XR600 startprobleem

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

Zaterdag heb ik 'm daar heen gebracht, voor de rest is het dus even afwachten. De eigenaar leek me btw best okay.
xrmanu

Misschien is de alternator stuk...Xr's (600) van begin de jaren 90 hadden dit probleem (slechte serie alternators?).Werd in garantie vervangen.Heb het zelf 10 jaar geleden gehad met een '90 .Starten ,probleemloos rijden ,stilleggen ,30 sec later proberen te starten = niks meer.

Nieuwe alternator of herwikkelen :cry:
$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

Thx voor de tip, maar hij staat inmiddels bij motorhuis de Doelen en het euvel is gevonden, er was een klep kromgeslagen. Woensdag hoor ik meer.
Gast

Best alle in & uitlaatklepjes laten herslijpen en roderen ,maak een groot verschil in koppel en vermogen onderin bij een XR.
Kijk ook of de chokeklep nog heel is,deze breekt gemakkelijk (metaalmoeheid) als je de choke te lang laat op staan of vergeet.Ik vervang deze steeds door een inox chokeklep (gelazerd).
Ook hierdoor kan een in of uitlaatklep krom of een klepzitting slecht zijn. =slecht starten :shock:

Grt. Manu
Aalst -Belgium
$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

Okay, HELP!!!

Ik word net opgebeld. IPV 1 klep zijn er inene 2 kleppen krom. Terwijl toen ik er zaterdag was is mij laten zien dat er 1 klep krom was en dat 1 klep de zuiger had geraakt. In plaats van de 30 euro die mij verteld is dat het arbeidsloon is is het nu inene 35 euro. Om het helemaal te laten fixen zou het inene 435 EURO KOSTEN. Mede dankzij 8 uur arbeidsloon. Wat moet ik nou, dit is toch niet normaal, ik heb er echt niet inene 1000 PIEK voor over om die gasten te spekken waar 65% arbeidsloon is.

Verder zouden ze voor 105 euro het blok eronder uit halen om er achter te komen wat er allemaal aan de hand is. Als ze er eerder achter zouden komen hoefde natuurlijk niet het hele blok eronderuit en nu zou ik alsnog 105 euro moeten betalen voor het eraf halen van de kop. Nu lijkt dit me geen 2 uur werk, toch?

Nu is de vraag. Zou iemand anders mij kunnen helpen hierbij? Of moet ik het zelf gaan proberen. Ik vind het allemaal kut wat er aan de hand is en snap dat zij er ook tijd en moeite in steken, maar dit is toch bullshit. Ik vind 1000 piek een hoop geld voor het eraf halen van de kop, 2 kleppen vervangen en de boel weer in elkaar zetten.

Ook zou in het eerste uur arbeid de kleppen zijn afgesteld, maar merken ze dan niet dat de kleppen krom zijn?? Ik vind het maar een vage zaak hoor.

Wie kan mij helpen, ik heb gezegt vanmiddag terug te bellen. Elk advies is welkom.
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Ik vind het een normale prijs.
Soms zie je niet direkt dat er een 2e klep krom is. Geen risico. Gewoon 2 nieuwe kleppen erin. Enne 8 uur a 35 euro? Niet te duur hoor. Zeker niet als dat in de BTW is.

[edit] om de kop eraf te halen moet het blok eronderuit. Dat is dus bij elkaar al minimaal 2,5 uur werk, zonder schoonmaken en nameten.
Afbeelding
$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

de ex zot schreef:Ik vind het een normale prijs.
Soms zie je niet direkt dat er een 2e klep krom is. Geen risico. Gewoon 2 nieuwe kleppen erin. Enne 8 uur a 35 euro? Niet te duur hoor. Zeker niet als dat in de BTW is.

[edit] om de kop eraf te halen moet het blok eronderuit. Dat is dus bij elkaar al minimaal 2,5 uur werk, zonder schoonmaken en nameten.
Het blok is er niet onderuit geweest, toen ik er zaterdag was zat het blok gewoon netjes onder de motor met de kop er af.

