Mijn EXC525 piept tijdens het inveren aan de achterkant. Ik heb de boel al uit elkaar gehad en het wordt veroorzaakt door de koppeling tussen schokdemper en achterbrug. Als ik daar wat siliconen spray of WD40 in/opspuit dan is het een tijdje weg maar het gepiep komt elke keer weer terug. Er zit nergens speling en de schokdemper is nog goed.
Ik heb geprobeerd om het lager in dat scharnier op de achterbrug eruit te halen om dat te vervangen (waarschijnlijk wordt het daardoor veroorzaakt) maar ik krijg het er zonder grof geweld te gebruiken niet uit. Verwarmen van de achterbrug heb ik nog niet gedaan omdat dat waarschijnlijk een 1-weg actie zal zijn.
Kent iemand dit probleem?
Hebben jullie suggesties? (Voordat ik grof(fer) geweld ga gebruiken?)
Piepend scharnier
Moderator: ghulst
Laatst gewijzigd door Wortel op wo jul 30, 2008 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Uiteraard had ik geen geduld genoeg en heb inmiddels een hoop informatie gevonden op KTMtalk over F-Bushings en heim joints. Het schijnt idd een drama te zijn om dat ding eruit te fietsen..
Tx anyway..
Tx anyway..
Voor het geval dat je dat toch had gemist: dan weet je nou dat er een dunne borgveer voor die heim joint zit, in ieder geval aan 1 kant.Wortel schreef:Uiteraard had ik geen geduld genoeg en heb inmiddels een hoop informatie gevonden op KTMtalk over F-Bushings en heim joints. Het schijnt idd een drama te zijn om dat ding eruit te fietsen..
Tx anyway..
Anders gaat ie er echt heel lastig uit...
Met een paar passende bussen, (doppenset ?) een draadeind en een verstripper kom je vervolgens een heel eind.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Probeer het eens met inspuiten met spuitvet uit een spuitbus [eerst is het dun en word snel net zo dik als echt vet]
Je hebt er kruipolie op gespoten, dit is ook een ontvetter maar GEEN smeermiddel [ ook nooit gebruiken voor contactslot]
Dus je lager is nu ontvet en droog..
Is het erg goed afgedicht en komt een wat dikker smeermiddel er niet tussen gebruik dan een teflon [ptfe] spuitbus.
Je hebt er kruipolie op gespoten, dit is ook een ontvetter maar GEEN smeermiddel [ ook nooit gebruiken voor contactslot]
Dus je lager is nu ontvet en droog..
Is het erg goed afgedicht en komt een wat dikker smeermiddel er niet tussen gebruik dan een teflon [ptfe] spuitbus.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Dan is je PDS-lager versleten en/of kapot --> vervangen (is trouwens vrij goedkoop)Wortel schreef:Mijn EXC525 piept tijdens het inveren aan de achterkant.
Jo VdB
Klopt het is idd het PDS lager wat droogelopen is en piept. heb inmiddels een vervanger gehaald. Komend weekend maar even erin sleutelen.
Zal er een nu stukkie binnenband omheen doen ter bescherming.
Zal er een nu stukkie binnenband omheen doen ter bescherming.
Is inderdaad het PDS lager. Ik meen dat het een teflon bus is maar weet dit niet zeker. Heb hem iig zelf niet los gehad maar wel laten vervangen bij aanschaf van mijn toenmalige KTM 450 SX. Bleek een euvel te zijn bij KTM's. Ik werd gewaarschuwd om dat lager vooral NIET te smeren. Ook niet met teflonspray etc. Dit is dan even mijn tip in deze!
Succes
Succes
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
aan beide kanten is nog wat ruimte waar een passende o-ring in past , het geheel met vet inelkaar zetten , en ik heb er nooit geen problemen meer mee gehad.
meestal gaat dat lager kraken en piepen door dat er met de hogedruk reiniger op wordt gespoten , niet doen dus!
ook niet op de balhoofdlagers , achterbruglagers en wiellagers mikken ...
meestal gaat dat lager kraken en piepen door dat er met de hogedruk reiniger op wordt gespoten , niet doen dus!
ook niet op de balhoofdlagers , achterbruglagers en wiellagers mikken ...
BIERTAKT crossen en zuupn