hoi,
ik heb onlangs een ktm LC4 600 gekocht in SM uitvoering eerste inschrijving is uit '95
Nu is het zo dat alsik ergens aankom de koppeling vaak niet in neutraal wilt komen. Dan duw ik het pedaaltje van uit 1ste omhoog,maar wil deze niet verder, ik geraak dus op dat moment niet in neutraal of in 2de versnelling (bij het stilstaan koppeling ingeduwd)
Iemand enig idee hoe dit kan komen ? Als ik de motor afzet en vervolgens beetje naar voor en naar achter duw kan ik hemwelin neutraalzetten of in 2de versnelling... :s
Heeft er iemand een idee van wat dit kan zijn ?
koppeling wil niet in neutraal bij stilstaan
Moderator: ghulst
Dat lijkt sterk op een plakkende koppeling. Al eens geprobeerd de koppelingskabel bij te regelen? Als dat niet helpt zou ik het koppelingsdeksel eens afnemen en de ganse koppeling inspecteren: koppelingsplaten niet te krom, klauw niet te hard ingeslagen aan de zijkant van de tanden, drukveren OK (allemaal van dezelfde en de juiste lengte), regeling drukplaat OK, lager vd koppeling nog goed ?
Als hier ook alles in orde is, kan het nog een probleem (slijtage) met de schakelvork zijn. Weet niet waar die zit bij KTM, maar waarschijnlijk achter of naast de koppelingsklauw. Een andere, dunnere olie gebruiken zou ook kunnen helpen. Motor moet wel eerst op temperatuur gekomen zijn voor je weet of dit helpt. Veel motoren hebben last van plakkende koppeling bij koude motor.
Afin, veel plezier ermee !
Bart
Als hier ook alles in orde is, kan het nog een probleem (slijtage) met de schakelvork zijn. Weet niet waar die zit bij KTM, maar waarschijnlijk achter of naast de koppelingsklauw. Een andere, dunnere olie gebruiken zou ook kunnen helpen. Motor moet wel eerst op temperatuur gekomen zijn voor je weet of dit helpt. Veel motoren hebben last van plakkende koppeling bij koude motor.
Afin, veel plezier ermee !
Bart
Niets aan doen. Zoals Freek al zegt doen ze dit allemaal, omdat de slag van de koppeling niet groot genoeg is. Je went er wel aan om 'm op tijd in z'n vrij te zetten.
Wat je zou kunnen proberen als het echt niet went: 'beneden' bij de koppeling de kabel dichter bij het asje aan het armpje vastmaken: dus het armpje van de koppeling verkleinen.
Maurice
Wat je zou kunnen proberen als het echt niet went: 'beneden' bij de koppeling de kabel dichter bij het asje aan het armpje vastmaken: dus het armpje van de koppeling verkleinen.
Maurice
Dan maak je de krachtarm wel korter, waardoor je koppelingshendel moeilijker zal kunnen ingeknepen worden. Maar het kan wel, en er bestaat ook zoiets als "Easy Clutch": een simpel hefboomsysteempje tussen hendel en koppelingskabel om je koppeling weer lichter te krijgen.mmrizio... schreef: Wat je zou kunnen proberen als het echt niet went: 'beneden' bij de koppeling de kabel dichter bij het asje aan het armpje vastmaken: dus het armpje van de koppeling verkleinen.
Maurice
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do jul 17, 2003 01:56
- Locatie: Belgie (Ranst)
- Contacteer:
Wat bedoel je juist met die "easy clutch" ?Bart M schreef:Dan maak je de krachtarm wel korter, waardoor je koppelingshendel moeilijker zal kunnen ingeknepen worden. Maar het kan wel, en er bestaat ook zoiets als "Easy Clutch": een simpel hefboomsysteempje tussen hendel en koppelingskabel om je koppeling weer lichter te krijgen.mmrizio... schreef: Wat je zou kunnen proberen als het echt niet went: 'beneden' bij de koppeling de kabel dichter bij het asje aan het armpje vastmaken: dus het armpje van de koppeling verkleinen.
Maurice
iig iedereen bedankt, ik zal wel zien na een weekje of 2-3 of ik het onder de knie heb (letterlijk dan ) moest het dan nog niet lukken laat ik hier nog wel iets weten
@KTM LC4 600 SM
Kijk bvb eens op:
www.motoworldracing.com/easy_clutch.html
Is hier ook gemakkelijk te verkrijgen in de motor-zaken.
www.motoworldracing.com/easy_clutch.html
Is hier ook gemakkelijk te verkrijgen in de motor-zaken.
Niet alleen de oudere KTM's , de nieuwe hebben dat ook !!Freek schreef:De oudere KTM's hadden dit probleem allemaal.
Wat ook helpt, is even wat gas geven terwijl je hem in neutraal zet.
Jo VdB
Mijn TTR heeft t ook wel eens. Ik laat m dan een klein stukje aangrijpen (net alsof je optrekt) en dat is meestal voldoende om de spanning er een beetje af te krijgen. 9 van de 10 keer krijg ik m daarna zonder problemen in zijn vrij
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Had die van jou het ook dan?Jo VdB schreef:Niet alleen de oudere KTM's , de nieuwe hebben dat ook !!Freek schreef:De oudere KTM's hadden dit probleem allemaal.
Wat ook helpt, is even wat gas geven terwijl je hem in neutraal zet.
Jo VdB
Hem met de hand in de 0 zetten wil ook nog wel eens werken (met de hand ben je toch wat preciezer)
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Volgens mij doet Easyclutch precies hetzelfde als ik beschreef... maar dan omgekeerd. Dan kom je dus nog verder van huis doordat de slag van de koppeling nog minder is.
Als je nog de originele koppelingsveren gebruikt kun je de arm wel wat korter maken, hoewel je na een dag koppelen vast wel last van je arm zult krijgen. Als je zwaardere koppelingsveren gemonteerd hebt (trucje als je last hebt van slippende koppeling) zou ik het niet doen zonder een goed sportschoolabonnement.
Maurice
Als je nog de originele koppelingsveren gebruikt kun je de arm wel wat korter maken, hoewel je na een dag koppelen vast wel last van je arm zult krijgen. Als je zwaardere koppelingsveren gemonteerd hebt (trucje als je last hebt van slippende koppeling) zou ik het niet doen zonder een goed sportschoolabonnement.
Maurice
@Maurice: heb het ooit gehad voor m'n Husky TE610(had ook sterkere veren en plakkende koppeling). Had niet het idee dat de slaglengte minder geworden was met Easy Clutch. Het "plakken" los je er niet mee op, maar de zware koppeling zou toch moeten verbeteren.mmrizio... schreef:Volgens mij doet Easyclutch precies hetzelfde als ik beschreef... maar dan omgekeerd. Dan kom je dus nog verder van huis doordat de slag van de koppeling nog minder is.
Maurice
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: di apr 15, 2003 09:06
- Locatie: Belgie mechelen
- Contacteer:
wat wij deden bij de zijspan was de helft van de voorgeschreven motorolie gebruiken en de andere helft ATF olie gebruiken
dit helpte bij het nog stilletjes vooruit kruipen van de motor als de koppeling was ingetrokken nooit geen problemen mee gehad weet nu niet of het ook helpt om de motor beter in neutraal te krijgen maar als het je zo erg stoort is het eventueel het proberen waard
dit helpte bij het nog stilletjes vooruit kruipen van de motor als de koppeling was ingetrokken nooit geen problemen mee gehad weet nu niet of het ook helpt om de motor beter in neutraal te krijgen maar als het je zo erg stoort is het eventueel het proberen waard