Vering Husky510

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Designer
Berichten: 87
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 15:56
Locatie: Gaanderen

Hoi,

sinds kort in het bezit van een Husky510, rijd super maar wat problemen met de vering, en weet eigenlijk niet goed hoe dit op te lossen.

Als ik vol gas over het land rij dan heb ik véél last van het shimmy effect, het stuur klapt me bijna uit de handen om het maar zo te zeggen.
Tweede probleem is bij het insturen van de bochten klapt het stuur naar binnen.

Dit is best wel irritant, met de vorige husky had ik hier totaal geen problemen mee, er zitten gewoon originele veren onder en van horen zeggen moeten deze toch redelijk goed af te stellen zijn, ik heb voor nu 14 kliks onder en 16 kliks boven open gedraaid dit is ongeveer de standaard instelling. Staat mijn vering nu te stug of.., zelf denk wel dat dit het geval is maarja zoveel weet ik er niet van.

Wie kan mij advies hierin geven?? en kom niet aan met koop WP of reiger veren want dat lijkt me niet nodig.
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Heb je de standaard procedure voor je gewicht al gevolgd? En klopt dit ook?
http://vanlaarsuspension.nl/index.php/V ... -Antwoord/

Weet je welke olie erin zit en welke veren?

(meer vragen dan antwoorden ) :oops:
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ja, begin maar eens met meten. En laat die ons even weten.
Het slaan van het stuur kan door verschillende oorzaken komen. Een daarvan is te langzame rebound, een andere is te stugge compressie. Een ander kan geometry zijn. Af fijn, je voelt hem al, legio oplossingen voor legio problemen. :lol:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Designer
Berichten: 87
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 15:56
Locatie: Gaanderen

Vanavond de poten maar eens gedemonteerd, ff het boekje erbij,
blijkt dat er in beide poten veel te weinig olie zit, luchtkolom moet zo'n 9cm zijn en is bij de een 15cm en de ander 13cm.
Ik ga dit eerst maar eens oplossen en dan ff verder kijken hoe het dan is.
Husky TE510
De Zandhapper
Berichten: 59
Lid geworden op: vr nov 14, 2008 18:50
Contacteer:

Heb je het probleem al opgelost en zo ja wat is er aan gebeurt?
Designer
Berichten: 87
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 15:56
Locatie: Gaanderen

Hoi Zandhapper,

Ik heb beide poten eruit gehaald en goed gemeten wat nu de luchtkolom was, dit bleek bij beide poten niet goed te zijn, zoals ik al zei was er bij 1 een kolom van 15 cm en de ander een kolom van 13, het moet ronde de 9cm zijn.
Heb er nu nieuwe olie op gedaan en de demping weer afgesteld, helaas door drukte nog niet kunnen rijden, maar zodra ik ermee gereden heb dan zal ik het laten weten, maar ik denk wel dat dit het probleem is geweest, olie vulling blijkt toch wel gevoelig te zijn.

wordt vervolgd...
Husky TE510
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Designer schreef: maar ik denk wel dat dit het probleem is geweest, olie vulling blijkt toch wel gevoelig te zijn.

wordt vervolgd...
wordt vervolgd, dat is zeker..... :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Designer
Berichten: 87
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 15:56
Locatie: Gaanderen

Nou vandaag dus maar weer eens gereden, wat lag de baan er lekker bij in Lichtenvoorde, de vering is nu oke, heeft dus aan de olie gelegen.

groeten
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

...waardoor de voorvering dieper staat.

Hierdoor staat de motor meer voorover en de balhoofdshoek kleiner wordt. De geometrie van het frame is daardoor niet meer goed en wordt het sturen scherper maar rechtuit minder stabiel.

Vandaar dat je problemen met klappen van het stuur op oneffen rechte stukken had en in de bochten té goed stuurde.

Allemaal gezwets achteraf maar misschien hebben we er wat in in de toekomst...
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Plaats reactie