Gouden vondst?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

ebertus

Gegroet vrienden noppenrijders,

Aangezien motorcross voor een 19-jarige student een toch wel vrij dure angelenheid is ben ik steeds op zoek naar mogelijkheden om mijn hobby zo goedkoop mogelijk te houden. Zo ook vandaag. Na twee keer mijn luchtfilter te spoelen met benzine en enkele keren uitblazen met de compressor vond ik hem toch al best proper wezen. Toch had ik het idee om eens te kijken hoe dat reageerde met zeep. Toen kwam ik tot een aangename vaststelling. Na enkele milliliters HG Quick vloerzeep en wat heet water had ik de bodem van de goodsteen in een ware zandbak omgetoverd.
Ik vermoed dat dit geen enkele gevolgen heeft voor mijn luchtfilter/motor?
Zijn er nog mensen die dit al gemerkt hebben of ben ik (vermoedelijk) de eerste? Alle reacties zijn welkom.

groeten,
Ebertus
JoeBaR

dat is vrij normaal , na het wassen met ontvetter (liever geen benzine ivm de lijmnaden) dien je het filter te laten drogen , dan het losse zand er uit te kloppen ,en vervolgens het filter in de filterolie zetten .

omdat dit best wat werk is , is het raadzaam enkele reserve filters in voorraad te nemen :idea:
4 strokes only !!
YZF250

Die zeep heeft m'n oma in haar winkel, bedankt voor de tip :wink:
nielscr500

ebertus schreef:Gegroet vrienden noppenrijders,

Aangezien motorcross voor een 19-jarige student een toch wel vrij dure angelenheid is ben ik steeds op zoek naar mogelijkheden om mijn hobby zo goedkoop mogelijk te houden. Zo ook vandaag. Na twee keer mijn luchtfilter te spoelen met benzine en enkele keren uitblazen met de compressor vond ik hem toch al best proper wezen. Toch had ik het idee om eens te kijken hoe dat reageerde met zeep. Toen kwam ik tot een aangename vaststelling. Na enkele milliliters HG Quick vloerzeep en wat heet water had ik de bodem van de goodsteen in een ware zandbak omgetoverd.
Ik vermoed dat dit geen enkele gevolgen heeft voor mijn luchtfilter/motor?
Zijn er nog mensen die dit al gemerkt hebben of ben ik (vermoedelijk) de eerste? Alle reacties zijn welkom.

groeten,
Ebertus
Nou, lijkt me niet best voor je motor..

Ik spoel eerst wasbenzine over het filter, uitknijpen, en dan een heet sopje met dreft.
Goed soppen, soppen soppen, en dagje laten drogen.
Uitmeppen, en opnieuw invetten...
Yes! A CR500 is fast, and No! You can't ride it!
adje

Je mag eigenlijk het luchtfilter niet uitwassen met benzine omdat dit niet goed zou zijn voor de lijm waarmee het luchtfilter in elkaar is gelijmt.
Als je ontvetter gebruikt en daarna onder de kraan de ontvetter weer uitspoelt ( wordt wittig ) dan is het grootste vuil wel uit het filter.
Daarna laten drogen en dan nog eens uitkloppen boven een krant en dan zal je zien dat er nog steeds wat zand uit komt.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
barry!
Contacteer:

Na het goed ontvetten en nadat het je filter schoon is voor het oog, stop ik ze altijd in de wasmachine. door de centrifuge worden de laatste zandresten er ook uitgeslingerd en ze komen er brandschoon uit :D

moeten ze wel ontvet zijn. want dat doet een wasmachine niet
verstand op nul en nadenken
ebertus

Volgende keer dus niet meer met benzine. Vandaag is de filter mooi droog, net geprobeerd wat jullie zeggen van boven een krant nog even het laatste zand eruit te halen en ik moet zeggen dat ik geen zandkorrel meer vind.
Frank!
Contacteer:

Gewoon NoToil filterolie gebruiken. Werkt super, en is biologisch afbreekbaar. Ofwel: gewoon op 30 in de wasmachine met gewoon wasmiddel. Filter kan dus niet aangetast worden, en komt er als nieuw uit. Makkelijker kan niet.

(als ze héél vol zitten, week ik ze overigens eerst een paar uur in een emmer, zodat het grootste vuil eruit is)
folie

ebertus schreef:Volgende keer dus niet meer met benzine. Vandaag is de filter mooi droog, net geprobeerd wat jullie zeggen van boven een krant nog even het laatste zand eruit te halen en ik moet zeggen dat ik geen zandkorrel meer vind.
Ik gebruik pretroleum, en daarna ook een beetje zeep (waspoeder) en veel water. Benzine lijkt me een beetje stinken, is inderdaad niet goed voor de lijm van je luchtfilter en kijk je een beetje uit met droogblazen met de compressor ? (vernevelde benzine in je schuurtje :shock: )
Rolando
Contacteer:

barry! schreef:Na het goed ontvetten en nadat het je filter schoon is voor het oog, stop ik ze altijd in de wasmachine. door de centrifuge worden de laatste zandresten er ook uitgeslingerd en ze komen er brandschoon uit :D

moeten ze wel ontvet zijn. want dat doet een wasmachine niet
Moet ik dat wel doen als mijn vriendin het niet ziet :lol:

Overigens zit in Veghel een bedrijfje dat filters doet wassen en weer doet in olien. http://www.marcovenmansmvx.nl/
Sinds hij er is, verkoop ik geen liter filterolie meer. :cry:
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Frank!
Contacteer:

Rolando schreef:
Overigens zit in Veghel een bedrijfje dat filters doet wassen en weer doet in olien. http://www.marcovenmansmvx.nl/
Da's voor de heel luie crossert... :roll:
j. buikema

nog een idee:
ik gebruik al jaren van die veiligheidsnetjes voor je haar (voor mij zelf niet meer nodig overigens) die je dan over het luchtfilter doet.
ik haal deze hiervoor ook altijd even door de luchtfilter olie, ze zijn dun dus nemen niet veel olie op
dit netje filtert de lucht voordat het in het luchtfilter komt
het netje kun je verwijderen als ie vuil is, waarna je nog met een schoon luchtfilter door kunt rijden
of eventueel vervang je een vuil exemplaar door een nieuwe; scheelt wassen van het filter; dit hoeft dan slechts zo nu en dan te gebeuren
die netjes gekocht bij een techniek zaak; kost haast niets voor een hele stapel van die dingen
Joop

adje schreef:Je mag eigenlijk het luchtfilter niet uitwassen met benzine omdat dit niet goed zou zijn voor de lijm waarmee het luchtfilter in elkaar is gelijmt.
Ik was mijn luchtfilters al ±40 jaar uit mijn benzine en heb nog nooit een probleem met lijmnaden of iets dergelijks gehad. :D Misschien is er tegenwoordeig wel een goedkoper spoelmiddel als benzine :?: Na het wassen met benzine een paar keer naspoelen met warm water met een een beetje wasmiddel en zijn weer brandschoon.
adje

Joop , gebruik jij je filters na 10 jaar intensief gebruik nog steeds ?

Afbeelding Afbeelding

Fox-kid
Contacteer:

Gebruik al sinds jaar en dag een schepje zeeppoeder van de bonte of witte was (welke het meest voor het grijpen staat ;)). Doe ik in een emmer, vervolgens de emmer vullen met warm water zodat je het met de handen nog net kunt lijen. Ik was dan 3 filter tegelijk uit. Beetje kneden en je krijgt ze brandschoon. Vervolgens spoel ik ze grondig uit en laat ze lekker drogen. Meestal moet ik een uur later al weg dus dan ff de feun van moeders er bij pakken. Filterje weer invetten en gaan!

