Sleutel cursus DR BIG 18 mei

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

zappa.suzuki

Yip, Shifty heeft gelijk :wink:

Volgens mij vanaf '93 vaciumslang op de rechter en beide carb's met choke..
Daarvoor slang en choke op links.

Don't ask why :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Edwin
Contacteer:

don't ask why?

Voor alles is een reden toch?

Ik ga hem eens starten, en kijken of links en rechts lucht aanzuigen. Het kan toch niet zijn dat een pijpje vieze lucht aanzuigt. Als je flink in het zand aan het spelen bent dan zuigen die pijpjes zand/stof de carbs binnen, kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling kan zijn. Maar ik ga eens kijken...

Oke...motor gestart en linker carburateur pijpje doet helemaal niets...zuigt niets aan. Rechter carburateur zuigt sterk aan, vinger erop en motor slaat gelijk af. Aan de benzinepomp kan je dit ook zien...de aanvoerslang zit bij mij links onder en vacuumslang komt er in het middenachter rechts uit...ook wel logisch, zo kan de vacuumslang in een rechte lijn naar de rechtercarburateur. Alleen is de vraag waarom die op de rijksweg af en toe inhoud, als je rustig rijd heb je daar geen last van, maar duidelijk alleen met meer tempo. Choke kan ik niet zien, dan moet de tank eraf.

Als we het toch over de choke hebben, het plastic schroefdraad bovenaan net onder de knop, die dient om hem vast te klemmen op de beugel is gebroken...is dat te bestellen? kan het niet 123 vinden.

Gr. @
Assumption is the mother of all fuck ups
CamoKat

..... lijkt wel een beetje op wat mijn DR had in het begin.

Bij mijn DR zat én het vacuumslangetje verkeerd én waren de orginele sproeiers net een maatje tegroot.
(kwamen we achter op de rollerbank)
Nu rijd ie als een zonnetje ..... als de klachten wazig zijn ff op de rollerbank, 't kost ff wat maar dat heb je zo terug verdient.
Shifty-PK
Contacteer:

voetnoot voor als je hem op de rollerbank wilt hebben: straatbanden verplicht anders is het resultaat onnauwkeurig.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki

Best kans van die te grote sproeiers, te veel benzine + valse lucht- loopt
toch goed :roll:
[ iemand sluit de slang niet/verkeerd aan, BIG loopt slecht.. Monteur merkt dat ie beter loopt met grotere sproeiers.. ]

Choke kabel compleet vervangen, zijn geen losse onderdelen voor :wink:
Edwin
Contacteer:

Yep, dat zou idd heel goed kunnen. Als ik de vacuumslang er weer opzet, dan krijgt die minder lucht en omdat die nu goed loopt, dan dus teveel benzine. Een maatje kleinere sproeiers is zeker het proberen waard, waar halen we die vandaan...lokale motorboer...lenen...gift... :lol: ?

Greetz @
CamoKat

elke zichzelf respecterende motorzaak heeft sproeiers op voorraad .... anders is het geen motorzaak :wink:
Edwin
Contacteer:

Even voor de duidelijkheid voor mij dan...is er nog een manier om die sproeiers makkelijk te vervangen? kleine handleiding van jullie kant misschien? :wink:
zappa.suzuki

Makkelijk? niet echt..
Of carb's er af, niet moeilijk maar zitten strak dus toch even bezig..
Of vlotterbakjes er af en dan pielen.. daarna vlotter+naalden er weer in pielen..
zou zelf gaan voor carb's er af :wink:
Standaard sproeier #130

edit.. beetje onzin hier boven.. gaat bij de 800 vrij makkelijk.. doppen onder vlotterbak los en met ratel met bitje sproeier er uit.. deksels van carb's er af en naalden verstellen..
Laatst gewijzigd door zappa.suzuki op za dec 27, 2008 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
BIG BartJ

Hallo Zappa,

Staat er voor het nieuwe jaar ook weer zo'n workshop in de planning.
Wil ik zeker bij zijn.
Quote:''Assumption is the mother of all fuckups'', unquote.
zappa.suzuki

Nah.. denk het niet.. veelste te druk.. kon de koffie niet aan slepen.. aangezien de enige die kwam, onze Edwin een koffieleut was :P
E ngelijk z'n sleutels van het zadel slot vergeten was, zo dat ik die zonder sleutel open kon maken.. z'n contactslot vervangen wou hebben.. z'n balansasketting gespannen en kleppen gesteld..

Terwijl ie de hele tijd op z'n kont zat koffie te drinken :P [ even plagen Edwin]

Maar Bart, je zit in de buurt, zoek Odijk maar eens op.. kom maar eens langs op een zondag of maandag :wink:
Edwin
Contacteer:

Héhé...klopt allemaal, was maar goed dat ik de enige was. Maar wel een hoop geleerd, en vond het ook nog gezellig met die "grijze" :wink:

Was toch lachen om bij de benzinepomp te staan en hoognodig wat brandstof nodig heb voor de terugreis en dat dan blijkt dat het zadelslot het zelfde sleuteltje nodig heeft als de benzinedop... :evil:

Al met al hoop ik toch dat we weer eens bij elkaar kunnen komen om samen wat te gaan sleutelen, al is het maar voor de leut.

