Helicol is gewoon een soort draad waar je weer een andere draad in kan draaien. Mijn vader heeft 2 jaar geleden ofzo een setje gekocht (setjes zijn erg duur , zo'n 250 gulden toen de tijd).
Plaatjes
Je tap in b.v. m6 dus een wat grotere draad (m8 oid) en draai daar de helicol in. In die helicol kan je gewoon weer m6 zetten .
Setjes zijn trouwens wel van perfecte qualiteit (mag ook wel voor het geld )
Helicoils.. hoe en wat?
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do jan 09, 2003 10:21
- Contacteer:
De setjes zijn ook per stuk verkrijgbaar.Dr800s_Big schreef:WOW.....
Das een boel geld voor een low budget klusprojeccie... komt me niet zo goed uit...
Enneh... laten doen? Heb je dan een idee van prijzen?
Gr T.
dus alleen M6 of M8. Dat spreidt de kosten enigsinds.
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Een draad doortappen kan wel maar dan moet het geen blind gat zijn.
Toen ik met mij trialmotor een keer een val op stenen gemaakt had van een metertje of 5 heb ik ook de nodige helicolis moeten tappen maar ze zaten perfect.
Vooral voor in lichtmetaal zijn ze perfect.
Ze schijnen te garanderen dat de verbinding sterker is dan met de originele lichtmetaaldraad verbinding.
Ook het veelvuldig in-en uitdraaien van stalen bouten in lichtmetalen delen (met kans op verdwijnen van de schroefdraad) is definitief voorbij.
Als je het te duur vindt om te kopen kun je eens proberen bij een metaalbewerkingsbedrijf langs te gaan of ze je kunnen helpen.
Je hebt trouwens ook aparte maat boor nodig (op tiende milimeter maat).
Het resultaat is echt fantastisch als je het doet zoals het moet.
Toen ik met mij trialmotor een keer een val op stenen gemaakt had van een metertje of 5 heb ik ook de nodige helicolis moeten tappen maar ze zaten perfect.
Vooral voor in lichtmetaal zijn ze perfect.
Ze schijnen te garanderen dat de verbinding sterker is dan met de originele lichtmetaaldraad verbinding.
Ook het veelvuldig in-en uitdraaien van stalen bouten in lichtmetalen delen (met kans op verdwijnen van de schroefdraad) is definitief voorbij.
Als je het te duur vindt om te kopen kun je eens proberen bij een metaalbewerkingsbedrijf langs te gaan of ze je kunnen helpen.
Je hebt trouwens ook aparte maat boor nodig (op tiende milimeter maat).
Het resultaat is echt fantastisch als je het doet zoals het moet.
Als je genoeg "vlees" hebt kan opboren en gewoon een groter maatje tappen nog wel eens een oplossing zijn (bv. M8 i.p.v. M6).
Is niet altijd mogelijk, maar mocht het wel zo zijn is het in iedere geval een goedkope oplossing.
Suc6
Is niet altijd mogelijk, maar mocht het wel zo zijn is het in iedere geval een goedkope oplossing.
Suc6
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
je kan inderdaad een grotere schroefdraad tappen vb van m6 naar m8 maar houdt er rekening mee dat m6 een stap heeft van 1mm en m8 een stap van 1.25(dus zorg dat je voldoende diepte hebt om te tappen).
de te boren diameter voor m8*1.25 is 6.8mm,als je in aluminium moet boren dan zou ik daar toch niet te veel van afwijken , in ijzer kan je naar 7mm gaan maar houdt er rekening mee hoe groter de kerndiameter hoe zwakker de bevestiging wordt!
ps: als je twijfelt en het moet absoluut vast dan betaan er in de handel lijmsoorten(loctide) naar behoefte:nog goed los te krijgen tot nooit meer los te krijgen,werkt perfect, wel eventjes ontvetten alvorens aan te brengen
groeten wr426f
(ben metaalbewerker-dagelijkse kost)
de te boren diameter voor m8*1.25 is 6.8mm,als je in aluminium moet boren dan zou ik daar toch niet te veel van afwijken , in ijzer kan je naar 7mm gaan maar houdt er rekening mee hoe groter de kerndiameter hoe zwakker de bevestiging wordt!
ps: als je twijfelt en het moet absoluut vast dan betaan er in de handel lijmsoorten(loctide) naar behoefte:nog goed los te krijgen tot nooit meer los te krijgen,werkt perfect, wel eventjes ontvetten alvorens aan te brengen
groeten wr426f
(ben metaalbewerker-dagelijkse kost)