Tandwielverhouding KTM 450 EXC-R

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Erik V

Vandaag uitgebreid kunnen klauteren met mijn 450, en het viel mij op dat de standaard tandwielverhouding (14/52)wat aan de korte kant is. De eerste versnelling is alleen geschikt voor trial- en extreem-passages. In zijn 2de gaat alle vermogen verloren in wielspin, in zijn 3de levert de motor niet genoeg vermogen om een helling met los zand te bestormen, tenzij je met doodsverachting tegen de voet van de helling knalt. Mijn vorige motor, een 525 EXC, had daar helemaal geen problemen mee. Heeft er nog iemand die ervaring en met welke tandwielverhouding rijden jullie rond ?
speedphreax

Erik V schreef:Vandaag uitgebreid kunnen klauteren met mijn 450, en het viel mij op dat de standaard tandwielverhouding (14/52)wat aan de korte kant is. De eerste versnelling is alleen geschikt voor trial- en extreem-passages. In zijn 2de gaat alle vermogen verloren in wielspin, in zijn 3de levert de motor niet genoeg vermogen om een helling met los zand te bestormen, tenzij je met doodsverachting tegen de voet van de helling knalt. Mijn vorige motor, een 525 EXC, had daar helemaal geen problemen mee. Heeft er nog iemand die ervaring en met welke tandwielverhouding rijden jullie rond ?
Ik rij met 14:50 maar daar had ik dat probleem ook mee in zijn 3e. Tot ik het draadje van de mapping eens los trok. Echt 100% beter! Heb je dat al eens geprobeerd?

Ik heb nu plezier met mijn 450 maar dat heeft wel wat geduurd en ook de nodige modificaties. De volgende wordt toch weer een 530
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
wheely34

En waar kan ik dat draadje voor de mapping dan vinden.Heb namelijk ook hetzelfde probleem :roll:
go faster on a ktm 500 exc nv 40 836
speedphreax

Boven je linker radiateur, net achter je CDI zit als het goed is een draadje met een wit stekkertje. Die zit daar heel handig zodat je er makkelijk bij kunt. Stekkertje los is tamme mapping, stekkertje vast is agressieve mapping.

Laat maar horen hoe het bevalt. Bij mij was het de reden waarom ik niet meteen meer van mijn 450 af hoefde. Zo hou ik het nog wel even uit.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Houten Klaas

Schakelaar op stuur zetten, kruip-sluip lekker tam. Cross op andere stand.
Joop

Ik rij altijd met 13 - 50 (maar weeg dan ook 100 kg, lengte 1.92) en dat bevalt mij uitstekend ook bijv. hoog door de Pyreneeën en heb nooit last van een te agressieve motor; met een soepel handje kan ik in 2 of 3 alle bergen zonder problemen beslechten :D. Ik rij dan wel met het oude lange slag type blok voorzien van een JD jetting set.
sjikkentip

Joop schreef:Ik rij altijd met 13 - 50 (maar weeg dan ook 100 kg, lengte 1.92) en dat bevalt mij uitstekend ook bijv. hoog door de Pyreneeën en heb nooit last van een te agressieve motor; met een soepel handje kan ik in 2 of 3 alle bergen zonder problemen beslechten :D.
Ik denk,en ben zeker,dat Erik V. met het 'klauteren' heel andere klimmen bedoelt dan in de Pyreneeën.Wie Erik zijn oefenterrein kent weet wel beter.
Ik begrijp wat hij bedoelt,ik heb ook de overstap gedaan maar dan nog een trapje lager.Vroeger een 400 en 450 KTM gehad en sedert 10 maand overgeschakeld op een 250 EXC-F.
In het begin was het ook een aanpassing,veel minder koppel en je moet meer in de juiste versnelling staan.Dat had ik echter snel onder de knie.
Waar ik het meeste problemen mee had waren de lange rechte en steile beklimmingen (genre Wonck).Op het einde van zo'n klim ontbrak mij steeds het koppel van voordien.Nadien heb ik ook een JD Jetting kit in de carburator gaplaatst zodat bij een ruk aan de gashendel er direct respons is om het gebrek aan koppel te kunnen opvangen in de klimmen.
Het probleem is natuurlijk dat je bij ons niet kan trainen op die klimmen omdat er eenvoudig weg geen zijn...(Bij deze Erik.... :lol: )
Nu zou ik niet meer willen overschakelen op een 400/450,de 250 is veel minder vermoeiend stuurt bijna zoals een mountainbike.

