Carb's revisie..

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Waarschuwing, schokkende beelden..

Na flink wat zand in m'n luchtfilterbak gevonden te hebben + dat ie onregelmatig reed met een beetje gas er op [ ja, moet soms rustig rijden :wink: ]

Werd het tijd om de carb's eens te reviseren [ 74.000km]

Eerste verassing, gaatje :?
Afbeelding
By zappa3, shot with N73 at 2008-09-14

Veroorzaakt door een kabelboom die er tegen aan schuurden :roll:
Afbeelding
By zappa3, shot with N73 at 2008-09-14

Vloterbakdop onder op er af gedraaid, kan je bij de hoofdsproeier, die er af met een ratel met bitjeshouder en de dikste platte schroefenbitje.
Dan gasschuifen, geleiders, naalden en gasnaaldhuisen er uit..

Het gasnaaldhuis druk je omhoog om er een M5 bout in te draaien en er een hefboom op te zetten..
Afbeelding
By zappa3, shot with N73 at 2008-09-14


Zoek de verschillen;
Afbeelding
By zappa3, shot with N73 at 2008-09-14

Naalden ingesleten, zand op de geleiders, gasschuif geleider doorgesleten

Oorzaak van het zand, los gelopen klem van verbinding carb rubers en luchtfilterhuis..
Afbeelding
By zappa3, shot with N73 at 2008-09-14

Had gelukkig nog alles van de kapotte carb's van Dirty :wink:

Lagers+ schalen van het balhoofd vervangen, het lager op de onderste kroonplaat maakte problemen..
Haakse slijper erbij :wink:
Afbeelding
By zappa3, shot with N73 at 2008-09-14
Laatst gewijzigd door zappa.suzuki op do aug 20, 2009 23:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Verder alle stekkers onder de tank schoongemaakt en in de contactspray..
Shiny loop weer vel en stabiel en geen vast punt meer in't stuur recht vooruit :wink:
Kreeg dat onder lager er niet helemaal op, bleef zo,n kier van 2-3mm over.. vind het wel best :wink:

Morgen a-brug van Dirty vervangen en als ik dan nog zin heb staalflex remleiding achter voor Shiny en 1 voor leiding voor Dirty
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Wowawiewa Zappa, die had zijn beste tijd wel gehad :shock:

Oorzaak van olie verbruik gevonden dus...helaas te laat :cry:
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Shifty-PK schreef:Wowawiewa Zappa, die had zijn beste tijd wel gehad :shock:

Oorzaak van olie verbruik gevonden dus...helaas te laat :cry:
Ach, hij is weer lekker fel, dus rij maar lekker door en koop maar wat meer olie.. zal nog eens kijken hoe de cilinder en zuiger van het kapote blok er uit zien, als die nog goed zijn tzt die er op :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

indrukwekkend hòòr..
ik loop zelf met grote boog om die carbs heen, snap er niets van!!

wat zijn trouwens die witte dingen "van zoek de verschillen"?

greetz sander
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Snap de basis van de werking van een carb wel, maar hoe alles precies werkt :roll:

Maar kan wel alles uit elkaar en in elkaar schroefen :wink:

Hier een pic van de slijtage onderdelen.. van links naar rechts..

Vlotter kamer + dop,
Kleine ding is de hoofdsproeier [#130]

Dit zit onder de carb

Dan wat er van boven uit komt :wink:
Gasnaaldhuis [ koperebuis in wit ding]
gasschuifgeleider [ wit ding, zit vast in de carb, zwart ding schuift daar langs op en neer, mijn linker was behoolijk weg geschaafd, zie de gaten]]
Gasschuif met boven op membraam [zwart ding]
Gasnaald hangt in gaschuif met daar op drukend de veer [Gasnaald stand 2e streepje van onder, normaal 3e{middelste} gleufje]
Bovenkant carb [ zat bij mij een gaatje in, water lag op het membraam :roll: ]

