Ander bougie-tje

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Richard R.
Berichten: 32
Lid geworden op: vr jan 10, 2003 14:04
Locatie: Gouda
Contacteer:

Mede noppers,

Wisselen/experimenteren jullie wel eens met verschillende types (dus niet merken) bougies of houden jullie vast aan het, volgens het werkplaats handboek, voorgeschreven bougie-tje?
Ik vraag dit omdat mijn XR600 al redelijk oud is (1989) en soms wat problemen heeft met starten. Een "bepaald iemand" vertelde mij ooit dat een ander type bougie ook wel eens wil helpen. Eerlijk gezegd durf ik hier niet zo aan na het lezen van verhalen over te warme bougie, vastloper etc. etc. EN DAAR ZIT IK NATUURLIJK NIET OP TE WACHTEN!! Dus...gaarne jullie visie, mening, ervaring.

Gr.

Richard
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Tja ik geloof niet zo hard in de andere bougie (lees twinspark) verhalen eerlijk gezegt. Volgens mij hebben ook 95% vd start problemen van 4-takten meer te maken met de gene die ze aan het lopen wil hebben dan met de motor :oops: (niet beledigend bedoelt).
Gebruik je je choke wel met een koude start? en trap je hem wel een paar keer rond (met decompreseur in ) zodat hij vers mengsel heeft?
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

Tip voor XR600 ivm bougie: controleer of het weerstandje binnenin de bougiekap (dus de rubberen dop die je bovenop de bougie duwt) wel degelijk goed is (weerstand meten) en of de kontaktjes mooi proper zijn.
Maakte bij mij een wereld van verschil bij 't starten. Deze weerstand zit achter een koperen dopje dat je er eerst moet uitschroeven dmv een brede platte schroevendraaier. Let op: er komt ook een veertje mee uitgefloept!
Type bougie hou je best standaard. Af en toe elektrode-afstand controleren en elektrodes schoonmaken met koperborsteltje en die dingen gaan lang mee hoor. Heb eenmaal geëxperimenteerd met Splitfire-bougie in m'n XR600 (ook '89): letterlijk na 400m rijden gaf die de geest!
Veel kickstart-genot nog !
PS om je een beetje moed in te spreken: heb wel eens mensen hun XR600 met één hand zien aankicken, zo gemakkelijk startte die!
xrmanu

Ga na of de juiste sproeirs gemonteerd zijn :65 stationair /165 hoofdsproeier.Rijker indien er veranderingen zijn aangebracht(inlaat/uitlaat).Kijk je klepspeling na en kijk of je manuele decompressiesysteem goed staat afgesteld.

Als een motor lang stilstaat verdwijnt de octaan uit de benzine in je vlotterkamer (of de benzine in z'n geheel).Remedie :verse benzine en motor een paar seconden op de rechterzijde plat leggen of schuin houden zodat de "oude" benzine verdwijnt via de overloop...

Rond die periode ('90)waren er ook XR's met defekte spoelen in de alternator,werd in garantie vervangen.Verder kan ook de chokeklep afgebrokken zijn(metaalmoeheid) ,en niet meer afsluiten en/of de kleppen beschadigd hebben.

Zo heb je alles gehad... :twisted:

Een goed afgestelde en onderhouden XR start na max .3 kicks en gaat probleemloos 30000km mee zonder kosten. :lol: :lol: :lol:
Gentle Giant
Berichten: 54
Lid geworden op: do jan 09, 2003 10:21
Contacteer:

Richard R. schreef: Wisselen/experimenteren jullie wel eens met verschillende types (dus niet merken) bougies of houden jullie vast aan het, volgens het werkplaats handboek, voorgeschreven bougie-tje?
Ik vraag dit omdat mijn XR600 al redelijk oud is (1989) en soms wat problemen heeft met starten. Een "bepaald iemand" vertelde mij ooit dat een ander type bougie ook wel eens wil helpen. Eerlijk gezegd durf ik hier niet zo aan na het lezen van verhalen over te warme bougie, vastloper etc. etc. EN DAAR ZIT IK NATUURLIJK NIET OP TE WACHTEN!! Dus...gaarne jullie visie, mening, ervaring.
Kan een typisch XR kwaaltje zijn: een slechte ontstekingspoel. Dat kun je opmeten met een multimeter (de waarden ken ik zo niet uit m'n hoofd) Zelfs al zit het binnen te tolerantie, maar net op de grens, dan kun je een slechte ontsteking krijgen. Een noodoplossing is: de bougiepuntjes van 0,8 terugbrengen naar 0,6 ofzo. Niet echt netjes dus.
wilm
Berichten: 38
Lid geworden op: vr jun 27, 2003 23:38
Locatie: grollo

EEn xr hoort een zeer zwakke vonk te hebben(klein en blauw)

Het "oplossen" van de isolatie om de ontstekingsspoelen veroorzaakt ook veel problemen
theresnootarlikesupemotar
Plaats reactie