hallo,
Ik ga van de week bij een Suzuki dr400 kijken, de verkoper beweerde dat hij weinig offroad heeft gereden maar dat is natuurlijk maar de vraag.
Daarom lijkt het me verstandig wat informatie in te winnen wat betreft 2e hands suzuki dr400's. Zijn er hier mensen die weten van mogelijke problemen bij deze motoren, en waar ik goed naar moet kijken?
Ik ben trouwens een beginnend offroad rijder, en voor het eerst op dit forum.
mvg,
Bart
waar moet ik op letten bij aanschaf dr400 (2005)
Moderator: ghulst
Alles uit de kast dan:
Bokje mee en speling wiellagers en balhoofd controleren. Neem iemand mee als je niet zelf weet hoe dat moet.
Vraag of je 'm warm mag laten lopen en een paar cl olie mag aftappen voor een olieanalyse.
Dan weet je precies wat de conditie van de motor en alle bijbehorende lagers, koppelling etc. is en of je 'm moet laten staan.
Verder zijn er wel diverse dingen die je kunt checken maar dan moet je schroeven aan de motor en dat mag vast alleen als je 'm gekocht hebt.
Zolang als alles lijkt te werken is het niet kapot. Als je 'm gekocht hebt kan je wel een grondige inspectie doen van eventueel losgelopen primary drive nut (zit in de buurt van de koppeling), de pakking van de uitgaande as bij het voortandwiel controleren op lekkage en de stand van de nokkenaskettingspanner. Deze laatste voorzichtig demonteren en het aantal tandjes tellen dat nog over is.
Verder zou je nog een compressietest kunnen doen, maar Arjen weet dat het demonteren van de cylinder van een DRZ nog geen half uur werk is, dat is bij deze motor geen probleem.
Het ergste is het als er flink mee gecrossed is. Dat kan je zien doordat een crosslaars icm zand de grijze lak van de rechter magnesium kap op het koppelingshuis kaalgeschuurd heeft. Als je daar geen krasje ziet, dan is er iig niet mee gecrossed.
Bij twijfel vraag je Arjen of mij mee voor de aankoopkeuring. Arjen weet mijn nummer!
Bokje mee en speling wiellagers en balhoofd controleren. Neem iemand mee als je niet zelf weet hoe dat moet.
Vraag of je 'm warm mag laten lopen en een paar cl olie mag aftappen voor een olieanalyse.
Dan weet je precies wat de conditie van de motor en alle bijbehorende lagers, koppelling etc. is en of je 'm moet laten staan.
Verder zijn er wel diverse dingen die je kunt checken maar dan moet je schroeven aan de motor en dat mag vast alleen als je 'm gekocht hebt.
Zolang als alles lijkt te werken is het niet kapot. Als je 'm gekocht hebt kan je wel een grondige inspectie doen van eventueel losgelopen primary drive nut (zit in de buurt van de koppeling), de pakking van de uitgaande as bij het voortandwiel controleren op lekkage en de stand van de nokkenaskettingspanner. Deze laatste voorzichtig demonteren en het aantal tandjes tellen dat nog over is.
Verder zou je nog een compressietest kunnen doen, maar Arjen weet dat het demonteren van de cylinder van een DRZ nog geen half uur werk is, dat is bij deze motor geen probleem.
Het ergste is het als er flink mee gecrossed is. Dat kan je zien doordat een crosslaars icm zand de grijze lak van de rechter magnesium kap op het koppelingshuis kaalgeschuurd heeft. Als je daar geen krasje ziet, dan is er iig niet mee gecrossed.
Bij twijfel vraag je Arjen of mij mee voor de aankoopkeuring. Arjen weet mijn nummer!
Laatst gewijzigd door Noppy op do nov 06, 2008 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is alleen maar het imago
Zolang als je er alleen maar kogels op afvuurt dan gaat 't wel
Maar als je er mee gaat rijden...
Nee, alle gekheid op een stokje. Als je het ontwerp beschouwt, dat dateert uit de negentiger jaren, dan is 't niet gek, behoorlijk onderhoudsarm, maar toch wel een paar puntjes die je moet beseffen:
1. bak en blok delen dezelfde olie. De olie degradeert dus vrij snel, dus ik zou voor een beginnende off-roadrijder, die over de weg naar zijn stekkies toerijdt elke 1.000 km olie en filter wisselen adviseren.
2. het gewicht; je tipt vaak zachtjes over, omdat 1 teen of voet het niet houdt.
3. roest- en pitvorming op de tandwielas spacer. Koop er eentje van RVS voor 15 € en dat is ook weer afgehandeld! Dit speelt vooral voor mensen die allroad-ritjes rijden in het hoge gras.
De voordelen:
1. Dry sump tov sommige KTM's: als beginner val je vrij vaak en ligt de motor nog een paar seconden (of zelfs minuten) draaiend op zijn kant. Een wetsump kan daar absoluut niet tegen. Meindert is een hele goede rijder, 1 keer gevallen en motor laten draaien, zat klem met zijn been of zo. Half jaar later big end eruit.
