Gegroet vrienden noppenrijders,
Aangezien motorcross voor een 19-jarige student een toch wel vrij dure angelenheid is ben ik steeds op zoek naar mogelijkheden om mijn hobby zo goedkoop mogelijk te houden. Zo ook vandaag. Na twee keer mijn luchtfilter te spoelen met benzine en enkele keren uitblazen met de compressor vond ik hem toch al best proper wezen. Toch had ik het idee om eens te kijken hoe dat reageerde met zeep. Toen kwam ik tot een aangename vaststelling. Na enkele milliliters HG Quick vloerzeep en wat heet water had ik de bodem van de goodsteen in een ware zandbak omgetoverd.
Ik vermoed dat dit geen enkele gevolgen heeft voor mijn luchtfilter/motor?
Zijn er nog mensen die dit al gemerkt hebben of ben ik (vermoedelijk) de eerste? Alle reacties zijn welkom.
groeten,
Ebertus
Gouden vondst?
Moderator: ghulst
dat is vrij normaal , na het wassen met ontvetter (liever geen benzine ivm de lijmnaden) dien je het filter te laten drogen , dan het losse zand er uit te kloppen ,en vervolgens het filter in de filterolie zetten .
omdat dit best wat werk is , is het raadzaam enkele reserve filters in voorraad te nemen
omdat dit best wat werk is , is het raadzaam enkele reserve filters in voorraad te nemen
4 strokes only !!
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo apr 30, 2006 14:02
- Locatie: Twente
Nou, lijkt me niet best voor je motor..ebertus schreef:Gegroet vrienden noppenrijders,
Aangezien motorcross voor een 19-jarige student een toch wel vrij dure angelenheid is ben ik steeds op zoek naar mogelijkheden om mijn hobby zo goedkoop mogelijk te houden. Zo ook vandaag. Na twee keer mijn luchtfilter te spoelen met benzine en enkele keren uitblazen met de compressor vond ik hem toch al best proper wezen. Toch had ik het idee om eens te kijken hoe dat reageerde met zeep. Toen kwam ik tot een aangename vaststelling. Na enkele milliliters HG Quick vloerzeep en wat heet water had ik de bodem van de goodsteen in een ware zandbak omgetoverd.
Ik vermoed dat dit geen enkele gevolgen heeft voor mijn luchtfilter/motor?
Zijn er nog mensen die dit al gemerkt hebben of ben ik (vermoedelijk) de eerste? Alle reacties zijn welkom.
groeten,
Ebertus
Ik spoel eerst wasbenzine over het filter, uitknijpen, en dan een heet sopje met dreft.
Goed soppen, soppen soppen, en dagje laten drogen.
Uitmeppen, en opnieuw invetten...
Yes! A CR500 is fast, and No! You can't ride it!
Je mag eigenlijk het luchtfilter niet uitwassen met benzine omdat dit niet goed zou zijn voor de lijm waarmee het luchtfilter in elkaar is gelijmt.
Als je ontvetter gebruikt en daarna onder de kraan de ontvetter weer uitspoelt ( wordt wittig ) dan is het grootste vuil wel uit het filter.
Daarna laten drogen en dan nog eens uitkloppen boven een krant en dan zal je zien dat er nog steeds wat zand uit komt.
Als je ontvetter gebruikt en daarna onder de kraan de ontvetter weer uitspoelt ( wordt wittig ) dan is het grootste vuil wel uit het filter.
Daarna laten drogen en dan nog eens uitkloppen boven een krant en dan zal je zien dat er nog steeds wat zand uit komt.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Na het goed ontvetten en nadat het je filter schoon is voor het oog, stop ik ze altijd in de wasmachine. door de centrifuge worden de laatste zandresten er ook uitgeslingerd en ze komen er brandschoon uit
moeten ze wel ontvet zijn. want dat doet een wasmachine niet
moeten ze wel ontvet zijn. want dat doet een wasmachine niet
verstand op nul en nadenken
Gewoon NoToil filterolie gebruiken. Werkt super, en is biologisch afbreekbaar. Ofwel: gewoon op 30 in de wasmachine met gewoon wasmiddel. Filter kan dus niet aangetast worden, en komt er als nieuw uit. Makkelijker kan niet.
(als ze héél vol zitten, week ik ze overigens eerst een paar uur in een emmer, zodat het grootste vuil eruit is)
(als ze héél vol zitten, week ik ze overigens eerst een paar uur in een emmer, zodat het grootste vuil eruit is)
Ik gebruik pretroleum, en daarna ook een beetje zeep (waspoeder) en veel water. Benzine lijkt me een beetje stinken, is inderdaad niet goed voor de lijm van je luchtfilter en kijk je een beetje uit met droogblazen met de compressor ? (vernevelde benzine in je schuurtje )ebertus schreef:Volgende keer dus niet meer met benzine. Vandaag is de filter mooi droog, net geprobeerd wat jullie zeggen van boven een krant nog even het laatste zand eruit te halen en ik moet zeggen dat ik geen zandkorrel meer vind.
