Onregelmatige "tok,tok..tok bij stationaire

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

:lol: , las dat meer ja, dat de soezjes het minst problemen gaven :wink:

De Tok is nog steeds weg, na het met de hand strakker zetten van de spanner [ links om] maar de ratel is te erg naar m'n smaak :(

Nieuwe nokkenketting besteld bij Hessler, zag net Deliverd staan op z'n site maar zie thuis niks staan, zal wel morgen binnen komen..
Steek dan dit weekend de nieuwe ketting als er niks tussen komt..
Zal laten weten of ie dan weer lekker stil is.

Bij de vraag of beide kettingen versleten konden raken in 70.000km antwoorde Hessler dat dat redelijk was met een straffe gas hand :wink:
greetz zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
spgoesdakar
Berichten: 440
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 17:34
Locatie: Uden

Heb in mijn blok een oorzaak meer gevonden.
De zuiger heeft zijdelinks 0,45mm speling!!
Dit is behoorlijk veel.
Zal een nieuwe zuiger worden vrees ik.
DR750 '89 DR800 '90 DR800 '92
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

*prut*

Iwan, da's niet leuk.. geloof dat Shifty daar zo'n e500.- in totaal aan kwijt was :(

Ga wel even kijken wat de nieuwe ketting doet, als het niet helpt en in combi met olie verbruik weet ik waar ik aan toe ben..
blok van Dirty inbouwen en evt nieuwe kettingen daar in zetten :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Vandaag nieuwe nokkenasketting gemonteerd, was snel gebeurd en geen geratel of getok meer 8)
Blok loopt stil als een droom :D

Aan Hessler gevraagd en was kennelijk niet vreemd dat de balans- en nokken.ketting versleten waren in 70.000km bij lekker door gassen.
futurist
Berichten: 3442
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

hoeveel kost die ketting? ik zag dat het geen originele Suzuki ketting was. Ik heb vandaag geprobeerd de spanner bij te draaien maar die functioneert goed dus staat hij ook op zijn eind dat betekent dat de ketting te lang is geworden, dus ook maar vervangen voor er schade ontstaat. ik heb in het zeefje wat stukjes ketting geleider gevonden dus maar niet te lang mee wachten.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Goed werk zappa; onrelmatige tokjes uit het blok kunnen dus door distributie ketting komen, zal ik onthouden!

Gave pen heb je bij hessler besteld; die is zo uniek dat hij niets eens via de webshop te bestellen is :lol:
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

He Cor, ketting komt bij Hessler vandaan http://www.hessler-motorsport.de/shop/p ... 765b63abce

Maar is dus geen echte D.I.D ketting, orgineel via m'n dealer is ie E 77.95, maar bij Hessler besteld om dat ik nog wat meer nodig had en rotor pakkingen schelen daar al bijna e 8.- de stuk :wink:
http://www.hessler-motorsport.de/shop/p ... 765b63abce

Die klap spiegels zijn redelijk oke, trillen iets erger dan orgineel maar beter dan imitatie vaste spiegels..

ketting is makkelijk te vervangen, kop er af er, carter deksel er af, ketting spanner helemaal in draaien tot ie blokeerd. rotor op OT..
Dan nokkenastandwiel los en van de as afschuifen en de as er uit.
Ketting beetje laten zaken en van het onder tandwiel af.

Nieuwe ketting er in en op onder tandwiel, dan op boven tandwiel en zorgen dat de 2 streepjes van de nokkenas gelijk liggen met de kop..
Klaar :wink:

Was verbaasd toen ik op de klok keek, begon om 11 uur.
Na de ketting vervangen te hebben, balansas ketting gespannen en kleppen gecontroleerd en wielen gewisseld te hebben voor de weg wielen die nog onder Dirty lagen en nieuwe spiegels er op gezet te hebben was het 15 uur 8)
Nu maar weer de noppen er onder, morgen even spelen in een hopelijk modderig bos :wink:

@ Shifty, pen is al bijzonder maar dat glas is pas echt uniek :P
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 20:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

Biggers
Als ik de nokkenas ketting wil afstellen is dat links om draaien.
Echter voel ik geen schroef kop waarmee ik bovengenoemde handeling kan plegen.
Doe ik iets verkeerd?
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

De nokkenasketting wordt automatisch met een veer opgespannen. Hier hoef je niets aan te doen tenzij je nokkenasketting versleten is. Wat ik heb begrepen uit zappa's verhaal is dat hij zijn ketting net nog een stukje strakker heeft kunnen zetten toen hij versleten was door de veer de forceren.