PS@ Erik:waar heb je die stickers van Redbull gehaald voor de zijflappen?Prijs?
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
Joop

Zie sjikkentip, je zegt hetzelf na een gewenningsperiode gaat het gewoon goed met een 250. Ik praat over zware hellingen in Spanje en bijv. ook Frankrijk. We reden eens ergens in Frankrijk waar een collega met een KTM 520 niet bovenkwam en ik met mijn 450 zonder problemen omhoog reed. Het belangrijkste bij helling rijden is gewoon op het juiste moment gas geven en met beleid (ik zeg altijd met een zijden handje gasgeven :) ) en op die manier lukt het gewoon het beste. Bruusk gas geven werkt op moeilijke hellingen gewoon niet. :idea:
sjikkentip

Joop schreef:Zie sjikkentip, je zegt hetzelf na een gewenningsperiode gaat het gewoon goed met een 250. Ik praat over zware hellingen in Spanje en bijv. ook Frankrijk. We reden eens ergens in Frankrijk waar een collega met een KTM 520 niet bovenkwam en ik met mijn 450 zonder problemen omhoog reed. Het belangrijkste bij helling rijden is gewoon op het juiste moment gas geven en met beleid (ik zeg altijd met een zijden handje gasgeven :) ) en op die manier lukt het gewoon het beste. Bruusk gas geven werkt op moeilijke hellingen gewoon niet. :idea:
Bruusk gas geven op een helling weet ik ook wel dat men dit beter niet doet,ik zit meerdere malen per jaar in het buitenland.Ben geen prof maar weet wel wa klimmen en dergelijke is.
Maar met een 250 4 takt ben je wel blij als je op een lange helling moet terugschakelen dat de motor direkt opneemt als je gas geeft om niet teveel snelheid te verliezen.Dat 'zijden handje' ken ik wel en bedoelde zoals hierboven reeds geschreven op het einde van een helling nog rustig boven dokkeren op koppel ,met een 400/450/520/525/530 wel te verstaan.Met een 250 4 takt gaat dat niet natuurlijk...
Een helling bovenkomen hangt niet af van de motor maar van de piloot. :roll:
Daarentegen een goed afgestelde motor en goede bandenkeuze kan je al een eind op weg helpen om boven te geraken. :lol:
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
Gery400

Joop schreef:Zie sjikkentip, je zegt hetzelf na een gewenningsperiode gaat het gewoon goed met een 250. Ik praat over zware hellingen in Spanje en bijv. ook Frankrijk. We reden eens ergens in Frankrijk waar een collega met een KTM 520 niet bovenkwam en ik met mijn 450 zonder problemen omhoog reed. Het belangrijkste bij helling rijden is gewoon op het juiste moment gas geven en met beleid (ik zeg altijd met een zijden handje gasgeven :) ) en op die manier lukt het gewoon het beste. Bruusk gas geven werkt op moeilijke hellingen gewoon niet. :idea:
ik geraakte met mijn 400 in de Beaujolais een paar hellingen nooit op
't jaar daarna met mijn 250 ging het bijna vanzelf... :!:
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)

Ride it like you stole it!
adje

Het ene jaar is het andere niet hé !!
De bodemgesteldheid speelt ook een grote rol natuurlijk.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Erik V

sjikkentip schreef:
PS@ Erik:waar heb je die stickers van Redbull gehaald voor de zijflappen?Prijs?
Stickers zaten in de aankoopprijs (factory-kit), maar zijn eigenlijk van de crossers(factory-replica). Maar ik heb geen idee wat ze moeten kosten.
Plaats reactie