2. Vrij conventionele technologie: goedkoop, simpel en beproefd, bijv. geen USD. Ik rij nu na 4.5jr nog met mijn eerste oliekeerringen in mijn vork.
3. Het is een 'dual sport'. Google daar maar eens op en er is écht verschrikkelijk veel voor te krijgen, grote tanks, bagageracks, werkelijk te veel om op te noemen en allemaal voor een appel en een ei.
Mijn vriendje met een GG450FSE heb ik al drie keer moeten afslepen met gebrek aan benzine. Er gaat 7 liter in, maar als je stilstaat gaat er maar 5.4 liter in. Een KNMV-rondje kom je niet rond. Waar is de grote tank, 13L te koop?
Zolang als je er alleen maar kogels op afvuurt dan gaat 't wel
Maar als je er mee gaat rijden...
Nee, alle gekheid op een stokje. Als je het ontwerp beschouwt, dat dateert uit de negentiger jaren, dan is 't niet gek, behoorlijk onderhoudsarm, maar toch wel een paar puntjes die je moet beseffen:
1. bak en blok delen dezelfde olie. De olie degradeert dus vrij snel, dus ik zou voor een beginnende off-roadrijder, die over de weg naar zijn stekkies toerijdt elke 1.000 km olie en filter wisselen adviseren.
2. het gewicht; je tipt vaak zachtjes over, omdat 1 teen of voet het niet houdt.
3. roest- en pitvorming op de tandwielas spacer. Koop er eentje van RVS voor 15 € en dat is ook weer afgehandeld! Dit speelt vooral voor mensen die allroad-ritjes rijden in het hoge gras.
De voordelen:
1. Dry sump tov sommige KTM's: als beginner val je vrij vaak en ligt de motor nog een paar seconden (of zelfs minuten) draaiend op zijn kant. Een wetsump kan daar absoluut niet tegen. Meindert is een hele goede rijder, 1 keer gevallen en motor laten draaien, zat klem met zijn been of zo. Half jaar later big end eruit.
2. Vrij conventionele technologie: goedkoop, simpel en beproefd, bijv. geen USD. Ik rij nu na 4.5jr nog met mijn eerste oliekeerringen in mijn vork.
3. Het is een 'dual sport'. Google daar maar eens op en er is écht verschrikkelijk veel voor te krijgen, grote tanks, bagageracks, werkelijk te veel om op te noemen en allemaal voor een appel en een ei.
Mijn vriendje met een GG450FSE heb ik al drie keer moeten afslepen met gebrek aan benzine. Er gaat 7 liter in, maar als je stilstaat gaat er maar 5.4 liter in. Een KNMV-rondje kom je niet rond. Waar is de grote tank, 13L te koop?
-
- Berichten: 654
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
- Locatie: gelderland offroadland
- Contacteer:
Oerlemans, heeft volgens mij 11liter tank liggen.
Heb nog niet droog gestaan en heb menig vochtig ritje gereden.
Rijdt met enduro's en offroadritten gemiddeld 1 op 8 of 8,5.
Door de injectie zuipt hij op de weg amper.
Zelf rijdt ik een gasgas fse 450 '05
Heb nog niet droog gestaan en heb menig vochtig ritje gereden.
Rijdt met enduro's en offroadritten gemiddeld 1 op 8 of 8,5.
Door de injectie zuipt hij op de weg amper.
Zelf rijdt ik een gasgas fse 450 '05
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
www.lib-enduro.nl
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
De eerste koper die bij mij voor een olie analyse en een compressie test komt zeuren die schop ik de deur uit. Ik zou me zwaar beledigd voelen als mijn liefde voor het onderhoud van mijn brommer zo in twijfel trekt. Binnenkort vragen ze zeker of hij tot het laatste schroefje uit elkaar kan. Dit soort BMW rijderspraktijken doen ze maar bij de dealer.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Bij een gebruikte DRZ moet je alleen oppassen dat ie niet van Noppy is geweest ..
Wat ik eigelijk hier mis is een goede proefrit, niet een stukje de straat op en neer, maar van een paar kilometer. Even het stuur losjes vasthouden en je weet of de motor netjes rechtuit stuurt. Je kan dan testen of de koppeling niet slipt (optrekken met je voorrem in), kijken of alles naar behoren werkt.
Wat ik eigelijk hier mis is een goede proefrit, niet een stukje de straat op en neer, maar van een paar kilometer. Even het stuur losjes vasthouden en je weet of de motor netjes rechtuit stuurt. Je kan dan testen of de koppeling niet slipt (optrekken met je voorrem in), kijken of alles naar behoren werkt.
Reiger is prima en die hebben al heel veel drzetten gedaan.Arjen schreef:Kijk Nop, zo ken ik je weer! Natuurlijk ga ik wel met hem mee.
Wie kan het beste de vering van zo'n ding "pimpen"? Reiger?
@ Steve: mijn onderhoud wordt steeds beter. Waar ik vroeguh 3.000 km deed met olie is het nu teruggebracht naar 1.000 en soms 500, mét filterwissel.