Dan vind ik het de vraag of een specialist met zoiets 8 uur lang permanent bezig is?
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Het blok is op zijn minst gekanteld geweest, tenzij ze de haakse slijper in je frame hebben gezet.

Ja. Een specialist is hier 8 uur mee zoet.
Afbeelding
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

35€ per uur is eerder weinig dan veel.... meeste motorzaken vragen toch rond de 40-45€ per uur..... :cry: .

$tranger schreef:
de ex zot schreef:Ik vind het een normale prijs.
Soms zie je niet direkt dat er een 2e klep krom is. Geen risico. Gewoon 2 nieuwe kleppen erin. Enne 8 uur a 35 euro? Niet te duur hoor. Zeker niet als dat in de BTW is.

[edit] om de kop eraf te halen moet het blok eronderuit. Dat is dus bij elkaar al minimaal 2,5 uur werk, zonder schoonmaken en nameten.
Het blok is er niet onderuit geweest, toen ik er zaterdag was zat het blok gewoon netjes onder de motor met de kop er af.

Dan vind ik het de vraag of een specialist met zoiets 8 uur lang permanent bezig is?
Specialist is denk ik wel een 8 uur daar mee bezig ja, onderschat het niet hoeveel werk het is voordat je de kop uberhoud al los heb.... (hij een 2-taktje gaat dat toch wat makkelijker :lol: )
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Oke haal die motor maar terug. Met z'n allen geven we wel raad hoe je dat moet aanpakken. Toch, mannen...???
En natuurlijk kunnen we niet in je portomonee kijken maar ook ik heb, helaas, geleerd dat er altijd "vreemde"dingen naar voren komen als een dealer met je blok bezig gaat. En die vreemde dingen zijn soms terecht en vaak niet :twisted:
Ja het klinkt kloterig, maar mijn ervaring is dat de goede helaas het onderspit hebben gedolven in deze wereld.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
xrmanu

Om de cilinderkop van een xr600 er af te halen moet enkel de carbu en spruitstuk eraf,dan kan je het kleppendeksel met wat moeite naar achter schuiven(nokkenas naar beneden gericht),richting luchtfilterkast ,als dit gebeurd is kan de nokkenas los en kan de kop eraf,das ongeveer een uur werk.Kleppen nakijken en bijwerken is een delikaat en tijdrovend werkje,naar gelang het soort materiaal je ter beschikking(prof. of niet) hebt(voor herslijpen/roderen).Bij een revisiebebrijf duurt dit missch. een 1.5 uur ,moet je alles met de hand doen kan dit tot 1.5 uur per klep gaan als je alles perfect wilt! Vergeet ook de dichtingen op de klepstelen niet te vervangen (olieverbruik).
Dit blok kan ofwel al eens open geweest zijn en verkeerd gemonteerd (kleptiming) ofwel de chokeklep of wel heeft de distributieketting zoveel speling dat ze over de tanden is geschoten (timing in de war).

Je kan de zaak laten dichtgooien en de motor zo trachten te verkopen ofwel kan je alles deftig nakijken en reviseren (wat geld gaat kosten)en waarschijnlijk nog jaren een goeie motor hebben..
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

