Momenteel rij ik op een Husaberg FE 550 uit 2004 maar omdat ik niet 100% zeker weet welk onderhoud de vorige eigenaar heeft gedaan voel ik me een beetje onzeker om hiermee offroad ritten te gaan rijden als het seizoen straks weer van start gaat. Nu heb ik gehoord dat het reviseren nogal wat tijd en geld kost waardoor ik me afvraag of ik niet beter voor een andere motor kan gaan kijken. Als reviseren inhoud dat ik komend jaar redelijk probleemloos kan gaan rijden, dan zie ik het wel zitten. Maar als het motorblok toch nog regelmatig open moet, dan ga ik liever voor wat anders kijken, gewoon omdat me dit gewoon te veel tijd kost.
Kies ik voor een andere motor dan moet dit er eentje zijn waar ik niet al te veel omkijken naar heb, en waarbij het onderhoud redelijk eenvoudig is uit te voeren zonder dat ik eerst de halve motor moet demonteren. Ik neig hierbij erg richting de 300 cc 2-takts van KTM of GasGas, omdat ik hier veel goede verhalen over lees, maar sta ook open voor andere suggesties. Wel moet de motor niet te zenuwachtig op het gas zijn, en redelijk gemakkelijk te bereiden zijn door een “beginner”. Probleem is dat ik ook geen zaken hier in de buurt heb waar ik even een kan kijken hoe zo’n 300 cc rijdt als ze er al een hebben staan en dan ook nog in een “softe” afstelling.
Hebben jullie misschien nog wat tips en advies voor me? Wat zouden jullie in dit geval doen, en indien ik voor een andere motor ga kijken welke zou ik dan het beste kunnen nemen?
Reviseren of ander kopen
Moderator: ghulst
Als je het geld hebt om een hele nieuwe te kopen, dan zou ik daarvoor gaan. Ik haal dat niet direct uit je verhaal ...
Een gebruikte geeft je uiteindelijk dezelfde "zorgen" als je Husaberg, dus daarmee verplaats je het probleem alleen maar. Ik zou dan eerder voor een goede revisie gaan.
... en een beginner op een Husaberg 550 kan vast ook wel met een 300cc tweetakt overweg ....
Een gebruikte geeft je uiteindelijk dezelfde "zorgen" als je Husaberg, dus daarmee verplaats je het probleem alleen maar. Ik zou dan eerder voor een goede revisie gaan.
... en een beginner op een Husaberg 550 kan vast ook wel met een 300cc tweetakt overweg ....
Geld voor een nieuwe heb ik niet, dus word zeker weer een 2de hands maar dan ietsje nieuwer. En de Husaberg is mijn eerste en enigste off-road motor waar ik ooit op gereden heb, dus kan me maar moeilijk een beeld maken over het verschil tussen beide.
ik volg je ff niet surfdude.Surfdude schreef:Geld voor een nieuwe heb ik niet, dus word zeker weer een 2de hands maar dan ietsje nieuwer. En de Husaberg is mijn eerste en enigste off-road motor waar ik ooit op gereden heb, dus kan me maar moeilijk een beeld maken over het verschil tussen beide.
Zoals stteve al zegt; bij een andere 2e handse is het verhaal hetzelfde.
En laten reviseren omdat je niet zeker bent is wel een erg dure gok!
Gooi er een keer nieuwe olie op en zorg dat je luchtfilter schoon is en rij gewoon die ritten!
Druk maken moet je pas als er iets ECHT kapot gaat
Het blok is oersterk. Distributieketting in de gaten houden en idd het luchtfilter goed verzorgen want daar kan het schijnbaar binnen regenen...
Verder hoor ik dat ze ook wel last hebben van dingen als de koppelingsbediening en de elektiesche installatie. Voor de rest:
If it's not broken; don't fix it.
En ik zou me niet spitsen op een flinke 2takt. Hoe je't ook draait of keert, die zijn voor een beginneling lastiger te rijden.
Verder hoor ik dat ze ook wel last hebben van dingen als de koppelingsbediening en de elektiesche installatie. Voor de rest:
If it's not broken; don't fix it.
En ik zou me niet spitsen op een flinke 2takt. Hoe je't ook draait of keert, die zijn voor een beginneling lastiger te rijden.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Ik heb bij dezelfde overweging vorig jaar gekozen voor een nieuwe husaberg, overjarig model, scheelt heel veel geld en je hebt een nieuwe motor die je zelf kun inrijden en onderhouden. ik hen een 2004 model nieuw gekocht in 2007, daar zijn er nog meer van. als je je oude inruilt in zwartebroek kun je wellicht een leuke deal maken, overweeg ook eens een 450 ipv een 550... snel zat!
Olie en onderhoud zitten wel goed, dat doe ik regelmatig. Echter hoor ik wat rare geluidjes waardoor ik een beetje ga twijfelen. Ben dan ook bang dat de schade niet meer te overzien is als die eenmaal echt kapot gaat. Verder dacht ik dat een revisie van een 2-takt een stuk goedkoper was dan die van een 4-takt, dus vandaar mijn neiging naar de 2-takt kant. Overjarig model heb ik inderdaad ook wel oren naar, mocht ik daar tegenaan lopen voor een zacht prijsje.
Nou ik hoop dat de klap van het ertegen aan lopen niet te hard aankomt.Surfdude schreef:Olie en onderhoud zitten wel goed, dat doe ik regelmatig. Echter hoor ik wat rare geluidjes waardoor ik een beetje ga twijfelen. Ben dan ook bang dat de schade niet meer te overzien is als die eenmaal echt kapot gaat. Verder dacht ik dat een revisie van een 2-takt een stuk goedkoper was dan die van een 4-takt, dus vandaar mijn neiging naar de 2-takt kant. Overjarig model heb ik inderdaad ook wel oren naar, mocht ik daar tegenaan lopen voor een zacht prijsje.
Je kan mijn hagelnieuwe WR 450 van '06 kopen voor Euro 7750,- Het kenteken ga ik er a.s. maandag opzetten. Mocht je intresse hebben dan kan hoor ik het graag.
Note. WR 450'08 kost Euro 9999,-
Misschien de nokkenaslagers eens (laten) controleren
Is ooit bij de Husa's een zwak punt geweest (weet alleen niet helemaal zeker of de 2004-modellen dit ook nog hadden).
Is ooit bij de Husa's een zwak punt geweest (weet alleen niet helemaal zeker of de 2004-modellen dit ook nog hadden).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Niet teveel zorgen maken. Husabergs maken allemaal bijgeluiden en vanaf 2004 zijn de kinderziekten er wel zo'n beetje uit en moeten ze net zo betrouwbaar zijn als andere merken. Als je hem toch uit elkaar haalt dan moet je met name de lagers van de krukas en balansas in de gaten houden, lees wisselen. Zuiger en bigend zijn zelden het probleem. Maar zo'n 300 exc is zeker niet verkeerd en ook voor een beginner geschikt.