Grz Edwin
zappa.suzuki

Nou.. dan doen we het nog eens over als het warmer is :wink:
BIG BartJ

Nou Zappa dat was een beetje een tegenvaller neem ik aan.

Edwin, van wat ik lees had je die DR zeker zeer recentelijk aangeschaft :shock: ..............?

Zappa, Odijk is inderdaad een steenworp afstand van Vinkeveen dus als de vorst uit de grond is dan wil ik graag een afspraak met je maken om een paar dingen te doen.
Uit vorige berichten heb je gezien dat ik al het e.e.a. aan de motor heb gedaan maar zaken zoals kleppen en ketting spannen doe ik graag met professionele begeleiding.

Groeten en tot snel.
zappa.suzuki

Nee, was gezellig.. en heb aardig wat gelachen om/met onze Edwin :lol:

Laat maar weten waneer, spreken we wat af :wink:
BIG BartJ

Ga de komende dagen ff mijn a-brug inspecteren. Die lagers daar heeft nooit iemand naar gekeken lijkt mij.

Dan laat ik ook meteen de kappen eraf want dat maakt het werk dan makkelijker als ik jou kant op kom.

Tot volgend jaar :wink:
zappa.suzuki

BIG BartJ schreef:Ga de komende dagen ff mijn a-brug inspecteren. Die lagers daar heeft nooit iemand naar gekeken lijkt mij.

Dan laat ik ook meteen de kappen eraf want dat maakt het werk dan makkelijker als ik jou kant op kom.

Tot volgend jaar :wink:
Kappen kan je gewoon laten zitten.. bij het demonteren van de a-brug..

En van de tank.. gewoon de 2 voorste schroefen los aan elke kant die aan de snavel zitten en rechts onder de bevesteging aan het frame los en met wat gepiel komt de tank met kuipwerk er zo af :wink:

Ps.. als je op nopjes komt en vroeg kunnen we daarna nog even spelen :wink:
Mad-Max

Doen jullie toevallig ook een cursusje bigendlager vervangen? Dan mogen jullie mijn Biggetje als voorbeeldje gebruiken hoor

Heb namelijk afgelopen week een Biggetje uit 1991 gekocht met maar 15.000 km op de teller. 200 km mee naar huis gereden, en na deze rit vond ik hem anders klinken.. rammelig zeg maar. Vooral stationair hoor je het duidelijk. Vermogen is er nog zat, maar ik dacht vandaag ik zal eens langs de motorboer gaan. Deze dacht meteen aan BIGendlager.

Maar goed, de man is geen BIG expert natuurlijk, zouden het niet de balansassen kunnen zijn of de nokkenas ofzo? Hij wist me wel meteen te vertellen dat het minstens 800€ zou kosten als ik het blok los bij hem afleverde.

In ieder geval rijd ik er voorlopig niet meer mee.
Vind een beetje sleutelen best leuk, maar een bigendlager vervangen word hem denk ik niet :S

Iemand een idee/suggestie ? Ik zal morgen ff een filmpje proberen te maken met (matig) geluid..

Lekker begin 2009 niet ?

Dat ik het niet aan zag komen, het BIG end lager is kapot het dat gaat 800 € kosten :roll:

EDIT: Ik kijk ondertussen even verder dat mn neus lang is, en volgens mij was het helemaal niet eens een gekke opmerking.. de balansas.. of wel?
CrazyWezel
Contacteer:

das een van de gratis bij geluiden die je na een tijdje krijgt bij een big,
de druklager van de koppeling staat geloof ik op een leuke 2de plek,
en een bigendlager slopen in 15dkm is wel heel vlug..
ik zeg: zet m is op de aanhanger en ga eens op de koffie bij een van de big-dokters / chirurgen hier :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
zappa.suzuki

De BIG is niet echt een BIG end lager sloper..
Dus ontspan.. haal rustig adem.. kijk in het topic sleuteltips.. klik op balansasketting spannen en trek dan het linker carter los..

Ketting hangt waarschijnlijk erg los, kan je voelen links boven in.. links van waar de nokkenketting loopt..
Als je daar de balansket. links tegen het blok kan duwen.. ketting spannen..

Rammelen bij stationaire is namelijk de balansasketting :wink:

Maar welkom bij de club van grote brommers :wink:
zappa.suzuki

Mad-Max

Heeeel fijn om te horen :)

EDIT: maar even in dat topic gepost
BIG BartJ

Nou Zappa, dat ff sleutelen daar is een beetje ijs tussen gekomen. Wat is wil zeggen, heb dus helemaal niets aan de DR gedaan. Foei!!

Lees dat jullie volgend weekend lekker op stap gaan dus zal er van ''even langs komen'' niet veel terecht komen. Of heb je door de weeks ook tijd?

Ter voorbereiding heb ik natuurlijk al een aantal pakkingen nodig, waar bestel jij die zaken?
CrazyWezel
Contacteer:

pakkingen kun je gewoon bij de suzuki dealert bestellen, snel geleverd.. goede kwaliteit.. meestal goedkoper dan los bestellen bij hessler..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
zappa.suzuki

Yip, maar voor een beurt heb je alleen de linker [rotor] carter deksel nodig :wink:
Toevalig komende week vrij :wink:
Plaats reactie