lagers van de link en brug schoonmaken en smeren..
[ neem geen vet uit een goedkope pot maar iets goeds en erg watervast..]

Of een klink ketting, deze klink je en DID heeft deze schakel met zachte uit uiteinden.. kan je evt met een grote tang klinken [liever niet]
Maar je a-wiel moet er toch uit en je brug en link lagers kunnen vast een lik vet gebruiken :wink:

Nog een tip, liefst 2 a 3 v-tandwielen nemen.. en wissel deze elke 1000/2000km..
Deze slijten het snelst [in de modder] en een versleten tandwiel vreet je ketting op..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
zappa.suzuki

Ps.. als je echt haast hebt met een set heb ik er 1 liggen..
{en nog 1 onderweg :wink: }
Shifty-PK
Contacteer:

Wat ook een probleem kan zijn is dat je ketting ongelijk is versleten. Dan is hij dus op bepaalde punten strakker dan andere stukken. Je kan dit controleren door de vrije speling in het midden van de ketting op te meten. Als je dit op meerdere stukken hebt gedaan kan je merken dat de versleten stukken enkele cm meer speling hebben.

Dit komt altijd wel voor in meer of mindere mate maar bij een goedkope ketting sneller omdat deze een minder goed zijn smering behoud.

Voorkomen doe je door de ketting vaak te smeren, zeker bij offroad na elke rit. De ketting moet je spannen zodat ook de strakke stukken de minimale uitslag bereiken.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
henk-v
Contacteer:

stuur onze sponsors adje en rolando ook even een mailtje voor de scherpste prijs :P
Edwin
Contacteer:

Oke...ik heb de ketting is even nader bekeken...en idd zit één en meerdere schakels vast, maar even flink ingespoten en kijken of die weer gaat bewegen. Misschien is een ketting met zo'n visje toch niet zo'n slecht idee, snel demonteerbaar, goed reinigen na een modderbad, en dan weer snel te monteren of zie ik dat verkeerd. Vroeger altijd met zo'n ketting gereden en nog nooit problemen mee gehad.
Houten Klaas

henk-v schreef:stuur onze sponsors adje en rolando ook even een mailtje voor de scherpste prijs :P
Ook een optie ! :lol:
zappa.suzuki

Edwin schreef:Oke...ik heb de ketting is even nader bekeken...en idd zit één en meerdere schakels vast, maar even flink ingespoten en kijken of die weer gaat bewegen. Misschien is een ketting met zo'n visje toch niet zo'n slecht idee, snel demonteerbaar, goed reinigen na een modderbad, en dan weer snel te monteren of zie ik dat verkeerd. Vroeger altijd met zo'n ketting gereden en nog nooit problemen mee gehad.
Zou zelf nooit een visje gebruiken.. zo'n 800cc 1 pitter rukt nogal aan de ketting..

Als je goed in de modder speelt word je ketting brandschoon.. woon werk maakt de ketting vies.. en voor off road niet smeren met een dik vet wat er dik op blijft liggen.
Gaat allemaal zand aan plakken.. gebruik en droog smerend middel :wink:
Edwin
Contacteer:

Hm..valt even niet mee om de a-link los te krijgen, zit uiteraard weer eens muurvast...t'is altijd wat met die bouten.
zappa.suzuki

Da's bout man..
CrazyWezel
Contacteer:

nog n tipje.. pak een 525 ketting, dat past precies.
standaard is het een 520, net iets smaller (maat bromfietsketting :lol:)

en ook geen ketting met gaatjes in de links :D
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
zappa.suzuki

:lol:
Die heid ie ligge :lol:
Wou die net steken maar kwam op MP een set tegen voor een zacht prijsje met een 48 tands a-tandwiel ipv 47.. dus iets meer trek kracht en iets minder snel naar de 1e versnelling :wink:

En aangezien ik die andere nog had liggen en Edwin haast had is ie hem komen ophalen :wink:

Heb er nog wel 1 nodig voor Dirty binnen kort maar die bestel ik wel op Ebay..

Nu maar hopen dat onze Edwin niet meer met frituurvet gaat smeren :lol:
CrazyWezel
Contacteer:

frituurvet = grapje? :?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
Edwin
Contacteer:

Hoezo zou frituurvet niet goed zijn...zoals ik al eerder zei..vet is vet, als het maar smeert. Heb net de patatpan lekker afgetapt, dus ik heb weer een lekker voorraadje...enne nog goed ook voor al die pekel zooi...beetje alle kale delen inspuiten en geen roest. :wink: :wink:
celsa
Contacteer:

uw zadel niet vergeten :wink:
zappa.suzuki

En de remschijfen.. als je die lekker dik insmeerd slijten ze minder en de blokken blijfen ook langer goed :wink:
CrazyWezel
Contacteer:

heey jongens, dat is echt een goed idee,
zag net een 5L fles met oud vloeibaar vet staan, ga het eens proberen als blok olie, want het is niet gestolt met de kou :lol:

nog meer goede idee'en? :P
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
de antrapper

8) Ik heb vroegha wel slaolie bij gemengt in mijn Bultaco crosser, was toen erg in de mode , allemaal "geheime"mixjes. Of het goed was weet ik niet, de plaatselijke snackbar voer er wel bij, als ik gereden had kreeg iedereen honger. :shock:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
adje

Rare jongens , die Big rijders :lol:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
de antrapper

adje schreef:Rare jongens , die Big rijders :lol:
Mee eens :D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Edwin
Contacteer:

Rare jongens?? snap het niet :wink:

Vanmiddag nieuwe ketting en tandwieltjes eronder gezet. Viel natuurlijk weer niet mee, de achterlink was met geen mogelijkheid los te krijgen. Maar met het rubber weghalen waar de ketting overheen loopt (weet ff niet de naam voor dat rubber) had ik net genoeg ruimte om het klusje te klaren. Net even gereden, en oh oh oh...wat rijd die weer lekker.

A.link nog maar eens lossen als het wat warmer is buiten :)

Mijn speciale dank gaat uit naar Zappa :lol: weer een biertje erbij voor deze jongeman!!! :wink:
BIG88

houd er rekening mee dat als je schuld oploopt tot 4 bier bij deze grijze duif
je automatisch doorschuift naar een fles single malt :lol:
have BIG fun

D.F.M.T.
CrazyWezel
Contacteer:

grijze duif.. *grinnikt*
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
Edwin
Contacteer:

Heehee..hij is net 38 geworden onze "DR grey pigeon"

Maar nog even ter aanvulling, bij mij zat het voortandwiel met de verdikking aan de binnenkant, is nogal wat discussie over geweest, maar zo zat die bij, en ook zo weer gemonteerd.

Grzzz
Plaats reactie