Zeeppoeder dus, of vloeibaar wasmiddel (gaat net zo goed)
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Joop

adje schreef:Joop , gebruik jij je filters na 10 jaar intensief gebruik nog steeds ?
Adje, ik gebruik filters wel lang, maar 10 jaar halen ze meestal niet omdat dan het type motor gewijzigd is en dat meeastal ook gewijzigde filters met zich meebrengt.
Frank!
Contacteer:

j. buikema schreef:nog een idee:
ik gebruik al jaren van die veiligheidsnetjes voor je haar (voor mij zelf niet meer nodig overigens) die je dan over het luchtfilter doet.
ik haal deze hiervoor ook altijd even door de luchtfilter olie, ze zijn dun dus nemen niet veel olie op
het netje kun je verwijderen als ie vuil is, waarna je nog met een schoon luchtfilter door kunt rijden
of eventueel vervang je een vuil exemplaar door een nieuwe; scheelt wassen van het filter; dit hoeft dan slechts zo nu en dan te gebeuren
die netjes gekocht bij een techniek zaak; kost haast niets voor een hele stapel van die dingen
Idd, die netjes ga ik ook eens proberen. Dan hoef je bij een (gort)droge baan niet na 2 rondjes je filter al te verwisselen :D
folie

Frank! schreef:
j. buikema schreef:nog een idee:
Idd, die netjes ga ik ook eens proberen. Dan hoef je bij een (gort)droge baan niet na 2 rondjes je filter al te verwisselen :D
Goeie tip ! Ik gebruik ze ook. Kom regelmatig in cleanrooms en stop ze dan achteraf in mijn zak ipv de prullenbak. Ook te vinden in ziekenhuizen.
Er wordt ook zoiets verkocht onder de naam 'filter skins' ofzo. Werden bv in de Dakar rally gebruikt.
barry!
Contacteer:

Ik heb ze altijd gebruikt.....
verstand op nul en nadenken
Mario2t
Contacteer:

Regel 1:

Verschoon je filter zo snel mogelijk na het rijden. Dat scheelt zoveel in schoonmaken..
:D
Petroleum is dus inderdaad prima te gebruiken. Litertje of 3 in een afsluitbare emmer en deze gebruiken als eerste spoeling. Hiermee heb je 95% van de troep er al uit. Als je dan ook nog zo'n rekje onderin hebt is het helemaal ideaal. Zand en troep zakt onder het rekje en de petroleum kun je weer opnieuw gebruiken.

Voordeel is dat petroleum relatief goedkoop is.

Daarna kun je eigenlijk elk middel wel gebruiken, want de petroleum heeft de werking van de plakkende filterolie opgeheven. Het was middel dat je dan gebruikt is breekt de petroleum weer af.
Ik heb al gehoord van: Waspoeder, groene zeep, Dasty, afwasmiddel, enz. enz.

Hoe dan ook...als het filter later droog is en je klopt er niks meer uit..altijd goed!

Wel belangrijk bij het opnieuw in de olie zetten, dat je genoeg gebruikt, maar ook weer niet teveel. Ik doe een beetje in de bodem van een emmertje en laat het opnemen door het filter en masseer dan alles in en knijp hem uit.
Eigenlijk moet hij dan binnen een klein minuutje wel gaan plakken en zeker niet meer lekken.
nielscr500

En dan nog een tip,

Ná het invetten, niet direct je steuntje van het zijschild gaan lassen!?!
Dan word je héél druk! :oops:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:roll:
Yes! A CR500 is fast, and No! You can't ride it!
YZF250

Smosboel zeg :o
adje

Oei , op tijd geblust.
Waarmee heb je het vuur gedooft ?

Afbeelding Afbeelding

Noppy

Met een ABC poederblusser zeker?

Dan zou ik deze motor subiet doorverkopen via markplaats of eBay...
:toost:
roen

Noppy schreef:Met een ABC poederblusser zeker?

Dan zou ik deze motor subiet doorverkopen via markplaats of eBay...
ja lekker, zou jij het leuk vinden als je zo'n ding koopt en er na verloop van tijd achter komt dat íe onder je kont vandaan rot?
Plaats reactie