Carb's revisie..

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

zappa.suzuki

Weer wat verder,

Twin Air universele clamp on
Buis diameter 63mm
Lengte rubber 65mm
Diameter filter 126mm
Lengte filter 75,100,125,150,200mm..

Probleem afstellen, vooral gas respons.. dus zoeken naar de juiste hoofdsproeier maat, gasnaald stand.. en tikje stationairesproeier :roll:

Dit ivm veel grotere lucht doorlaat.. [ lengte van het filter zal niet echt veel invloed hebben]
Zit er aan te denken om dit voor een gedeelte op te vangen door de filters die dus direkt met een rubbere buis van 65mm lang op de carb's komen en zo op eerste meeting net in het fiterhuis vallen er in te leggen..

Dan de opening tussen de buisen van de filters af te dichten zo dat het filterhuis weer dicht komt en de bovenkant van het orginele filter te verwijderen en deze op het huis te plaatsen inc. de rubberen buisen..

Op deze manier de lucht toevoer naar de filters wat te bepereken zodat er niet te veel veranderd,
goed grotere hoofdsproeiers en statianaire maar het toenemen van hitte wat te beperken, ook de hoogte van de lucht inlaat blijft het zelfde :wink:

Jammer genoeg geen tijd ivm veel ritten, hoop dat ik verder geen zand meer in het huis aantref komende tijd :roll:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Shifty-PK
Contacteer:

Je bent goed bezig zappa, ga zo door! Ik ben benieuwd naar je resultaten.
Als test kan je het verloopstuk tussen de carb en de luchtfilterhuis even eruit halen. Als je mazzel hebt passen de luchtfilters dan direct. Voor op de weg maakt het toch niet uit. Hierna mischien een oude binnenband open knippen en hier 2 gaatjes voor de luchtfilter inlaten in knippen. en op de luchtfilter box plakken en potnagelen. Als je zorgt dat de gaten net iets te klein zijn klemt die lekker goed om de inlaat rubbers en hoef je het niet te lijmen.

Afstelling van je motor moet bij de motor boer laten meten met een rollerbank, dan ben je veel sneller en preciezer klaar!

Als je naar een rollerbank gaat, zorg dan:
- Voor een straat achterband, anders heeft de achterband geen grip op de rol
- Voor een gaatje van 1cm in de uitlaat waar de meet sonde in wordt gestopt
- tussen de 20 en 40 euro qua kosten
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki

Thanks voor de tips :wink:
Jammer dat ik geen tijd heb, ben een beetje druk met ritten komende weekende :wink:
zappa.suzuki

Laatst zand gevonden in het luchtfilterhuis
Carb's waren dringend aan revisie toe en waarschijlijk zuiger schade..
Dacht oorzaak gevonden te hebben en verholpen maar na de BIG meeting rit is het weer bingo

Wil nu op de 2 carb's clamp-on Twin air filters zetten, met een rubber buis diameter van 63mm, buis lengte 65mm, filter diameter 126mm en filter lengte 150mm ipv het orginele papieren papier ding..

Deze gaan in in het luchtfilterhuis liggen en wil daar waar ze van de carb's het huis in komen weer afdichten zodat m'n doorwater hoogte het zelfde blijft..

Ook denk ik er over om de deksel van het orginele luchtfilterhuis er weer boven op te zetten om te proberen de grotere lucht toevoer iets te bepereken.. dit ivm heter worden van kop etc..

Rij nu met een Pro duro sport demper en vraag me af wat ik ongeveer moet gaan zetten aan sproeier grote..
Standaard hoofdsproeier #130
Stationaire sproeier #45
Mikkuni BST 33 SS
DR 800 BIG

Snap dat het natte vinger werk is maar klopt het dat ik kleiner moet gaan ivm met de grotere lucht toevoer?
En geld dit ook voor de stationaire sproeier?
En heb nu de kleppen al ruim staan maar moeten die nog iets ruimer?

Hoop dat iemand me iets wijzer kan maken en dat ik een idee heb rond welke sproeier grote ik er bij moet gaan bestellen..
Rij de Brabo 600 en het liefst met een redelijke gas respons en schone lucht dus nog maar een kleine 2 weken om het redelijk te krijgen

BVD Zappa
zappa.suzuki

CrazyWezel schreef:ff over dat stof he,

das denk ik bij iedereen met een standaard luchtfilter deze ronde,
want ik en kikker hebben er ook flink last van gehad,
heb alles uit elkaar gehad om de chokes te repareren, zaten van allebei de motoren vast,
en ook maar de luchtfilter even uitgeklopt,
in het filterhuis lag een aanzienlijke laag stof, heb er foto's van gemaakt, ik dacht dattie bij kikker lekte, maar bij nader onderzoek bleek het stof zo fijn dat het gewoon door de originele filter heen kan..

