Verschillen tussen '88 '89 '90 en '91+ modellen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Zat eens de specificatie's van het werkplaatshandboek van suzuki te bekijken.


De volgende verschillen werden aangetekend:

'88 SR41
AfbeeldingAfbeelding
Drooggewicht 179kg

Grondspeling 255mm
bore: 105mm
stroke: 84mm
cilinder inhoud: 727cm3
29liter benzine tank waarvan 7 reserve
Achtertrommelrem

'89 SR41
AfbeeldingAfbeelding
Drooggewicht 183kg
grondspeling 255mm
bore: 105mm
stroke: 84mm
cilinder inhoud: 727cm3
29liter benzine tank waarvan 7 reserve
Achterschijfrem

'90 SR42
AfbeeldingAfbeelding
Drooggewicht 185kg
grondspeling 235mm
bore: 105mm
stroke: 90mm
cilinder inhoud: 779cm3
29liter benzine tank waarvan 7 reserve
Ophanging achterschijfrem gecentraliseerd.

'91 SR43
Drooggewicht 194kg
grondspeling 230mm
bore: 105mm
stroke: 90mm
cilinder inhoud: 779cm3
24liter benzine tank waarvan 5.5 reserve
Langere wielbasis waardoor draai radius met 20cm is toegenomen.
Ophanging achterschijfrem gecentraliseerd.
Voorvork 1mm dikker
Achterbrug hoger
De vliegwielkant afstel dop is vervangen van een sleuf naar imbus aansluiting. Deze kan je gewoon nieuw bestellen bij de dealer.

AfbeeldingAfbeelding

1992
AfbeeldingAfbeelding

1993
AfbeeldingAfbeelding

1994
AfbeeldingAfbeelding

1995
AfbeeldingAfbeelding

1996
AfbeeldingAfbeelding

1997
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Duidelijk een patroon te zien waarin de DR Big steeds meer aangepast werd voor weg gebruik.
Laatst gewijzigd door Shifty-PK op zo apr 18, 2010 22:45, 12 keer totaal gewijzigd.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

hmm, ja en nee :roll:

frame is stijver geworden en de voorvork dikker, dit zorgt er weer voor dat hij beter spoort, ook in het terrein...
+ dat de motor wat feller is geworden..
de reden dat we op onze BIG's rijden is de diversiteit van inzetbaarheid,
als ik een fiets zocht voor puur off-road gebruik reed ik op iets lichters :wink:
We kunnen nu met 160+ naar duitseland rijden en daar toch nog redelijk lekker buiten gaan spelen..
maar zou ook graag een BIG hebben die al de voordeelen van de jaartalen combineert :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Aanvullen maar...

wat is precies het verschil tussen de achterbruggen en voorvorken en vanaf welk jaar?

Vanaf welk jaar is de voorschijfrem vergroot? 90 of 91?
Laatst gewijzigd door Shifty-PK op vr dec 14, 2007 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Grapig, had ook net bedacht wat sleuteltips sticky te gaan maken..
zal vast met de v-vork gaan beginnen..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
spgoesdakar
Berichten: 440
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 18:34
Locatie: Uden

De achterbrug van de sr 43 is hoger als die van een 41 en 42.
Verder is ie het zelfde.
DR750 '89 DR800 '90 DR800 '92
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

http://www.dr-big.com/ :shock:

http://www.heise-workstations.de/dr750/DR750-Daten.html :?

Plaatjes toegevoegd en link aan links pagina toegevoegd.
have BIG fun

D.F.M.T.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

de sr 41 brug bestaat in 2 uitvoeringen nl die met trommel of schijfrem.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

de SR43 heeft ten opzichte van de SR42 een :
43mm vorkpoot i.p.v. 40mm
een groter lichthoogte van de nokas (in + 0.11 mm, uit +0.19 mm)
andere carbs en cdi
have BIG fun

D.F.M.T.
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

die vliegwielas-dop(foto) is bij mij dol gedraaid, een souvenir van de vorige eigenaar, heb je die vaak nodig?

groeten

edit: bedoel de imbus om hem los/vast te draaien, niet de schroefdraad van de plug.
Laatst gewijzigd door CrazyWezel op vr jul 04, 2008 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Je hebt hem in iedergeval nodig bij het kleppenstellen, tenzij je eerst de olie eruit laat lopen en de hele carterdeksel eraf haalt, maar dat zou je dus een hoop extra werk geven. nieuwe dop is bij de motor boer 10 tot 15 euro of 13 bij hessler.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Sorry maar niet echt nodig, merkteken staat ook op het vliegwiel.
Als je de kleppen gaat stellen doe je ook de balansasketting en olie wissel [elke 6.000km] dus gaat de carterdeksel er toch af.