Maar dit is een tijdelijke work-around en lost het probleem niet op.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 20:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

He Shifty

Dank. Dat is een zorg minder.
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

En als je hem perse wilt draaien, platte schroefendraaier van een 4mm breed iets schuin omhoog gaan voelen, is iets zoeken
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 20:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

He Zappa

Inderdaad zag ik in die stand een mogelijkheid maar brengt die zelfspanner het dan niet op de juiste stand - ik heb het gevoel (en geluid) dat het met starkker moet.
Iets wat naar boven.\
Andre
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

He Andre,

Zelf spanner doet het werk, maar na de balansasketting gespannen te hebben begon hij na 200km te "Tokken"
Het iets door draaien hielp even :?
Maar de ketting was gewoon op en de herrie nam snel weer toe..

Maar hem met de hand strakker zetten en even het geluid kwijt zijn betekend wel dat je weet waar het vandaan komt :wink:

De kop van de bout ligt niet in een rechte lijn met het gat, je hebt toch valbeugels?
Als je de schroefer draaier aan de onderkant van de onderste buis laat rusten kom er bijna recht voor, maar is voorzichtig voelen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 20:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

OK dan wat minder zorgen om de auto spanner.
Heb in elk geval al een ketting klaarliggen had deze al in 2006 meegenomen na bezoek aan Nederland (aangeschaft bij Roukama-Wormerveer).
Dank voor je advies.
Andre
futurist
Berichten: 3442
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

Zo luitjes ben terug van weg geweest, na de oer 3 weken geen big gezien. alleen maar schoon gemaakt. Zo veel tijd aan mijn werk besteed en andere dingen. Ik heb van de week de dis ketting vervangen en mijn tok tok zelfs bij koude motor is weg. Ik heb nu een blok open en het oer blok ook al veel aan gedaan (afstellen enzo), zodat ik hem nu aardig begin te kennen.
De ketting met de spanner straker "duwen" heeft zijn nadelen want de geleider komt dan niet op een fijne manier tegen de ketting. Bij mij waren er stukjes uit de rand van de geleider. Bij de vorig eigenaar is het blok gereviseerd maar niet de ketting vervangen. Zij zijn ook maar de ketting aan het "duwen" geweest, daardoor is de geleider krom gegaan en was de hoek die hij maakt met de ketting niet meer ok en zijn er dus stukjes af gebroken. Mijn imitatie ketting van een morse ketting specialist merk maar € 48 euro werd toch nog duur met een originele geleider van € 30. Maar........hij loopt weer als een zonnetje en nog stil ook.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

He Cor, goed te horen..
Ik heb wel wat gerammel maar kan niet goed beoordelen of het uit de kop komt of door een rooster dat los ligt in de connectie pijp naar de Laser uitlaat :? [ stukje pijp met gaatjes, lasnaad los :? ]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

ik moet er ook aan geloven, na de brabo600 merkte ik wat gerammel, bij constant gas onder de 3000 toeren was het het meest hoorbaar.

als eerste eens de carterdeksel eraf gehaald, maar de balans as ketting leek nog redelijk strak te staan, in tegenstelling tot de nokkenas ketting, die kon ik zeker 1mm van het onderste tandwiel trekken. hij zat ook veel losser dan de balansketting.

nog even de nokkenas spanner gevoeld hoe ver de opdraaide en dat was ook maximaal, dus de ketting is echt op.

nog even in het olie bezink bakje gekeken maar geen kettingelijder materiaal gevonden.

bij de laatste keer olie verversen vond ik daar ook wat stukjes hard rubber, wss van de kettinggeleider. om de geleiders te vervangen moet de kop eraf en voor de onderste geleider ook de cylinder...das een hoop extra werk voor iets wat mischien nog gewoon goed is...hmmm

enuh, waarom hebben jullie niet direct de tandwielen van de ketting vervangen?
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
futurist
Berichten: 3442
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

voor de kettinggeleider te vervangen hoeft de kop er niet af, bij mij was de geleider ook beschadigd, uit mijn andere big erin en ok. de vaste geleider kan er zo niet uit maar deze geeft nooit problemen. (dit is de strakke kant van de ketting)
De tandwielen hebben volgens het wrp hb geen norm voor slijtage, ook de soort ketting (morse ketting) geeft veel minder slijtage dan een ketting met rollen. De tandwielen vervangen heeft dus geen zin want daar verminderd de "slack" niet mee.
De ketting is de boosdoener en als je hem langs een nieuwe legt lijkt het ook mee te vallen. Als je de lengte van 20 schakels meet dan zie je direct dat ie te lang is.
Heb trouwens van de week wel het lager van de uitlaande as eruit gereden........KUT moet heel het blok voor open.
Greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Kop hoeft er idd niet af om de beweegbare, voorste geleider los te halen.. als je kop deksel los haalt en de lange bout die er doorheen loop kan je hem er zo uit halen..

Tandwielen slijten idd niet :wink:

@ Cor, das balen man :(
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie