Bij de wegrace moet je ook al de binnenkant van de kuip en de inlaat dichtstoppen met schuim om het geluid tegen te gaan. Echt waanzin. Ding kan zowat zijn warmte niet meer kwijt en goed lopen doet hij ook niet meer met zo'n restrictor in de inlaat.
Uiteindelijk maakt hij het minste herrie als je hem uit zet dus daar zal het wel eindigen.
Db geneuzel bij de enduro
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Toch maar even in het KNMV reglement opgezocht:mech schreef:Hier kom je niet mee door de keuring, je mag de hoek van de demper niet veranderen met meer dan 5 graden. Bij dit ontwerp is het geluid nog steeds hetzelfde als je rijdt alleen als het gemeten wordt is het lager.Noppy schreef:Helaas. Ik heb zojuist bij de fabrikant mijn credit card nummer achtergelaten.
Bovenstaand overigens een foto van de PMB down-pipe.
Ook mooi spul!
7.02.02
Het uiteinde van de uitlaatpijp(en) moet over een lengte van ten minste 3 cm horizontaal en parallel aan de hartlijn van een (solo)motorfiets lopen, met een tolerantie van 10 graden. Scherpe randen moeten deugdelijk afgerond zijn.
staat er niet in, maar ik gok zo:
de (denkbeeldige) lijn die het midden van voor- en achteras met elkaar verbindt.
Behalve de hoek is ook het niet scherp zijn van het pijpje (de randen ervan) van belang. Bob Barten stond ooit voor d e mpioensrit het pijpje af te zagen van zijn gloednieuwe fabrieks-originele GG400 viertakt demper. De keurders vonden het te scherp.
Bij de cross waren ze daar al veel langer mee bezig en werden de tailpipes van de tweetakten in zo'n conus ingepakt.
Is ook wel prettiger voor je bovenbeen als je iemand te strak inhaalt.
de (denkbeeldige) lijn die het midden van voor- en achteras met elkaar verbindt.
Behalve de hoek is ook het niet scherp zijn van het pijpje (de randen ervan) van belang. Bob Barten stond ooit voor d e mpioensrit het pijpje af te zagen van zijn gloednieuwe fabrieks-originele GG400 viertakt demper. De keurders vonden het te scherp.
Bij de cross waren ze daar al veel langer mee bezig en werden de tailpipes van de tweetakten in zo'n conus ingepakt.
Is ook wel prettiger voor je bovenbeen als je iemand te strak inhaalt.
In het FIM technisch reglement staat overigens:
31.01
The end of the silencer must be horizontal and parallel (over a minimum distance of 30 mm) to the central axis of the solo motorcycle (with a tolerance of ± 10°)and must not exceed the end of the silencer body by more than 5 mm. All sharp edges must be rounded with a minimum radius of 2 mm (See diagram E).
Alleen vind ik dat diagram niet:
http://www.fim.ch/EN/rules/Techniques/2 ... all_en.pdf
31.01
The end of the silencer must be horizontal and parallel (over a minimum distance of 30 mm) to the central axis of the solo motorcycle (with a tolerance of ± 10°)and must not exceed the end of the silencer body by more than 5 mm. All sharp edges must be rounded with a minimum radius of 2 mm (See diagram E).
Alleen vind ik dat diagram niet:
http://www.fim.ch/EN/rules/Techniques/2 ... all_en.pdf
Vanmiddag de eerste meters gereden op een Elektrische Motorfiets!!
http://www.quantya.nl/
Viel niet tegen, maar het vreemde is het geluid.
Als je nu in de bossen rijdt zullen ze zeggen: "We horen jullie niet aankomen!!"
Er zijn 2 versies, waarvan de ene met kenteken € 500,= meer kost dan degene zonder kenteken.
Je betaalt geen BPM, omdat hij volledig elektrisch is.
Voor vragen. Stuur een PM!!!!
http://www.quantya.nl/
Viel niet tegen, maar het vreemde is het geluid.
Als je nu in de bossen rijdt zullen ze zeggen: "We horen jullie niet aankomen!!"
Er zijn 2 versies, waarvan de ene met kenteken € 500,= meer kost dan degene zonder kenteken.
Je betaalt geen BPM, omdat hij volledig elektrisch is.
Voor vragen. Stuur een PM!!!!
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Leuk maar nog steeds 150 minuten 'tanken' na een actieradius van 30-120 minuten. Dan sta je best lang af te koelen. Die actieradius is nog tot daar aan toe maar in ieder geval wil ik toch echt binnen 5 minuten kunnen tanken
Als deze problemen opgelost zijn dan zal ik me niet schamen om er eentje te kopen. Ik denk trouwens niet dat er zoveel power in zit als onze huidige motoren als ik die bandjes zo zie. Toch meer bedoeld voor soepeltjes en technisch rijden. Beetje trial achtig.
Als deze problemen opgelost zijn dan zal ik me niet schamen om er eentje te kopen. Ik denk trouwens niet dat er zoveel power in zit als onze huidige motoren als ik die bandjes zo zie. Toch meer bedoeld voor soepeltjes en technisch rijden. Beetje trial achtig.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Er wordt nu gewerkt aan een nieuwe accu met grotere capaciteit een een snellere lader. De ontwikkelingen beginnen nu.
