Tunen DRBIG / 1 cilinder

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Leo

Hoi Mannen,

Als hij weer loopt wil eens kijken of ik wat meer Nm/ PK uit het oude DR750 beestje kan krijgen door relatief eenvoudige / goedkope aanpassingen.

Iemand wat verhelderende ideeen / linkjes over het tunen van 1 cilinders ?

LEO
zappa.suzuki

Meer lucht, of beter gezegt, makkelijker uit ademen :wink:

Dus open demper, liefst met dikkere uitlaatbocht vanaf de cilinder.. [ook cab's setting aanpassen] en luchtfilter openwerken.
Daarna snelle zuiger en nokkkenas+ vlakschuif carb :wink:
Bij m'n open demper merk ik dat ie vlotter op toeren komt, vooal in de 5 op de snelweg trekt hij gewoon door tot in't rood.
De legale Laser doet het dan wat rustiger..

Maar een legale Laser scheelt ook al, ook in gewicht[en nog bovenop ook]

Maar waarom wil je meer vermogen?
Heeft voor off-road genoeg, gewicht is meer de beperking :(
En op de weg slijten me a-banden ook al vlot genoeg :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo

zappa.suzuki schreef:Meer lucht, of beter gezegt, makkelijker uit ademen
Ander luchtfilter staat al op de planning.

zappa.suzuki schreef: Dus open demper
Marving demper is al binnen
zappa.suzuki schreef: liefst met dikkere uitlaatbocht vanaf de cilinder
linkje please

zappa.suzuki schreef: ook carb's setting aanpassen
Check

zappa.suzuki schreef:Daarna snelle zuiger en nokkkenas+ vlakschuif carb :wink:
Te duur. Carb`s alleen kosten al iets van 650 euro bij SH.de
zappa.suzuki schreef: Maar waarom wil je meer vermogen?
Gewoon kijken of er iets te winnen valt ( winterproject )

LEO
zappa.suzuki

Leo

Leistungskrümmer ala SH
zappa.suzuki

Hm... die ontbrekende hitteschiltjes..
Iemand dacht bij Dirty handig te zijn deze te verwijderen en de aanschroef punten wag te slijpen,
Beetje warm aan de enkel, vooral nu :roll:
Leo

Uitlaathitte bij je enkel, dat zuigt. Misschien zelf iets fabriceren ?

Dus om te beginnen met de zoektocht naar meer Nm:
Ander luchtfilter
( dynojetkitje ? )
Leistungskrümmer
en open demper demper

Iemand die iets weet over de kleppen polijsten / compressie verhogen en meer van dat soort veranderingen in de kop ?

LEO
zappa.suzuki

Heb wel eens de indruk dat Shiny erg lekker loopt/trekt, vorige eigenaar was oud MX en had de orginele dempers open gewerkt en carb's setting aangepast..
[ Geen idee welke sproeiers, kijk wel als de carb's er eens ]
af liggen]

Maar heb de indruk dat ik wat sneller weg loop als diegene die achter me rijd tijdens een rit..
En bij Ronny viel me op dat waar andere bij heuvel op in de 2e in toeren hoorde zakken ik juist gewoon door trok..

Maar kan aan de pols/wilde haren [die tussen de grijse] liggen of tussen m'n oren zitten :silly:
bluesman

Again - my apologies for English.
I agree with what Zappa says - nothing actually helps DR more than more air + bigger jets+ easier airfilter.
High-compression pistons also possible, I think some Porsche pistons work, but that's too expensive. Aggressive camshafts too.

Porting will not do much good to high-inertia motor, porting too much will lose some midrange torque.
Also what can be done to make DR a bit more alive is to reduce a bit cranckshaft weight + make changes to balancer shafts. This is BIG job and requires highly professional tuner.

You can also bore out 750 to 820. But you will need pistons.

Cheapest tuning after exhaust+filter+jets is actually flatslide carb, and no - it does not cost 650 Euro. Mikuni TM36 flatslides with acceleration pump often appear on eBay second hand, you can get them for about 100 euro per each. For example you can use 2 carbs from old DR600 - any flatslide carbs with accelerator from TM series will be OK, like TM33, TM34, TM35 and TM36. But not TM38. I have tried to see if DR600 carbs will fit and they can be fitted no problem. Unfortunately they were not mine, and I had them only for 1 day to see if it is possible to install them.

According to information I have using 2 inch header pipe and good exhaust + and something like PiperCross airfilter will produce about 60 hp on cranshaft.
I have cut out top of airfilter, standard exhaust from Benelli Tornado Tre (good think - it is titanium, so - light) and 132.5 jets, but my bike is DR800 SR43A, as far as I know DR750 using stock much smaller jets. I can not say that all that gave me that much of difference, but certainly it is better than it was (specially it is unusual for me because I always was riding sportbikes in the past). You do not really need different filter, you can open up a bit original filter - no problem. And K&N is not very good choice for offroad, PiperCross is better (technical reasons). And you need to make different (bigger) air intake if you change something with filter.
I do NOT recommend Dynojet kits for DR carbs for many reasons. If you want to play with carbs use just different original Mikuni parts.
I hope it helps. If you want help to work on the bike - you always welcome to my garage :) but I live in Belgium...
You have to remember - to get it right it is a lot of tests and mistakes, nobody have all ready solutions...unless you have a lot of money.
leeuwarder

Ik denk dat de BIG door zijn standaard hoge zuigergewicht aardig aan het eind van zijn latijn zit, heeft al 4 kleppen 2 carbs en twinspark, veel meer toeren kan je hem niet laten draaien, zonder drukvulling zal het alleen hier en daar een pkjte winnen zijn met fijnslijperij.
bluesman

DR-Zeta 820cc Dakar - only 60 bhp! With all those money!
But 155 kg weight!

Make it lighter! :) You can make it 165 kg no problem.
Shifty-PK
Contacteer:

But how to connect the 2 carbs to each other...making the throttle go even... :?:
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
CrazyWezel
Contacteer:

[noob] is dat niet het zelfde soort systeem als dat ze gebruiken bij een 2takt,
dat er 1 inkomende kabel is, met een blokje er aan,
die in een andere kabel valt die splitst?
zodat (in geval van 2takt met losse oliepomp) je dus allebij evenveel geregelt krijgt, afhankelijk van wat je gas geeft.
[/noob]

maar hoe het bij ons is geregeld.. keine anung..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
bluesman

Easy :) couple of day in garage to make "frame" that moves both slides at same time by connecting each carb trottle lever together. Like original on DR. Believe me - it is not that hard, I done it in the past. Or as mentioned above - make double cable.
But ask yourself if you are OK with increased fuel consumption and worse adaptability to height than CV carbs.
Plaats reactie