En een beetje schuin zetten verkomt dat de olie er uit loopt als je die er in wil houden :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

om de hoeveel km is kleppen stellen nodig?
want volgens mij heeft die van mij dat nog nooit mee gemaakt..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

elke 6000km controleren maar volgens mij is die van mij 3x bijgesteld in 60.000km want verder was het nog binnen de toleranties . Maar het is een karweitje van niets. als je tanks al los hebt 30min werk max.

ergens staat hier ook een link naar het werkplaatshandboek voortaan te noemen als wphb. daar staat alles in qua intervallen en procedures.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Heb de kleppen ook maar 1 x minimaal bijgesteld in iets van 40K, olie en balansasketting zijn de aandachts punten :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

olie heeft ie pas n keer vers gehad, als ik de vorige eigenaar moet geloven dan.. mja zal wel niet veel soeps zijn aangezien er ook maar een brommer ketting op ligt nu..
misschien geen slecht idee om dat ook maar eens te gaan doen..
zal wel eens wphb doorlezen want die heb ik er wel bij gekregen,
1 nadeel.. het is wel in het duits.. en das niet mijn sterkste punt :D
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ach, is makkelijk :wink:

http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=6513

en kleppen op 0.08/0.13 in en 0.15/0.20 uit.

Linker carter er af en rotor op OT zetten [ links om draaien, nummer 1 en 2 op plaatje op elkaar en in en uitlaat kleppen open]

Zou je balansasketting iig cheken, staan bijna altijd te slap bij de BIG's die ik heb open geschroefd, kunnen we wel naar kijken als je voor de banden en kettingset langs komt [ heb ze idd donderdag binnen]

Heb je wel een nieuwe pakking nodig voor het carter verwacht ik, heb er wel 1 liggen die je over kan nemen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

jah sgoed, kost da?

edit: prijs via pb gehad.

edit 2:

net even motor laten lopen tot handwarm blok, toen even laten staan,
rechtgehouden en olie gepeilt, ook om even te checken of het verse olie was of oude meuk, maar hij zag er nog niet afgeragt uit, goed nieuws dus.
denk alleen dat dr een beetje bij moet, zit net op L-streepje.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

verschil in aansluiting van de vaciumslang op de carb's, voor '93 op de linker, daarna op de rechter.
Vanaf '97 elektronische carb stand observatie.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Frans van Roosmalen
Berichten: 796
Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01

zappa.suzuki schreef:Ach, is makkelijk :wink:

kleppen op 0.08/0.13 in en 0.15/0.20 uit.

:wink:
He Zappa,

In mijn versie staat in 0.05 en uit 0.10 is er een reden waarom jij die getallen hierboven aanhoud :?: Of is dit veiligheidsmarge ivm eventuele kromme kleppen :wink:

Gaat waarschijnlijk van het weekend gebeuren dan weet ik of er een revisie aankomt :cry: of niet :D .

Duimen dus. :wink:
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Dat zijn de waardes voor een 800 maar ook aanbevolen voor een 750..
0.5 en 0.10 is erg strak..

Zou dan toch echt minimaal 0.10 en 0.15 aanhouden..
Hoop ergens dat 1 van je kleppen veel te ruim staat en na bij stellen er geen getik meer in je blok zit :wink:

Begin maar vast die dop in je carter in te spuiten met kruipolie, kan goed vast zitten.. wil ie niet los carter deksel er af met BIG schuin en streep op de rotor gelijk aan puntje op blok helft :wink:

En ja, heb pakking en dop liggen :lol:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

die mooie dop met inbus oftewel standaard dolgedraaid rond gat er in ? :lol:
die heb ik nu al veel gesloopt gezien..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Yip,
Erger nog, de 750 heeft een gleuf voor een schroefendraaier :roll: :lol:

Die van mij zijn nog goed maar smeer ze dik in met kopervet en zet ze erg los vast :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Frans van Roosmalen
Berichten: 796
Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01

zappa.suzuki schreef:Dat zijn de waardes voor een 800 maar ook aanbevolen voor een 750..
0.5 en 0.10 is erg strak..

Zou dan toch echt minimaal 0.10 en 0.15 aanhouden..
Hoop ergens dat 1 van je kleppen veel te ruim staat en na bij stellen er geen getik meer in je blok zit :wink:

Begin maar vast die dop in je carter in te spuiten met kruipolie, kan goed vast zitten.. wil ie niet los carter deksel er af met BIG schuin en streep op de rotor gelijk aan puntje op blok helft :wink:

En ja, heb pakking en dop liggen :lol:
Dacht al beter iets te los dan kromme kleppen :wink:

Tsja zo'n brede schroevendraaier heb ik niet :( maar ga 't wwarschijnlijk op de zaak doen en dan kan ik 's ff kijken of ik er wat voor kan maken :D

Heb tegenwoordig ook twee pakkingen :shock: (dacht eigenlijk dat ie bij de erste keer al kaput zou zijn dus meteen een tweede gekocht als reserve) Had jij niet toevallig ook Barros die tip van dat vet aan een kant gegeven :?:

We gaan gewoon lekker kieken woar 't schip strand :D
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Vet aan 1 kant van een carterpakking is gewoon de bom 8)

Je gaat dus lekker warm knutselen? zou ik ook wel willen nu maar ben al erg blij met m'n sleutel plekkie :wink:
Suc6
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie