Hallo,
Ik heb nu 100% syntetische blok olie gekocht wat is daar het voordeel van ten opzichte van bijvoorbeeld half syntetisch?
Blok olie
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 18:21
- Locatie: Stiens
- Contacteer:
Ik ga vast het bier koud zetten en de popcorn poffen. Jammie, een oliedraadjeReinderJansma schreef:Hallo,
Ik heb nu 100% syntetische blok olie gekocht wat is daar het voordeel van ten opzichte van bijvoorbeeld half syntetisch?
Je zou eens kunnen bellen met een olieexpert: Jan-Willem van www.kendall.nl. Ik waag me d'r niet aan
Effe googlen, hier vind je wel goede info ivm je vraag:
http://www.xjrownersnederland.nl/olieui ... itleg.html
http://www.xjrownersnederland.nl/olieui ... itleg.html
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 18:21
- Locatie: Stiens
- Contacteer:
bedankt flip-poz, ik kan veeel met deze informatie
*Jansma KTM Racing*
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
ik zou zeggen, gebruik de zoek functie is of google, want daar is al veel over getypt..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Hoeveel km of uur heeft het blok al gelopen op conventionele olie? Indien bejaard blok, dan zou het kunnen dat je tegen wat problemen gaat aanlopen.ReinderJansma schreef:Hallo,
Ik heb nu 100% syntetische blok olie gekocht wat is daar het voordeel van ten opzichte van bijvoorbeeld half syntetisch?
Los van de wonderen van volsyntheet, heb je wel zin in problemen als lekkende keerringen?
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 18:21
- Locatie: Stiens
- Contacteer:
Hey Noppy,
Ik rij op een ktm sx125 uit 2002, dus is niet echt een bejaard blok.
En nee er lekt helemaal niks;)
Ik rij op een ktm sx125 uit 2002, dus is niet echt een bejaard blok.
En nee er lekt helemaal niks;)
*Jansma KTM Racing*
Oudere oliepompen hebben doorgaans grotere lekverliezen dan moderne oliepompen (met name schotten pompen). Wanneer dunne oliën in combinatie met een pomp met grotere lekverliezen wordt gebruikt, daalt de oliedruk en dus ook de distributie van de olie door het blok.
Een tweede punt: aangekookt vuil in een motorblok wordt deels opgelost door synthetische oliën (vanwege de additieven). Wanneer een motor altijd op een minerale olie heeft gelopen en dan zonder reiniging (bijvoorbeeld na revisie is het blok wel schoon) een moderne olie krijgt, bestaat het risico dat het vuil los komt en de oliekanalen verstopt. Dit kan dan grote problemen veroorzaken.
Een schoon, gereviseerd blok met een oliepomp met geringe lekverliezen, zal dus goed lopen op synthetische olie.
Bron: zie link vorige post
Mijn keuze zou zijn mooi half synthetisch blijven rijden. Als een blok reeds 20k km gelopen heeft op half zonder prb, waarom nog overschakelen op full syn?
Een tweede punt: aangekookt vuil in een motorblok wordt deels opgelost door synthetische oliën (vanwege de additieven). Wanneer een motor altijd op een minerale olie heeft gelopen en dan zonder reiniging (bijvoorbeeld na revisie is het blok wel schoon) een moderne olie krijgt, bestaat het risico dat het vuil los komt en de oliekanalen verstopt. Dit kan dan grote problemen veroorzaken.
Een schoon, gereviseerd blok met een oliepomp met geringe lekverliezen, zal dus goed lopen op synthetische olie.
Bron: zie link vorige post
Mijn keuze zou zijn mooi half synthetisch blijven rijden. Als een blok reeds 20k km gelopen heeft op half zonder prb, waarom nog overschakelen op full syn?
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!