Beste BIG'ers,
Ik ben nu al behoorlijke tijd bezig met mijn DR800 uit 1990. Hij wil echter nog steeds niet goed starten en blijven lopen. Stationair wil nog wel, maar ook maar het kleinste beetje gas doet de motor afslaan. Na 2 of 3 minuten stationair gelopen te hebben slaat de motor ook af, vlak daarvoor begint de motor te roken.
Vanavond was ik nog even snel de motor aan het checken en zag ik tot mijn schrik dat er benzine via de luchtschroeven in het luchtfilter loopt.
Dit gebeurt gelijk na het openen van de benzinekraan en stopt ook gelijk weer wanneer ik de benzinekraan sluit.
Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Ik heb een tijdje geleden al enkele O-ringen in de carburateur vervangen, maar nog niet allemaal.
Mocht het hier aan liggen, door welke O-ringen komt het dan.
Graag een antwoord want ik heb de moed inmiddels al bijna opgegeven.
m.v.g. Sander
Benzine lekken via luchtschroeven in luchtfilter
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
de belangrijkste en meest voorkomende lekkende oring die lekt is die van de vlotter naald buis.
de vlotter valt in een koperkleurig buisje, die zit dmv oring geklemd in de vlotterkamer. die moet je er dus met de hand uitrekken anders zie je hem niet.
als het niet duidelijk is zal ik er nog wel een diagrammetje bij zoeken
de vlotter valt in een koperkleurig buisje, die zit dmv oring geklemd in de vlotterkamer. die moet je er dus met de hand uitrekken anders zie je hem niet.
als het niet duidelijk is zal ik er nog wel een diagrammetje bij zoeken
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Hoi Shifty,
Deze O-ring hebik al wel vervangen... Ik ben er vrij zeker van dat hij hier niet lekt.
Weet jij misschien waar een overschot aan bezine komt als het uit de luchtschroeven naar buiten komt? Is dat in de vlotterkamer?
Zo ja, dan zou de vlotternaald ook versleten kunnen zijn, of zie ik dat verkeerd
groet sander
Deze O-ring hebik al wel vervangen... Ik ben er vrij zeker van dat hij hier niet lekt.
Weet jij misschien waar een overschot aan bezine komt als het uit de luchtschroeven naar buiten komt? Is dat in de vlotterkamer?
Zo ja, dan zou de vlotternaald ook versleten kunnen zijn, of zie ik dat verkeerd
groet sander
ik snap niet direct wat je met luchtschroeven bedoelt?
op mijn big 750 zit 1 luchtschroef en die zit aan de onderkant. ik weet dat de sr43 overloop heeft, maar ik heb geen idee waar en hoe dat zit.
als die rubberen ring vervangen is en niet is geoxideerd dan zou de vlotternaald idd versleten kunnen zijn. of mischien wordt die niet meer goed op zijn plek gehouden door het beugeltje of zit de vlotter zelf vast.
carbs weer loshalen is onoverkomelijk vrees ik.
succes
op mijn big 750 zit 1 luchtschroef en die zit aan de onderkant. ik weet dat de sr43 overloop heeft, maar ik heb geen idee waar en hoe dat zit.
als die rubberen ring vervangen is en niet is geoxideerd dan zou de vlotternaald idd versleten kunnen zijn. of mischien wordt die niet meer goed op zijn plek gehouden door het beugeltje of zit de vlotter zelf vast.
carbs weer loshalen is onoverkomelijk vrees ik.
succes
Suzuki DR 750SK Big '89
-
Met de luchtschroefen bedoel je de 2 kleine gaatjes onder aan
het gedeelte van de carb's dat in het luchtfilter schuift?
Als je die bedoelt is het benzine nivo te hoog, kan komen door versleten o-ringen/ vloternaald.. maar als je bedoelt met "lopen" dat het echt er in stroomt ipv een zeer licht druppelen is waarschijnlijk je vlotter ""nivo' niet goed afgesteld..
Dan is waarschijnlijk het metalen lipje wat aan de vlotter zit en waar de naald aan "hangt" verbogen, de naald word dus niet diep genoeg ingedrukt bij volle vlotterbak..
Kan evt eens kijken of ik het onderwerp terug kan vinden op een site als je wil.
het gedeelte van de carb's dat in het luchtfilter schuift?
Als je die bedoelt is het benzine nivo te hoog, kan komen door versleten o-ringen/ vloternaald.. maar als je bedoelt met "lopen" dat het echt er in stroomt ipv een zeer licht druppelen is waarschijnlijk je vlotter ""nivo' niet goed afgesteld..
Dan is waarschijnlijk het metalen lipje wat aan de vlotter zit en waar de naald aan "hangt" verbogen, de naald word dus niet diep genoeg ingedrukt bij volle vlotterbak..
Kan evt eens kijken of ik het onderwerp terug kan vinden op een site als je wil.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Hey Zappa,
Deze schroeven bedoel ik inderdaad. En het stroomt er echt hard uit. Na een seconde of tien staat de onderkant van het luchtfilterhuis vol benzine en stroomt het aan de overstort eruit.
Wanneer ik choke is dit minder, maar evengoed blijft hij lekken.
Bedankt voor de reacties alvast allemaal!
Deze schroeven bedoel ik inderdaad. En het stroomt er echt hard uit. Na een seconde of tien staat de onderkant van het luchtfilterhuis vol benzine en stroomt het aan de overstort eruit.
Wanneer ik choke is dit minder, maar evengoed blijft hij lekken.
Bedankt voor de reacties alvast allemaal!
-
Dan word de benzine toevoer gewoon weg niet afgesloten.. dus nivo niet goed
Moet nu weg.. kom er later vanavond op terug

Moet nu weg.. kom er later vanavond op terug
-
Je benzine toevoer word niet afgesloten, lekkende o-ring of versleten vlotternaald druppelen een beetje..
De benzine toevoer word afgesloten door dat de vlotter op de benz drijft en bij volle bak omhoog komt en de naald in de behuizing drukt..
Dit gebeurd nu dus niet
Waarschijnlijk is het metalen lipje op de vlotter verbogen..
Carb's er af,
Vlotterbak open met carb's ondersteboven,
Kijk of het lipje de onderkant van de naald raakt, dus deze vast in z'n koppere huls drukt..
Zo niet, probleem gevonden
Nu moet je gaan buigen.. maar wat is de goede stand?
Vind je hier meer over
http://home.arcor.de/avehrenb/DR800maintenance.html
Tap: Fuel level check..
Chek voor montage door carb's los in de hand op het zelfde nivo/hoek te houden als gemonteerd met slang er op en kraan open
Zelf nooit gedaan, ben maar Aankomend asistend verpleger 3e klas
Even voor de duidelijkheid, Dr 800 1990? dus met dubbele stalentank [2 benz doppen?]
Km stand?
Frame nummer begint met SR41/42/43?
Kans dat de benz ook in het blok is gekomen, zorgt bij warm voor overdruk [verdampen] en dus slecht rijden.. rustig uit laten dampen of olie vervangen
Hoop dat dit je probleem is.. anders echt iets kapot denk ik
Greetz Zappa
De benzine toevoer word afgesloten door dat de vlotter op de benz drijft en bij volle bak omhoog komt en de naald in de behuizing drukt..
Dit gebeurd nu dus niet

Waarschijnlijk is het metalen lipje op de vlotter verbogen..
Carb's er af,
Vlotterbak open met carb's ondersteboven,
Kijk of het lipje de onderkant van de naald raakt, dus deze vast in z'n koppere huls drukt..
Zo niet, probleem gevonden

Nu moet je gaan buigen.. maar wat is de goede stand?
Vind je hier meer over

http://home.arcor.de/avehrenb/DR800maintenance.html
Tap: Fuel level check..
Chek voor montage door carb's los in de hand op het zelfde nivo/hoek te houden als gemonteerd met slang er op en kraan open

Zelf nooit gedaan, ben maar Aankomend asistend verpleger 3e klas

Even voor de duidelijkheid, Dr 800 1990? dus met dubbele stalentank [2 benz doppen?]
Km stand?
Frame nummer begint met SR41/42/43?
Kans dat de benz ook in het blok is gekomen, zorgt bij warm voor overdruk [verdampen] en dus slecht rijden.. rustig uit laten dampen of olie vervangen

Hoop dat dit je probleem is.. anders echt iets kapot denk ik

Greetz Zappa
Ik denk dat ik hiermee echt verder kom. Alle verschijnselen tijdens starten en lopen wijzen namelijk op een dergelijk probleem. Zelf was ik hier echter nog niet opgekomen omdat ik nooit had gezien dast er benzine in het luchtfilter kwam.
Morgenvroeg ga ik gelijk aan het proberen. Ik heb inmiddels doorzichte slang gehaald om het niveau in de vlotterbakjes te kunnen meten.
Mijn motor is een DR800S uit 1990 (Sr42B) op duits kenteken. Die ik voor weinig geld kon kopen. De motor heeft 53000 gelopen en heb ik in onderdelen opgehaald en zelf in elkaar gezet.
Morgenvroeg ga ik gelijk aan het proberen. Ik heb inmiddels doorzichte slang gehaald om het niveau in de vlotterbakjes te kunnen meten.
Mijn motor is een DR800S uit 1990 (Sr42B) op duits kenteken. Die ik voor weinig geld kon kopen. De motor heeft 53000 gelopen en heb ik in onderdelen opgehaald en zelf in elkaar gezet.
-
Hoop dat dat het is, redelijk makkelijk en goedkoop te verhelpen
truuk met slagen zou ik met de losse carbs doen, motor recht op en kijken hoe de hoek is gedemonteerd..
Losse carb's in zelfde hoek en hoogte met bez slang er op en open die kraan
Laat weten hoe het af loopt

truuk met slagen zou ik met de losse carbs doen, motor recht op en kijken hoe de hoek is gedemonteerd..
Losse carb's in zelfde hoek en hoogte met bez slang er op en open die kraan

Laat weten hoe het af loopt

-
Ps, de vlotter[s] kunnen ook lek zijn.... drijven ze niet meer en...
- de antrapper

Big liep slecht en stonk naar benzine, bij mij hielp een vlotter revisie setje ( nieuwe naaldjes en ringetjes en zo, vlotter peil opnieuw afgesteld, en alle problemen opgelost

Big Bigger Tiger en weer Big 

Hoi Heren,
Hier even een update over het vlotter-gebeuren. Zaterdag heb ik de metalen stripjes op de vlottertjes iets verbogen in een poging om het vlotterniveau beter te krijgen. Het resultaat was dat de motor zonder choke startte en ook redelijk op gas reageerde, wat hij vooraf niet deed. Het vlotterniveau is dus inderdaad van groot belang voor het functioneren van de motor.
Vervolgens heb ik een stukje gereden, maar vind nog steeds dat de motor niet echt lekker op het gas reageert. Het lijkt soms alsof hij op bepaalde punten niet hoger in de toeren wil komen. Ook reageert hij slecht als je ineens veel gas geeft. Dit zou iook nog aan de algehele afstelling kunnen liggen?!
Maar, het is in ieder geval een grote vooruitgang! Bedankyt voor de reacties en tips. Ik hou jullie op de hoogte van de vordering. Komende tijd heb ik echter niet veel tijd vrij om te sleutelen.
m.v.g. Sander
Hier even een update over het vlotter-gebeuren. Zaterdag heb ik de metalen stripjes op de vlottertjes iets verbogen in een poging om het vlotterniveau beter te krijgen. Het resultaat was dat de motor zonder choke startte en ook redelijk op gas reageerde, wat hij vooraf niet deed. Het vlotterniveau is dus inderdaad van groot belang voor het functioneren van de motor.
Vervolgens heb ik een stukje gereden, maar vind nog steeds dat de motor niet echt lekker op het gas reageert. Het lijkt soms alsof hij op bepaalde punten niet hoger in de toeren wil komen. Ook reageert hij slecht als je ineens veel gas geeft. Dit zou iook nog aan de algehele afstelling kunnen liggen?!
Maar, het is in ieder geval een grote vooruitgang! Bedankyt voor de reacties en tips. Ik hou jullie op de hoogte van de vordering. Komende tijd heb ik echter niet veel tijd vrij om te sleutelen.
m.v.g. Sander
-
Word al wat beter dus
Blijft ie hangen op een bepaald toerental of varieerd dat?

Blijft ie hangen op een bepaald toerental of varieerd dat?
Je gaat voorruitvanlochem schreef:Hoi Heren,
m.v.g. Sander

Camocat heeft in den beginnen ook veel problemen gehad met het goed laten lopen van zijn motor. Uiteindelijk is die naar de dynobank gegaan waar hij uiteindelijk van een 120 sproeier naar een 117 sproeier is gegaan en de gasnaald een stukje heeft verschoven. Mischien wel het proberen waard?
Suzuki DR 750SK Big '89
hmm... is wel een optie ja...
Het toerental waarop de motor blijft steken varieert. Bij langzaam gas geven is er niets aan de hand en gaat hij hoog in toeren. Maar bij wat sneller het gas los gooien blijft hij soms bij 2500 al steken, maar soms ook pas bij 4000. Beetje vreemd dus. Ik dacht zelf aan een (nog steeds) te rijk mengsel
Het toerental waarop de motor blijft steken varieert. Bij langzaam gas geven is er niets aan de hand en gaat hij hoog in toeren. Maar bij wat sneller het gas los gooien blijft hij soms bij 2500 al steken, maar soms ook pas bij 4000. Beetje vreemd dus. Ik dacht zelf aan een (nog steeds) te rijk mengsel
Als hij echt blijft hangen dan is de kans dat de vacuum schuif vast blijft zitten. Door het gas open te draaien open je alleen een gasklep. Hierdoor moet door vacuum de vacuum schuif omhoog gaan, maar als in dit maganisme iets niet goed zit dan blijft je gas dus gewoon practisch hangen.vanlochem schreef:hmm... is wel een optie ja...
Motor naar dynobank is eigenlijk voor de fijn afstelling, denk dat het voor jouw probleem nog geen oplossing gaat geven.
Suzuki DR 750SK Big '89