Afbeelding
By zappa3, shot with N73 at 2008-09-14

Op deze manier kan je je carb's reviseren zonder ze te demonteren, let wel bij vlotter lekage moeten ze er wel vanaf.. en dat is ruzie maken met de inl- en uitlaat rubbers..
Laatst gewijzigd door zappa.suzuki op zo sep 14, 2008 22:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

De carb werkt door dat er bij gas geven een draaiklep open gaat, komt er meer lucht door de carb [we geven dus geen gas maar lucht]

Door het vacium van de luchtstroom word er benzine door de hoofdsproeier gezogen en verment zich met de lucht..
Ook de gasschuif word door het toenemende vacium [ tussen mebraam en deksel] omhoog gezogen, de taps toelopende gasnaald word omhoog getrokken en daar door kan er steeds meer benz door de hoofdsproeier gezogen worden..

Het membraam [soepel rubber deksel] boven op de gasschuif word door overdruk [klappen in de uitlaat] omhoog gedrukt zo dat de overdruk weg kan door het holle tutje op de deksel..

simpele basis uitleg :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
pjlaurens
Berichten: 140
Lid geworden op: wo feb 26, 2003 17:09
Locatie: spijkenisse

zappa

stop nou eens met die klere kut filters

kijk nou eens bij mij, kom foto,s maken of weet ik wat
zeg het nog 1 keer ongekend..................

zie je snel gabbers
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Stop ook met die filters :wink:
Ga eens kijken hoe ik het best een foam [cross] filter kan plaatsen..
Zit te denken gewoon aan de bovenkant een platte stuk tussen 2 roosters.

Liever direkt voor de carb's om zij lekkage te verkomen maar ben bang dat er dan te weinig lucht binnen komt?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Gezien de vorm en grote van de originele en ook foam filters denk ik dat je toch wel zo veel als mogelijk oppervlak wilt hebben waardoor gefilterd wordt.

Hier zit vast wel een goede reden achter. Bv wanneer je te weinig filter oppervlak hebt je hem sneller moet schoonmaken/wisselen. Daarnaast kan je met een groter oppervlak veel fijner lucht filteren met dezelfde luchtstroom.

Is de papieren filter die in de bigs zit zo slecht dat hij niet goed vuil filtert of laat die gewoon te weinig lucht door?

Maar Peter, kom je ook niet op de big meeting over 2 weken? Kunnen we al jouw goede ideeen even bewonderen ( en afkijken :roll: ) Anders kom ik wel een keertje bij je langs om je big te bewonderen, maar dan wil ik ook wel een proefritje maken zodat ik het verschil ook kan voelen :P
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
pjlaurens
Berichten: 140
Lid geworden op: wo feb 26, 2003 17:09
Locatie: spijkenisse

josja............

er zijn filters die rechtstreeks op de carb,s gaan en
te bestellen bij.. jawel motorcross aad waar jij die olie vandaan hebt...toch
jaja ik lees alles wel
ik rijdt namelijk al jaren met putoline, en gebruikt geen drup.
OOK niet na 60.000 km
die zelfde olie zit bij mijn vriendin in haar yamaha tdm 850, ook zonder gebruik.

Of ik op de big meeting kom hangt af van het weer
ik ben namelijk een mietje en bang voor regen en nattigheid,

ook na al diverse rally,s en ritten met de big en ook in de regen...bah
daar ben ik klaar mee

heb ik gewoon een kl....hekel aan

een proefrit....mmmmmmmmmmm

heb je klitte band op je crossbroek dan hahahahaha
dit ivm 63 pkaatjes

nee maar ik zie dingen op de forum voorbij komen die jaren geleden al opgelost waren.
foto,s van gemaakt en laten zien
documentatie erbij
en dan weer hoor en zie ik dingen
nogmaals ik weet ook niet alles.

maar zat me nu toch wel weer te irriteren

zal er nog een foto bij doen van de tdm en zal ook van de week of morgen foto,s maken van die filters, zijn gewoon dubbele twin air,s

groetssssssssssssssssssssssssssss
pjlaurens
Berichten: 140
Lid geworden op: wo feb 26, 2003 17:09
Locatie: spijkenisse

U vraagt wij draaien

wat je ziet zijn twee twinair filters, met losse stofhoes
makkelijk uitwasbaar en snel te wisselen

heb er toevallig 4, deze kan ik ingeolied mee nemen evt.

rijdt er meer als 10 jaar mee en nog nooit zand binnen gehad, ook niet op de ritten of in frankrijk en spanje
vraag AD ketelaars maar............

rode is gaspot van de wp veer, met instelbare demping

gassssssssssssssssssssssssssss
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Ziet er goed uit Peter, het was even denken hoe de foto gemaakt was maar nu snap ik hem. Ik heb hem even verkleint dan wordt het plaatje wat overzichtelijker.

