Hallo,
Ik heb een mooie advertentie gevonden van een crossmotor die 1 seizoen SM heeft gelopen. Nu vroeg ik mij af hoe het zit met de (algemene) slijtage die een motor oploopt bij SM, is die hoger of net lager dan wanneer deze voor cross wordt gebruikt?
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden
Grtz,
Ebertus
Slijtage cross <=> SM
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Bij SM wordt het rijwielgedeelte minder belast. Bak maakt niet veel uit. Krukas, Cylinder en kop worden wel zwaarder belast bij SMebertus schreef:Hallo,
Ik heb een mooie advertentie gevonden van een crossmotor die 1 seizoen SM heeft gelopen. Nu vroeg ik mij af hoe het zit met de (algemene) slijtage die een motor oploopt bij SM, is die hoger of net lager dan wanneer deze voor cross wordt gebruikt?
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden
Grtz,
Ebertus
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
En je koppeling niet te vergeten!!
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Daar dacht ik nog even aan maar crossers gebruiken die ook wel. Een SM-er gebruikt de koppeling bij het remmen om het motorremmen te dempen en een crosser gebruikt hem juist meer tijdens het gas geven. Ik weet niet wat erger is...Mario2t schreef:En je koppeling niet te vergeten!!
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Ik bedoelde meer het volgende:
Omdat je ( bijna) geen wielspin hebt, krijgt zowel de bak, als de koppeling hardere klappen bij het schakelen.
Daat houdt je bak niet van, maar je koppeling zeer zeker niet.
Omdat je ( bijna) geen wielspin hebt, krijgt zowel de bak, als de koppeling hardere klappen bij het schakelen.
Daat houdt je bak niet van, maar je koppeling zeer zeker niet.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ja, dat is zo. Op de weg moet je eigenlijk wel een transmissie demper in je achterwiel hebben.Mario2t schreef:Ik bedoelde meer het volgende:
Omdat je ( bijna) geen wielspin hebt, krijgt zowel de bak, als de koppeling hardere klappen bij het schakelen.
Daat houdt je bak niet van, maar je koppeling zeer zeker niet.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Ik hoor jullie zeggen dat de motor eigenlijk algemeen zwaarder belast wordt dan een full cross? Ik weet dat de zuiger en krukas met bijhorende lagers vernieuwd zijn maar verder zou alles er nog goed uitzien zegt de verkoper. Zou ik volgens jullie dan toch maar beter voor een motor gaan die op de crossbaan gelopen heeft?
grtz
grtz
Als ik zo naar die SM wedstrijden kijk en dan zie hoe die mannen terug schakelen, heb ik spijt met de bak. Bij cross gebeurt het ook maar dan heb je nog altijd, zoals Mario2T schrijft, de slip door de ondergrond, wat op asfalt geheel weg is. Aan de andere kant is het rijwielgedeelte en ook het motor (zuiger) gedeelte m.i. wat minder belast door vervuiling dit in tegenstelling tot de crossers /enduristen.
Koeling zal ook wel altijd optimaler zijn omdat er geen (bijna) vervuiling van de radiateurs is geweest.
Als de prijs goed is en de motor is niet van een echte SM topper geweest dan, dan was mijn keuze toch wel vrij gemaakt.
Koeling zal ook wel altijd optimaler zijn omdat er geen (bijna) vervuiling van de radiateurs is geweest.
Als de prijs goed is en de motor is niet van een echte SM topper geweest dan, dan was mijn keuze toch wel vrij gemaakt.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Hoe driften bij supermoto ?
a) liefst voldoende snelheid hebben
b) koppeling intrekken tot op punt dat koppeling net slipt
c) dan snel door alle versnellingen heentrappen
d) intussen ook lichtjes de achterrem aantikken
e) niet vergeten in te sturen natuurlijk ...
--> om maar te zeggen dat supermotorijden je bak en koppeling toch erg belast (of je zou er een slipperkoppeling in hebben moeten zitten)
Jo VdB
a) liefst voldoende snelheid hebben
b) koppeling intrekken tot op punt dat koppeling net slipt
c) dan snel door alle versnellingen heentrappen
d) intussen ook lichtjes de achterrem aantikken
e) niet vergeten in te sturen natuurlijk ...
--> om maar te zeggen dat supermotorijden je bak en koppeling toch erg belast (of je zou er een slipperkoppeling in hebben moeten zitten)
Jo VdB
Ik denk ook dat die SM's zwaarder belast worden.
Dit is allemaal veel bruusker dan bij cross. Behalve het rijwielgedeelte zoals ik hierboven al las. Maar die koppeling en bak zien echt wel af, en dat hangt nie zo zeer alleen van de snelheid van de rijder af. De bak ziet af doordat een sm veel sneller grip heeft, waardoor er meer kracht komt op die as van je voorste tandwiel. Bij cross gaat veel kracht verloren in je wheelspin. Als de krachten dan te groot worden ben je eigelijk gewoon een put aan het graven en heb je helemaal geen grip.
Dit is allemaal veel bruusker dan bij cross. Behalve het rijwielgedeelte zoals ik hierboven al las. Maar die koppeling en bak zien echt wel af, en dat hangt nie zo zeer alleen van de snelheid van de rijder af. De bak ziet af doordat een sm veel sneller grip heeft, waardoor er meer kracht komt op die as van je voorste tandwiel. Bij cross gaat veel kracht verloren in je wheelspin. Als de krachten dan te groot worden ben je eigelijk gewoon een put aan het graven en heb je helemaal geen grip.