Het test baantje achter de hal, valt nu bij niemand op vanwege het geluid.
We zullen zien wat de toekomst brengt. Een nieuwe vorm van sport? EMX. Kun je in het centrum houden!!!!
Het test baantje achter de hal, valt nu bij niemand op vanwege het geluid.
We zullen zien wat de toekomst brengt. Een nieuwe vorm van sport? EMX. Kun je in het centrum houden!!!!
-
- Berichten: 8372
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Als ik op zo'n ding overal mag rijden koop ik er 1..
Maar dat zal wel niet
Maar dat zal wel niet
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Rolando,
Kijk eens of de fabrikant naar een 'statiegeldsysteem' wil voor de accu's, net zoals bij gasflessen.
Met mijn caravan ga ik ook niet staan wachten totdat de campingbaas hem afgevuld heeft; ik ruil hem gewoon om.
De fabrikanten zullen dan niet alleen een garantiesysteem moeten invoeren maar tevens werken aan standaardisatie van het accu-compartiment.
Het garantiesysteem bepaalt dan dan een versleten accu zonder morren ingeleverd kan worden door de dealer en dat hij een nieuwe krijgt. Daar zit een economisch probleem, want hier is veel cash voor nodig.
Dus samenvattend denk ik dat dit er niet gaat komen en grootschalige toepassing, zoals gebruik van bezine, uit zal blijven. Beter is het om het herstel van de kredietcrisis even af te wachten totdat er weer cash genoeg is op de wereld;-)
Kijk eens of de fabrikant naar een 'statiegeldsysteem' wil voor de accu's, net zoals bij gasflessen.
Met mijn caravan ga ik ook niet staan wachten totdat de campingbaas hem afgevuld heeft; ik ruil hem gewoon om.
De fabrikanten zullen dan niet alleen een garantiesysteem moeten invoeren maar tevens werken aan standaardisatie van het accu-compartiment.
Het garantiesysteem bepaalt dan dan een versleten accu zonder morren ingeleverd kan worden door de dealer en dat hij een nieuwe krijgt. Daar zit een economisch probleem, want hier is veel cash voor nodig.
Dus samenvattend denk ik dat dit er niet gaat komen en grootschalige toepassing, zoals gebruik van bezine, uit zal blijven. Beter is het om het herstel van de kredietcrisis even af te wachten totdat er weer cash genoeg is op de wereld;-)
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Een statiegeld/omruil systeem gaat inderdaad alleen werken als alle accu's redeleijk ver gestandaardiseerd zijn. Dat is nog heeeeel ver weg als je het mij vraagt.
Of topic:
Op de korte termijn zie ik overigens alleen nog maar voordelen aan die kredietcrisis. Ik anticipeer op een daling van 40% in de huizenmarkt! Hoog tijd dat de lucht overal een beetje uit gaat. Daarnaast lekker spannend nieuws op TV en internet. Mensen die een beetje opgelet hebben zagen dit al minstens 5 jaar aankomen maar werden tot een paar maanden geleden steevast neergezet als idiote doemdenkers.
Of topic:
Op de korte termijn zie ik overigens alleen nog maar voordelen aan die kredietcrisis. Ik anticipeer op een daling van 40% in de huizenmarkt! Hoog tijd dat de lucht overal een beetje uit gaat. Daarnaast lekker spannend nieuws op TV en internet. Mensen die een beetje opgelet hebben zagen dit al minstens 5 jaar aankomen maar werden tot een paar maanden geleden steevast neergezet als idiote doemdenkers.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
- KTM-Schuimpie
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
- Locatie: Bovenkarspel
Ik heb me gister laten meten in Lichtenvoorde door de knmv, mijne gaf 85-86DB.
Ik vind dat pittg stil.. voor een 2T
Mijn R1 2007 met open systeem maakt bv 97DB
Ik vind dat pittg stil.. voor een 2T
Mijn R1 2007 met open systeem maakt bv 97DB
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
Heb je dan dingen als een dubbelwandige uitlaatbocht of bv. glasdoek met epoxy of polyester eromheen gedraaid? Een andere uitlaatdemper en zo.KTM-Schuimpie schreef:Ik heb me gister laten meten in Lichtenvoorde door de knmv, mijne gaf 85-86DB.
Ik vind dat pittg stil.. voor een 2T
Mijn R1 2007 met open systeem maakt bv 97DB
Of gewoon standaard en een vers gevuld dempertje?
#777 - Mijn fotoboekenplank
- KTM-Schuimpie
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
- Locatie: Bovenkarspel
SX ktm expansie, st dempertje, vorig jaar opnieuw gevuld. (met speciaal uitlaatwol)erwindob schreef:Heb je dan dingen als een dubbelwandige uitlaatbocht of bv. glasdoek met epoxy of polyester eromheen gedraaid? Een andere uitlaatdemper en zo.KTM-Schuimpie schreef:Ik heb me gister laten meten in Lichtenvoorde door de knmv, mijne gaf 85-86DB.