huskie schreef:Oke haal die motor maar terug. Met z'n allen geven we wel raad hoe je dat moet aanpakken. Toch, mannen...???
.
Je hebt gelijk, huskie. Wat je zelf doet, doe je trouwens meestal beter. En vooral: je leert er door en dat kan men je nooit meer afpakken.
$tranger, ook al ben je geen techneut, je motor-onderhoud en "eenvoudige" reparaties zelf doen leer je snel. Het begrip eenvoudig houdt met de tijd meer en meer in. En voor je't weet ben je een XR-specialist, zoals xrmanu (blijkbaar) er een is. Op dit moment heren forum-leden vrees ik dat $tranger nog wat te groen achter de oren is om zelf zijn kleppen- en distributiekettingprobleem op te lossen. Ik vermoed ook dat onze $tranger heel ongeduldig is om met zijn nieuwe aanwinst te doen waar hij voor gemaakt is, nl gas geven! Dus:woont niemand van jullie dicht genoeg in de buurt om te tonen hoe het moet. dwz eerst gaan kijken wat er allemaal moet vervangen worden, en daarna, als $tranger z'n stukken in huis heeft, tonen hoe je zo'n blokje terug in mekaar gooit.
Zou het zelf doen, maar 200km ism me toch wat te ver.
In the mean while zou ik $tranger willen aanraden zich een goed werkplaatshandboek aan te schaffen (of ergens van op een site, dacht ik op dit forum gelezen te hebben), dit ook te lezen (ook heel belangrijk) en proberen toe te passen. Als je de franse taal machtig bent is Revue Moto Technique nr.101 een aanrader. Maar er bestaat ook een nederlandstalige voor de XR600 (uitgever mij niet bekend). Speciaal Honda-gereedschap heb je (voor de "eenvoudige" dingen) echt niet nodig hoor. Maar als je iets koopt, koop dan degelijk gereedschap ! Goedkoop spul is op termijn duurder, dat heb ik intussen met schade en schande geleerd.
Veel sleutelplezier, en succes toegewenst !
Bart M
$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

Hey, thx voor je reactie.

Ik ben zelf niet helemaal groen hoor. Heb vroeger een MTX gehad en qua rijwiel gedeelte is het echt bijna een XR, het grote probleem blijft het hele viertakt. Ik snap het princiepe wel hoor.

Ik heb 'm dus afgelopen zaterdag opgehaald. Mijn plan is om nu gewoon 2 nieuwe klepjes te kopen, die er in te zetten en rijden. Van de winter gaat ie toch helemaal uit elkaar en ga ik ALLES reviceren. En dit seizoen ga ik toch niet veel rijden. Dus wil ik 'm gewoon cheap rijdend hebben.

Ik ga er binnenkort aan beginnen, heb een werkplaatshandboek en als ik vragen heb dan zal ik ze zeker weer hier stellen. Allemaal hartelijk dank voor de steun.
appie
Berichten: 11
Lid geworden op: do mar 20, 2003 23:37

kijk even of er niet een stuk uit de choke klep is gebroken dan vallen de stukjes boven de cilinder en kan je hem ook niet meer rond trappen
die alluminium choke klep is een kwaaltje van honda

groetjes ap
Gentle Giant
Berichten: 54
Lid geworden op: do jan 09, 2003 10:21
Contacteer:

jorma schreef:recept voor bougiesleutel:

men koopt een pijpsleutel 18/19
slijpt deze doormidden
last er een verbindingsmoer m10 op (een hoge moer)
en met sleutel 17 draai je het zaakje los
tada en eet smakelijk
Nog een oplossing: ipv een moer er een (oude) dop inlassen.
Kun je de bougiesleutel met een ratel draaien.
Gast

Je wilt echt niet naar een motorzaak joh je hebt em al bijna gemaakt.
Waarschijnlijk is je nokkenasketting versleten waardoor de spanner em niet meer kan spannen. Hierdoor is ie waarschijnlijk bovenop de tandjes gaan lopen waardoor het leek dat je kickstarter vastzat. Daarna heb je em waarschijnlijk er doorheen geduwd en is ie een paar tandjes van tijd af gelopen. Hoe dit te checken:
-kleppendoppen eraf (bahco of sleutel/dop 24)
-twee schroefjes aan de linkerkant van het blok eraf (eentje om de krukas rond te draaien eentje voor de merktekens
-bougie eruit en een schroevendraaier erin

ken je het principe van een viertakt? zoniet -> leren
nu wil je je krukas ronddraaien en check of er met je klepjes gebeurt wat ermee moet gebeuren bij een bepaalde stand van je zuiger (aan de hand van de schroevendraaier in het gat van je bougie.