Slim trouwens, 2 losse filters. Dat zijn wel 2 kleintjes; die heb ik nog nooit gezien. Ik begrijp dat je om deze 2 losse filters dus nog een 'stofhoes' omheen doet en je die dus niet op de foto ziet?

Hoe zit het met de verbinding van filter naar de carbs. Heeft elke carb zijn eigen filter? Waarvan heb je de verbinding van de filters naar de carbs gemaakt?

Kan hij nu van alle kanten lucht aanzuigen of nog steeds alleen vanuit onder het zadel? In verband met diepe doorwadingen zou je het liefst zo hoog mogelijke willen ... :idea:
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
pjlaurens
Berichten: 140
Lid geworden op: wo feb 26, 2003 17:09
Locatie: spijkenisse

foto is beter zo

zal van de week een foto maken met de losse stof hoezen.
maar de dr staat achter in de schuur, vandaar

de verbinding zit vast aan de filters en kun je zo lang laten maken en bestellen als je wilt.
gewoon de hele filter kast in de vuilbak mieteren en deze rechtstreeks op de carb,s en de dr gaat een stuk beter lopen ook, ipv met die standaard rommel
iedere carb heeft zijn eigen filter.

gas nouuuuuuuuuuuuuuuuu
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

heeft ergens overheen gelezen en nu gelezen in de quote van edwin hier benede :lol:
Laatst gewijzigd door CrazyWezel op ma sep 15, 2008 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

peter laurens schreef:ja zeker ik heb kn filters en filters van twinair voor in het zand.
Je haalt de hele filterkast weg en dan moet je 2 aanzuig buizen maken waar de filters weer opkomen en deze zet je vast met slang klemmen.
En heel belangrijk is grotere sproeiers maat 140 standaard 130 dus 4 maten groter.
Je moet ook een andere stationersproeier monteren ook groter.
standaard 50 moet naar 60 of zoals ik gedaan heb gewoon een boor er doorheen
vergeet de uitlaat niet te veranderen en de klepspeling en timing want hij wordt een stuk heter!!! dus ook weer andere bogie,s en zo ga je maar door
vind het prima zoals die nu is... :)
Assumption is the mother of all fuck ups
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ff iets tussendoor he, als je met een boor door een sproeier gaat ploegen, moet je wel echt veel geluk hebben dattie zn werk nog goed doet,
er zit namelijk niet helemaal voor niets zo'n niet helemaal recht gat doorheen :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Flexibele buisen naar plek filterkast.. makkelijk
Grotere sproeiers.. ook
Twin air filter..oke
Bougies.. geen probleem
uitlaat.. al open

Maar klepspeling ruimer? denk ik..

En wat met de timing? Kan de CDI niet aanpassen denk ik zo..
Maar als dat wel kan, moet ie dan vroeger?

Greetz Zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
spgoesdakar
Berichten: 440
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 17:34
Locatie: Uden

CrazyWezel schreef:ff iets tussendoor he, als je met een boor door een sproeier gaat ploegen, moet je wel echt veel geluk hebben dattie zn werk nog goed doet,
er zit namelijk niet helemaal voor niets zo'n niet helemaal recht gat doorheen :lol:
Ik heb dit bij mijn oude SP370 ook gedaan. Werkte prima.
DR750 '89 DR800 '90 DR800 '92
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Shifty-PK schreef:Hey Zappa,

Ik heb even geen motor of oude carb bij de hand. Zou je eens willen opmeten wat de diameter is van de aansluiting van carb naar luchtfilter rubber?