van de winter ga ik een ander systeem op bouwen, wat ook makkelijker te wisselen is, en wat hergebruikt kan worden, ivm kosten van steeds nieuwe filters.
Klopt dat je bij stofritten dit in het huis terug vind, maar wil dat niet meer in m'n carbs :evil:
Wat het best werkt zijn de fiters die je in olie zet.. Twin air filters bv..
CrazyWezel
Contacteer:

op mn 2takt had ik de luchtinlaat vergroot, hierdoor moest ik een aantal maten groter gaan zitten qua sproeier, was ook met een redelijk open uitlaat, maar dat principe van de uitlaat werkt weer heel anders, maar dat van de carb's lijkt me redelijk t zelfde..
meer luchtdoorvoer = meer benzine nodig = grotere sproeier?

ik zelf ga binnenkort knutselen met van die cross filters van schuim, die je invet.
en na het spelen gewoon kunt uitwassen in benzine.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Shifty-PK
Contacteer:

Vandaag toch ook even nieuwsgierig gekeken. Er zat inderdaad wat stof in de luchtfilterbak...inderdaad allemaal fijn stof. Daarnaast kan ik via het gat wanneer de luchtfilter eruit is de kelken van de carbs zien, daar zag ik op de zijkant een aanslag van fijnstof. Hoewel ik de carbs geprobeerd heb zo goed mogelijk aan te sluiten aan de luchtfilter lijkt hier altijd nog wel lucht langs te lekken. Ik kan met mijn hand bij de overgang aan de binnenkant dus ik ga hier nog wat vloeibare pakking op smeren.

Ik hoor verschillende verhalen over de standaard luchtfilter. Oa dat deze best goed is en dat je big het beste loopt hiermee. Misschien dat ik eens in de snorkel van de 750 luchtfilter wat luchtfilter foam stop zodat het zooitje dubbel gefilterd wordt. Even experimenteren hoe de motor ermee loopt.
Suzuki DR 750SK Big '89

zappa.suzuki

Die bruine schaamranden komen van de vuile lucht die naar binnen wervelt.. niet direkt van lekkage via de rand..

Het stof komt binnen via het filter en de afdichtranden van het huis..
Enige manier om het tegen te houden zijn volgens mij de Twin Air filters die direkt op de carbs komen,
Het foam met olie nemen het meeste vuil weg, kosten rond e23.- de stuk en zijn uitwasbaar en herbruikbaar :wink:

"Misschien dat ik eens in de snorkel van de 750 luchtfilter wat luchtfilter foam stop zodat het zooitje dubbel gefilterd wordt"

Denk dat je door de snorkel inlaat wat te blokkeren alleen maar meer via andere wegen naar binnen gaat zuigen...
CrazyWezel
Contacteer:

als je de boel goed afsluit zoals ie zelf al zegt met vloeibare pakking, zou wel op silicone basis pakken, aangezien die nog een beetje flexibel blijft,
dan lijkt me het best een aardig plan,
alleen zal ie wat adem te kort gaan komen als je voor de rest niets veranderd, en er wel meer filter elementen tussen zet.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
Shifty-PK
Contacteer:

Wat foam in de snorkel plaatsen is de makkelijkste oplossing en ook zo weer te verwijderen. Alleen de zijkap hoeft eraf.

En andere optie zou zijn foam tussen de papier filter te plaatsen en de carbs. In dat verdeelstuk ongeveer. Het probleem is dan dat het wel in de carbs gezogen kan worden als je het niet goed vast zet...

Ik heb van dat oranje pakkings spul, blijft flexibel, kan tegen hoge temperaturen maar niet zo goed tegen benzine. Ik zal eens kijken of dit ook op siliconen basis is.
Suzuki DR 750SK Big '89

CrazyWezel
Contacteer:

op het werk hadden we iets van loctite.. een blauwe en n zwarte variant, een van de 2 is op siliconen basis geloof ik.. het bleef in iedergeval wel aardig flexibel..
ik ga zelf n filter ding in elkaar knutselen, met rechte filter 'plakken' die ik ook gewoon simpel kan snijden + uitwassen enzo.
zo zat het vroeger ook op mn supermotard, en die liet eigenlijk helemaal geen stof door (wel geolied dan he)
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
zappa.suzuki

Je "supermotard" was 50cc geloof ik?

Die 800cc heeft meer zuigkracht dan m'n 1200W stofzuiger :wink:
CrazyWezel
Contacteer:

wacht maar tot de testresultaatjes klaar zijn, ik weet zeker dattut werkt :D heb al n klein testje gedaan.. hij loopt wel iets beroerder, maar heb verder nog niets aan de lucht afstelling gedaan, het geeft wel een bult herrie waar je eng van wordt..

en de geloof ik klopt, maar als je je filter inolied zou dat niet veel uit moeten maken, het punt is alleen dat je filtermateriaal niet je carb in moet verdwijnen.. rastertje dr achterbouwen dus..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
Plaats reactie