Dit is een ruwe schatting, als je het goed wilt doen dan pleur je je kleppendeksel eraf (NEE hiervoor hoeft niet het hele blok eruit want als je een beetje gemakkelijk bent dan schroef je je spruitstuk eraf en kun je de deksel richting deze kant net eraf draaien.
Hierna zet je je krukas (onderste gaatjes) op de markering (bovenste gaatje) T (don't get your gaatjes mixed up in your personal life). en check je of je twee markeringen op je nokkenastandwiel in een lijn lopen met de bovenkant van je kop (van de motor).

Is dit niet zo -> nieuwe ketting erop.
Is dit wel zo -> ander probleem, dan hoor ik het wel want ik heb nu wel ff genoeg getiept.

succes ermee
$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

Naar aanleiding van het gigantisch helpende stuk tekst van "Gast" (don't mix up dat ie bij mij te gast is :wink:) toch even hier een update van mij.

Samen met een goede vriend hebben we uiteindelijk het hele blok eruit gefixt. De hoofdreden was om inderdaad de nokkenasketting te vervangen en ook omdat de achterbrug vast gerot zat en de kop van de achterbrug as eraf was gerot. Om goed kracht te zetten was het belangerijk het blok er uit te hebben.

Aan het blok hebben we dus de nokkenas ketting vervangen, en de spanner hevel en dus 2 nieuwe inlaatkleppen, 4 nieuwe klepseals en dus nog wat nieuwe pakkingen.

Momenteel ligt de motor nog bijna helemaal uit elkaar. Het blok zit wel weer helemaal in elkaar, maar zit er nog niet onder. De achterbrug heeft flink wat aandacht en tijd gekost. Maar zo gauw die er weer in zit komen mijn Excel supermotard wielen er onder en gaat het blok er weer onder. Dan is ie in no time weer rijdend. Was eigenlijk gister al weer de bedoeling, maar er kwam echt vanalles tussen en dan ben je alsnog tot 12 uur 's nachts bezig :roll:

En btw, over de Doelen hoor ik wel meer niet zo positieve berichten, toch dingen die niet zo helemaal netjes zijn.
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

Anonymous schreef: -bougie eruit en een schroevendraaier erin

stand van je zuiger (aan de hand van de schroevendraaier in het gat van je bougie.
Akkoord met alles, behalve die schroevendraaier in het bougiegat: toch maar liever een zachter materiaal gebruiken, vb platic staafje, rietje oid. Die nicasil-cilinderwand is zo al snel genoeg beschadigd.
$tranger, blij te horen dat het einde van de lijdensveg in zicht is. Wat bedoel je eigenlijk met een afgerotte kop vd achterbrug? Kapotte lagers of verroeste assen of echt het aluminum vd brug? Dat laatste zal wel niet simpel te herstellen zijn, wel?
Bart
$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

Nou, de kop van de achterbrug as was er af gerot. Toch bleef de as vastzitten in de bus die in de achterbrug zit. Uiteindelijk kregen we de as er toch niet uitgetikt en hebben we de as tussen het frame en de brug doorgezaagd. Toen was het nog een heel probleem om de lagers die in de achterbrug zitten er uit te slijpen en te tikken. Dat is uiteindelijk gister gelukt. Een andere vriend zou nog ff die achterbrug netjes maken zodat de nieuwe lagers er in kunnen.

Maar iig, alles was goed rot van binnen, maar het komt wel weer goed is mij verteld :)
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

Hmm, dat krijg je door weinig onderhoud hé. Lagers moeten nu eenmaal regelmatig ingevet worden. Heb je ook de lagers van het Pro-link-systeem gecontroleerd op speling? En een nieuwe achterbrug-as heb je blijkbaar ook nodig, zal weer wel wat kosten vrees ik. Misschien 2-de hands ergens op de kop te tikken?
$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

Heb ik allemaal al gekocht en het was inderdaad weer eens aardig duur :(
Plaats reactie