Alvast bedankt,
Josja
Lopen ovaal, smalle kant 59mm
Lange kant 63mm
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Heb nog wat ge-emailed met Stefan over deze filter:
Ik: what parts have been used?
Stefan: Its the airbox merried with dr big sr 42 and dr 650 sp 44
Ik: Water can easily get cought in the airfilter?
Stefan: If i ride in water, the side can be closed
Stefan: the rally engine and the TM36 flat slide carbs neeed AIIIIIR :-)
> and: for the stock carbs - forget it!
> with stock carb you cannot have more power with a open airbox. really
> use the stock with a good paper filter- meiwa for example
> the best solution and use the rubber in the filter. important for smoooth
> engine only with tuning carbs a open airbox is better only
> for sure
Dus, eerst maar die motor kietelen heren :wink:
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Wat ik wil is schone lucht!!
Pk's is mooi mee genomen maar niet de hoofdzaak, sterker nog wil niet te veel gaan aan passen...

heb nu cilinder schade en heb daar geen zin meer in :wink:

Wil gewoon 2 filters zo als op de link direkt op de carbs, liggend in de fiter kast..
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=5220

Zijn er zat, alleen nog even uitvinden welke van twin air ik het best kan nemen die redelijk in de buurt van de huidige lucht doorlaat zitten..
mischien is dit makkelijk te bereiken door de deksel er gewoon weer op te zetten :wink:

Nog een voordeel.. makelijks de carb's demonteren :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

Shifty-PK schreef:Heb nog wat ge-emailed met Stefan over deze filter:
Ik: what parts have been used?
Stefan: Its the airbox merried with dr big sr 42 and dr 650 sp 44
Ik: Water can easily get cought in the airfilter?
Stefan: If i ride in water, the side can be closed
Stefan: the rally engine and the TM36 flat slide carbs neeed AIIIIIR :-)
> and: for the stock carbs - forget it!
> with stock carb you cannot have more power with a open airbox. really
> use the stock with a good paper filter- meiwa for example
> the best solution and use the rubber in the filter. important for smoooth
> engine only with tuning carbs a open airbox is better only
> for sure
Dus, eerst maar die motor kietelen heren :wink:
met vlakschuif carb`s à €650,= ????
muaaahhhh dat laat ik even aan me voorbij gaan.......
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 20:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

Deze configuratie lijkt mij wel handig:

"The 61hp came with the 2" pipe and a new air filter system. The bike was dynoed and jetted based on the dyno runs. I believe on the 800 the proper main jet size for both carbs were somewhere in the area of 145-155 vs. 130 stock. Anyway,

the pipe

The air box

And the results

Otherwise stock"

Aldus een Big liefhebber op de world wide web.
Ik ga inderdaad voor schone lucht.

Andre
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

He Andre, ziet er ook strak uit maar nog steeds papier..

Wil cross filters die direkt op de carb's komen [ die je in olie zet :wink: ]

Beetje dubbel post maar..
Wel wat gevonden voor de 750... http://www.twinair.com/enter.htm
Tap "Application List " -> MX Air filters -> scroll down naar Suzuki .. laatste in de rij helaas geen plaatje

Maar wat ik zoek is.. http://www.twinair.com/enter.htm
Tap "Application List " -> Clamp-ON FILTERS .. zie plaatje ..
Er staan wat op de lijst zoals "150960 63 mm 75 mm 100 mm 65 mm Round"
Dus diameter opschuifbuis 63 mm, filter 75mm breed en 10mm lang lengte buis 65mm..

De lengte van de buis is net genoeg om in het filterhuis te komen, ze daarin leggen en de overgebleven kieren bij de ingang van het huis zo goed mogelijk dichten tegen water..

Blijf je de zelfde doorwater hoogte houden maar de filters zitten direkt op de carb's, geen vuil lekkage meer

Nu nog erachter komen welke er het best op kunnen ivm lucht doorlaat..
Dus evt sproeiers aanpassen maar voor de rest redelijk standaard houden..

Tenzij timing en kleppen simpele ingrepen zijn natuurlijk
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie