Achtervering YZ 250 van 1995

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Freestyler
Berichten: 91
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
Locatie: Houthalen Belgie

De achtervering van mijn YZ krijg ik maar niet goed:
Het probleem doet zich voor bij diepe kippen: waar ik normaal met het gas open over diepe kippen rijdt heeft deze bij de tweede kip al geen vering meer en gooit me dus lekker over het stuur. :oops:
Ook inremmen en uit acceleren van scherpe bochten doet hij moeilijk, ik heb steeds het gevoel dat de achterkant te laag zakt.
De demper is gereviseerd maar dat heeft niks gebracht. Shimmen zijn ook herstoken zodat middendemping wat straffer is.
Al vanalles bijgeregeld: de rebound volledig open en compressie volledig dicht wil niet helpen.
Inzakking van achterveer zonder mij = 17mm en met mij = 90mm (moet standaard bij mijn YZ tussen 90 en 100 mm zijn).
Daarom wil ik nu eerst eens een hardere spiraal proberen en ben er intussen achter gekomen dat de spiralen van een yz 250 die gemaakt zijn van 1994 tot 1997 dezelfde zijn.
En dit zijn de deelnummers met sterkte en kleurcode:

Type---Sterkte--Deelnummer----Kleur

--------- 4.4--------4JX-22212-10----Bruin
Zacht-- 4.6--------4JX-22212-20----Groen
--------- 4.8--------4JX-22212-30----?

STD-----5.0--------4JX-22212-00----?

Hard----5.2--------4JX-22212-50----Blauw
----------5.4--------4JX-22212-60----Geel

Nu is die van mij een rode en ik dacht dat de vering standaard wit was dus vermoed ik dat er nu een 4.8 onder steekt.
Ik weeg ongeveer met mijn kleren 78 kg en denk dat daarom een standaard vering van 5.0 wel goed is of zou ik nog iets straffer zetten?
Alle tips zijn welkom.
Moest iemand een 5.0 of 5.2 veer hebben liggen die hij kwijt wil mag me dat ook laten weten.
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

hoi,

ik had precies hetzelfde probleem bij een wat oudere motor (1985).

de afstellingen van de achterveer klopte volgens het boekje, maar nadat ik m strakker gezet had was het echt een heel stuk beter.
en dan dus vooral het wegtrekken door diepe gaten.

roen.
Freestyler
Berichten: 91
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
Locatie: Houthalen Belgie

Ok, ik ga dat dan eerst eens proberen en mijn veer wat aanspannen voordat ik een andere steek.
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

waar is de pomp gereviseerd?
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Volgens mij is de rebound demping veel te zwaar en daardoor heeft de vering niet de kans om terug te komen; dus hij zal op knippen achter steeds dieper komen te staan :idea:
Freestyler
Berichten: 91
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
Locatie: Houthalen Belgie

Pomp heb ik laten doen bij Reytec. Was er eerst zelf aan begonnen - is trouwens niet de eerste keer - maar toen hij begon over aanpassing van de middendemping door shims te hersteken heb ik hem dat maar laten doen, want daar ken ik geen bal van en ik had geen zin om de demper 5 keer opnieuw open te doen.

En mijn rebound meer open zetten heeft weinig geholpen, daar werd de achterkant ook onstabiel van trouwens.
Plaats reactie