Als die van mij ooit op 'de markt' komt dan kan je 'm hoogstwaarschijnlijk revisieloos naar de 100.000 km sturen
In Singapore is er nu een gast die er 135.000 km op heeft staan met 2e zuiger, geen revisie.
Betreffende slippende koppeling. Voorwiel tegen de muur zetten kan ook prima. Goeie tips Steve!
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Heb 2 brommers gehad waarvan de koppeling een gegeven moment begon te slippen.
En dat merkte ik pas echt bij een warme motor, rijdend in wat lagere toeren in de 5e versnelling en dan plots vol gas.. toeren stegen dan sneller dan de snelheid en zakte later weer terug..
En dat merkte ik pas echt bij een warme motor, rijdend in wat lagere toeren in de 5e versnelling en dan plots vol gas.. toeren stegen dan sneller dan de snelheid en zakte later weer terug..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Mag ik even zeuren,
Koppeling slip merk je vooral als de overbrenging het kleinst is(hoogste versnelling) en dus niet in de een met een geblokkerd voorwiel!
Als tie dan al slipt ligt ie zeg maar al bijna op straat,een setje platen kost ook de kop niet en zit er met een kwartier in .
Let wel je koopt een gebruikte off-road motor,die waarschijnkijk gebruikt is waar die voor gemaakt is.
Ik heb nog nooit een gebruikte OTR gezien zonder de gebruikeliike sporen tenzij er een nieuw plastic setje opgekomen is en dan nog is de motor niet smetteloos.
Hoeft ook niet want je kooppt hem waarschijnlijk ook niet om in de showroom te zetten.
Koppeling slip merk je vooral als de overbrenging het kleinst is(hoogste versnelling) en dus niet in de een met een geblokkerd voorwiel!
Als tie dan al slipt ligt ie zeg maar al bijna op straat,een setje platen kost ook de kop niet en zit er met een kwartier in .
Let wel je koopt een gebruikte off-road motor,die waarschijnkijk gebruikt is waar die voor gemaakt is.
Ik heb nog nooit een gebruikte OTR gezien zonder de gebruikeliike sporen tenzij er een nieuw plastic setje opgekomen is en dan nog is de motor niet smetteloos.
Hoeft ook niet want je kooppt hem waarschijnlijk ook niet om in de showroom te zetten.
Husky 450 injezzione
Blaffende husky's bijten toch!!
Blaffende husky's bijten toch!!
Daar moet op ge....Arjen schreef:Zo, de DRZ400 is aangekocht. Gewoon een hagelnieuwe motor! Punt. nog geen 800 km en hij heeft zijn eerste beurt nog niet eens gehad.... Blauw pakkie erbij, laarzen en helm. Helemaal het mannetje...
Worden!
Veel plezier ervan, zwagertje (Bart) van Arjen!
mn verse dr heeft het supergoed gedaan vandaag in Varsseveld.
1 keer flink onderuit en voor de rest lekker flink gassen.
Ikzelf vind m nog een beetje tam (onderin dan) maar ik heb hierendaar al genoeg dingen gelezen om mn DR beetje op te schroeven.
En noppy, hij is niet standaard meer hehe, bij aankoop al niet.
De beste man heeft al andere koplamp(unit+kapje) gemonteerd en ander achterlicht. en acerbis handkappen.
die handkappen kwamen vandaag trouwens goed van pas want in de bossen van Varsseveld staan de bomen niet bepaald ver uit elkaar.
1 keer flink onderuit en voor de rest lekker flink gassen.
Ikzelf vind m nog een beetje tam (onderin dan) maar ik heb hierendaar al genoeg dingen gelezen om mn DR beetje op te schroeven.
En noppy, hij is niet standaard meer hehe, bij aankoop al niet.
De beste man heeft al andere koplamp(unit+kapje) gemonteerd en ander achterlicht. en acerbis handkappen.
die handkappen kwamen vandaag trouwens goed van pas want in de bossen van Varsseveld staan de bomen niet bepaald ver uit elkaar.
gsx400e uit 1986 te koop, €350,-.
- KTM-Schuimpie
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
- Locatie: Bovenkarspel
Als je er gaat kijken, zou ik om me heen kijken, of er niet een KTM dealer in de buurt is.............
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
Voor een Suzuki? Heb er zondag ook even op gereden en het is een verdraaid lekker brommertje. Inderdaad beetje tam, maar meer dan genoeg voor lekker off-road rijden hoor! en hij is (of was nadat bartus een koprol had gemaakt....) echt gloedjenieuw! 670 km! En de verkoper gaf er nadat de koop was gesloten ook nog een helm, broek, jas, handschoenen en laarzen bij kado! Alles 1x gedragen behalve de broek want daar zat het kaartje nog aan! Alles past ook nog behalve de broek. Die verschijnt binnenkort wel in het vraag en aanbod topic.KTM-Schuimpie schreef:Als je er gaat kijken, zou ik om me heen kijken, of er niet een KTM dealer in de buurt is.............