Moet ik dat wel doen als mijn vriendin het niet zietbarry! schreef:Na het goed ontvetten en nadat het je filter schoon is voor het oog, stop ik ze altijd in de wasmachine. door de centrifuge worden de laatste zandresten er ook uitgeslingerd en ze komen er brandschoon uit
moeten ze wel ontvet zijn. want dat doet een wasmachine niet
Overigens zit in Veghel een bedrijfje dat filters doet wassen en weer doet in olien. http://www.marcovenmansmvx.nl/
Sinds hij er is, verkoop ik geen liter filterolie meer.
Da's voor de heel luie crossert...Rolando schreef:
Overigens zit in Veghel een bedrijfje dat filters doet wassen en weer doet in olien. http://www.marcovenmansmvx.nl/
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26
nog een idee:
ik gebruik al jaren van die veiligheidsnetjes voor je haar (voor mij zelf niet meer nodig overigens) die je dan over het luchtfilter doet.
ik haal deze hiervoor ook altijd even door de luchtfilter olie, ze zijn dun dus nemen niet veel olie op
dit netje filtert de lucht voordat het in het luchtfilter komt
het netje kun je verwijderen als ie vuil is, waarna je nog met een schoon luchtfilter door kunt rijden
of eventueel vervang je een vuil exemplaar door een nieuwe; scheelt wassen van het filter; dit hoeft dan slechts zo nu en dan te gebeuren
die netjes gekocht bij een techniek zaak; kost haast niets voor een hele stapel van die dingen
ik gebruik al jaren van die veiligheidsnetjes voor je haar (voor mij zelf niet meer nodig overigens) die je dan over het luchtfilter doet.
ik haal deze hiervoor ook altijd even door de luchtfilter olie, ze zijn dun dus nemen niet veel olie op
dit netje filtert de lucht voordat het in het luchtfilter komt
het netje kun je verwijderen als ie vuil is, waarna je nog met een schoon luchtfilter door kunt rijden
of eventueel vervang je een vuil exemplaar door een nieuwe; scheelt wassen van het filter; dit hoeft dan slechts zo nu en dan te gebeuren
die netjes gekocht bij een techniek zaak; kost haast niets voor een hele stapel van die dingen
Ik was mijn luchtfilters al ±40 jaar uit mijn benzine en heb nog nooit een probleem met lijmnaden of iets dergelijks gehad. Misschien is er tegenwoordeig wel een goedkoper spoelmiddel als benzine Na het wassen met benzine een paar keer naspoelen met warm water met een een beetje wasmiddel en zijn weer brandschoon.adje schreef:Je mag eigenlijk het luchtfilter niet uitwassen met benzine omdat dit niet goed zou zijn voor de lijm waarmee het luchtfilter in elkaar is gelijmt.
Joop , gebruik jij je filters na 10 jaar intensief gebruik nog steeds ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Gebruik al sinds jaar en dag een schepje zeeppoeder van de bonte of witte was (welke het meest voor het grijpen staat ). Doe ik in een emmer, vervolgens de emmer vullen met warm water zodat je het met de handen nog net kunt lijen. Ik was dan 3 filter tegelijk uit. Beetje kneden en je krijgt ze brandschoon. Vervolgens spoel ik ze grondig uit en laat ze lekker drogen. Meestal moet ik een uur later al weg dus dan ff de feun van moeders er bij pakken. Filterje weer invetten en gaan!
Zeeppoeder dus, of vloeibaar wasmiddel (gaat net zo goed)
Zeeppoeder dus, of vloeibaar wasmiddel (gaat net zo goed)
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Adje, ik gebruik filters wel lang, maar 10 jaar halen ze meestal niet omdat dan het type motor gewijzigd is en dat meeastal ook gewijzigde filters met zich meebrengt.adje schreef:Joop , gebruik jij je filters na 10 jaar intensief gebruik nog steeds ?
Idd, die netjes ga ik ook eens proberen. Dan hoef je bij een (gort)droge baan niet na 2 rondjes je filter al te verwisselenj. buikema schreef:nog een idee:
ik gebruik al jaren van die veiligheidsnetjes voor je haar (voor mij zelf niet meer nodig overigens) die je dan over het luchtfilter doet.
ik haal deze hiervoor ook altijd even door de luchtfilter olie, ze zijn dun dus nemen niet veel olie op
dit netje filtert de lucht voordat het in het luchtfilter komt
het netje kun je verwijderen als ie vuil is, waarna je nog met een schoon luchtfilter door kunt rijden
of eventueel vervang je een vuil exemplaar door een nieuwe; scheelt wassen van het filter; dit hoeft dan slechts zo nu en dan te gebeuren
die netjes gekocht bij een techniek zaak; kost haast niets voor een hele stapel van die dingen
Goeie tip ! Ik gebruik ze ook. Kom regelmatig in cleanrooms en stop ze dan achteraf in mijn zak ipv de prullenbak. Ook te vinden in ziekenhuizen.Frank! schreef:Idd, die netjes ga ik ook eens proberen. Dan hoef je bij een (gort)droge baan niet na 2 rondjes je filter al te verwisselenj. buikema schreef:nog een idee:
ik gebruik al jaren van die veiligheidsnetjes voor je haar (voor mij zelf niet meer nodig overigens) die je dan over het luchtfilter doet.
ik haal deze hiervoor ook altijd even door de luchtfilter olie, ze zijn dun dus nemen niet veel olie op
dit netje filtert de lucht voordat het in het luchtfilter komt
het netje kun je verwijderen als ie vuil is, waarna je nog met een schoon luchtfilter door kunt rijden
of eventueel vervang je een vuil exemplaar door een nieuwe; scheelt wassen van het filter; dit hoeft dan slechts zo nu en dan te gebeuren
die netjes gekocht bij een techniek zaak; kost haast niets voor een hele stapel van die dingen
Er wordt ook zoiets verkocht onder de naam 'filter skins' ofzo. Werden bv in de Dakar rally gebruikt.
Ik heb ze altijd gebruikt.....
verstand op nul en nadenken
Regel 1:
Verschoon je filter zo snel mogelijk na het rijden. Dat scheelt zoveel in schoonmaken..
Petroleum is dus inderdaad prima te gebruiken. Litertje of 3 in een afsluitbare emmer en deze gebruiken als eerste spoeling. Hiermee heb je 95% van de troep er al uit. Als je dan ook nog zo'n rekje onderin hebt is het helemaal ideaal. Zand en troep zakt onder het rekje en de petroleum kun je weer opnieuw gebruiken.
Voordeel is dat petroleum relatief goedkoop is.
Daarna kun je eigenlijk elk middel wel gebruiken, want de petroleum heeft de werking van de plakkende filterolie opgeheven. Het was middel dat je dan gebruikt is breekt de petroleum weer af.
Ik heb al gehoord van: Waspoeder, groene zeep, Dasty, afwasmiddel, enz. enz.
Hoe dan ook...als het filter later droog is en je klopt er niks meer uit..altijd goed!
Wel belangrijk bij het opnieuw in de olie zetten, dat je genoeg gebruikt, maar ook weer niet teveel. Ik doe een beetje in de bodem van een emmertje en laat het opnemen door het filter en masseer dan alles in en knijp hem uit.
Eigenlijk moet hij dan binnen een klein minuutje wel gaan plakken en zeker niet meer lekken.
Verschoon je filter zo snel mogelijk na het rijden. Dat scheelt zoveel in schoonmaken..
Petroleum is dus inderdaad prima te gebruiken. Litertje of 3 in een afsluitbare emmer en deze gebruiken als eerste spoeling. Hiermee heb je 95% van de troep er al uit. Als je dan ook nog zo'n rekje onderin hebt is het helemaal ideaal. Zand en troep zakt onder het rekje en de petroleum kun je weer opnieuw gebruiken.
Voordeel is dat petroleum relatief goedkoop is.
Daarna kun je eigenlijk elk middel wel gebruiken, want de petroleum heeft de werking van de plakkende filterolie opgeheven. Het was middel dat je dan gebruikt is breekt de petroleum weer af.
Ik heb al gehoord van: Waspoeder, groene zeep, Dasty, afwasmiddel, enz. enz.
Hoe dan ook...als het filter later droog is en je klopt er niks meer uit..altijd goed!
Wel belangrijk bij het opnieuw in de olie zetten, dat je genoeg gebruikt, maar ook weer niet teveel. Ik doe een beetje in de bodem van een emmertje en laat het opnemen door het filter en masseer dan alles in en knijp hem uit.
Eigenlijk moet hij dan binnen een klein minuutje wel gaan plakken en zeker niet meer lekken.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo apr 30, 2006 14:02
- Locatie: Twente
En dan nog een tip,
Ná het invetten, niet direct je steuntje van het zijschild gaan lassen!?!
Dan word je héél druk!
Ná het invetten, niet direct je steuntje van het zijschild gaan lassen!?!
Dan word je héél druk!
Yes! A CR500 is fast, and No! You can't ride it!
Oei , op tijd geblust.
Waarmee heb je het vuur gedooft ?
Waarmee heb je het vuur gedooft ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
ja lekker, zou jij het leuk vinden als je zo'n ding koopt en er na verloop van tijd achter komt dat íe onder je kont vandaan rot?Noppy schreef:Met een ABC poederblusser zeker?
Dan zou ik deze motor subiet doorverkopen via markplaats of eBay...