Ik vind dat pittg stil.. voor een 2T
Mijn R1 2007 met open systeem maakt bv 97DB
Of gewoon standaard en een vers gevuld dempertje?
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
SX expantie pijp klinkt als gewoon enkelwandig. Is dat zo?
#777 - Mijn fotoboekenplank
- KTM-Schuimpie
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
- Locatie: Bovenkarspel
Yep. normale pijp, zoals een DOMAerwindob schreef:SX expantie pijp klinkt als gewoon enkelwandig. Is dat zo?
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
Je moet tijdens de meting ook naast de motor gaan staan op de plek waar de uitlaat zit ;het geluid wat van voren (de bocht) komt afschermen. Althans dat deden "wij" vroeger altijd. Mag dat nu nog steeds??
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
De meting in Lichtenvoorde klopte niet. Zeker 5 db te weinig, ze zaten niet goed met het toerental.
- KTM-Schuimpie
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
- Locatie: Bovenkarspel
Bij mij draaide hij zeker 5-6000RPM, dus zal wel goed zijn.Houten Klaas schreef:De meting in Lichtenvoorde klopte niet. Zeker 5 db te weinig, ze zaten niet goed met het toerental.
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
Is het dan niet een idee om van die uitlaatzwachtels om je bocht te draaien? Dat scheelt behoorlijk in de herrie en je blok loopt koeler.
gassen schreef:Je moet tijdens de meting ook naast de motor gaan staan op de plek waar de uitlaat zit ;het geluid wat van voren (de bocht) komt afschermen. Althans dat deden "wij" vroeger altijd. Mag dat nu nog steeds??
- KTM-Schuimpie
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
- Locatie: Bovenkarspel
[quote="Noppy"]Is het dan niet een idee om van die uitlaatzwachtels om je bocht te draaien? Dat scheelt behoorlijk in de herrie en je blok loopt koeler.
quote]
Hoe kom je daarbij?
quote]
Hoe kom je daarbij?
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
De warmte van de uitlaatbocht verwarmt het blok niet meer. Dit scheelt toch weer een kacheltje van 1.200 C dat er niet meer is.
Daarnaast komt er behoorlijk wat geluid 'uit het blok' waarbij er ook een deel uit de uitlaatbocht zelf afkomstig zal zijn, vermoed ik...
Nadeel zal wel zijn dat de uitlaatbocht zijn warmte minder goed kwijt kan waardoor hij sneller zal slijten.
Daarnaast komt er behoorlijk wat geluid 'uit het blok' waarbij er ook een deel uit de uitlaatbocht zelf afkomstig zal zijn, vermoed ik...
Nadeel zal wel zijn dat de uitlaatbocht zijn warmte minder goed kwijt kan waardoor hij sneller zal slijten.
- KTM-Schuimpie
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
- Locatie: Bovenkarspel
Noppy schreef:De warmte van de uitlaatbocht verwarmt het blok niet meer. Dit scheelt toch weer een kacheltje van 1.200 C dat er niet meer is.
Daarnaast komt er behoorlijk wat geluid 'uit het blok' waarbij er ook een deel uit de uitlaatbocht zelf afkomstig zal zijn, vermoed ik...
Nadeel zal wel zijn dat de uitlaatbocht zijn warmte minder goed kwijt kan waardoor hij sneller zal slijten.
Nou..... jvolgens mij zit je er flink naast...... soms wordt een uitlaat ingewikkeld, maar dat gaat dan om de verbrandings temperatuur, en snelheid van de uitlaat gassen..
Dus wat je schrijft is niet helemaal goed.. 1200C wordt een uitlaat ook niet, hooguit 500-600C, maar dan vlak bij de cilinder, het dunwandige verderop wordt lang zo heet niet..
En een uitlaat slijten? aan de binnenkant... ook nooit van gehoord
Wel zijn er carbon uitlaat beschermers te koop, maar dan zit er altijd ruimte tussen het carbon en de uitlaat zelf, dit beschermd de uitlaat, en scheelt wellicht ook wat geluid, en trillingen.
Maarja, mijne is stil zat, met orgineel spul erop, dus waarom kan een andere fiets dat niet zijn dan? (spreek ik wel over een soortgelijke 2T natuurlijk)
Voor 4T fietsen weet ik wel oplossingen, maar mensen die daar echt iets van willen weten, moeten me maar een mailtje sturen.
Voor b.v. een demper die "open" is, maar toch genoeg dempt.. dit jaar getest in de racerij op Assen en Zandvoort. (zelfs zonder een killer)
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
Geheimzinnig hoor. Waarom niet gewoon mededelen aan je 4takt collega's?KTM-Schuimpie schreef: Voor 4T fietsen weet ik wel oplossingen, maar mensen die daar echt iets van willen weten, moeten me maar een mailtje sturen.
Voor b.v. een demper die "open" is, maar toch genoeg dempt.. dit jaar getest in de racerij op Assen en Zandvoort. (zelfs zonder een killer)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?