Lang geen updates geplaatst maar ik ben natuurlijk wel verder gegaan met het projectje. Inmiddels rijdt hij al weer en heb ik er al bijna weer 2000km mee gereden. Eerst nog wat foto's van het opbouwen van het blok...
Nokkenas timen met meetklok en gradenschijf:
Digitale programmeerbare ontsteking inbouwen:
En hier een combinatie die jullie vast nog niet eerder hebben gezien. Een laptop aangesloten op de XT.
Na lang dubben heb ik in eerste instantie voor deze mapping gekozen.
Hier rijdt hij goed mee maar wellicht ga ik er nog wat mee expirimenteren. Ik denk er aan om de vervroeging op 1900 rpm te laten beginnen en de rest zo te laten.
De bedrading van de ontsteking. Hier is ook het open luchtfilter te zien. Inmiddels heb ik die aan de achterkant ook opgehangen zodat hij niet alleen aan het inlaat rubber hangt. Hiervoor heb ik simpelweg een spaak gebogen die middenop het filter aan een m6 boutje komt: Simpel en het zit als een huis.
Ik heb ook nog een Supertrapp uitlaat RVS S-bocht en RVS 41mm voorbocht gemonteerd. Dat was nogal een verhaal omdat twee keer binnen 50km de S bocht is gaan scheuren. De eerste keer heb ik de leverancier de gelegenheid gegeven om het op te lossen. Ik kreeg toen ook meteen een hele nieuwe bocht die hij 100% spanningsvrij voor me heeft opgehangen. Op zich netjes opgelost maar toen hij meteen daarna weer begon te scheuren heb ik het maar zelf opgelost en een extra ophang beugel aan de demper gemaakt. Wel iets minder mooi maar in ieder geval degelijk. Ook de steun waarmee de S bocht aan het frame hangt zit nu in het rubber.
Afstellen van het geheel ging ook erg goed. In eerste instantie startte hij nogal slecht maar dat was simpel opgelost omdat ik van te voren al elke maat stationairsproeier had ingekocht. Kwestie van allemaal even proberen dus. Nu start hij prima en meestal bij de eerste kick. Als hoofdsproeier heb ik een van buitenaf verstelbare hoofdsproeier gekocht. Dat werkt ook super makkelijk en binnen een paar sprintjes had ik de juiste maat eigenlijk al te pakken. Met de acceleratiepomp ben ik nu nog aan het klooien. Ik heb hem nu zo ingesteld dat hij haast niks inspuit en nog heb ik de indruk dat het te veel is. Ik denk dat ik hem er maar eens helemaal afhaal. Eerst spoot hij harstikke veel in en bokte hij als ik het gas snel open trok. Tegelijkertijd kwam er dan zwarte rook uit de demper dus dan weet ik eigenlijk genoeg. Zoals gezegd spuit hij nu haast niets meer en en hij pakt echt veel beter op. Ook is hij van 1:16 naar 1:22 gegaan dus dat is ook mooi meegenomen.
Ter illustratie... Zo klinkt hij nu ongeveer (nog met de acceleratie pomp vol inspuitend dus ik kon niet meteen volgas geven):
http://youtube.com/watch?v=ZMlO9dEbDt8
8000rpm!!!
En zo goed start hij nu:
http://youtube.com/watch?v=bzqXxEXi7E8
Het laatse dingetje wat ik er aan gedaan is, is het monteren van een nieuwe kettingset. Vertanding is nu 16/44 in plaats van de standaard 16/42. Ik heb meteen ook de kettingdrager gemodificeerd. Standaard is dit bij de XT gelagerd door een ijzeren bus die om een bus op je naaf loopt. Dit moet je regelmatig smeren met de vetspuit en dat geeft meestal een enorme janboel. Daarnaast is het gewoon een slecht systeem want op een gegeven moment krijgt het vanzelf te veel speling waardoor je tandwiel alle kanten op gaat. Ik had een paar weken een mooie
handleiding gevonden hoe je hem om kon bouwen naar een kogellager dus dat heb ik ook maar meteen gedaan.
Zo, dat was weer een hele update. Op het moment rijdt hij dus goed maar dat wil niet zeggen dat het project ook afgelopen is. Ik krijg een beetje het idee dat het ook een beetje een project oneindig wordt omdta ik telkens weer nieuwe dingen bedenk... Maar dat is niet zo erg want verkopen doe ik hem toch niet meer. Next op de agenda staat een sterkere koppeling want die slipt af en toe een beetje. Net genoeg om irritant te zijn bij het wheely-en. Ook heb ik via eBay een 2005 voorvork en remsysteem van een KTM EXC gekocht en die moet er op termijn dus ook nog op gebouwd worden.