demper ktm300exc

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
blubberboerke
Berichten: 169
Lid geworden op: wo okt 10, 2007 17:39
Locatie: N.Brabant

voor mijn ktm wil ik een nieuwe demper gaan kopen.
Maakt een sx demper (kort) veel meer herrie dan bijvoorbeeld een
ktm fmf sixdays enduro (lang) demper?
Ik heb er al een sx voorbocht op zitten.

Wil nl. ook aan offroad ritten meedoen zonder problemen.
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

Maakt een sx demper (kort) veel meer herrie
Ja.
Een KTM FMF of een KTM SXS enduro demper(Doma) voldoen prima. Geluid is 94 DB, goed dus en de motor loopt er goed op. Ik heb trouwens op mijn huidige 300 (2008) een schijf van de orginele demper afgezaagd tot aan het KTM logo. Tip van Mark Wassink die lang met een orginele demper op deze manier heeft gereden. Geluid blijft binnen limiet maar de motor loopt bovenin beter door (lange maisplak). De orginele demper is welliswaar zwaar maar ijzersterk.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
blubberboerke
Berichten: 169
Lid geworden op: wo okt 10, 2007 17:39
Locatie: N.Brabant

Redski schreef:
Maakt een sx demper (kort) veel meer herrie
Ja.
Een KTM FMF of een KTM SXS enduro demper(Doma) voldoen prima. Geluid is 94 DB, goed dus en de motor loopt er goed op. Ik heb trouwens op mijn huidige 300 (2008) een schijf van de orginele demper afgezaagd tot aan het KTM logo. Tip van Mark Wassink die lang met een orginele demper op deze manier heeft gereden. Geluid blijft binnen limiet maar de motor loopt bovenin beter door (lange maisplak). De orginele demper is welliswaar zwaar maar ijzersterk.
Heb de KTM FMF enduro besteld.
Ben benieuwd.
Had een doma, maar die is afgebroken.
Bart Notten jr.
Berichten: 36
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 21:23
Locatie: Vorden
Contacteer:

Een einddempertje doet niet zo heel erg veel bij een tweetakt!
Daar gaat het vooral om de voorpijp! bij een viertakt is het net andersom!
Tuurlijk doet het altijd wel wat, maar ik heb wel gemerkt dat een 300 met een originele einddemper wel lekker onderin toeren trekt. Hoe korter de einddemper, hoe langer ie doorloopt lijkt het wel!
Zit er ook aan te denken om een andere voorpijp te halen voor mijn 300! (heb sinds kort een 2008) met compleet originele uitlaat.
Gas d'r bi-j!!!
blubberboerke
Berichten: 169
Lid geworden op: wo okt 10, 2007 17:39
Locatie: N.Brabant

Bart Notten jr. schreef:Een einddempertje doet niet zo heel erg veel bij een tweetakt!
Daar gaat het vooral om de voorpijp! bij een viertakt is het net andersom!
Tuurlijk doet het altijd wel wat, maar ik heb wel gemerkt dat een 300 met een originele einddemper wel lekker onderin toeren trekt. Hoe korter de einddemper, hoe langer ie doorloopt lijkt het wel!
Zit er ook aan te denken om een andere voorpijp te halen voor mijn 300! (heb sinds kort een 2008) met compleet originele uitlaat.
ik heb een voorbocht van een sx250 erop zitten.
verschil is goed te merken.
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Bart Notten jr. schreef:Een einddempertje doet niet zo heel erg veel bij een tweetakt!
Daar gaat het vooral om de voorpijp! bij een viertakt is het net andersom!
Tuurlijk doet het altijd wel wat, maar ik heb wel gemerkt dat een 300 met een originele einddemper wel lekker onderin toeren trekt. Hoe korter de einddemper, hoe langer ie doorloopt lijkt het wel!
Zit er ook aan te denken om een andere voorpijp te halen voor mijn 300! (heb sinds kort een 2008) met compleet originele uitlaat.
Pas wel op voor het geluid. De fmf bocht en fmf einddemper zijn perfect voor de 300.
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Bart Notten jr. schreef:Een einddempertje doet niet zo heel erg veel bij een tweetakt!
Daar gaat het vooral om de voorpijp! bij een viertakt is het net andersom!
Tuurlijk doet het altijd wel wat, maar ik heb wel gemerkt dat een 300 met een originele einddemper wel lekker onderin toeren trekt. Hoe korter de einddemper, hoe langer ie doorloopt lijkt het wel!
Zit er ook aan te denken om een andere voorpijp te halen voor mijn 300! (heb sinds kort een 2008) met compleet originele uitlaat.
Einddemper heeft ook bij een 2T wel degelijk effect.

Lange demper met een dunnere doorlaat geeft meer vermogen onderin, terwijl een korte demper met een grote doorlaat hoger eindvermogen geeft.
Bart Notten jr.
Berichten: 36
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 21:23
Locatie: Vorden
Contacteer:

Ok, het doet wel iets, maar toch is dat verschil lang niet zo goed merkbaar dan met een andere voorpijp!!
Gas d'r bi-j!!!
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

Voorpijp maakt imo inderdaad nog meer uit dan de einddemper. Ik rijd meestal met de orginele voorpijp, trekt ie van onderuit wat beter en is voor in het buitenland beter bestand tegen rotsen ed. Voor enduro's heb ik een doma voorpijp.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

De voorpijp is het meest bepalende i.v.m. de expansie. Maar de dmper maakt hier wel deel van uit. Minder belangrijk...dat wel, maar vergeet hem niet..
Plaats reactie